LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boekhouder stuurt hoge factuur

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Rob180974
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2014 13:54

Boekhouder stuurt hoge factuur

Ongelezen bericht door Rob180974 »

Sinds eind vorig jaar ben ik bij een nieuwe boekhouder terecht gekomen, hij had een mooi helder verkoop praatje en de prijs was netter dan m'n vorige boekhouder. Hij heeft een offerte uitgebracht om boekhouding 2015 en 2016 te doen, btw/kwartaal aangiftes, deze ophalen en bespreken, de jaarbalans, ib aangifte enz. Nu begin dit jaar vroeg de beste man om mijn digid om zo mijn ib aangifte te kunnen doen want hij was blijkbaar geen officieel boekhoudkantoor (wat hij wel deed overkomen in z'n verhaal) die deze codes wel heeft om het direct bij belastingdienst te kunnen aangeven. (dit terwijl hij mij op m'n hart drukte bij het eerste gesprek dat deze codes strikt persoonlijk zijn en niet aan derden verstrekt mogen worden. ) Ik sprak hem hier op aan, ook omdat hij wel meer vreemde acties had in de maanden ervoor, waarop ik een bijzonder verdedigende mail terug kreeg. Hierop heb ik besloten de samenwerking met hem te ontbinden. Waar het nu om gaat, hij heeft voor boekjaar 2016 een bedrag van begroot 800,- ex btw, (ook was de kwartaal aangifte zo gedaan en niet de kosten, de jaarrekening dat was het meeste werk jaaromzet tussen 15 en 20.000) hiervoor zou hij dus boven genoemde handelingen verrichten, de bedragen zouden over het jaar van 2016 maandelijks verspreid gefactureerd worden, deze heb ik het eerste kwartaal netjes voldaan. na het 1ste kwartaal begon dit verhaal over digid codes. Gezien hij m'n 1ste kwartaal opgehaald had en verwerkt had, vroeg ik hem wanneer ik deze en het rest bedrag dat ik inmiddels al voldaan had 3 x 66.66 ex deels terug zou krijgen, gezien hij weinig werk gedaan had.
Nu afgelopen week lag de boekhouding in de bus met de afrondende factuur erbij, kosten 262,13 euro. wel gespecificeerd, 2x 0,75 u ophalen en terug brengen kwartaal das dus 2x 43 euro! 2,25u opmaken kwartaal balans en 0,75u uitprinten en uitruimen dossier.. gezien we 800,- voor een heel jaar incl een hoop extra afgesproken hebben vind ik deze rekening buiten proporties, dit heb ik hem ook aangegeven in een mail naar hem. Weet iemand of ik hier iets mee kan doen? De bedragen zijn vooraf voldaan dus ik krijg 5 euro terug, ik gok dat de meneer op z'n tenen is getrapt omdat ik niet verder op deze manier wilde. Ik snap dat het om een klein bedrag gaat maar het feit dat iemand op deze manier zichzelf rijk rekent heb ik erg veel moeite mee!
Graag uw reactie.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Boekhouder stuurt hoge factuur

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Vreemd, voor een bedrijf wordt een offerte eigenlijk nooit ex-BTW afgegeven. Een boekhouding opzetten is vaak het meeste werk, de volgende jaren is vaak minder werk. Daar u nu al overstapt naar een andere boekhouder is het logisch dat de factuur wordt opgehoogd om dat er in het eerste jaar niets ''verdiend'' is. U had natuurlijk hem ook een machtiging kunnen laten aanvragen om uw belasting aangifte te kunnen verzorgen. Verder vind ik € 800,- niet echt veel.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Boekhouder stuurt hoge factuur

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als hij een heel laag uurtarief heeft (en als dat zo is kan je meteen aan de kwaliteit gaan twijfelen) is 800 euro max. 2 werkdagen per jaar. Inderdaad niet veel zoals Jantje zegt.

mh73

Re: Boekhouder stuurt hoge factuur

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik ken een aantal mensen met bedrijfjes met een zelfde bedrag aan omzet, maar die zijn al gauw tussen de 1000 en 1500 euro kwijt op jaarbasis aan de boekhouder.

stofzuigertje

Re: Boekhouder stuurt hoge factuur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoe word alles aangeleverd en het de eerste keer uitzoeken en regelen is veel extra werk.

Ook is de inlog code extra werk en registreren want voor elke klant maak je iets op.
Later als het systeem goed staat, aangepast aan de klant gaat het beter.

Dus eerste jaar is duurder en je had afspraak voor tenminste 2 jaren dus contractbreuk dus vind ik het
redelijk dat je nauwelijks iets terug kreeg.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boekhouder stuurt hoge factuur

Ongelezen bericht door kweenie »

Het 'opzetten' is inderdaad het meeste werk. Als dat eenmaal goed gebeurd is, is het relatief eenvoudig om ieder kwartaal de btw aangifte te doen en jaarlijks de belastingaangifte te doen.

Even een voorbeeld in uren. Ik kan mij voorstellen dat hij voor zichzelf bv een uurtje per kwartaal rekent voor de btw en een halve dag per jaar voor de IB plus btw. En dan nog anderhalve dag voor het opzetten plus een uurtje voor het afhandelen als je zou vertrekken. Bij zestig euro per uur kon je dan op 27 uur keer zestig euro is ongeveer 1600 euro.

Daarvan zal al bijna de helft opgaan aan het opzetten en achteraf afhandelen van de administratie. Dus ook al heb je alleen nog maar één btw aangifte gedaan, hij heeft in dit voorbeeld al meer dan de helft van de tijd voor die twee jaar besteed.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Boekhouder stuurt hoge factuur

Ongelezen bericht door SJZ »

Vreemd, voor een bedrijf wordt een offerte eigenlijk nooit ex-BTW afgegeven.
Dat is juist heel normaal!

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Boekhouder stuurt hoge factuur

Ongelezen bericht door Jantje7 »

SJZ schreef:
Vreemd, voor een bedrijf wordt een offerte eigenlijk nooit ex-BTW afgegeven.
Dat is juist heel normaal!
Helemaal gelijk, bedoelde inderdaad inc-BTW.

Gesloten