LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
jk1981
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2016 10:24

overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door jk1981 »

Goedemorgen,

ik weet niet zo goed wat ik met de volgende situatie aan moet.

ik heb een woning gekocht en er is afgesproken dat een aantal roerende zaken (waaronder tuinmeubels) zouden achterblijven.
dit staat uiteraard in de lijst met roerende zaken.

nu heeft de verkoper de tuinset verkocht aan een ander.

kan iemand mij vertellen wat nu mijn rechten zijn?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door john18 »

Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Maar ik zou geld in mindering brengen van de koopwoning. Hij heeft contractbreuk gemaakt. Jij had een overeenkomst. Ik weet niet hoe dat in jouw overeenkomst staat beschreven. hier een link http://www.ntrs.nl/2013/09/28/niet-nako ... -de-boete/ De overeenkomst werkt twee kanten op.

Ik zou dus [afhankelijk van de waarde] eisen dat er een bedrag in mindering wordt gebracht van de totale prijs.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door madfred »

Je zegt dat het is afgesproken, staat het op schrift of is het een mondelinge afspraak?

Edit: oeps, inderdaad overheen gelezen. Staat er duidelijk.
Laatst gewijzigd door madfred op 09 jun 2016 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

jk1981 schreef:Goedemorgen,

ik weet niet zo goed wat ik met de volgende situatie aan moet.

ik heb een woning gekocht en er is afgesproken dat een aantal roerende zaken (waaronder tuinmeubels) zouden achterblijven.
dit staat uiteraard in de lijst met roerende zaken.

nu heeft de verkoper de tuinset verkocht aan een ander.

kan iemand mij vertellen wat nu mijn rechten zijn?

Had je een aankoopmakelaar ? Zoja schakel deze in, zonee bericht de makelaar van de verkopende partij.
Geen resultaat ? Als je hebt, schakel je rechtsbijstand in, heb je deze niet, ga langs bij juridisch loket.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door lichtstad »

jk1981 schreef:Goedemorgen,

ik weet niet zo goed wat ik met de volgende situatie aan moet.

ik heb een woning gekocht en er is afgesproken dat een aantal roerende zaken (waaronder tuinmeubels) zouden achterblijven.
dit staat uiteraard in de lijst met roerende zaken.

nu heeft de verkoper de tuinset verkocht aan een ander.

kan iemand mij vertellen wat nu mijn rechten zijn?
Wat zegt de verkoper, of heb je hem/haar niet met de schriftelijke afspraak geconfronteerd .?

stofzuigertje

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De verkoper moet gelijkwaardige of nieuwe leveren of het bedrag vergoeden.

U was koper van die tuin stoelen en gewoon claimen.
Alleen bij diefstal of kapot gaan meubels is het overmacht en had de verkoper vooraf dit moeten melden maar bij verkoop is dat
niet houden aan afspraak en is een claim dus mogelijk...

U word gedwongen nieuwe meubels uit te zoeken en rekende op voordelige gebruikte.
Die kosten kun je gewoon claimen.
Meld het bij Notaris die het kan verrekenen.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door lichtstad »

stofzuigertje schreef:De verkoper moet gelijkwaardige of nieuwe leveren of het bedrag vergoeden.

U was koper van die tuin stoelen en gewoon claimen.
Alleen bij diefstal of kapot gaan meubels is het overmacht en had de verkoper vooraf dit moeten melden maar bij verkoop is dat
niet houden aan afspraak en is een claim dus mogelijk...

U word gedwongen nieuwe meubels uit te zoeken en rekende op voordelige gebruikte.
Die kosten kun je gewoon claimen.
Meld het bij Notaris die het kan verrekenen.
Dus de notaris is bevoegd, om dit op te lossen? :mrgreen:

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door kokka »

Lijkt me dat je hooguit de dagwaarde van deze tuinset als schadepost hebt.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door Redfloor »

Wij hebben ook net een woning gekocht en enkele roerende zaken overgenomen. Deze stonden nadrukkelijk in het koopcontract benoemd. Was dit bij u ook het geval?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door john18 »

Redfloor schreef:Wij hebben ook net een woning gekocht en enkele roerende zaken overgenomen. Deze stonden nadrukkelijk in het koopcontract benoemd. Was dit bij u ook het geval?
dit staat uiteraard in de lijst met roerende zaken

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door chrisd1 »

@jk1981
Stiekeme verkoop van het tuin meubilair demonstreert ook disrespect door verkoper; zou er zelf mee rekenen, dat hij dat ook gedeeld heeft met buren. Die willen graag een nieuwe buur, waar ze wél respect voor kunnen hebben; die zitten immers niet te wachten op een sukkel.

Daarom is het zaak dit varkentje adequaat te wassen.
Zie https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/pro ... r-verzaakt
stofzuigertje schreef:De verkoper moet gelijkwaardige of nieuwe leveren of het bedrag vergoeden..
Zou zelf zeggen: tenminste gelijkwaardig leveren.

Als verkoper daaraan niet meewerkt: ontbinden en schadevergoeding voor zover die te berekenen valt
Schadevergoeding bij verzaken koper is geregeld op 10%; achteraf gezien had zoiets beter ook voor verzaken verkoper zijn afgesproken.

Bij niet-ontbinden krijg je later misschien nog te maken met verborgen gebreken; daar valt het met verkoper makkelijker over eens te worden, nadat je diens respect alsnog hebt afgedwongen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door Brahms »

chrisd1 schreef:zou er zelf mee rekenen, dat hij dat ook gedeeld heeft met buren. Die willen graag een nieuwe buur, waar ze wél respect voor kunnen hebben; die zitten immers niet te wachten op een sukkel.


Bij niet-ontbinden krijg je later misschien nog te maken met verborgen gebreken; daar valt het met verkoper makkelijker over eens te worden, nadat je diens respect alsnog hebt afgedwongen.
Wel erg veel aannames en zelf erbij verzonnen zaken.......
Immers het gaat hier niet over de buren en het gaat hier niet over verborgen gebreken !

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door witte angora »

chrisd1 schreef:Bij niet-ontbinden krijg je later misschien nog te maken met verborgen gebreken; daar valt het met verkoper makkelijker over eens te worden, nadat je diens respect alsnog hebt afgedwongen.
Wil je de koop ook nog eens ontbinden vanwege die tuinset? Ik kan je redenatie niet volgen, sorry. Helemaal niet die verborgen gebreken in de tuinset.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

ik denk dat je hier niet te veel overhoop moet halen voor een paar tweedehandse tuinmeubelen.

Persoonlijk zou ik bij de inspectie voor de levering, opmerken dat de tuinset er niet meer is, en zelf direct een redelijk bedrag voorstellen als vergoeding, Bijvoorbeeld 25, 50 of 100 euro een beetje afhankelijk van de conditie van het meubilair.

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat Leo zegt. Maak het niet groter dan het is.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door lichtstad »

Leo The Emperor schreef:ik denk dat je hier niet te veel overhoop moet halen voor een paar tweedehandse tuinmeubelen.

Persoonlijk zou ik bij de inspectie voor de levering, opmerken dat de tuinset er niet meer is, en zelf direct een redelijk bedrag voorstellen als vergoeding, Bijvoorbeeld 25, 50 of 100 euro een beetje afhankelijk van de conditie van het meubilair.
Helaas wordt er over een gewone tuin set gesproken .
Er zijn tuinsets,welke nieuw meer dan € 2000,00 kosten, dan is het niet juist om een vergoeding van € 100,00 te aanvaarden.

TS heeft niet vermeld, om welke tuinset het gaat, dus er wordt weer gewoon aannames gedaan, over een paar tweede hands tuinmeubelen. :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door moederslink »

Tweedehands is het natuurlijk sowieso , als het is doorverkocht. :wink:
Maar je hebt gelijk, voor hetzelfde geld was het een of ander peperduur loungeset ..

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:Tweedehands is het natuurlijk sowieso , als het is doorverkocht. :wink:
Maar je hebt gelijk, voor hetzelfde geld was het een of ander peperduur loungeset ..
Inderdaad. Tweedehands is het sowieso.

En peperduur? De kans dat dat zo is en dat TS dat dan niet expliciet zou vermelden, lijkt mij verwaarloosbaar. :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door moederslink »

:D maar dat het plastic kuipstoeltjes van een Kringloop zijn geweest lijkt mij ook niet....
we horen het nog wel van TS hoop ik, want het is hier het issue...

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: overgenomen roerende zaken bij koop woning verkocht

Ongelezen bericht door Brahms »

lichtstad schreef:......Er zijn tuinsets,welke nieuw meer dan € 2000,00 kosten, dan is het niet juist om een vergoeding van € 100,00 te aanvaarden.......
Misschien was de gehele plastic tuinset maar Euro 75,00 waard, wie zal het zeggen. Dan lijkt me Euro 100 weer een mooi bedrag :D
Maar goed, ook dit is weer een topic alwaar de TS even zijn hart moest luchten en verder helaas niet reageert.......

Gesloten