LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ritregistratie van Ritty: een drama!

Andere onderwerpen over auto en vervoer
pieterj62
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2008 12:16

Ritregistratie van Ritty: een drama!

Ongelezen bericht door pieterj62 »

Op zoek naar een ritregistratiesysteem, leek Ritty me wel wat: gewoon een soort gps-apparaatje (in de praktijk een lelijk zachtgroen -waarom niet zwart?) hoekig rubber apparaatje zo groot als een luciferdoosje) aan je dashboard plakken en een app op je smartphone installeren. Door de communicatie tussen dat groene ding en je telefoon weet de software waar je allemaal naartoe rijdt. Hoewel ik niet helemaal begreep waar die gps-unit voor dient (elke smartphone heeft immers gps), toch geprobeerd.

Optisch ziet het er allemaal gelikt uit, maar praktisch is het een drama. Ik schets enkele problemen die ik ook doorgegeven heb aan Ritty.
- zoals gezegd: de gps-software is tamelijk onnauwkeurig met als gevolg dat postcodes niet kloppen, zelfs mijn huisadres klopt niet: veel extra werk dus door correctie en controle en dat was toch niet de bedoeling?
- er is nog geen mogelijkheid (behalve handmatig) om gegevens sluitend te maken als je je auto een keer uitgeleend hebt. Daardoor is de administratie niet meer sluitend, maar niets in de software waarschuwt daarvoor
- telkens als je een overzicht wilt van gemaakte ritten wordt het hele csv-bestand geüpload (vanaf stand 0), dat is onhandig omdat je waarschijnlijk bijvoorbeeld in Excel al gegevens bewerkt hebt (omdat ze niet kloppen). Het uploaden van nog niet -geüploade gegevens zou handiger zijn.
- waarom een onhandig csv-bestand voor export van gegevens? Ik moet dat zelf omzetten naar Excel, althans dat csv-bestand als data importeren (uitleg online ontbreekt). Ik denk dat je er sowieso goed aan doet om een online faciliteit te bieden waarin je gedurende het fiscale jaar correcties of aanvullingen kunt doen waardoor je maar één keer per jaar het hele bestand hoeft te downloaden.
- nog handiger zou het zijn als je klanten kunt laten kiezen uit verschillende export-formats (bijvoorbeeld Numbers of Excel)
- in het databestand wordt gewerkt met Angelsaksische interpunctie, dus waar wij een komma gebruiken staat nu een punt en in plaats van het Euro-teken, staat het woord 'Euro'. Niet erg handig.
- het achteraf moeten opzoeken van postcodes om te weten waar je naartoe gereden bent, is een flinke klus
- taalkundig rammelt alles in de software. Veel taalfouten en voor mij geeft dat aan dat de rest ook slordig uitgevoerd is.

Ik had maar een korte testperiode nodig om erachter te komen dat Ritty te vroeg in de markt gezet is. Het is op dit moment juli 2016 nog niet klaar voor commercieel gebruik.

Inmiddels heb ik het alternatief van EasyRit bekeken en deze software (voor ongeveer hetzelfde maandbedrag van € 5,-/€ 6,-) lijkt me veel adequater zonder een apparaatje dat je op je dashboard moet plakken.
Laatst gewijzigd door pieterj62 op 14 jul 2016 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 31158
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ritregistratie van Ritty: een drama!

Ongelezen bericht door Moneyman »

pieterj62 schreef:Sinds ik een nieuwe tweedehands auto heb met een vrij hoge cataloguswaarde, kies ik ervoor om een sluitende ritregistratie bij te houden, zoals de Belastingdienst dat wil. Zo ontkom ik aan die malle bijtelling (een soort straf voor het zakelijk rijden van een auto) van inkomen dat er niet was.
Huh? Ik snap je niet. Kan je dit nog eens toelichten?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ritregistratie van Ritty: een drama!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Even gokken: je bent ondernemer en hebt zakelijk een tweedehandsauto gekocht die je alleen voor het werk gebruikt?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ritregistratie van Ritty: een drama!

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:
pieterj62 schreef:Sinds ik een nieuwe tweedehands auto heb met een vrij hoge cataloguswaarde, kies ik ervoor om een sluitende ritregistratie bij te houden, zoals de Belastingdienst dat wil. Zo ontkom ik aan die malle bijtelling (een soort straf voor het zakelijk rijden van een auto) van inkomen dat er niet was.
Huh? Ik snap je niet. Kan je dit nog eens toelichten?
Even een gokje hoor.
Ik rij zakelijk een grijs kenteken auto en wil graag het ondernemerstarief betalen voor de motorrijtuigenbelasting
of
ik rij zakelijk een auto die ik met btw heb gekocht omdat die dan veel goedkoper was en als ik hem ook privé rijdt kan ik de btw niet meer afrekken
dit zijn maar zo even 2 voordelen van het zakelijk rijden van een auto zonder dat je er ook nog eens bijtelling bij krijgt.

pieterj62
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2008 12:16

Re: Ritregistratie van Ritty: een drama!

Ongelezen bericht door pieterj62 »

Vrienden ... zullen we het niet hebben over de reden waarom ik een rittenadministratie begonnen ben? Dat is namelijk totaal off-topic. Dank! :wink:
Laatst gewijzigd door pieterj62 op 14 jul 2016 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Ritregistratie van Ritty: een drama!

Ongelezen bericht door gemist »

Onze Tesla heeft dat gewoon ingebakken, en heeft ook een enorme catalogus waarde. De aankomende X90 heeft het ook en heeft ook een enorme cataloguswaarde.
De functie heeft mijn mobieltje ook, alleen heeft die een lage cataloguswaarde. Gewoon via GoogleMaps, de data gaat naar je Drive.
Via de app TorquePro, cataloguswaarde van nog geen 3 euri, kun je het ook. Gratis. Met grafiekje van snelheid, verbruik en cataloguswaarde.
Wat "cataloguswaarde" er nou mee te maken heeft zal een consument worst wezen. Wellicht van de H.. met cataloguswaarde €1,50 zonder broodje. Als ondernemer kunt u dit soort kwesties gratis (als in géén cataloguswaarde) dumpen op bijv. het ondernemers Forum "higherlevel" .

pieterj62
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2008 12:16

Re: Ritregistratie van Ritty: een drama!

Ongelezen bericht door pieterj62 »

Torque Pro? Niet voor de iPhone.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ritregistratie van Ritty: een drama!

Ongelezen bericht door kokka »

pieterj62 schreef: - er is nog geen mogelijkheid (behalve handmatig) om gegevens sluitend te maken als je je auto een keer uitgeleend hebt. Daardoor is de administratie niet meer sluitend, maar niets in de software waarschuwt daarvoor
dus je baalt ervan dat het programma geen ingebakken manier heeft om de boel te bedonderen? het is ook best vervelend om elke keer weer wat te moeten verzinnen om je administratie sluitend te maken

stofzuigertje

Re: Ritregistratie van Ritty: een drama!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

de BeLASTIG dienst....

Ja, leuk grapje maar via mijn telefoon kan wel ritten registreren, zowel Apple als Android maar....
Als ik morgen een Taxi of Trein neem word die ook geteld voor belastingendienst......

Dat zou een toestel speciaal voor deze auto moeten worden!
Ook een proefrit van monteur of remmen piepvrij zijn en gelijk onderdelen halen komt dan op jou telefoon.....

De gratis telefoon, ik zou een €39,95 met prepaid nemen die het kan doen en niet een dure waarmee ik ook naar buitenland vlieg!
Elk systeem is altijd veel controle en correctie nodig en een 2e auto is dan handiger.....

Ik doe dit niet omdat ik 2 voertuigen heb maar weet hoe lastig een sluitende administratie is en weet van mensen die het al langer doen,
dat controle van belastingdienst erg veel uren koste!
Je moet alles bewijzen en 1x twijfel en voordeel is weg.
Daarom zijn er weinig mensen die dit doen.

BeLASTIGdienst, lastiger kunnen ze het niet maken!

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Ritregistratie van Ritty: een drama!

Ongelezen bericht door gemist »

Maar zonder belastingdienst heeft de overheid geen inkomsten, en dan heb je pas echt een bak ellende. Bovendien kun je het jezelf ook moeilijk maken door overal maar beren op de weg te zien.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ritregistratie van Ritty: een drama!

Ongelezen bericht door kweenie »

1. Met het aparte doosje worden exact de ritten van de auto geregistreerd. Niet meer en niet minder. En dat is vaak precies wat de bedoeling is voor een juiste en sluitende rittenadministratie.

Leen je de auto een keer uit? Dan heeft de teller meer km gemaakt dan jij hebt geadministreerd voor jouw werk of privé ritten en dan zou -als je bv je telefoon voor de administratie zou gebruiken- er een gat in de administratie zitten. Die moet je, linksom of rechtsom, altijd handmatig verklaren.

Wat jij als nadeel ziet, is dus vaak juist een voordeel.

2. Een csv bestand is juist een praktisch en gestandaardiseerd bestandstype dat alle spreadsheets kunnen verwerken en dat ook andere programma's zonder veel lastige conversies kunnen inlezen. Dus hoeven er dan geen aparte bestanden worden gemaakt voor Excel, voor numbers en voor allerlei andere programma's. Deel van die standaard is dat in het ruwe databestand getallen op een internationale standaardmanier wordt opgemaakt. Met decimale punt en zonder speciale tekens voor bv. euro's, of voor andere exotische muntsoorten die jouw programma misschien niet kent. (Overigens wordt in het zakelijk verkeer volgens mij bijna altijd over euro geschreven en niet over €).

3. Dat het hele bestand wordt doorgestuurd is praktisch als meerdere mensen de data nodig hebben. En dat zal best vaak voorkomen, als zowel de bestuurder als de werkgever of bv de wagenparkbeheerder de data nodig hebben.

Het inlezen en verwerken van een csv bestand is nou niet echt extreem ingewikkeld. Als je daar al moeite mee hebt, dan vraag ik me af of je de rest van je administratie wel op orde kunt krijgen en of het dus wel een goed idee is om een eigen zaak te hebben...

Wat jij als nadeel ziet, is dus ook op dit punt in veel situaties juist een voordeel.

4. De nauwkeurigheid van GPS nooit 100℅. Dat zal bij iedere systeem een zwak punt blijven. Ook omdat de plek waar je je auto zet vaak niet de plek is waar je je afspraak hebt. (Ik moet voor mijn eigen huisadres in de diverse routeplanners ook altijd een ander adres opgeven dan mijn woonadres) Ik ken het programma niet waarmee je de data moet verwerken. En of dat makkelijk te koppelen is met andere systemen. Maar ik zou zelf daarom vaak op bijvoorbeeld Google maps de locaties van de postcodes willen zien. Het zou daarom mooi zijn als het programma op de een of andere manier een koppeling zou maken tussen de ruwe postcodedata en een plattegrond. Alleen weet ik niet in hoeverre dat toegestaan is en hoe andere systemen daar mee omgaan. Maar dit lijkt wel een punt voor verbetering.

Maar voor de andere punten die je noemt geldt m.i. vooral dat het een kwestie van voorkeur is wat goed of slecht is. En dat de punten in veel situaties juist positieve punten zijn.

Gesloten