LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stopcontacten: verantwoordelijkheid huurder of verhuurder?
-
Stopcontacten: verantwoordelijkheid huurder of verhuurder?
Beste allemaal,
Ik woon in een studentenwoning waar, vanaf dat ik er ben komen wonen, meerdere stopcontacten kapot zijn (ze zitten niet goed vast; hangen uit de muur). Nu is dat genoteerd toen ik hier kwam wonen om gerepareerd te worden, echter dit blaadje heb ik niet meer (wellicht de woningbouwvereniging wel; daar ga ik nog even achteraan). Maar nu vroeg ik mij af: zijn stopcontacten sowieso niet de verantwoordelijkheid van de huurder? Op internet kom ik tegen dat elektra de verantwoordelijkheid van de huurder is: maar gaat dit ook op voor kleine aanpassingen als stopcontacten? 'Gevaarlijk gas en elektra' is onderhoud voor de verhuurder, maar vallen kapotte stopcontacten hier ook onder?
Dank jullie wel!
Groeten,
Jolanthe
Ik woon in een studentenwoning waar, vanaf dat ik er ben komen wonen, meerdere stopcontacten kapot zijn (ze zitten niet goed vast; hangen uit de muur). Nu is dat genoteerd toen ik hier kwam wonen om gerepareerd te worden, echter dit blaadje heb ik niet meer (wellicht de woningbouwvereniging wel; daar ga ik nog even achteraan). Maar nu vroeg ik mij af: zijn stopcontacten sowieso niet de verantwoordelijkheid van de huurder? Op internet kom ik tegen dat elektra de verantwoordelijkheid van de huurder is: maar gaat dit ook op voor kleine aanpassingen als stopcontacten? 'Gevaarlijk gas en elektra' is onderhoud voor de verhuurder, maar vallen kapotte stopcontacten hier ook onder?
Dank jullie wel!
Groeten,
Jolanthe
Re: Stopcontacten: verantwoordelijkheid huurder of verhuurder?
Daar kunnen we zeer kort over zijn, is verantwoordelijkheid en rekening verhuurder.
Verder, kappote stopcontacten valt ook nog onder (zeer-) gevaarlijk.......
Ga onmiddelijk naar de verhuurder en geef aan dat herstel zsm moet plaatsvinden !
Verder, kappote stopcontacten valt ook nog onder (zeer-) gevaarlijk.......
Ga onmiddelijk naar de verhuurder en geef aan dat herstel zsm moet plaatsvinden !
-
Voor dit soort vragen: zoek even de gegevens van je huurcontract op. Daar moet het in staan. Je kunt in dit geval even met de wbv contact opnemen om te vragen wanneer het hersteld gaat worden, aangezien er op de opnamestaat vermeld staat dat dit nog zou gaan gebeuren.
Als je een muur wilt behangen/sausen is het normaal om stopcontacten los te halen en ze daarna weer te monteren; daar hoef je de wbv niet voor in te schakelen. Je moet natuurlijk wel weten wat je doet.
Als je een muur wilt behangen/sausen is het normaal om stopcontacten los te halen en ze daarna weer te monteren; daar hoef je de wbv niet voor in te schakelen. Je moet natuurlijk wel weten wat je doet.
Een veilige electotechnische installatie komt altijd op kosten van de verhuurder en moet in principe zelfs door een erkend installateur worden uitgevoerd. Veel studentenhuizen voldoen niet aan meerdere normen zoals daar zijn de Nen1010, de simpelste. Brandveiligheidseisen in de vorm van rookmelders, Co2melders brandbusfaciliteiten en nooduitgangen/ladders.
Je haalt dan alleen even de kapjes er vanaf. Niet het complete stopcontact.witte angora schreef:
-
Bij moderne inbouwstopcontacten inderdaad. Bij de ouderwetse zul je toch echt alles er af moeten halen. Maar dat is toch niet zo'n probleem?GJvdZ schreef:Je haalt dan alleen even de kapjes er vanaf. Niet het complete stopcontact.witte angora schreef:
witte angora schreef:Bij moderne inbouwstopcontacten inderdaad. Bij de ouderwetse zul je toch echt alles er af moeten halen. Maar dat is toch niet zo'n probleem?GJvdZ schreef:Je haalt dan alleen even de kapjes er vanaf. Niet het complete stopcontact.witte angora schreef:
Sinds minimaal +- 40 jaar bestaan inbouwstopcontacten uit twee delen, zoals GjvdZ al opmerkte.
Als de stopcontacten "uit de muur hangen", dan zijn de draden nog bevestigt, dus het kan geen ouderwets stopcontact zijn.
Dit is onderhoud voor het WBV , want TS heeft dit bij de overname al geconstateerd.
Laatst gewijzigd door lichtstad op 16 jun 2016 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Die opbouw stopcontacten zitten nog steeds in oudere woningen. De laatste twee woningen had ik ermee te maken. En die woningen staan er nog steeds.
witte angora schreef:Die opbouw stopcontacten zitten nog steeds in oudere woningen. De laatste twee woningen had ik ermee te maken. En die woningen staan er nog steeds.
TS schrijft duidelijk, dat deze "uit " de muur hangen, dan zijn het inbouw.
[Off-topic passage verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 17 jun 2016 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic gaan
Reden: Off-topic gaan
Wat gaan we weer off topic. Of het nou inbouw is of opbouw, maakt allemaal niets uit voor het probleem van de TS.lichtstad schreef:witte angora schreef:Die opbouw stopcontacten zitten nog steeds in oudere woningen. De laatste twee woningen had ik ermee te maken. En die woningen staan er nog steeds.
TS schrijft duidelijk, dat deze "uit " de muur hangen, dan zijn het inbouw.
Trouwens wat in jou verleden woningen was, is toch niet relevant, daar heeft TS toch niets aan.
-
Een en ander is bij wet vastgelegd in het Besluit kleine herstellingen. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning
Dit lijkt me iets voor de verhuurder.
Juist niet, een stopcontactje aandraaien is een kleine reparatie die de huurder prima zelf kan doen.Bob Schurkjens schreef:Een en ander is bij wet vastgelegd in het Besluit kleine herstellingen. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning
-
Ja en nee. Als het inderdaad alleen een kwestie is van een schroefje vast zetten kan een huurder dit prima zelf. Maar soms zijn de muren waar het stopcontact in/aan zit zo verrot dat er niks meer aan valt te draaien. En dan lijkt het me eerder voor de verhuurder. Ook als de schroefjes van de opbouw 'lam' zijn gedraaid zodat het in zijn geheel vervangen moet worden, het complete stopcontact dus. Iets dergelijks lijkt in het geval van de topicstarter ook zo te zijn, want het staat op het lijstje om gerepareerd te worden.olaf79 schreef:Juist niet, een stopcontactje aandraaien is een kleine reparatie die de huurder prima zelf kan doen.Bob Schurkjens schreef:Een en ander is bij wet vastgelegd in het Besluit kleine herstellingen. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning
Vergis je niet, met name bij huurwoningen kom je soms ongelooflijk geklungel van je voorganger tegen.
Dat van de muren is speculeren. Normalitair is een stopcontact de verantwoording van de huurder. Dit valt onder kleine herstellingen. Voor 2 tientjes heb je nieuwe contactdozen
-
Olaf, we weten inderdaad niet waarom die stopcontacten los hangen. Daarom weten we dus ook niet of het een kwestie is van een schroefje aandraaien (wat jij stelt) of dat er meer bij komt kijken (de optie die ik dus daarnaast noem).
Nieuwe contactdozen zijn sowieso voor rekening van de verhuurder.
Nieuwe contactdozen zijn sowieso voor rekening van de verhuurder.
olaf79 schreef:Dat van de muren is speculeren. Normalitair is een stopcontact de verantwoording van de huurder. Dit valt onder kleine herstellingen. Voor 2 tientjes heb je nieuwe contactdozen
Nee hoor, dat is voor de verhuurder, TS geeft duidelijk aan dat ze en kapot zijn en uit de muur hangen.
Juist, en TS heeft in de OP ook vermeld, dat het bij de overname al geconstateerd is, alleen heeft hij het formulier niet meer, dat hij dat dus niet meer kan aantonen .ciske schreef:olaf79 schreef:Dat van de muren is speculeren. Normalitair is een stopcontact de verantwoording van de huurder. Dit valt onder kleine herstellingen. Voor 2 tientjes heb je nieuwe contactdozen
Nee hoor, dat is voor de verhuurder, TS geeft duidelijk aan dat ze en kapot zijn en uit de muur hangen.
Alles andere is inderdaad off topic.
16 berichten (!) geleden al opgeschreven. Een defect stopcontact is voor de verhuurder........
"We" halen er weer van alles bij, en reageren daar weer op, terwijl TS al lang weet hoe het zit. En het eigenlijk ook al wist, anders was het niet op de herstellingenlijst verhuurder geplaatst.......
"We" halen er weer van alles bij, en reageren daar weer op, terwijl TS al lang weet hoe het zit. En het eigenlijk ook al wist, anders was het niet op de herstellingenlijst verhuurder geplaatst.......
-
Beste allemaal,
Bedankt voor jullie reacties! Ik lees ondertussen mee. Het zou inderdaad al gerepareerd moeten zijn, echter dat document heb ik niet meer en de woningbouw wil het daarom niet meer oplossen. En omdat zij ook het achterstallig onderhoud van de vorige huurder oppakken wanneer een nieuwe huurder de woning betrekt wist ik niet zeker of het nu de verantwoordelijkheid van de huurder of verhuurder was.
Het is een inbouw stopcontact trouwens. Ik begrijp uit de ‘officiële’ documenten (huurcontract en besluit kleine herstellingen van de rijksoverheid) dat stopcontacten de verantwoordelijkheid van de huurder zijn. Echter hebben ze het hier over ‘loszittende’ stopcontacten, iets dat wellicht inderdaad makkelijk met het aandraaien van een schroefje opgelost kan worden.
Ik begrijp dus dat het uiteindelijk de vraag is of het alleen om de uiterlijke wanddoos gaat (die de huurder zelf kan repareren) of dat het ook om de bedrading gaat of een meer technisch probleem is?
In ieder geval bedankt voor jullie reacties, fijn!
Groeten,
Jolanthe
Bedankt voor jullie reacties! Ik lees ondertussen mee. Het zou inderdaad al gerepareerd moeten zijn, echter dat document heb ik niet meer en de woningbouw wil het daarom niet meer oplossen. En omdat zij ook het achterstallig onderhoud van de vorige huurder oppakken wanneer een nieuwe huurder de woning betrekt wist ik niet zeker of het nu de verantwoordelijkheid van de huurder of verhuurder was.
Het is een inbouw stopcontact trouwens. Ik begrijp uit de ‘officiële’ documenten (huurcontract en besluit kleine herstellingen van de rijksoverheid) dat stopcontacten de verantwoordelijkheid van de huurder zijn. Echter hebben ze het hier over ‘loszittende’ stopcontacten, iets dat wellicht inderdaad makkelijk met het aandraaien van een schroefje opgelost kan worden.
Ik begrijp dus dat het uiteindelijk de vraag is of het alleen om de uiterlijke wanddoos gaat (die de huurder zelf kan repareren) of dat het ook om de bedrading gaat of een meer technisch probleem is?
In ieder geval bedankt voor jullie reacties, fijn!
Groeten,
Jolanthe
-
Ik heb vroeger geleerd: Alles wat aard en nagelvast in/aan het onroerendgoed zit, behoort daarbij.