LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantiebaantje niet uitbetaald

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Ellen1979

Vakantiebaantje niet uitbetaald

Ongelezen bericht door Ellen1979 »

Ik heb hier een jongen in huis van 15 jaar die als bijbaantje wat tuinonderhoud deed.
De uurtjes waren in overleg en er was geen vastigheid.
Nu heeft hij via uitzendburo een baantje van 40 uur per werk aangeboden gekregen.

Het tuinwerk erbij wordt teveel en hij heeft daar gezegd er mee te stoppen.

Zijn "baas" reageert nu erg raar en weigert hem de gewerkte 9 uurtjes uit te betalen.

Welke stappen kan hij ondernemen?
Laatst gewijzigd door Radar op 22 jul 2016 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: duidelijkere titel

sjohie

Re: Vakantiebaantje niet uitbetaald

Ongelezen bericht door sjohie »

Ellen1979 schreef:Ik heb hier een jongen in huis van 15 jaar die als bijbaantje wat tuinonderhoud deed.
De uurtjes waren in overleg en er was geen vastigheid.
Nu heeft hij via uitzendburo een baantje van 40 uur per werk aangeboden gekregen.

Het tuinwerk erbij wordt teveel en hij heeft daar gezegd er mee te stoppen.

Zijn "baas" reageert nu erg raar en weigert hem de gewerkte 9 uurtjes uit te betalen.

Welke stappen kan hij ondernemen?
Hangt er nogal vanaf of het "zwart" was of niet, was het met een fatsoenlijke arbeidsovereenkomst etc, of zo even besproken, en zou er contant betaald worden? En is er iets van een opzegtermijn in het spel?

Ellen1979

ja zwart inderdaad. Geen contract. Geen opzegtermijn ook geen afspraken over het aantal uren of dagen. Ik heb zwart op wit het uurloon staan, en mondeling is door de vrouw des huizes gezegd aan het einde van de week betalen we,
De heer des huizes wilde liever overmaken en smst nu ik ga niets overmaken.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer je van de ene dag op de andere dag vertrekt en de tuinman komt daardoor in de problemen kun je zo'n reactie verwachten.
Hoewel er niets is afgesproken kun je ook eerst fatsoenlijk overleggen.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

crazyme schreef:Wanneer je van de ene dag op de andere dag vertrekt en de tuinman komt daardoor in de problemen kun je zo'n reactie verwachten.
Hoewel er niets is afgesproken kun je ook eerst fatsoenlijk overleggen.

Even voor de beeldvorming, "die jongen van 15" is neem ik aan uw zoon. Klinkt wat beter, toch ?

Hij heeft er voor gewerkt, dus moet er ook betaald worden.
Echter alles is zo zwart en onofficieel als maar kan, dus dat kan nog een probleempje worden.........

Ellen1979

Het gaat niet om mijn zoon maar een jongen die hier in de vakantie logeert. Hij is niet van de een op de andere dag vertrokken. Had nog geen afspraken wanneer hij weer moest werken. Het is ook geen tuinman maar een slecht onderhouden tuin bij een boerderij. Hij had ook prima nog een aantal dagdelen willen werken in overleg. Maar daar kreeg hij de kans niet meer voor.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Die uren moeten natuurlijk worden betaald. Ik zou op een goed getimed moment (wanneer er visite is bijvoorbeeld) even aankloppen om het geld op te halen. Jongen mee uiteraard. Meer waar voor je leergeld krijg je namelijk niet.

Neldi

Ongelezen bericht door Neldi »

Een mondelinge afspraak is een bindende afspraak. Opdrachtgever dient gewoon de uren te betalen.
Verstandig om met de jongen van 15 bij de opdrachtgever langs te gaan en een afspraak te maken op welke wijze de uren betaald gaan worden. Het liefst contant en anders binnen 2 dagen via de bank. Succes en laat even horen of dit gelukt is.

Gesloten