LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe truc SNS: ongunstige Tariefgroepen SNS Var Hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
qashbox

Nieuwe truc SNS: ongunstige Tariefgroepen SNS Var Hypotheek

Ongelezen bericht door qashbox »

Op 21 juli jl kreeg ik de brief van SNS: Uw variabele rente gaat per 1 augustus omhoog!. Ze hebben een nieuwe truc bedacht om bestaande hypotheekklanten met een variabele rentevorm in een hoger tariefgroep te plaatsen. Wat je precies meer gaat betalen weten ze pas eind augustus(want u heeft ja een variabele rente?)
In de brief wordt gemeldt: U heeft xx hypotheekschuld gedeeld door x marktwaarde(100% van de WOZ hanteren ze) wat betekent dat de schuld-marktwaardeverhouding 71,65% bedraagt. Nieuwe tariefgroep < 80% MW.
Voorheen zat ik in de "Basis"tariefgroep met 2,05%. Nieuwe tarief wordt 2,25%!

Ik overweeg nu om de variabele rente in een vasterente om te zetten: Standaard kosten € 250,00 + € 50 administratiekosten! Totaal € 300 voor een simpele handeling! Die SNS zelf ook nog incasseert?
Voor het invullen van het aanvraagformulier MOET men de SNS-adviseur inschakelen! Anders weet SNS niet welke kosten ze mogen doorberekenen.

Bij de vraag aan SNS: als ik een klein deel aflost tot onder het 66% MW (dan val je automatomatisch in een lager rentetarief) en een actuele WOZ(2015) aanlever, een actieve betaalrekening heb lopen bij de SNS, kan ik gebruik maken van de lagere hypotheektarief?.
Antwoord: NEEN. Reden: Wij hanteren de regel: niet 100% van de WOZ waarde maar 85% van de WOZ wordt gebruikt voor het bepalen van de MW % ! Wat betekent dat ik ruim € 20,000 moet aflossen alvorens ik in aanmerking kan komen voor het gunstigere(!) tariefgroep van 0-66% MW.

Terugbellen doen ze ook niet en een reactie op het invullen van het online klachtenformulier kan 10 werkdagen(!) duren. Als je aan de telefonische klantenmedewerker(s) mededeeld dat de berekeningsmethode die de SNS-adviseur hanteert om de % MW te berekenen en de briefinformatie tegenstrijdig zijn, krijg ik als standaard antwoord: "dat zijn SNS-procedures". Vragen om een (klachten)manager is zinloos. "Is niet mogelijk, kunnen we u ergens anders nog mee helpen?"

Blijkbaar betaal je weer voor (onnodig) advies en ook nog eens voor de tweede maal(bezit een "oude" aflossingsvrije hypotheek uit 1998) want daar heb je de nodige provisiegelden voor de adviezen betaald!

Is ongehoord dat je met het zgn invoeren van "nieuwe tariefgroepen" de spelregels wijzigd en dat we daarmee de staatsbank SNS extra geld in hun tassen mogen stoppen.
Zijn er meer mensen die een variabele-aflossingsvrije hypotheek bij SNS hebben lopen en gaan we allemaal meer betalen?

sacredfour

Re: Nieuwe truc SNS: ongunstige Tariefgroepen SNS Var Hypotheek

Ongelezen bericht door sacredfour »

Je zou eens schriftelijk een verzoek kunnen indienen voor de hogere en lagere tariefgroepen die ze gaan hanteren. Dit is natuurlijk wel interessant voor de mensen met een hoge MW. Ze zullen dit dan ook moeten doen met hypotheken met een vaste rente.

Gesloten