LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhoogde inschrijving door adviseur niet gedaan

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
MariskaHulst
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2016 11:16

Verhoogde inschrijving door adviseur niet gedaan

Ongelezen bericht door MariskaHulst »

Goedendag,

Wij hebben in 2010 onze eerste woning gekocht en dus ook onze eerste hypotheek aanvraag gedaan. Daarvoor hebben wij een hypotheekadviseur gevraagd dit te regelen voor ons. Hij is met een mooie (toen nog af te sluiten) spaarbankhypotheek gekomen.
In de proefaktes en offertes staat overal een hogere hypothecaire inschrijving vermeld van 40.000 euro.
Echter blijkt nu wij hiervan gebruik willen maken voor onze verbouwing en nieuwe keuken dat dit toen niet gebeurd is.

De adviseur zegt dat t maar 600 euro notariskosten scheelt en dat t ook nog eens aftrekbaar is met de inkomstenbelasting. De taxatie is ook nodig als er wel hoger ingeschreven was dus ook dat maakt volgens hem niet uit.

Wij vinden alleen dat het zijn fout is dat dit niet gebeurd is. Wij hebben een offerte getekend waarin de verhoging vermeld staat.
Ook begon hij direct met het verhaal dat als hij moet uitzoeken waarom dit niet gebeurd is en wat dan onze opties zijn een rekening moet sturen van 500 euro... Niet geheel klantvriendelijk.
Kunnen wij op een bepaalde manier kosten die wij nu moeten maken dit bij hem declareren?
Wij moeten een gehele nieuwe hypotheek afsluiten, notariskosten, taxatiekosten etc.. Zo 1000 euro. Wat niet nodig had geweest.

Alvast bedankt.
Groetjes, Mariska.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Verhoogde inschrijving door adviseur niet gedaan

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Formele klacht indienen en dreigen naar KiFiD te stappen

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verhoogde inschrijving door adviseur niet gedaan

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De verhoogde inschrijving had in het hypotheekakte moeten staan die je hebt gelezen en hebt ondertekend.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Verhoogde inschrijving door adviseur niet gedaan

Ongelezen bericht door CB »

De hypotheekakte wordt door de notaris helemaal doorgenomen met de hypotheekgever/met u, dat is hij namelijk verplicht om te doen. Daarbij komt zeker het aspect van de hoogte van de hypothecaire inschrijving ter sprake. Dus als u goed heeft geluisterd bij het doornemen van de hypotheekakte, moet u dat zijn opgevallen. Iedere pagina van de akte, die is besproken, wordt ter bevestiging voorzien van uw paraaf. Een schadeclaim bij uw adviseur lijkt mij, gezien bovenstaande, dan ook geen kans van slagen te hebben.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verhoogde inschrijving door adviseur niet gedaan

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Joepie Joepie schreef:Formele klacht indienen en dreigen naar KiFiD te stappen
Niet alleen dreigen, maar ook doen uiteraard. Niet dat het zin heeft.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Verhoogde inschrijving door adviseur niet gedaan

Ongelezen bericht door SJZ »

Wij moeten een gehele nieuwe hypotheek afsluiten, notariskosten, taxatiekosten etc.. Zo 1000 euro. Wat niet nodig had geweest.
Jawel hoor, in ieder geval die taxatiekosten waren anders ook nodig geweest. Dus die eerst maar uit de berekening laten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verhoogde inschrijving door adviseur niet gedaan

Ongelezen bericht door kweenie »

Je had anders alleen op de notariskosten bespaard. De rest van de kosten had je sowieso. Scheelt dus niet extreem veel.

Je adviseur maar ook jijzelf zijn hierin in het verleden niet echt alert geweest. Daarom kan ik mij voorstellen dat het fair zou zijn als jullie allebei een deel van de notariskosten op je nemen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Verhoogde inschrijving door adviseur niet gedaan

Ongelezen bericht door CB »

kweenie schreef:Je adviseur maar ook jijzelf zijn hierin in het verleden niet echt alert geweest. Daarom kan ik mij voorstellen dat het fair zou zijn als jullie allebei een deel van de notariskosten op je nemen.
Hoezo is de adviseur niet alert geweest? TS geeft zelf aan:
MariskaHulst schreef: In de proefaktes en offertes staat overal een hogere hypothecaire inschrijving vermeld van 40.000 euro.
Dat betekent dus, dat op het notariskantoor de hypothecaireinschrijving in de akte is aangepast. Dus als de adviseur er bij het passeren van de akte bij de notaris niet bij is geweest, wat meestal het geval is, treft hem toch helemaal geen blaam. Of mis ik nu iets?

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Verhoogde inschrijving door adviseur niet gedaan

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Als inderdaad de conceptaktes wel juist waren is dit een vreemde zaak.
Kan een fout van de notaris zijn, of iemand (kan dus ook TS zijn geweest) die gerechtigd was om dit soort wijzigingen aan de notaris door te geven.
Dus bron om te checken: de notaris.

MariskaHulst
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2016 11:16

Re: Verhoogde inschrijving door adviseur niet gedaan

Ongelezen bericht door MariskaHulst »

Bedankt voor de reacties!
Ik was zelf toen nog niet zo thuis in de aktes en regels. Blind vertrouwd op onze adviseur, niet heel slim... maar toen waren we nog jong en dan let je niet overal op. En in principe heb je daar een adviseur voor.
De adviseur heeft zelf nooit met ons de akten doorgenomen en is ook niet bij het passeren geweest.
De notaris zal het vast wel ter sprake hebben gebracht, maar dat weet ik echt niet meer.
Ik ga het even navragen!

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verhoogde inschrijving door adviseur niet gedaan

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als het goed is heeft de notaris de hele akte ( of de belangrijkste passages ) aan jullie voorgelezen.

Gesloten