LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag en toch werken

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
witte angora

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door witte angora »

Trudie67 schreef:Hij is ook gaan werken. Enmorgen ook. Voor vrijdag is hij gevraagd in te vallenvoor een collega.
Zijn filiaalleider is er vandaag niet. Zoon wil hem gaan bellen
Toch snap ik iets niet.

Hij is begonnen op 27 juni 2014, toen was hij precies 16.
Hij heeft een of twee contracten gehad (of misschien drie, weet ik veel)

Als alle contracten 6 maanden of een jaar of 2 jaar zijn, dan eindigt dat toch op 26 juni a.s? Dan zijn er precies 2 jaren verstreken. Hoe kan het dat het laatste contract 7 dagen eerder afliep? Of klopt de datum in de brief (19e) gewoon niet en moet het eigenlijk de 26e zijn?

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Trudie67 schreef:Onze dochter is 19. Werkt 3 jaar bij de Aldi.
Ander filiaal.
Wilden ze ook ontslaan. Maar ze kreeg nu toch een vast contract voor 8 uur.

Reden is dat ze 4 tijdelijke contracten had gehad en ze haar daardoor moesten aannemen
Zoon heeft er 3 gehad in 2 jaar
Tja, u hoeft mij en de wet natuurlijk niet te geloven :-).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Trudie67

Ongelezen bericht door Trudie67 »

Zoon mag blijven.
Aldi had fout gemaakt.
In de brief staat 19 juni maar zelf had de districtsleider 23 juni opgeschreven in zijn agenda.
Daarom stond zoon nog ingeroosterd.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dus zijn contract wordt niet verlengd?

@Monique: normaal is in supermarkten dat men na 3 contracten een vast contract krijgt of ontslagen wordt.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Trudie67 schreef:Zoon mag blijven.
Sorry, maar jouw berichten worden bijzonder frustrerend. Steeds zeg je niks en ga je niet in op hetgeen een echte jurist al heeft geschreven in dit topic.
Ook nu weer.

Mag hij blijven omdat de bedrijfsleider een fout heeft gemaakt en jouw zoon gewoon is komen werken? Of vanwege een andere reden?
En voor hoe lang mag hij blijven?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:
Sorry, maar jouw berichten worden bijzonder frustrerend. Steeds zeg je niks en ga je niet in op hetgeen een echte jurist al heeft geschreven in dit topic.
Ook nu weer.
En op andere vragen wordt ook gewoon niet ingegaan.

Plus dat niet duidelijk is of hij nu wel of niet mag blijven. De datum in de brief was dus verkeerd, dus het inroosteren was terecht, en dat hij deze week dus mag blijven ook. Maar of hij nu per 23 of 26 juni alsnog ontslagen gaat worden is mij niet duidelijk.

Julie4444

Trudie67 schreef:O ja
Hij krijgt een vast contact
viewtopic.php?f=65&t=150420#p2283355

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

kweenie schreef:
Uw Jurist schreef: Kortom, gewoon blijven werken.
Gewoon blijven werken terwijl de werkgever schriftelijk heeft bevestigd dat de arbeidsovereenkomst beëindigd is? Lijkt mij een beetje vreemd.
Eerst contract beëindigd op 19 juni jl, dat was dus afgelopen maandag.
Beëindigd is klaar, hoef je ook niet meer te werken, toch?
Toch is uw zoon wel gaan werken, omdat ie nog ingeroosterd stond.
Hij had het eea even kunnen en moeten kortsluiten daar.
Trudie67 schreef:Zoon mag blijven.
Aldi had fout gemaakt.
In de brief staat 19 juni maar zelf had de districtsleider 23 juni opgeschreven in zijn agenda.
Daarom stond zoon nog ingeroosterd.
Duidelijk,
misverstand dus ,
dan eindigt het dus de 23e . Dat is a.s donderdag en is het maar goed dat ie dan nog gewoon heeft gewerkt.
Vrijdag de 24 e hoeft ie m.i. dan ook niet meer " in te vallen ".
Het eea kan duidelijk worden middels een gesprek voor as vrijdag, de 24e .
Trudie67 schreef:O ja
Hij krijgt een vast contact
Huh?? Nu toch wel?
Staat dat nu zwart op wit? Is dat nu helder voor alle partijen?
Anders wordt het allemaal wel vaag en onduidelijk.... :(

Uw Jurist
Contacteer:

Julie4444 schreef:Dus zijn contract wordt niet verlengd?

@Monique: normaal is in supermarkten dat men na 3 contracten een vast contract krijgt of ontslagen wordt.
@julie4444: niet de wet, noch mijn eerdere antwoord gelezen blijkbaar:
De ketenregeling geldt niet voor medewerkers die jonger zijn dan 18 jaar en gemiddeld max. 12 uur per week werken m.a.w. bijbaantjes. Op het moment dat men 18 jaar wordt, gaat de ketenregeling lopen. Dit betekent dat de arbeidsovereenkomst op de dag waarop 18 jaar wordt, de eerste arbeidsovereenkomst in de keten is. De termijn van twee jaar gaat lopen vanaf het achttiende levensjaar.
Ook een cao kan afwijken van de ketenregeling.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Julie4444

Ik weet het fijne niet van de wet in dat opzicht, maar de praktijk is zoals ik deze omschreef. Je kreeg als ze tevreden waren 3 tijdelijke contracten, daarna moest je weg of kreeg je een vaste aanstelling.

Er was een periode dat men een vierde tijdelijk contract kon krijgen, maar dit deden ze 2 jaar geleden al niet meer bij de supermarkt waar ik toendertijd werkte. Blijkbaar doet men dat bij de Aldi van TS ook.

Uw Jurist
Contacteer:

Julie4444 schreef:Ik weet het fijne niet van de wet in dat opzicht, maar de praktijk is zoals ik deze omschreef. Je kreeg als ze tevreden waren 3 tijdelijke contracten, daarna moest je weg of kreeg je een vaste aanstelling.

Er was een periode dat men een vierde tijdelijk contract kon krijgen, maar dit deden ze 2 jaar geleden al niet meer bij de supermarkt waar ik toendertijd werkte. Blijkbaar doet men dat bij de Aldi van TS ook.
De wet is veranderd. Bovendien geeft wat men deed geen enkel recht.

Julie4444

Maakt in deze situatie voor de zoon van TS niet uit, wat dat betreft.

Trudie67

Ongelezen bericht door Trudie67 »

Mijn ouders hebben begin dit jaar een ernstig auto ongeluk gehad.
Sindsdien heeft mijn moeder moeite met begrijpend lezen en dingen onthouden
Daarom ging in dit onderwerp alles niet helemaal zoals het hoort

Sinds 27 juni 2014 werk ik bij de Aldi. Heb 3 contracten gehad.
Ik ontving een brief " nav het gesprek met linksondertekende is via rechtswegen per 19 juni de overeenkomst beeindigd"
Maar ik heb nooit een gesprek gehad met linksondertekende.
Verder is mij door de fliaalleider en districtsleider verteld dat zij zich in zouden zetten om mij te houden.
Dat moest in overleg met het hoofdkantoor.
Ik moest beloven dat ik na mijn opleiding bij de Aldi zou stoppen.
Dat wil ik beloven want mijn droom is leraar te worden
Het verbaasde mij dat ik op het rooster stond. Maar ik dacht dat dit kwam omdat het gelukt was mij te houden
Maandag was mijn fliaalleider er niet maar dinsdag wel
Hij gaf aan mij te begrijpen en zei ook dat ik in mijn re ht stond ivm vast contract.
Ook kwam naarvoren dat filaalleider van districtsleider te horen had gekregen dat ik tot 23 juni in dienst was.
Vandaar mijn inroostering.
Maar dit verhaal af te sluiten. Ik mag blijven tot diploma van de pabo.

Hoop dat het zo wat duidelijker is dan het warrige verhaal van mijn moeder.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Trudie67 schreef:Het verbaasde mij dat ik op het rooster stond. Maar ik dacht dat dit kwam omdat het gelukt was mij te houden
Maandag was mijn fliaalleider er niet maar dinsdag wel
Hij gaf aan mij te begrijpen en zei ook dat ik in mijn re ht stond ivm vast contract.
Goed dat je dat gekregen heb. En ook fijn om terugkoppeling te krijgen.
Trudie67 schreef:Ik mag blijven tot diploma van de pabo.
Ik meen dat hij je niet na het halen van je diploma alsnog kan ontstaan.

Julie4444

alfatrion schreef:
Trudie67 schreef:Ik mag blijven tot diploma van de pabo.
Ik meen dat hij je niet na het halen van je diploma alsnog kan ontstaan.
Ze hebben hem een vast contract gegeven met als mondelinge voorwaarde dat hij zijn ontslag indient als hij klaar is met zijn opleiding en dan elders gaat werken.

Dat gebeurt aan de lopende band bij supermarkten: degenen die genoeg geluk hebben om te mogen blijven krijgen hier vaak de voorwaarde bij dat ze na hun opleiding vertrekken, omdat vaste medewerkers (Lees: oude medewerkers) duur zijn.

alfatrion

Julie4444 schreef:Ze hebben hem een vast contract gegeven met als mondelinge voorwaarde dat hij zijn ontslag indient als hij klaar is met zijn opleiding en dan elders gaat werken.
Dat betekent nog niet dat dit ook rechtens afdwingbaar is. Tegelijk kan ik me voorstellen dat de zoon van later ook was vertrokken zonder een dergelijke mondelinge voorwaarde.

Julie4444

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Ze hebben hem een vast contract gegeven met als mondelinge voorwaarde dat hij zijn ontslag indient als hij klaar is met zijn opleiding en dan elders gaat werken.
Dat betekent nog niet dat dit ook rechtens afdwingbaar is. Tegelijk kan ik me voorstellen dat de zoon van later ook was vertrokken zonder een dergelijke mondelinge voorwaarde.
Klopt. Zo ging het bij mij ook toen ik bij de AH werkte.
Men was niet erg blij dat ik na het afstuderen nog een Master ging doen, maar moesten dit gewoon accepteren omdat ze me een vast contract hadden gegeven. Inmiddels was ik bijna 23, terwijl mijn collega's vanwege de leeftijd op 19 of 20 jaar werden weggewerkt (ook wel bekend als contract niet verlengd omdat ze te duur werden).

Bij iedere supermarkt speelt dit, want personeel is een kostenpost en kinderen zijn nou eenmaal een stuk goedkoper dan volwassenen. In het geval van TS gunt de Aldi hem een vast contract mits hij binnen een bepaalde termijn vertrekt. Als hij zou hebben aangegeven tot zijn pensioen te willen blijven hadden ze hem ook nooit een vast contract gegeven. Daar is geen budget voor.

alfatrion

Julie4444 schreef:In het geval van TS gunt de Aldi hem een vast contract mits hij binnen een bepaalde termijn vertrekt. Als hij zou hebben aangegeven tot zijn pensioen te willen blijven hadden ze hem ook nooit een vast contract gegeven.
Dus zeg je dat je later zal vertrekken en tegen de tijd dat het zover is besluit je wat je wilt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact. En in de praktijk betekent dat meestal dat je ook gewoon gaat- je hebt immers niet gestudeerd om bij de Aldi te werken.

Julie4444

Dit is ook waarom onder de gelukkigen voornamelijk studenten uit het hoger onderwijs zitten. In mijn geval ben ik na mijn tweede Master ook elders gaan werken. Daar was de appie erg blij mee. Ik ook, want de arbeidsomstandigheden (lees: schending CAO en wet) zijn nou ook niet echt om vrolijk van te worden.

Toch is het verder doorgaans leuk werk en gezellig met je klanten, dus gewoon prima voor tijdens de studie. Ik kan me niet voorstellen dat veel medewerkers langer willen blijven dan een jaar of 5, 6.

Gesloten