LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
d-leenders
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2016 22:01

Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door d-leenders »

In december 2014 mocht ik bij HI uit 'coulance' na 1,5 jaar mijn (twee-jarig) contract al verlengen. Dat heb ik gedaan en ik ging zodoende uit een sim-only abonnement naar een met toestel. Ingangsdatum is 09-12-2014 en er worden geen verdere voorwaarden aan het vroegtijdig verlengen gesteld.
In de applicatie van HI staat (zolang we die konden gebruiken) einddatum 09-12-2016.
Begin 2015 wordt bekend gemaakt dat KPN HI zal inlijven en de lopende contracten dus overgaan naar KPN. We gaan over naar de applicatie van KPN en als de omzetting is voltooid verschijnt een nieuwe einde contractdatum van 01-05-2017. Dat zal wel een foutje zijn.
Nu hebben ze die actie van vroegtijdig verlengen bij KPN nog steeds en ging ik begin juni (1,5 jaar na ingaan contract) naar KPN om te informeren naar de verlengingsmogelijkheden. Daar werd mij medegedeeld dat het niet mogelijk was, omdat de resterende maanden van het oude contract bij het huidige worden opgeteld. En gaat KPN er vanuit dat ik het contract tot mei 2017 uitzit of eventueel verleng in november 2016.

1.- Eenzijdige contractwijziging is naar mijn weten verboden in Nederland.
2.- De telecom-wet voor consumenten schrijft voor dat contracten niet langer mogen zijn dan 2 jaar (Wet Van Dam, maar ik ben geen jurist, dus weet niet of ik het hier goed aanhaal). Die 2 jaar wordt, als we de periode die KPN handteert ook handhaven, ruim overschreden.
3.- Ik in feite wordt geacht 6 maanden abonnement te betalen van het huidige contract (abo+toestel) in plaats van de sim-only prijs
4.- Is er uiteraard, op een stadaard antwoord na, niemand die je fatsoenlijk te woord kan staan bij KPN.
5,- Iedereen bij KPN goed op de hoogte lijkt en bewust is van het probleem, aangezien je binnen no-time een standaard antwoord van ze krijgt.

Nu was ik benieuwd of meer mensen hiermee te maken hebben (gehad) en hoe zij tot een oplossing met KPN zijn gekomen of welke stappen ze hebben ondernomen. Ik stond in de winkel toevallig met iemand met hetzelfde probleem en online zijn ook meedere voorbeelden te vinden op fora (andere dan deze).

Ik heb al bij KPN aangegeven dat ik mijn contract zou beeindigen als er niet een passende oplossing geboden werd, maar zowel klantenservice als online klachtenformulier leveren alleen standaard antwoorden en gaan niet in op je klacht.

Nu kan ik inderdaad een nieuw abonnement afsluiten bij een andere aanbieder en de automatische incasso blokkeren, maarja ben je wel je nummer kwijt met alle rompslomp die dat met zich meebrengt.

Met vriendelijke groet,

David

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door grun »

MichielFRL schreef:Verlengen bij dezelfde provider kan vaak al maanden eerder, echter betekent dat niet dat je contract dan met 6 maanden ingekort wordt, alleen dat je eerder een nieuw toestel hebt.
Dat lijkt me ook. Verlengen betekent 'aanvullen met' en niet 'vervangen door'. Dus als je twee verschillende contracten tekent met ieder een looptijd van twee jaar, dan zit je in totaal 4 jaar vast, en niet 3,5 jaar. Het is immers een commercieel bedrijf, die gaan je geen half jaar kwijtschelden want dan lopen ze inkomsten mis.

d-leenders
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2016 22:01

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door d-leenders »

MichielFRL schreef:In de app van Hi heeft een verkeerde datum gestaan.
Verlengen bij dezelfde provider kan vaak al maanden eerder, echter betekent dat niet dat je contract dan met 6 maanden ingekort wordt, alleen dat je eerder een nieuw toestel hebt.
He MichielFRL,

Dank voor je antwoord, laat ik iets toevoegen. Op het contract dat ik getekend heb staat een ingangsdatum 09-12-2014 en een duur van twee jaar. Verder zijn bij het afsluiten van het contract geen verdere voorwaarden gesteld of zijn deze terug te vinden in de algemene danwel aanvullende voorwaarden bij KPN of Hi. We hebben dus geen andere rechtsbasis dan uit te gaan van die ingangsdatum en duur.

d-leenders
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2016 22:01

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door d-leenders »

grun schreef:
MichielFRL schreef:Verlengen bij dezelfde provider kan vaak al maanden eerder, echter betekent dat niet dat je contract dan met 6 maanden ingekort wordt, alleen dat je eerder een nieuw toestel hebt.
Dat lijkt me ook. Verlengen betekent 'aanvullen met' en niet 'vervangen door'. Dus als je twee verschillende contracten tekent met ieder een looptijd van twee jaar, dan zit je in totaal 4 jaar vast, en niet 3,5 jaar. Het is immers een commercieel bedrijf, die gaan je geen half jaar kwijtschelden want dan lopen ze inkomsten mis.
Dag Grun,

Dank voor je bericht. Zie ook mijn antwoord op MichielFRL.
Uiteraard is het een commercieel bedrijf die geld wil verdienen en ik ben consument die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Blijft staan dat als er geen andere afspraken zijn gemaakt dan een ingangsdatum en een contractduur ik geen verdere basis zie om die resterende maanden van het oude contract te accepteren. Als ik dat vantevoren had geweten, had ik dat kunnen meenemen in mijn overwegingen. Ze kunnen die aanvullende voorwaarde niet halverwege eenzijdig introduceren.

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door witte angora »

d-leenders schreef:Nu kan ik inderdaad een nieuw abonnement afsluiten bij een andere aanbieder en de automatische incasso blokkeren, maarja ben je wel je nummer kwijt met alle rompslomp die dat met zich meebrengt.

David
Als je dat doet ga je nog wel meer rompslomp krijgen dan je denkt, geloof me nu maar. Je zult er met het bedrijf uit moeten komen, en je komt er niet uit als je eenzijdig de boel opzegt en een eind weg gaat storneren.

Je kunt beter een klacht indienen

1) bij het bedrijf zelf
2) als dat niet helpt kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie.

Voor meer informatie kun je hier kijken:
https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... nternet-tv

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door sjohie »

Volgens mij klopt het wel, die 6 maanden eerdere verlengmogelijkheid bij Hi, betekent niks meer of minder dat na die 6 maanden, dus op de werkelijke einddatum van je contract, je 6 maanden eerder aangegane contract van 2 jaar ingaat. Je verlengt dus het ene 2 jarige contract, per einddatum weer met 2 jaar, maar alleen wat eerder in de tijd. Vaak omdat ze je dan een verleng "aanbieding" doen, en je dan ook alvast het toestel krijgt, als je verlengt met toestel. Ik (ook ex HI-er) heb diezelfde berichten van KPN gekregen, 6 maanden voor de eind van mijn contract.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door Dirkie »

d-leenders schreef:Begin 2015 wordt bekend gemaakt dat KPN HI zal inlijven en de lopende contracten dus overgaan naar KPN. We gaan over naar de applicatie van KPN en als de omzetting is voltooid verschijnt een nieuwe einde contractdatum van 01-05-2017. Dat zal wel een foutje zijn.
Welke aktie heeft U destijds ondernomen toen U constateerde dat er volgens U een foutje gemaakt was.
Als U destijds niet gedaan heeft dan wordt het wel lastig.
U kunt met Uw papieren en getekende contract naar een winkel van KPN gaan en proberen verhaal te halen.

layla1969
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 sep 2012 21:23

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door layla1969 »

Waarschijnlijk heeft meneer bewust geen actie ondernemen, het kwam natuurlijk goed uit dat zijn contract ineens 6 maanden korter was.
Ik ben bang dat er niets anders op zit dan het lopende contract uit te zitten, u heeft immers met 2 jaar verlengd.

kepala65
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2015 12:22

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door kepala65 »

Het is volkomen legaal wat KPN heeft gedaan. dit zou u ook zijn overkomen bij andere leveranciers.
Echter het zou wel zo netjes zijn geweest als degene die voor u de verlenging heeft afgesloten dit aan u had uitgelegd.
In de tijd dat ik bij KPN werkte deed ik dat namelijk wel. Dat voorkomt discussies als deze en is ook slechte reclame.
Overigens als u niet gaat betalen en wilt storneren, dan komt u terecht bij een incasso bureau en bent u nog slechter af, want dat verliest u.
Daarnaast krijgt u waarschijnlijk een notering achter uw naam en dat geeft weer problemen bij een hypotheek afsluiten en afsluiten van een contract bij een andere provider.

d-leenders
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2016 22:01

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door d-leenders »

witte angora schreef:
d-leenders schreef:Nu kan ik inderdaad een nieuw abonnement afsluiten bij een andere aanbieder en de automatische incasso blokkeren, maarja ben je wel je nummer kwijt met alle rompslomp die dat met zich meebrengt.

David
Als je dat doet ga je nog wel meer rompslomp krijgen dan je denkt, geloof me nu maar. Je zult er met het bedrijf uit moeten komen, en je komt er niet uit als je eenzijdig de boel opzegt en een eind weg gaat storneren.

Je kunt beter een klacht indienen

1) bij het bedrijf zelf
2) als dat niet helpt kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie.

Voor meer informatie kun je hier kijken:
https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... nternet-tv
Klacht bij de geschillencommissie is inderdaad ingediend. Rompslomp heb ik helemaal geen zin in, aangezien zulke bedrijven meer macht denken te kunnen uitoefenen met incassobureaus ed.

d-leenders
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2016 22:01

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door d-leenders »

sjohie schreef:Volgens mij klopt het wel, die 6 maanden eerdere verlengmogelijkheid bij Hi, betekent niks meer of minder dat na die 6 maanden, dus op de werkelijke einddatum van je contract, je 6 maanden eerder aangegane contract van 2 jaar ingaat. Je verlengt dus het ene 2 jarige contract, per einddatum weer met 2 jaar, maar alleen wat eerder in de tijd. Vaak omdat ze je dan een verleng "aanbieding" doen, en je dan ook alvast het toestel krijgt, als je verlengt met toestel. Ik (ook ex HI-er) heb diezelfde berichten van KPN gekregen, 6 maanden voor de eind van mijn contract.
He Sjohie,

Dat zou natuurlijk kloppen als ze die voorwaarde bij het aangaan van de nieuwe overeenkomst hebben gemeldt of in de voorwaarden is terug te vinden. Dat is niet gebeurt, dus ik zou niet weten welke basis zij hebben de datum zomaar te wijzigen. Als ik day bij het aangaan van het huidige contract had geweten, had ik wellicht een andere keuze gemaakt. KPN verwacht nu dat ik 6 maanden bijbetaal voor de prijs die ik nu betaal (abo+toestel) terwijl ik uit sim-only kom.

d-leenders
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2016 22:01

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door d-leenders »

Dirkie schreef:
d-leenders schreef:Begin 2015 wordt bekend gemaakt dat KPN HI zal inlijven en de lopende contracten dus overgaan naar KPN. We gaan over naar de applicatie van KPN en als de omzetting is voltooid verschijnt een nieuwe einde contractdatum van 01-05-2017. Dat zal wel een foutje zijn.
Welke aktie heeft U destijds ondernomen toen U constateerde dat er volgens U een foutje gemaakt was.
Als U destijds niet gedaan heeft dan wordt het wel lastig.
U kunt met Uw papieren en getekende contract naar een winkel van KPN gaan en proberen verhaal te halen.
Dag Dirkie,

Geen actie ondernomen, maar dat is alleen een app vermelding. Dus niet een rechtsgeldig document, zoals de overeenkomst. Daar zal het dus niet aan hangen. Winkel, telefoon, online, facebook, overal krijg je dezelfde antwoorden. Met overeenkomst erbij of niet.

d-leenders
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2016 22:01

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door d-leenders »

kepala65 schreef:Het is volkomen legaal wat KPN heeft gedaan. dit zou u ook zijn overkomen bij andere leveranciers.
Echter het zou wel zo netjes zijn geweest als degene die voor u de verlenging heeft afgesloten dit aan u had uitgelegd.
In de tijd dat ik bij KPN werkte deed ik dat namelijk wel. Dat voorkomt discussies als deze en is ook slechte reclame.
Overigens als u niet gaat betalen en wilt storneren, dan komt u terecht bij een incasso bureau en bent u nog slechter af, want dat verliest u.
Daarnaast krijgt u waarschijnlijk een notering achter uw naam en dat geeft weer problemen bij een hypotheek afsluiten en afsluiten van een contract bij een andere provider.
Het zou inderdaad legaal zijn geweest als we dat, en dit is essentieel, vooraf zijn overeengekomen. Mondeling danwel schriftelijk. Als dat niet is gebeurt is er geen andere basis voor de ingangsdatum en duur (en dus bepaling van de einddatum) dan de getekende overeenkomst. Overigens is KPN zich wel degelijk bewust van problematiek rondom hun werkwijze, aangezien nu voor vroegtijdig verlengen inderdaad de einddatum van het huidige contract nemen als ingangsdatum voor de nieuwe.

Moneyman
Berichten: 30263
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijk eens in de voorwaarden die van toepassing zijn op de originele overeenkomst en check wat daar staat over vroegtijdig verlengen. Dan weet je watje bent overeengekomen...

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door alfatrion »

d-leenders schreef:1.- Eenzijdige contractwijziging is naar mijn weten verboden in Nederland.
Nee, dat mag je afspreken, mits met de juiste voorwaarden.
d-leenders schreef:2.- De telecom-wet voor consumenten schrijft voor dat contracten niet langer mogen zijn dan 2 jaar (Wet Van Dam, maar ik ben geen jurist, dus weet niet of ik het hier goed aanhaal). Die 2 jaar wordt, als we de periode die KPN handteert ook handhaven, ruim overschreden.
De termijn is 1 jaar. Langer mag wel, mits de klant er na een jaar vanaf kan. Deze bepaling staat op de grijze lijst, daarom mag langer zonder deze mogelijkheid soms wel. Als het een en ander financieel te regelen is dan mag het doorgaans niet. Dit is overigens geen onderdeel van WVD. Die ging over het stilzwijgend verlengen en informatieverstrekking daarom heen.

Een mogelijkheid is dat je roept dat de termijn van twee jaar onredelijk bezwarend is, je die termijn vernietigd en er dan dus een overeenkomst voor onbepaalde termijn is afgesloten die je op ieder moment kunt opzeggen. Of dit kan zal van de exacte relevante voorwaarden afhangen. Sowieso zal je hiervoor naar de rechter moeten.

d-leenders
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2016 22:01

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door d-leenders »

Mochten nog mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten, mij zijn ze tegemoet gekomen en het contract wordt ook in de systemen teruggezet naar de datum zoals die op het contract vermeld staat (09 dec 2016). Ze reageerden uiteindelijk op een klacht via klachtcompas.nl.


Het heeft wat moeite gekost, maar het is gelukt.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Illegale contractverlening KPN na inlijving HI

Ongelezen bericht door alfatrion »

Heb je een link naar de klacht?

Gesloten