LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door witte angora »

De bedoeling van het eigen risico is dat mensen aan de bel trekken als er iets niet klopt. Zoals je het uitlegt klopt er bij jou iets heel erg niet, je trekt aan de bel, en niemand reageert. Dan krijg je toch wel een beetje een rare smaak over dat verhaal van dat eigen risico...

Van een afstandje is het natuurlijk moeilijk om te beoordelen of de nota correct is of dat het veel te hoog is. Als het alleen om een intake-gesprek gaat waarbij meteen al geconcludeerd is dat jij daar niet op je plek zit, dan is dat wel een erg hoge nota. Maar dat is slechts een mening, gebaseerd op wat ik nu lees.

Er zijn hier wat mensen die meer verstand hebben van medische zaken, wellicht dat zij je verder kunnen helpen.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door lichtstad »

@Maarten

Via deze schriftelijke weg al geprobeerd ?

Via telefoon kan je later niets aantonen, dus alles schriftelijk doen.

https://www.mentaalbeter.nl/nl-NL/Algem ... t/Klachten

Webcare VGZ
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 feb 2012 14:59
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door Webcare VGZ »

Beste Maarten,

We hebben je uitgelegd dat jouw zorgverlener de ingediende declaratie kan specificeren. Als je deze specificatie ontvangen hebt, maar het niet eens blijft met de uitleg mbt de declaratie, dan horen we het graag. Op basis van de specificatie van de declaratie kunnen wij beoordelen of deze declaratie terecht is ingediend.

Met vriendelijke groet,
Tjeerd

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door kweenie »

Ze zouden 549 euro hebben vergoed aan mentaal beter voor behandeling diagnostiek, maar ik ben daar helemaal nooit in behandeling geweest.
Ik ben namelijk daar afgewezen, en dan zou ik wel moeten betalen voor de zorg die ik wel degelijk niet heb gehad.
De rekening is voor de diagnose, niet voor de inhoudelijke behandeling van je problemen.

Ook bij een andere arts zul je voor de diagnose van een probleem moeten betalen, ook als de arts constateert er niets aan de hand is of als de arts niets aan je probleem kan doen. Als je met griep naar de huisarts gaat en de huisarts zegt dat je gewoon moet uitzieken, dan wordt dat consult ook in rekening gebracht. Ondanks dat er inhoudelijk niets aan het probleem wordt gedaan.

Zo is het ook bij deze geestelijke gezondheidszorg. Alleen kost die diagnose in dat geval heel wat meer tijd. Via de website kun je ook een document downloaden met hoeveel ze maximaal mogen vragen voor de diagnose/intake . Dat is afhankelijk van hoeveel tijd het heeft gekost. Omdat een goede eerste diagnose best veel tijd kan kosten, kunnen de kosten ook flink oplopen. Weet je nog hoe lang die intake heeft geduurd?

Als de rekening niet klopt, dan is dat trouwens in eerste instantie iets tussen jou en de hulpverlener. Jij zou dan dus met Mentaal Beter moeten overleggen. En niet de verzekeraar.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door scontra »

Maartij schreef:Hallo allemaal, en Radar,

Ik ben bij mentaal beter geweest voor zorg te krijgen.
Helaas ben ik af gewezen vanwege autisme precies een paar punten die volgens hun website wel kunnen behandelen.

Ik hoor het graag.
Maarten

@Maartij,

U schrijft zelf dat u bij "mentaal beter" bent geweest voor een intake gesprek.
Dat intake gesprek is niet "gratis en voor niets", maar daar moet ook voor betaald worden.
Deze kosten worden nu deels, middels het eigen risico, door uw zorgverzekeraar aan u doorberekend.

16again
Berichten: 16173
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door 16again »

mein33 schreef:Dat intake gesprek is niet "gratis en voor niets", maar daar moet ook voor betaald worden.
-Maar is 549,- dan niet erg veel voor zo'n gesprek?
- In elke bedrijfstak is het normaal om eerst kosten te maken bij verwerven van opdracht, daarna een overeenkomst te sluiten welke duidelijk maakt wat geleverd wordt voor welke prijs. Zo bezien zou intake gesprek gewoon gratis moeten zijn. Zo ver is de marktwerking blijkbaar nog niet

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
mein33 schreef:Dat intake gesprek is niet "gratis en voor niets", maar daar moet ook voor betaald worden.
-Maar is 549,- dan niet erg veel voor zo'n gesprek?
- In elke bedrijfstak is het normaal om eerst kosten te maken bij verwerven van opdracht, daarna een overeenkomst te sluiten welke duidelijk maakt wat geleverd wordt voor welke prijs. Zo bezien zou intake gesprek gewoon gratis moeten zijn. Zo ver is de marktwerking blijkbaar nog niet

@16again,

"In elke bedrijfstak", maar niet in de zorgsector, daar betaal je de hoofdprijs vanaf het eerste contact.
Wij weten niet hoeveel personen tijdens het gesprek en bij de evaluatie daarvan betrokken zijn geweest.
In de zorg, even in het algemeen gesteld, worden behandeltarieven in rekening gebracht waar zelfs de zorgverzekeraar niet van weet hoe die tot stand komen en waarop ze zijn gebaseerd. Als consument begrijp je er (ik in ieder geval) al helemaal niets van.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je een auto of telefoon naar een reparateur brengt, dan ben je vaak ook onderzoekskosten kwijt om te bepalen wat het probleem is en of het te repareren is. Ook daar moet je dus ook betalen als er niets te repareren valt. Zo vreemd is het dus niet om voor die diagnose te moeten betalen.

16again
Berichten: 16173
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Als je een auto of telefoon naar een reparateur brengt, dan ben je vaak ook onderzoekskosten kwijt om te bepalen wat het probleem is en of het te repareren is. Ook daar moet je dus ook betalen als er niets te repareren valt. Zo vreemd is het dus niet om voor die diagnose te moeten betalen.
Maar dan worden onderzoekskosten tenminste vooraf gecommuniceerd, en weet je waar je aan toe bent.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door Brahms »

Euro 549,-
Een enorm bedrag, denk toch niet dat dit gesprek meerdere dagen heeft geduurd. we kunnen wel concluderen dat de zorgkosten compleet uit de hand zijn gelopen, en daardoor dus ook de premies. Vooraf communiceren wat de kosten zijn, zou in de zorg ook heel gewoon moeten zijn.
Nu gaat zorgverlener en patient er vaak makkelijk van uit "het gaat toch door de verzekering betaald worden dus maakt allemaal niet uit"..............

Een specificatie lijkt mij hier op zijn plaats, misschien krijgen we die nog van Maarten, mits hij nog on-line komt..................

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door kweenie »

Er geldt voor bijna iedere vorm van zorg dat er niet, of bijna niet, vooraf wordt gecommuniceerd wat de kosten zullen zijn. Maar dat je daar wel altijd naar kunt vragen. Op deze site wordt in elk geval een apart kopje gewijd aan de kosten en eventuele vergoedingen. Met daarbij ook een document van de NZA over de kosten. Dat is een stuk meer dan wat de meeste zorgverleners doen.

Ik weet niet hoeveel tijd de diagnose/intake heeft geduurd, maar het lijkt mij dat een goede diagnose wel wat langer duurt dan een gemiddeld huisartsenconsult... Om aan dit bedrag te komen hoef je ook weer geen dagen bezig te zijn; met drieënhalf uur kom je daar al aan. Waarbij ik vermoed -maar dat weet ik niet- dat niet alleen de gesprekstijd meetelt, maar ook de tijd om alles achteraf te gaan verwerken. Dat is natuurlijk nog steeds een behoorlijke tijd, maar niet onmogelijk. Misschien kan TS en indicatie geven van hoeveel tijd de intake kostte.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door vroem »

https://www.mentaalbeter.nl/Items/nl-NL ... akegesprek

op de website, link in openingspost, staat gewoon, heel snel gevonden, deze info.

deze ook:
https://www.mentaalbeter.nl/CmsData/Max ... 202016.pdf

witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus het zou zomaar kunnen dat de topicstarter tussen de 200 en 399 minuten daar is geweest, en dat niet het maximum van 590,71 is betaald?

Dan zou je op 360 minuten uit kunnen komen, een periode van 6 uur, oftewel een dag.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door vroem »

niet helemaal. Niet alle aan patientendossier/consult bestede tijd hoeft de patiënt aanwezig geweest te zijn.
Ik denk dat je ongeveer 1 op 1 gesprekstijd en uitwerking in verslag/dossier kunt tellen bij dit soort werk. Dus wanneer het vanaf 200 m inten gaat, is zij een dikke 1,5 uur in gesprek geweest minimaal. wat ik weer logisch zie voor een intake (zeg een gesprek van 2 uur, uitwerking en verdere werk wellicht overleg collega ook 2 uur)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door kweenie »

Maartij schreef:@Tjeerd, dat klopt dat hebben jullie gezegd maar via de mail beweert het het VGZ telkens dat ze er niks aan kunnen doen, en dat werkt nog al verwarrend .
Maar VGZ zal toch wel een specificatie hebben gehad van de nota die ze moeten betalen? Die kan VGZ dan toch aan jou laten zien?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door Brahms »

Bedankt voor de terugkoppeling. We wachten af en zijn benieuwd wat er in staat.
Slechts 60 minuten binnen geweest....... Dat is wel een erg hoog bedrag dan.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door vroem »

erg veel tijd aan de telefoon. Wat is erg veel? en met wie? telefoniste of behandelaar? Als dat fors in de uren loopt en een directe relatie heeft met de intake en de reden van afspraak maken kan ik mij voorstellen dat men tijd bij de echte intake en de uitwerking gaat rekenen.
En direct verband, en geen kans om ander werk te doen.
En directe relatie met waarvoor gedeclareerd wordt.

Webcare VGZ
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 feb 2012 14:59
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door Webcare VGZ »

Hoi Maarten,

Ik kan me voorstellen dat jij geen prettig gevoel hebt bij de kosten die bij jou in rekening zijn gebracht, omdat jij van mening bent dat deze kosten te hoog zijn.

Zoals mijn collega al eerder heeft uitgelegd, jouw zorgaanbieder heeft niets fout gedaan. De kosten zijn op juiste wijze bij ons gedeclareerd, onder vermelding van de juiste codes. Het is vervelend dat Mentaal Beter jou niet heeft kunnen helpen, maar dat wil niet zeggen dat zij geen aandacht hebben gegeven aan jouw persoonlijke situatie. De opmerking die hier al vaker is gemaakt klopt; namelijk dat een zorgaanbieder niet alleen de tijd kwijt is met jouw dossier op het moment dat jij daadwerkelijk daar bent. Vaak komt daar veel meer bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan overleg met een collega, het bestuderen van jouw situatie en het beoordelen of een plan van aanpak gemaakt kan worden. Waarschijnlijk heeft dit ook allemaal plaatsgevonden voor jou.

Nu vind ik je opmerking terecht, waarom wij de specificatie niet voor je opvragen? De reden hiervan is omdat wij dit niet mogen. Zorgaanbieders zoals Mentaal Beter zijn verplicht om jouw privacy te beschermen. Zij geven de minuten-declaratie aan ons door, zonder hierbij een diagnose, specificatie of toelichting te sturen. Alleen jij hebt het recht om de specificatie zo maar op te vragen. Wij mogen dit alleen met jouw explicite schriftelijke toestemming. En al zou je ons deze geven, kunnen wij nog niet beoordelen of de specificatie onwaarheden bevat. Dit kan jij het beste beoordelen.

Daarom wil ik je toch adviseren om een specificatie op te vragen. Tref je onwaarheden aan? Laat ons dan weten. Dan gaan wij natuurlijk direct aan de slag voor je.

Het spijt me dat ik je niet verder kan helpen in jouw onvrede. Hopelijk geeft mijn uitleg toch wat meer duidelijkheid.

Met vriendelijke groet,
Josje

witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door witte angora »

Helder en duidelijk, Josje!

Het is nu aan Maarten om een specificatie op te vragen, en aan de hand daarvan te zien of er dingen niet goed zijn gegaan. Omdat jullie dat niet kunnen en mogen.

Webcare VGZ
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 feb 2012 14:59
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Geen zorg gehad, toch een rekening van het eigen risico

Ongelezen bericht door Webcare VGZ »

Hoi Maarten,

Bedankt voor je feedback over onze wisselende adviezen, dit ga ik zeker terugkoppelen binnen onze organisatie. Het is vervelend dat je steeds wat anders te horen kreeg.

De kosten kunnen inderdaad wellicht goed te verklaren zijn, dus voor nu is het even afwachten zoals je zelf aangaf.

Ik hoor het graag van je als ik in de toekomst wat voor je kan betekenen.

Met vriendelijke groet,
Josje

Gesloten