LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
johkap
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2006 17:08

NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door johkap »

Geacht forum, Tros Radar.

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de NLE bij mij het verbruik van 403 dagen (ruim 13 maanden) zonder vooraankondiging heeft verrekend met de afgelopen premie betalingen van 12 maanden.
Hierdoor mis ik een al betaalde maandpremie die ik in mijn geval ook nog eens moet gaan bijbetalen volgens de Jaarnota.....
Ik ben van mening dat in mijn geval een maandpremie wordt gestolen.
Bij de NLE wordt op mijn klacht bot gereageerd: wij voeren geen correctie op uw jaarnota uit" en ik werd zelfs bij het laatste contact door de "klantenservice" ook nog eens bot afgewimpeld: "wij kunnen niets voor u doen"......
Zijn er meer klanten van NLE waarbij de Jaarnota van dit jaar niet klopt?
Mochten klanten van de NLE hun Jaarnota 2015-2016 nog niet hebben nagekeken, dan zou ik dat even doen.

Met vriendelijke groet,

John

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door alfatrion »

johkap schreef:Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de NLE bij mij het verbruik van 403 dagen (ruim 13 maanden) zonder vooraankondiging heeft verrekend met de afgelopen premie betalingen van 12 maanden.
Hierdoor mis ik een al betaalde maandpremie die ik in mijn geval ook nog eens moet gaan bijbetalen volgens de Jaarnota.....
Ik ben van mening dat in mijn geval een maandpremie wordt gestolen.
Als er wordt verrekend dan wordt er niet gestolen (verduisterd). Stel A heeft B een schuld van 1000 euro. B levert A een fiets en A moet daarvoor 1200 euro betalen. A verrekend de schuld van B en betaald nu 200 euro. B heeft geen schuld meer en 200 euro. Dat komt samen ook neer op 1200 euro.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het om een jaarnota gaat, gaat het volgens mij om een periode van 12 maanden, en daarmee heb je te maken met 12 termijnen, niet van 13. Dat de standen veel te laat zijn opgegeven staat daar los van.

Die zogenaamde 13e termijnbetaling vind je volgend jaar wel weer op de nota terug, als je een verbruiksperiode hebt van pak hem beet 320 dagen..

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door lichtstad »

Op hun website staat precies, hoe de afrekening gebeurd, dus ff gewoon lezen.

https://www.nle.nl/klantenservice/uitleg-jaarnota

johkap
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2006 17:08

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door johkap »

alfatrion schreef:
johkap schreef:Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de NLE bij mij het verbruik van 403 dagen (ruim 13 maanden) zonder vooraankondiging heeft verrekend met de afgelopen premie betalingen van 12 maanden.
Hierdoor mis ik een al betaalde maandpremie die ik in mijn geval ook nog eens moet gaan bijbetalen volgens de Jaarnota.....
Ik ben van mening dat in mijn geval een maandpremie wordt gestolen.
- Als er wordt verrekend dan wordt er niet gestolen (verduisterd). Stel A heeft B een schuld van 1000 euro. B levert A een fiets en A moet daarvoor 1200 euro betalen. A verrekend de schuld van B en betaald nu 200 euro. B heeft geen schuld meer en 200 euro. Dat komt samen ook neer op 1200 euro.
-
lichtstad schreef:Op hun website staat precies, hoe de afrekening gebeurd, dus ff gewoon lezen.

https://www.nle.nl/klantenservice/uitleg-jaarnota
- Noem het verduistering van 1 maand premie in de Jaarnota, een Jaarnota over 13 maanden verbruik.... Ik moet nu 1 maand premie extra betalen omdat 1 maand premie te weinig ( 12x ) is verrekend. Dan voel je je toch bestolen?

- Precies. Daar staat: Op de jaarnota worden ALLE IN REKENING GEBRACHTE TERMIJNBEDRAGEN bij elkaar opgeteld en afgetrokken van de totaalprijs van de door jou verbruikte energie.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door lichtstad »

Lees nog eens goed, daar staat dat de afrekening IN de 13e maand verstuurd wordt, dus dan is een 13e termijnbetaling pas op de volgende afrekening zichtbaar.

Dus je hebt al bij het begin van de nieuwe periode een termijnbetaling als plus staan.

Geloof mij, dit is bij alle energieboeren zo, dus verduistering diefstal enz. Is helemaal niet van toepassing.

johkap
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2006 17:08

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door johkap »

Daar zit 'm nu net de kneep.

Het bedrag ter grootte van een termijnbetaling moet ik nu ik eerst via de afrekening bijbetalen omdat het verbruik van ruim 13 maanden (403 dagen) is verrekend met 12 termijnbetalingen van 1 maand.

Het bedrag ter grootte van een termijnbetaling dat ik nu moet bijbetalen zie ik volgend jaar niet meer terug op de Jaarnota van 2016-2017. Dat is dan via de Jaarnota 2015-2016 geïnd en heet dan niet termijnbetaling maar betaalde extra verbruikskosten.

johkap
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2006 17:08

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door johkap »

De meterstanden zijn direct online doorgegeven.

johkap
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2006 17:08

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door johkap »

Tot slot.

Ik vind dat de vooraf onaangekondigde extra betaling van een maandtermijn niet door de beugel kan. Dit betekend in mijn geval dat deze extra € 164,--
niet gebudgetteerd is en dus nu uit mijn portemonnee verdwijnt voor de duur van 1 jaar.
"Snel geld" noemen ze dat bij de leveranciers....
Hopelijk wordt tegen deze handelswijze actie ondernomen.

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,

John

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door lichtstad »

johkap schreef:Tot slot.

Ik vind dat de vooraf onaangekondigde extra betaling van een maandtermijn niet door de beugel kan. Dit betekend in mijn geval dat deze extra € 164,--
niet gebudgetteerd is en dus nu uit mijn portemonnee verdwijnt voor de duur van 1 jaar.
"Snel geld" noemen ze dat bij de leveranciers....
Hopelijk wordt tegen deze handelswijze actie ondernomen.

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,

John

@John

Je moet natuurlijk realistisch blijven.

Wat te denken als het NLE eist, dat je maandelijks het verbruik ook moet betalen, i.p.v. Voorschotten .
Dan kom je wel n de wintermaanden in gedrang.

Het geld is dus niet weg, zoals je eerst hebt geredeneerd , maar zie het als aanbetaling voor de komende periode.

johkap
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2006 17:08

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door johkap »

snuffel1 schreef:Wel vreemd is dat als u meterstanden tijdig doorgeeft NLE de datum van doorgifte niet hanteert terwijl de afrekening op die meterstanden is gebaseerd. Hoe dan ook NLE heeft in die 403 dagen 13 keer het voorschot geïncasseerd en zal in de afrekening mee genomen moeten worden. Op de afrekening zal ook een datum van meterstanden doorgifte staan en door wie.
Het afgerekende verbruik is van 8 mei 2015 tot 13 juni 2016.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar heb je geen contract voor 12 maanden dan? In dat geval kunnen er slechts 12 termijnen berekend worden, en is de 13e maand de 1e maand van het nieuwe contract.

Moneyman
Berichten: 30270
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kan je eens een geanonimiseerde kopie van je eindafrekening posten?

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door lichtstad »

Moneyman schreef:Kan je eens een geanonimiseerde kopie van je eindafrekening posten?
@johkap

Je hoef geen privé dingen hier posten, ook zijn ze geanonimiseerd .

Is helemaal niet relevant, TS heeft het duidelijk uitgelegd en ook intussen begrepen, dat er een termijnbedrag tot de volgende afrekening blijft staan.

johkap
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2006 17:08

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door johkap »

Zal ik ook niet doen, reeds vermelde gegevens zeggen genoeg.

Het termijnbedrag wordt zolang ik klant bij NLE ben maandelijks automatisch afgeschreven en de termijn vooruit heb ik ook extra betaald vorig jaar september.
Het is niet zo dat ik hieraan niet heb voldaan. De ideale klant dus.
Het is de realiteit dat er deze maand een termijnbetaling extra aan geld uit mijn portemonnee verdwijnt. Ik heb een bedrag ter grootte van meer dan een termijnbedrag bij moeten bijbetalen.
Dit is dus een TWEEDE termijnbedrag dat ik komend jaar vooruit betaal omdat een verbruik van 13 maanden verrekend is met 12 maanden termijnbetaling.

Moneyman
Berichten: 30270
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door Moneyman »

johkap schreef:Zal ik ook niet doen, reeds vermelde gegevens zeggen genoeg.
Prima, uiteraard, wat jij wilt. Dan laat ik het hier gewoon bij.

johkap
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2006 17:08

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door johkap »

De vorige afrekening ging keurig van 9 mei - 7 mei en werd verrekend met 12 termijnbetalingen. Nu wordt er gezegd dat met de volgende afrekening de nu niet verrekende 13e termijnbetaling, die ik dus nu heb moeten bijbetalen, wordt verrekend. Ik zie de bui al hangen. Volgend jaar keurig de premies van juni - juni over twaalf termijnbetalingen verrekend en mijn premiebetaling van afgelopen mei is in de zak van de NLE verdwenen evenals de premie ter grootte van dat gedrag die ik heb moeten bijbetalen.......

johkap
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2006 17:08

Re: NLE jaarnota 2015-2016, 1 maand betaalde premie verdwijnt!

Ongelezen bericht door johkap »

Hoi,

Ik kom er met de NLE niet uit. Men heeft als excuus "het systeem" en kunnen niets voor mij doen.
Als bijlage een overzicht in een sheet met wat er bij mij aan de hand is.

Een tip: check je laatste afrekening als je bij de NLE klant bent!

met vriendelijke groet,

John

Gesloten