LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomensverklaring 2015 grensarbeiders

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Inkomensverklaring 2015 grensarbeiders

Ongelezen bericht door stef71 »

Als grensarbeider moet ik nu om in aanmerking te komen voor belastingaftrek in Nederland een Inkomensverklaring invullen omtrend de inkomsten die niet in Nederland belast worden, deze moet ik vervolgens door de Belgische belastingdienst laten ondertekenen en dan opsturen naar de Nederlandse belastingdienst.
Aangezien ik buiten mijn baan in Nederland geen andere inkomsten heb behalve wat spaargeld is dit het enige ik op dit formulier moet invullen
Hoe dit in te vullen was mij niet helemaal duidelijk dus ik bel naar de Nederlandse belastingdienst en vraag: Ik moet in Belgie mijn ontvangen rente op de spaarrekening(en) ingeven want hier wordt belasting over geheven, hoe vul ik dit op de inkomensverklaring in?
Antwoord: Niet de rente moet je ingeven, maar het totaal van je vermogen aan spaargeld x 0,04
Ofwel, om te bepalen of meer dan 90% van mijn inkomen in Nederland belast is (wat bepaald of ik als kwalificerende buitenlandse belastingplichtige aangemerkt kan worden) wordt niet gekeken naar hetgene ik werkelijk aan rente ontvangen heb en waar ik in Belgie dus belasting over betaal, maar er wordt met een fictieve rente van 4% gerekend
Dit is erg verwarrend, vooral ook als ik straks (na september want eerder kan niet) met dit formulier bij mijn belastingkantoor aankom om te laten ondertekenen omdat het bedrag op het formulier niet in mijn Belgische aangifte terug te vinden is
Bovendien is het ook onwaar, ik heb lang geen 4% rente op mijn spaargeld ontvangen en dit komt dan ook niet overeen met wat in belgie belast wordt
Ik zie het dus al gebeuren dat de belgische dienst dit formulier niet gaat willen ondertekenen vanwege dat feit

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Inkomensverklaring 2015 grensarbeiders

Ongelezen bericht door zorg »

Als je alleen inkomsten in Nederland hebt, dan kom je toch zeker aan de 90 %.

Je mag ook +- 24.000 Euro en met een fiscale partner zelf het dubbele aan spaargeld hebben.

Je woont dus in België en daar moet je ook aangifte doen?

Als je nu een jaaropgave bij de bank aanvraagt, over het vermogen en de genoten rente, misschien kan dan de BD iets mee, om het in formulier in te vullen, of alleen bij te voegen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Inkomensverklaring 2015 grensarbeiders

Ongelezen bericht door fisbel »

De informatie in de link hieronder geeft antwoord op uw vraag.

De Nederlandse Belastingdienst bepaalt of u kwalificeert als buitenlands belastingplichtige (90% eis) Het fictieve inkomen uit vermogen zoals spaargeld wordt volgens Nederlandse regelgeving bepaald. Het kan daardoor zijn dat u niet meer aan de 90% eis voldoet en uw hypotheekrenteaftrek verliest.

U heeft een eigen woning in België en u werkt in Nederland. Tot 2015 was er over uw eigen woning hypotheekrenteaftrek mogelijk door te kiezen als binnenlands belastingplichtige. Maar de regeling is in 2015 gewijzigd.

Een voorbeeld:
Stel dat uw arbeidsinkomen € 50.000 is en dit inkomen volledig belast is in Nederland. En stel dat u in totaal € 160.000 aan vermogen hebt dat in België belast is. Volgens de Nederlandse regels bedraagt het fictieve inkomen uit dit vermogen 4% van € 160.000 (€ 6.400). Over dit inkomen betaalt u geen belasting in Nederland. (vrijstelling dubbele belasting box 3) Uw wereldinkomen bedraagt dan € 50.000 + € 6.400 = € 56.400. In dit geval is maar € 50.000 / € 56.400 = 88,7% van uw wereldinkomen aan Nederlandse loon- of inkomstenbelasting onderworpen, waardoor u in dit voorbeeld niet aan de 90%-eis zou voldoen.

http://www.petervanlimpt.nl/nieuws/nede ... anaf-2015/

stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Re: Inkomensverklaring 2015 grensarbeiders

Ongelezen bericht door stef71 »

zorg schreef:Als je alleen inkomsten in Nederland hebt, dan kom je toch zeker aan de 90 %.

Je mag ook +- 24.000 Euro en met een fiscale partner zelf het dubbele aan spaargeld hebben.

Je woont dus in België en daar moet je ook aangifte doen?

Als je nu een jaaropgave bij de bank aanvraagt, over het vermogen en de genoten rente, misschien kan dan de BD iets mee, om het in formulier in te vullen, of alleen bij te voegen.
Was het maar waar, mijn spaargeld op Nederlandse rekening wordt in België belast dus dat vrijgestelde bedrag geldt niet voor mij omdat dit een Nederlands regeltje is. Mijn spaargeld op belgische rekening heeft wel een vrijgesteld bedrag want dit valt onder een Belgisch regeltje
Mijn loonbelasting betaal ik in Nederland en daarbij moet ik Belgie nog een deel belasting betalen waaronder over de rente die ik ontvangen heb over mijn Nederlands spaargeld, dit bedrag is dus in België gekent en niet wat ik nu op dat formulier moet invullen (0,04x totaal vermogen). De Belgische belastingdienst moet dit formulier wel ondertekenen ofwel goedkeuren terwijl de bedragen niet overeen komen, ik zie dat dus mis gaan

@fisbel Inmiddels weet ik dus wel wat ik in moet vullen dus dat was nu niet mijn vraag, ik ben enkel bezorgd dat het laten ondertekenen van dit formulier niet gaat lukken vanwege het verschil tussen de denkbeeldige rente waar Nedeland mee rekend en de werkelijke rente die België hanteerd

Ik heb ook al gehoord van Franse grensarbeiders die het niet ondertekend kunnen krijgen omdat het formulier niet in het frans is opgesteld, en van Duitse grensarbeiders waar het mis ging door een schrijffout in het formulier dus er kan weldegelijk vanalles mis mee gaan

Als Nederland nu gewoon de verantwoordelijkheid bij de belastingplichtige legt kunnen ze het toch ook af doen met een hoofdstukje inkomsten die elders belast zijn, laat ze een copie van de buitenlandse aangifte vragen, allemaal in mijn ogen ook voldoende info toch?

stef71
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:56

Re: Inkomensverklaring 2015 grensarbeiders

Ongelezen bericht door stef71 »

Voor er op de website van de belastingdienst kwam te staan dat je de inkomensverklaring mag nazenden had ik al telefonisch uitstel aangevraagd en na uitleg dat de belgische dienst aangaf niet voor September te kunnen valideren (=formuliertje stempelen en ondertekenen) mij werd telefonisch toegezegd: uitstel tot 1 December. Vervolgens krijg ik een bevestiging voor uitstel tot 1 September (?) waarom heb ik dus heel m'n verhaal gedaan dan? Inmiddels staat op de website op de ene pagina: formulier ten laatste insturen tegelijk met de aangifte, op de andere pagina staat dat het nagezonden mag worden. Ik vertrouw het niet en waag er dit keer een brief aan; ik zou graag op papier willen krijgen dat formulier nagezonden mag worden ofwel de telefonisch toegezegde uitstel tot 1 December.
Vervolgens krijg ik enkel een bevestigingsbrief voor uitstel tot 1 December
Hier kan ik niet anders dan uit concluderen dat nazenden niet gewenst is (?)
De laatste ontwikkeling hier in Belgie is dat er aangegeven is dat validatie pas vanaf November kan plaatsvinden, dat zou in principe moeten lukken met uitstel tot 1 December mits ik het formulier ter plaatse kan laten ondertekenen en niet moet achterlaten en ondertekend thuisgezonden ga krijgen want dan kan het makkelijk nog 2 maanden duren.
Wat ik me hiermee wel afvraag is:
Welke termijn gaat de belastingdienst nu aanhouden voor wanneer er bepaald gaat worden dat iemand NIET kwalificerend buitenlands belastingplichtig is ??? 31 december, volgend jaar april, 5 jaar?

stofzuigertje

Re: Inkomensverklaring 2015 grensarbeiders

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet dat er speciale forums zijn voor NL DE en voor BE NL zal die ook wel bestaan...

Daar lees je hoe je het voordeligste uit bent en diverse tips van hoe je dit soort zaken regelen kan.
Ook pensioen en AOW want voor elk jaar dat je in buitenland woonde bouw je geen AOW op dus later 2% per jaar minder en tijdelijk weer
naar Nederland gaan van December 2016 tot Januari 2017 is dan voldoende om niet 2 jaren dus 4% later gekort te worden.

Wel is dit veel regelwerk omdat je dan ook 2 maanden in NL moet verzekeren en de belastingdienst ook komt....
Elk nadeel heeft zijn voordeel zij ooit iemand die dacht dat hij goed kon voetballen...

:mrgreen:

MOtten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2016 12:44

Re: Inkomensverklaring 2015 grensarbeiders

Ongelezen bericht door MOtten »

Makkelijker kunnen we het niet maken........wel moeilijker
Dat blijkt nu de Belgische belastingdienst de inkomensverklaringen niet voor 16 november valideert.
Dit betekend dat de Nederlanders in België nooit tijdig de stukken bij de Nederlandse belastingdienst krijgen ingediend. Hierdoor wordt er blijkbaar niet automatisch een voorlopige aanslag opgelegd met de gegevens die in de belastingaangifte zijn aangegeven. De Belgische belastingdienst zegt dat deze verandering nooit met hun is besproken en dat dit de rede is waarom ze deze verklaringen niet eerder in behandeling nemen. Dit zou van de Belgische hogerhand zijn aangegeven richting de uitvoerende diensten.
De Nederlandse belastingdienst geeft op hun beurt dan weer aan dat de fout bij de Belgische buren zit omdat ze bestaande afspraken niet goed toepassen.
De conclusie van dit hele getouwtrek is dat dit meningsverschil over de rug gaat van de gewone eerlijke belastingbetaler die veel langer als gewoonlijk op hun teruggave zit te wachten. De oplossing die wordt geboden is dat de Grensarbeiders de moeite moeten doen om in de pen te kruipen om dat te krijgen waar ze recht op hebben. Dit terwijl deze hele zaak buiten de beïnvloedingsfeer van de burgers ligt.

Ik vraag me nu af of dit ieder jaar de bedoeling is om het zo stroperig te laten verlopen of dat de Belgische en Nederlandse belastingdienst wel overeenstemming krijgen voor het tijdig valideren door de Belgische collega's? Een simpele oplossing zou zijn dat de Nederlandse belastingdienst de voorlopige aanslagen gewoon oplegt en dat voor het vaststellen van de definitieve aanslag de betreffende papieren nagestuurd moeten worden. Dan leg je het probleem in ieder geval niet bij de burgers.

lyda.van-de-graaf
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2017 10:41
Contacteer:

Re: Inkomensverklaring 2015 grensarbeiders

Ongelezen bericht door lyda.van-de-graaf »

Net de belastingdienst aan de telefoon gehad. Met het invullen vorig jaar werd mij verzekerd dat we zeker eind van het jaar onze belastingteruggave binnen zouden hebben. Helaas is de Belgische belastingdienst traag en kregen we begin november ons formulier pas terug. Meteen dezelfde dag opgestuurd.
Begin februari maar eens gebeld. Het werd uiterlijk begin mei, omdat we toen onze aangifte hebben gedaan.
Vandaag gebeld voor iets anders en nog maar eens geÏnformeerd. Nou het kan best wel november worden, maar dan heeft u wel meteen de definitieve aanslag.
De belastingdienst in België heeft al aangegeven dat ze niet voor oktober de formulieren voor dit jaar in gaan vullen. Is daar dan echt helemaal niets aan te doen? Wij zijn als grensarbeiders dus gewoon de Sjaak?

stofzuigertje

Re: Inkomensverklaring 2015 grensarbeiders

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Elk land heeft voor en nadelen en helaas dit keer in jou nadeel.....

Gesloten