LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afwikkeling Hypotheek ING

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
GJLeuverink
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2016 13:18

Afwikkeling Hypotheek ING

Ongelezen bericht door GJLeuverink »

Wat een gedoe!

De afwikkeling van een hypotheek bij ING is echt op bijna alle punten een drama. En 'een klant' voel je je tijdens dat proces eigenlijk nooit...

Zowel ikzelf als mijn partner hebben kortgeleden een huis verkocht met een restschuld. Een gevolg van de bubbel in de huizenmarkt en hypotheekconstructies die ze je destijds zonder waarschuwing verkochten; maar goed - daar zal ik niet over klagen. Ik had zelf immers oud en wijs genoeg moeten en kunnen zijn.

Maar...

De verkoop van een huis met een restschuld doe je niet dagelijks. Tenzij je in de afgelopen jaren voor een bank werkte wellicht; maar ik niet. Ik hoop ook niet dat je het vaak moet doen tijdens je leven; want het gaat over het algemeen natuurlijk om (tien)duizenden euro's schuld. Wat is het probleem? Zeer beperkte, verwarrende hulp bij de afwikkeling, slecht advies dat ook nog eens wisselt als je later terugbelt en iemand anders spreekt en weinig zorg voor de klant die zijn dure hypotheekproduct helaas met een schuld moet omzetten naar bijvoorbeeld een lening. Een lening waar je als ING natuurlijk ook weer gewoon aan gaat verdienen (7% rente is niets hoor; ondanks de lage rentestanden!) maar soit.

Een paar voorbeelden: tegenstrijdige adviezen en uitspraken over wat geregeld moet worden in welke volgorden, wat wel en niet kan als het om de financiering van de restschuld gaat, hoe dat loopt tussen bank, notaris, verkoper, koper, makelaar en eventuele derde partijen voor een beleggingsdeel of levensverzekering etc. En ondertussen de houding dat het vooral allemaal jouw probleem is! De overdracht rond een huis, waarbij bijvoorbeeld ineens wel of toch niet en dan weer wel een taxatierapport ingediend moet worden bij de bank bij een afdeling die beoordeelt of het huis wel voor dat bedrag verkocht mag worden, blijkt ook heel normaal. En niet dat die afdelingen (afwikkeling hypotheek, ontstaan restschuld, toetsing, nieuwe lening om restschuld te financieren etc.) onderling goed communiceren; nee hoor. Doorverbinden lukt nog net; maar verder zoek je het maar uit en ik heb ze gesproken hoor; die geen boodschap hadden aan wat hun collega 5 minuten daarvoor nog verteld had.

Even een adviesgesprek om te kijken of er wellicht iets te combineren valt of mogelijk al iets te regelen met het oog op toekomstige hypotheek? Vergeet het maar: ING is druk met nieuwe klanten die nu een nieuwe hypotheek willen. Maar even tijd maken voor een bestaande klant? Ho maar...

Tot slot: wij zijn allebei bestaande ING-klanten met veel meer producten/diensten van ING en wij hadden allebei een hypotheek bij ING en nu allebei een restschuld. Maar een beetje sympathiek aanbod daarvoor om dat handig te financieren of op te lossen tot wij op termijn weer nieuw huis kopen, is er niet. Sterker nog: het aanbiedingstarief voor de financiering van de restschuld geldt voor ons niet, omdat we onze hypotheek niet samen hadden. En loyaliteitspunten heb je natuurlijk ook niets aan, als je niet meteen een nieuwe hypotheek afsluit.

Wat overblijft? Twee leningen met ca. 7% en een kleine kans dat we bij ING blijven of daar een volgende hypotheek afsluiten...
En de suggestie aan ING om daar wat aan te doen! :)

hans-van-der.knaap
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2016 11:46
Contacteer:

Re: Afwikkeling Hypotheek ING

Ongelezen bericht door hans-van-der.knaap »

Wij hadden een hypotheek bij de ING. Deze was in 2014 afgelost. Vraag je netjes hoe dat verder gaat met het doorhalen bij de notaris voor het register. Krijg je geen antwoord. Dan maar een brief omtrent de totale aflossing. Na enige tijd en vragen komt die wel. Ook nog een rekening courant krediet open staan bij de ING Daar wordt dagelijks mee gewerkt en zijn er nooit problemen. Deze wordt van de ene dag op de andere gewoon vervallen verklaart door de ING. Geen overleg of reden maar gewoon stop. Ondanks een positief saldo worden er diverse malen opdrachten niet uitgevoerd. Moet je per dag aan denken om alles te controleren. Saldo opgave en af- en bijschrijvingen lopen niet parallel, moet je dus ook goed in de gaten houden. Nee de ouden NMB was toch wel heel wat vriendelijker en hadden we maar gewoon de postbank maar weer terug.

stofzuigertje

Re: Afwikkeling Hypotheek ING

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Boven staande is de reden dat de grote banken klanten verliezen.

En tevens de oorzaak waarom SNS, Triodos, ASN en Regio bank met nauwelijks kosten zoveel nieuwe klanten binnen haalde en zo groeide.
Enkele jaren terug zijn diverse kantoren gesloten, bestaande die open bleven personeel na vele jaren verplaatst en als je vaste persoon weg is
krijg je dit soort verhalen zoals de bovenste als je steeds een ander persoon die niets weet het eerst moet opzoeken en uitzoeken voor je advies kunt krijgen.

Dit voor elke Hypo vraag eerst complete dosier door moeten zoeken en vaak half gelezen een fout antwoord geven.
Het systeem dat iedereen alles doet kost dus meer dan ze besparen maar dat lijkt de directie en managers niet te begrijpen.

Als het bij de ING dus rustiger is krijg je vaak goede en betrouwbare antwoorden... maar met tientallen wachtenden even vlug en de volgende....
Kies voor deze grote bank dus een goede tijd om een vraag te stellen en dat zijn meestal de ochtend uren vlak na opening!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Afwikkeling Hypotheek ING

Ongelezen bericht door SJZ »

Vraag je netjes hoe dat verder gaat met het doorhalen bij de notaris voor het register. Krijg je geen antwoord.
Dat kan de bank ook helemaal niet doen. En ze hoeven er niets voor te doen. U moet zelf met de benodigde stukken (kopie paspoort, jaaropgaaf afgeloste hypotheek, enz.) naar een notaris stappen. Kosten tussen de € 80 en € 300 (afhankelijk welke notaris u kiest).

(Als u een reparatie aan uw fiets wilt, dan moet u naar de fietsenmaker gaan. Niet naar de slager, ook al gebruikt u uw fiets om naar de slager te fietsen.)

GJLeuverink
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2016 13:18

Re: Afwikkeling Hypotheek ING

Ongelezen bericht door GJLeuverink »

De bank zou wel even kunnen helpen bij het uitleggen hoe het werkt. Voorbeeld: ik had mijn zaakjes uiteindelijk geregeld met zowel ING als de notaris. Bel ik in de week voorafgaand aan de passeerdatum even met de bank over de restschuld, kom ik er bij toeval (en na twee keer doorverbinden) achter dat 'iemand' van 'een afdeling' per se een taxatierapport wil zien om het passeren bij de notaris goed te keuren. Tot dan toe had NIEMAND dat gezegd en als ik niet toevallig over iets anders gebeld had, was ik er ook niet tijdig achter gekomen...

Het is een voorbeeld van waarin de bank je dan slecht begeleid en eigenlijk te weinig tijd heeft (ik merkte aan alles dat ze druk waren met nog tig andere hypotheken).

Om uw metafoor door te trekken: ik kan best aan mijn fietsenmaker vragen of dat een goede slager is, om de hoek...

Gesloten