LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag om advies warmtepomp en warmte terugwininstallatie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Vraag om advies warmtepomp en warmte terugwininstallatie

Ongelezen bericht door Marly27 »

Beste forumleden,

ik ben met mijn partner op zoek naar een huis om in te gaan wonen en tijdens onze zoektocht zijn we veel soorten energiesystemen tegengekomen bij mogelijke woningen maar we hebben er zelf echt geen verstand van. We hebben wel gehoord dat stadsverwarming niet fijn is. Klopt dat?

We zijn ook aan het kijken naar 4 mooie huizen en die hebben ipv gas en een ketel een warmtepomp en warmte terugwininstallaties. De hele wijk heeft warmtepompen ipv een gasinstallatie.

Kan iemand ons adviseren over deze energiesystemen, de kosten en de voordelen en nadelen tov een ketel? Ervaringen horen we ook graag!

Heel erg bedankt!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Vraag om advies warmtepomp en warmte terugwininstallatie

Ongelezen bericht door Shine »

@TS, heb je al op internet gezocht en je in de resultaten ingelezen?
Laatst gewijzigd door Radar op 24 mei 2016 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag om advies warmtepomp en warmte terugwininstallatie

Ongelezen bericht door kweenie »

Naar ik heb begrepen zijn er veel verschillende 'soorten' warmtepompverwarming. Een goede warmtepompinstallatie, die het hele jaar je huis kan verwarmen, is in aanleg zeer duur (vele duizenden tot tienduizenden euro's), maar die kosten kunnen bij een groot project natuurlijk een stuk lager liggen. Bij goedkopere systemen heb je kans dat je een deel van het jaar (in de koudste tijd) ofwel via gas moet bijstoken, of dat het water via een gewoon electrisch verwarmingselement bijverwarmd moet worden. Dat kan best duur worden, al kan dit ook meevallen als je zelf ook (te) veel elektriciteit opwekt.
(En kijk ook hoe het warm kraanwater verwarmd wordt...)

Ik zou daarom vooral eerst navragen wat voor soort systeem het precies is, omdat er zo veel verschil in kan zitten. Zelf zou ik graag een warmtepompsysteem willen, maar de aanlegkosten voor een goed systeem weerhouden mij ervan. Maar bij een al aangelegd systeem in een koophuis heb je daar natuurlijk niet mee te maken.

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: Vraag om advies warmtepomp en warmte terugwininstallatie

Ongelezen bericht door Marly27 »

Shine schreef:@TS, heb je al op internet gezocht en je in de resultaten ingelezen?
http://www.warmtepomp-info.nl
Ja ik heb gegoogled en een beetje gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn verschillende soorten en van alles schijnt van verschillende dingen weer af te hangen; vandaar dat ik ook om ervaringen en advies vraag :wink:

Bedankt voor je reactie :)
kweenie schreef:Naar ik heb begrepen zijn er veel verschillende 'soorten' warmtepompverwarming. Een goede warmtepompinstallatie, die het hele jaar je huis kan verwarmen, is in aanleg zeer duur (vele duizenden tot tienduizenden euro's), maar die kosten kunnen bij een groot project natuurlijk een stuk lager liggen. Bij goedkopere systemen heb je kans dat je een deel van het jaar (in de koudste tijd) ofwel via gas moet bijstoken, of dat het water via een gewoon electrisch verwarmingselement bijverwarmd moet worden. Dat kan best duur worden, al kan dit ook meevallen als je zelf ook (te) veel elektriciteit opwekt.
(En kijk ook hoe het warm kraanwater verwarmd wordt...)

Ik zou daarom vooral eerst navragen wat voor soort systeem het precies is, omdat er zo veel verschil in kan zitten. Zelf zou ik graag een warmtepompsysteem willen, maar de aanlegkosten voor een goed systeem weerhouden mij ervan. Maar bij een al aangelegd systeem in een koophuis heb je daar natuurlijk niet mee te maken.
Goede tips! we waren natuurlijk van plan te vragen bij een bezichtiging hoe en wat het precies is maar beseffen ook goed dat die mensen hun huis willen verkopen dus misschien het iets mooier vertellen dan het is. kijken naar het kraanwater gaan we zeker doen!

Dankjewel :D
Laatst gewijzigd door Radar op 24 mei 2016 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaalde berichten verwijderd

stofzuigertje

Re: Vraag om advies warmtepomp en warmte terugwininstallatie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ze de resultaten laten zien sinds ze er wonen weet je of het echt zuiniger is en werkt of een miskoop is en daarom verhuizen.

Er zijn mislukte projecten die niet goed werken of ingeregeld zijn.
Daarom zou ik naar werkelijk verbruik van huidige bewoners vragen en eventueel hun buren die hetzelfde hebben.
Plaatselijk rond vragen dus niet alleen de te koop staande maar ook buren vragen want per project zijn de verschillen soms erg groot.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Vraag om advies warmtepomp en warmte terugwininstallatie

Ongelezen bericht door john18 »

Ik heb zelf ook van verschillende gehoord dat het niet werkt. Een vriend van mij heeft een systeem aangebracht wat goed is voor het ventilatie. En werkt ook energie zuinig. Ik verwijs je naar de site. http://vasco.eu/nl-nl/content/waarom-ve ... -het-beste

Gesloten