LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Auto kopen via zoekertjes-website: waar moet je op letten?
-
Auto kopen via zoekertjes-website: waar moet je op letten?
Beste Radar forum lezers,
Ik maak deze topic aan om aspirant kopers van een auto op zoekertjes site goed op te letten voor dat ze over gaan tot koop van een auto!
Reden van deze topic is dat ik afgelopen tijd zelf op zoek ben geweest naar een auto en geschrokken ben hoeveel auto's er te koop aangeboden worden op zoekertjes sites waar dus iets mis mee is! Dat kan zijn km stand, schade auto etc, etc
Dit terwijl een particulier heel simpel bepaalde dingen kan controleren op de site van het RDW en hier gegevens kan op vragen over betreffende auto!
Het wil overigens niet zeggen dat een auto slecht is als bepaalde waardes niet okay zijn. Doch je kunt dan nog alerter zijn en zeker de auto niet aanschaffen voordat je een keuring uit hebt laten voeren door een externe partij.
Wat mij op viel is het volgende en is voor iedere auto na te kijken op http://www.rdw.nl door het invoeren van het kenteken:
-Auto's die als nieuw aangeboden worden en op de rdw site geregistreerd staan met een bruto bmp van €375 en dus gewoon totaal los zijn ingevoerd en opgeknapt worden verkocht
-Foto's van de auto's op de zoekertjes sites horen niet bij het kenteken bij de advertentie! Dus controleer altijd bij bezichtiging nogmaals het kenteken op het de rdw site of de km stand logisch is!
-Particulieren die ook handelen in auto's. Je kunt zien op de rdw site hoelang iemand de auto al op naam heeft staan!
-Aantal eigenaren. Als hier 10 staat bij een auto van 5 jaar oud geeft dat bij mij vraagtekens
-Ingevoerde auto's. Uit onderzoek van verschillende organisaties blijkt dat van 50 procent van de ingevoerde auto's gerommeld is met de km stand. Let dus goed op of je overmatig schade ziet aan het stuur, stoelen, versnellingspook etc. Dit kan wijzen op een hogere km stand
-Kies nooit voor de goedkoopste auto! 9 van de 10 keer is er iets mis met deze auto. Waarom zou iemand zijn auto immers veel goedkoper voorkopen als de overige aangeboden?
-Controleer altijd of chassis nummer overeen komt met chassis nummer op de pappieren! Je zal de eerste niet zijn die een om gekatte auto koopt
Vast dat er nog meer dingen zijn. Dus graag aanvulling van jullie kant en vooral delen op media zoals Facebook! Zodat nog meer mensen op de hoogte zijn van de mogelijkheden zelf onderzoek te doen naar de auto bij de site van het RDW
Aanvulling op bovenstaande is welkom...
-
Ik maak deze topic aan om aspirant kopers van een auto op zoekertjes site goed op te letten voor dat ze over gaan tot koop van een auto!
Reden van deze topic is dat ik afgelopen tijd zelf op zoek ben geweest naar een auto en geschrokken ben hoeveel auto's er te koop aangeboden worden op zoekertjes sites waar dus iets mis mee is! Dat kan zijn km stand, schade auto etc, etc
Dit terwijl een particulier heel simpel bepaalde dingen kan controleren op de site van het RDW en hier gegevens kan op vragen over betreffende auto!
Het wil overigens niet zeggen dat een auto slecht is als bepaalde waardes niet okay zijn. Doch je kunt dan nog alerter zijn en zeker de auto niet aanschaffen voordat je een keuring uit hebt laten voeren door een externe partij.
Wat mij op viel is het volgende en is voor iedere auto na te kijken op http://www.rdw.nl door het invoeren van het kenteken:
-Auto's die als nieuw aangeboden worden en op de rdw site geregistreerd staan met een bruto bmp van €375 en dus gewoon totaal los zijn ingevoerd en opgeknapt worden verkocht
-Foto's van de auto's op de zoekertjes sites horen niet bij het kenteken bij de advertentie! Dus controleer altijd bij bezichtiging nogmaals het kenteken op het de rdw site of de km stand logisch is!
-Particulieren die ook handelen in auto's. Je kunt zien op de rdw site hoelang iemand de auto al op naam heeft staan!
-Aantal eigenaren. Als hier 10 staat bij een auto van 5 jaar oud geeft dat bij mij vraagtekens
-Ingevoerde auto's. Uit onderzoek van verschillende organisaties blijkt dat van 50 procent van de ingevoerde auto's gerommeld is met de km stand. Let dus goed op of je overmatig schade ziet aan het stuur, stoelen, versnellingspook etc. Dit kan wijzen op een hogere km stand
-Kies nooit voor de goedkoopste auto! 9 van de 10 keer is er iets mis met deze auto. Waarom zou iemand zijn auto immers veel goedkoper voorkopen als de overige aangeboden?
-Controleer altijd of chassis nummer overeen komt met chassis nummer op de pappieren! Je zal de eerste niet zijn die een om gekatte auto koopt
Vast dat er nog meer dingen zijn. Dus graag aanvulling van jullie kant en vooral delen op media zoals Facebook! Zodat nog meer mensen op de hoogte zijn van de mogelijkheden zelf onderzoek te doen naar de auto bij de site van het RDW
Aanvulling op bovenstaande is welkom...
-
Re: Auto kopen via zoekertjes-website: waar moet je op letten?
Gewoon bij een erkende merkdealer die bij Bovag aangesloten is kopen. Dat scheelt veel moeite en ellende.
Anders: ook altijd de verkoper googlen, auto zorgvuldig laten nakijken bij een vertrouwde professional, auto-type googlen om te kijken of er bekende problemen mee zijn, als het even kan kopen met Bovag garantie, etc.
Anders: ook altijd de verkoper googlen, auto zorgvuldig laten nakijken bij een vertrouwde professional, auto-type googlen om te kijken of er bekende problemen mee zijn, als het even kan kopen met Bovag garantie, etc.
Een mooie hagelnieuwe auto kopen geeft altijd de meeste zekerheid
Ik heb nog nooit een auto gekocht die duurder was dan 4500 euro, dus het hele bovag verhaal zou ik al niets aan hebben, aangezien de bovag-garantie pas geldt boven 4500 euro. Gelukkig nog nooit problemen gehad, nu ben ik zelf redelijk technisch en kan veel zaken eventueel zelf verhelpen en kan ook wel redelijk goed de staat van onderhoud inschatten.Julie4444 schreef:Gewoon bij een erkende merkdealer die bij Bovag aangesloten is kopen.
Verder is dit een leuk topic hoor, het initiatief is uitstekend. Wat ik hier in de jaren dat ik hier een beetje op dit forum zit bemerk is dat mensen niet vooraf hier komen, maar pas als ze bij de benen genomen zijn. Een topic met tips over wat te doen met een auto die toch niet zo mooi is als dat die aangeprezen was is dan wellicht handiger.
Op het moment dat men een auto ziet die te mooi is om waar te zijn, zijn sommige mensen direct geneigd om maar meteen een zak met geld achter te laten en er met de auto vandoor te gaan. In de auto waarschijnlijk denkend "die domme verkoper heb ik mooi even beet genomen, deze auto is veel meer waard dan wat ik betaald heb".
Fijn dat het voor jou werkt. Ik zou dat ook wel willen.berndv schreef:Ik heb nog nooit een auto gekocht die duurder was dan 4500 euro, dus het hele bovag verhaal zou ik al niets aan hebben, aangezien de bovag-garantie pas geldt boven 4500 euro. Gelukkig nog nooit problemen gehad, nu ben ik zelf redelijk technisch en kan veel zaken eventueel zelf verhelpen en kan ook wel redelijk goed de staat van onderhoud inschatten.Julie4444 schreef:Gewoon bij een erkende merkdealer die bij Bovag aangesloten is kopen.
Verder is dit een leuk topic hoor, het initiatief is uitstekend. Wat ik hier in de jaren dat ik hier een beetje op dit forum zit bemerk is dat mensen niet vooraf hier komen, maar pas als ze bij de benen genomen zijn. Een topic met tips over wat te doen met een auto die toch niet zo mooi is als dat die aangeprezen was is dan wellicht handiger.
Helaas geldt dat voor een groot aantal consumenten niet en hebben zij niet de handigheid of technische kennis zelf te sleutelen.
Overigens helemaal met je eens verder. Hoewel ik vrees dat het voor een bepaalde groep consumenten toch niet zal helpen, is een dergelijk topic potentieel nuttig.
Als je op de site van het RDW constateert dat een auto geïmporteerd is kun je de KM-stand trouwens niet vertrouwen. Een geschatte meerderheid van importauto's is niet zoals geadverteerd en moet grondig gecontroleerd worden.
Hele goede tips waar je goed mee voor uit kunt. Bij een BOVAG garage is kopen veiliger, maar de Swalmen affaire laat zien, dat je ook als je bij de Bovag of een erkende dealer koopt, je toch op je hoede moet blijven en wat van de eerder genoemde controles moet uitvoeren.
Bovag garage en NAP check zijn, ondanks dat ook door die mazen sjaggeraars heen glippen, de 2 simpelste checks die je kan doen. Verder is het ook hier zo, dat als iets te mooi is om waar te zijn, het dat ook vaak is. Als een auto een echt lagere prijs heeft dan wat marktconform is, moet je je vingers er niet aan brandden, tenzij je zelf de kennis en middelen hebt om serieus aan auto's te sleutelen. Mijn zwager is monteur, en kocht een BMW 3-serie voor een habbekrats. De kosten die hij er aan gemaakt heeft, kleine duizend euro tot nu toe, had mij zeker 3000 euro gekost bij een garage rekende hij me laatst voor. Wat voor hem een prima koop is, was voor ons dus een kat in de zak geweest.
Ook zou het niet zelf mogen doen van een proefrit een aardige alarmbel moeten doen afgaan, daar is ook een recent topic over hier op het forum.
Ook zou het niet zelf mogen doen van een proefrit een aardige alarmbel moeten doen afgaan, daar is ook een recent topic over hier op het forum.
En nog 1, nooit een aanbetaling doen om de auto te reserveren, als hij weg is, is hij weg, pech gehadsjohie schreef:Bovag garage en NAP check zijn, ondanks dat ook door die mazen sjaggeraars heen glippen, de 2 simpelste checks die je kan doen. Verder is het ook hier zo, dat als iets te mooi is om waar te zijn, het dat ook vaak is. Als een auto een echt lagere prijs heeft dan wat marktconform is, moet je je vingers er niet aan brandden, tenzij je zelf de kennis en middelen hebt om serieus aan auto's te sleutelen. Mijn zwager is monteur, en kocht een BMW 3-serie voor een habbekrats. De kosten die hij er aan gemaakt heeft, kleine duizend euro tot nu toe, had mij zeker 3000 euro gekost bij een garage rekende hij me laatst voor. Wat voor hem een prima koop is, was voor ons dus een kat in de zak geweest.
-
Prima topic inderdaad. En inderdaad, de meeste mensen komen hier pas nadat ze een miskoop hebben gedaan, maar... wie weet helpen tips in dit topic om een volgende miskoop te voorkomen.
Hier een paar van mijn kant!
Als je op MP één auto ziet waar je je vraagtekens hebt, blijf dan bij die handelaar weg, hoeveel mooi ander spul hij ook mag hebben... Als hij met die ene heeft zitten klungelen, dan mag je je met recht afvragen hoe de rest er bij staat.
Zie je een foto van een prachtige auto voor een schitterend bedrijfspand, op een mooie parkeerplaats, of in een schitterend natuurgebied? En blijkt bij aankomst het bedrijf te bestaan uit een lap land vol met wrakken en een loods waarvan je je afvraagt hoe mensen daar kunnen werken? Rij dan maar door zonder uit te stappen... Geloof me, dat soort handelaren bestaan nog steeds.
Kijk even hoe lang de auto op naam van de handelaar staat. Ik kom op MP genoeg advertenties tegen die honderden keren bekeken en soms tientallen keren 'bewaard' zijn, maar ondertussen staat het ding al maandenlang bij die handelaar. Bespaar je de rit, ga er maar van uit dat vele anderen je al voor zijn geweest. Als hun hem lieten staan, waarom zou jij hem dan willen?
Beperk je zoekradius tot een kilometer of 20, 25 hooguit. Als je daarbinnen al niks anders dan de miskoop van de eeuw tegen zult komen, zul je het daarbuiten zeker tegenkomen. Al die ritjes zijn allemaal verspilde tijd, energie en benzine. Benzinekosten die je ook bij je budget op zou kunnen tellen, om vervolgens een betere auto te kunnen kopen.
Doe ook moeite om een eind verder te kijken, en dan met name op de site. In Utrecht zag ik een mooie auto staan, alles zag er goed uit. Alleen: het ding stond wel wat lang op naam van de handelaar. De eigen site bekeken, en wat bleek? Alle auto's die in de loop van de jaren verkocht zijn, stonden er nog op met de opmerking 'verkocht'. Ben eens gaan tellen: aan de hand van de APK-data (ééntje had een nieuwe APK van december 2013) was mijn conclusie dat er in 3 jaar tijd 41 auto's zijn verkocht. Iets meer dan één per maand. Hoe kan zo'n bedrijf rendabel zijn? Niet alleen dat: de handelsvoorraad bestond op dat moment uit 71 auto's. Met een gemiddelde van iets meer dan 1 verkochte auto per maand doet dat 'bedrijf' er dus een jaar of 5 over om dat allemaal kwijt te raken... Wegblijven dus!
Hier een paar van mijn kant!
Als je op MP één auto ziet waar je je vraagtekens hebt, blijf dan bij die handelaar weg, hoeveel mooi ander spul hij ook mag hebben... Als hij met die ene heeft zitten klungelen, dan mag je je met recht afvragen hoe de rest er bij staat.
Zie je een foto van een prachtige auto voor een schitterend bedrijfspand, op een mooie parkeerplaats, of in een schitterend natuurgebied? En blijkt bij aankomst het bedrijf te bestaan uit een lap land vol met wrakken en een loods waarvan je je afvraagt hoe mensen daar kunnen werken? Rij dan maar door zonder uit te stappen... Geloof me, dat soort handelaren bestaan nog steeds.
Kijk even hoe lang de auto op naam van de handelaar staat. Ik kom op MP genoeg advertenties tegen die honderden keren bekeken en soms tientallen keren 'bewaard' zijn, maar ondertussen staat het ding al maandenlang bij die handelaar. Bespaar je de rit, ga er maar van uit dat vele anderen je al voor zijn geweest. Als hun hem lieten staan, waarom zou jij hem dan willen?
Beperk je zoekradius tot een kilometer of 20, 25 hooguit. Als je daarbinnen al niks anders dan de miskoop van de eeuw tegen zult komen, zul je het daarbuiten zeker tegenkomen. Al die ritjes zijn allemaal verspilde tijd, energie en benzine. Benzinekosten die je ook bij je budget op zou kunnen tellen, om vervolgens een betere auto te kunnen kopen.
Doe ook moeite om een eind verder te kijken, en dan met name op de site. In Utrecht zag ik een mooie auto staan, alles zag er goed uit. Alleen: het ding stond wel wat lang op naam van de handelaar. De eigen site bekeken, en wat bleek? Alle auto's die in de loop van de jaren verkocht zijn, stonden er nog op met de opmerking 'verkocht'. Ben eens gaan tellen: aan de hand van de APK-data (ééntje had een nieuwe APK van december 2013) was mijn conclusie dat er in 3 jaar tijd 41 auto's zijn verkocht. Iets meer dan één per maand. Hoe kan zo'n bedrijf rendabel zijn? Niet alleen dat: de handelsvoorraad bestond op dat moment uit 71 auto's. Met een gemiddelde van iets meer dan 1 verkochte auto per maand doet dat 'bedrijf' er dus een jaar of 5 over om dat allemaal kwijt te raken... Wegblijven dus!
-
Overigens is dit ook een leuke site om (al dan niet gekleurde) gebruikerservaringen over bedrijven te vinden:
http://www.autoweek.nl/dealerreviews
-
bedankt voor jullie reacties zover, ik hoop dat veel mensen deze topic lezen en dat er nog aanvullingen komen en vooral dat iedereen de info deelt! Let vooral op dat een groen vinkje op de zoekertjessite niet wil zeggen dat de km stand okay is! Ze geven een ander kenteken op mij het maken van het zoekertje en zorgen dat op de foto's het kenteken van de auto niet zichtbaar is!
Als het kenteken niet zichtbaar is op de foto, of deze is afgeplakt, dan weet je al dat je weg moet blijven! de handelaar heeft dan duidelijk iets te verbergen.lange221271 schreef:bedankt voor jullie reacties zover, ik hoop dat veel mensen deze topic lezen en dat er nog aanvullingen komen en vooral dat iedereen de info deelt! Let vooral op dat een groen vinkje op de zoekertjessite niet wil zeggen dat de km stand okay is! Ze geven een ander kenteken op mij het maken van het zoekertje en zorgen dat op de foto's het kenteken van de auto niet zichtbaar is!
-
Inderdaad. Je moet dan niet raar staan te kijken als die mooie blauwe Peugeot bij aankomst ineens zwart is en heel andere velgen heeft, om eens wat te noemen.thecure schreef:Als het kenteken niet zichtbaar is op de foto, of deze is afgeplakt, dan weet je al dat je weg moet blijven! de handelaar heeft dan duidelijk iets te verbergen.lange221271 schreef:bedankt voor jullie reacties zover, ik hoop dat veel mensen deze topic lezen en dat er nog aanvullingen komen en vooral dat iedereen de info deelt! Let vooral op dat een groen vinkje op de zoekertjessite niet wil zeggen dat de km stand okay is! Ze geven een ander kenteken op mij het maken van het zoekertje en zorgen dat op de foto's het kenteken van de auto niet zichtbaar is!
-
Overigens ook een leuk dingetje: soms zie je auto's op verschillende velgen staan. Geen idee waarom ze dat doen, maar - wegwezen.
Of dan zitten er van die klemdingen op de velgen, niks mis mee, tenzij er ééntje ontbreekt. Zie je drie velgen met een klemding, en ééntje zonder. Geen gezicht. Dan denk ik: doe eens wat moeite en haal de andere drie er ook af, of koop een nieuw setje van een paar tientjes zodat het ding er netter uit ziet. Als een handelaar geen enkele moeite wil doen om de auto er wat netter uit te laten zien, blijf dan maar weg. Dan interesseert het hem niet, heeft hij nooit naar het ding gekeken, en na aankoop zal hij toch echt geen moeite doen om je tegemoet te komen, bij problemen.
Of dan zitten er van die klemdingen op de velgen, niks mis mee, tenzij er ééntje ontbreekt. Zie je drie velgen met een klemding, en ééntje zonder. Geen gezicht. Dan denk ik: doe eens wat moeite en haal de andere drie er ook af, of koop een nieuw setje van een paar tientjes zodat het ding er netter uit ziet. Als een handelaar geen enkele moeite wil doen om de auto er wat netter uit te laten zien, blijf dan maar weg. Dan interesseert het hem niet, heeft hij nooit naar het ding gekeken, en na aankoop zal hij toch echt geen moeite doen om je tegemoet te komen, bij problemen.
Die vind ik persoonlijk wel een wat kieskeurig niveau hebben, oftewel de verkoper wordt helemaal afgebrand als het dopje van de 12v aansluiting mist, of krijgt een loeihete douche als het meegekomen zoontje een kopje chocomel krijgt als papa een auto koopt. Aan de andere kant, als daar wat doorheen kan kijken, kan je er wel een zekere trend uit halen.witte angora schreef:Overigens is dit ook een leuke site om (al dan niet gekleurde) gebruikerservaringen over bedrijven te vinden:
Leuk maar als je voordelig wilt komt je wel bij een dubieuze firma uit en dat kan ook wel eens goed gaan.
Mijn Jetcar!
Ja, de beruchte uit Rotterdam... naast prima koffie.
De Seat bekend van het VW broertje was extreem smerig en geen APK.
Maar na poetsen, had onder bomen gestaan en uitmesten, vorige had flink gerookt en was rijdende asbak.....
Nu 4 jaren later rijd deze Seat Inca nog steeds.
Nu netjes gepoetst en veel Cleaner werk maar het kan dus voor €230,- en ze staan nog steeds vanaf deze prijzen daar!
Wel waren de duurdere slechter, maar netter om te zien dus kijk eens door de rommel heen en koop en rijdende vuilnisauto.
Deze waardeloze bestelauto heeft in 4 jaren en 3 maanden het volgende gekost;
5x APK.
1x wissers
1x accu
en binnenkort 4 nieuwe banden dus komt daar nog €160 voor bij.
Het probleem is dat vele op het uiterlijk af gaan.
Ik zag deze vieze vuilnisbak, vermoedelijk ergens onder bomen gestaan en na enkele jaren bij Jetcars gekomen.
Daar was zowel buitenkant als binnen, asbak ontbrak en ook de stoelen waren extreem goor.
Ik had vuilniszak er over om naar huis te rijden... stank en alles goor...
Maar daarom maar €230,- betaald.
Ja, als je flink wilt poetsen is zelfs bij het beruchtste en op dit forum zeer bekende nog een technisch goede te vinden.
Wel flink zoeken maar het kan.
Wel moet ik eerlijk toegeven dat als ik Uurloon zou rekenen voor auto zoeken en na aankoop poetsen... dan is een van €1000,- of meer voordeliger.
Ook is zowel de WA verzekering als de MotorrijTUIGen belasting hoger als aankoop/dagwaarde dus niet echt gratis maar goedkoper kan ik niet rijden.
Er staan nu sinds de aankoop 173.000 km meer op de teller en bij goed zoeken zijn er vooral bij dubieuze adressen soms koopjes te vinden...
Zoek een vieze die al te lang staat en die moeten weg.
Wel moet je deskundige zijn en risico durven te nemen.
Als ik hem nu naar de sloperij breng krijg ik voor deze ooit €230,- kostende nog €150 voor compleet rijdende terug, APK hoeft niet maar wel
compleet en rijdende....
Anders daalde het naar €100, dus risico nihil!
Mijn Jetcar!
Ja, de beruchte uit Rotterdam... naast prima koffie.
De Seat bekend van het VW broertje was extreem smerig en geen APK.
Maar na poetsen, had onder bomen gestaan en uitmesten, vorige had flink gerookt en was rijdende asbak.....
Nu 4 jaren later rijd deze Seat Inca nog steeds.
Nu netjes gepoetst en veel Cleaner werk maar het kan dus voor €230,- en ze staan nog steeds vanaf deze prijzen daar!
Wel waren de duurdere slechter, maar netter om te zien dus kijk eens door de rommel heen en koop en rijdende vuilnisauto.
Deze waardeloze bestelauto heeft in 4 jaren en 3 maanden het volgende gekost;
5x APK.
1x wissers
1x accu
en binnenkort 4 nieuwe banden dus komt daar nog €160 voor bij.
Het probleem is dat vele op het uiterlijk af gaan.
Ik zag deze vieze vuilnisbak, vermoedelijk ergens onder bomen gestaan en na enkele jaren bij Jetcars gekomen.
Daar was zowel buitenkant als binnen, asbak ontbrak en ook de stoelen waren extreem goor.
Ik had vuilniszak er over om naar huis te rijden... stank en alles goor...
Maar daarom maar €230,- betaald.
Ja, als je flink wilt poetsen is zelfs bij het beruchtste en op dit forum zeer bekende nog een technisch goede te vinden.
Wel flink zoeken maar het kan.
Wel moet ik eerlijk toegeven dat als ik Uurloon zou rekenen voor auto zoeken en na aankoop poetsen... dan is een van €1000,- of meer voordeliger.
Ook is zowel de WA verzekering als de MotorrijTUIGen belasting hoger als aankoop/dagwaarde dus niet echt gratis maar goedkoper kan ik niet rijden.
Er staan nu sinds de aankoop 173.000 km meer op de teller en bij goed zoeken zijn er vooral bij dubieuze adressen soms koopjes te vinden...
Zoek een vieze die al te lang staat en die moeten weg.
Wel moet je deskundige zijn en risico durven te nemen.
Als ik hem nu naar de sloperij breng krijg ik voor deze ooit €230,- kostende nog €150 voor compleet rijdende terug, APK hoeft niet maar wel
compleet en rijdende....
Anders daalde het naar €100, dus risico nihil!
Veel goeie tips zie ik langs komen!
Oftewel, soms loont het juist wél om verder te kijken dan je directe omgeving.
Deze wil ik wel wat nuanceren. In zijn algemeenheid zie je dat auto's "in de provincie" duurder zijn dan in bijvoorbeeld de Randstad, simpelweg omdat in de Randstad meer aanbod is en de prijzen dus wat lager liggen. Bovendien hangt het erg van het type auto af waar die het best beschikbaar zijn. Wil je bijvoorbeeld een station- of familieauto, kan je beter shoppen in de biblebelt. Daar is het aanbod groter en daardoor de prijzen gemiddeld beter.witte angora schreef:Beperk je zoekradius tot een kilometer of 20, 25 hooguit. Als je daarbinnen al niks anders dan de miskoop van de eeuw tegen zult komen, zul je het daarbuiten zeker tegenkomen. Al die ritjes zijn allemaal verspilde tijd, energie en benzine. Benzinekosten die je ook bij je budget op zou kunnen tellen, om vervolgens een betere auto te kunnen kopen.
Oftewel, soms loont het juist wél om verder te kijken dan je directe omgeving.
-
Voor mijn gevoel maakt het niet zo heel veel uit, sterker nog, het lijkt er op dat het in de Randstad (althans mijn omgeving) juist duurder is dan elders. Er mag meer aanbod zijn, maar er wonen ook wel wat meer mensen... Geloof me, hier krijg je onder de 1000 euro met heel, heel veel moeite een redelijk net karretje, als je onder de 800 wil zitten, dan kun je beter een fiets kopen.Moneyman schreef:In zijn algemeenheid zie je dat auto's "in de provincie" duurder zijn dan in bijvoorbeeld de Randstad, simpelweg omdat in de Randstad meer aanbod is en de prijzen dus wat lager liggen.
Ik koop altijd auto's van een paar honderd euro. Van particulieren, handelaren of garages. Daar kan je sowieso pech mee hebben, of mazzel. In mijn geval rijd ik al 5 jaar in een auto van € 700,-. Maar de kans bestaat dat mijn volgende auto er na een paar weken al mee ophoudt. Mijn tips:
- Koop een auto die niet populair is. Bij een VW Golf weet je dat je de hoofdprijs betaalt omdat het een 'gewilde' auto is. Mijn Citroën ZX Break is absoluut niet sexy. En daarom minder duur in de aanschaf.
- Een auto met een paar deuken en schrammen is veel goedkoper dan een gaaf model. Als je daar, zoals ik, dus niks om geeft kan dat flink schelen.
- Doe een uitgebreide testrit. Daarbij kan je zelf een aantal dingen 'keuren'
-- Open de motorkap en bekijk de motor. Is die helemaal schoon? Wees dan gewaarschuwd, want dan is deze schoongemaakt (mogelijk om lekkage te verdoezelen). Een motor hoort een beetje vet te zijn. Zit ie helemaal onder de olie? Dan is het natuurlijk ook niet goed.
-- Open de dop van de koelvloeistof. Ziet die er helder uit? Zo niet, dan kan de koppakking lek zijn (hoeft niet).
-- Bekijk de banden (ook de 'binnenkant). Zijn ze netjes gelijkmatig afgesleten? Zit er nog profiel op? Zijn ze niet uitgedroogd?
-- Zet de auto op de handrem en trap het gas in. De auto moet nu 'een beetje naar beneden trekken'. Als hij dat niet doet, of je hoort lawaai, NIET KOPEN, dan is de koppeling waarschijnlijk versleten.
-- Rij met 80 km per uur. Remmen en stuur loslaten. Stuurt de auto uit zichzelf naar links of rechts? Dan heeft hij in het verleden waarschijnlijk een klap gehad. NIET KOPEN.
-- Zet de auto stil en laat hem 10 minuten stationair draaien. Slaat de ventilator van de motor na een tijdje aan? Wat doet de temperatuur? Blijft die binnen de marge? Zo niet, NIET KOPEN, thermostaat of erger is kapot.
-- Test vooral ook ondertussen even alle knopjes en dingetjes.
Er zijn vast nog veel meer testjes, maar deze kan ik mij herinneren (tis immers vijf jaar geleden dat ik mijn auto kocht;)). Vul dus vooral aan!
- Koop een auto die niet populair is. Bij een VW Golf weet je dat je de hoofdprijs betaalt omdat het een 'gewilde' auto is. Mijn Citroën ZX Break is absoluut niet sexy. En daarom minder duur in de aanschaf.
- Een auto met een paar deuken en schrammen is veel goedkoper dan een gaaf model. Als je daar, zoals ik, dus niks om geeft kan dat flink schelen.
- Doe een uitgebreide testrit. Daarbij kan je zelf een aantal dingen 'keuren'
-- Open de motorkap en bekijk de motor. Is die helemaal schoon? Wees dan gewaarschuwd, want dan is deze schoongemaakt (mogelijk om lekkage te verdoezelen). Een motor hoort een beetje vet te zijn. Zit ie helemaal onder de olie? Dan is het natuurlijk ook niet goed.
-- Open de dop van de koelvloeistof. Ziet die er helder uit? Zo niet, dan kan de koppakking lek zijn (hoeft niet).
-- Bekijk de banden (ook de 'binnenkant). Zijn ze netjes gelijkmatig afgesleten? Zit er nog profiel op? Zijn ze niet uitgedroogd?
-- Zet de auto op de handrem en trap het gas in. De auto moet nu 'een beetje naar beneden trekken'. Als hij dat niet doet, of je hoort lawaai, NIET KOPEN, dan is de koppeling waarschijnlijk versleten.
-- Rij met 80 km per uur. Remmen en stuur loslaten. Stuurt de auto uit zichzelf naar links of rechts? Dan heeft hij in het verleden waarschijnlijk een klap gehad. NIET KOPEN.
-- Zet de auto stil en laat hem 10 minuten stationair draaien. Slaat de ventilator van de motor na een tijdje aan? Wat doet de temperatuur? Blijft die binnen de marge? Zo niet, NIET KOPEN, thermostaat of erger is kapot.
-- Test vooral ook ondertussen even alle knopjes en dingetjes.
Er zijn vast nog veel meer testjes, maar deze kan ik mij herinneren (tis immers vijf jaar geleden dat ik mijn auto kocht;)). Vul dus vooral aan!
-
Vergeet ook niet even te remmen met je handen los van het stuur. Als het vehicle scheef trekt weet je dat er met de remmerij iets niet goed is.
Ook even een scherp rondje naar rechts en eentje naar links; als je gerammel aan de voorkant hoort, is er een aandrijfas (of wat dan ook) los.
Hoeft allemaal geen ramp te zijn, maar hou rekening met extra kosten.
Eventjes de schokbrekers controleren: druk de auto boven één wiel naar beneden. Als hij doorveert zijn de schokbrekers aan vervanging toe.
Kijk ook even wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Het hoort bij het onderhoud, maar bij een auto van onder de 1000 euro wil je de eerste twee jaar geen 300-450 euro reparatiekosten hebben. Daarna zie je wel weer verder...
Ook even een scherp rondje naar rechts en eentje naar links; als je gerammel aan de voorkant hoort, is er een aandrijfas (of wat dan ook) los.
Hoeft allemaal geen ramp te zijn, maar hou rekening met extra kosten.
Eventjes de schokbrekers controleren: druk de auto boven één wiel naar beneden. Als hij doorveert zijn de schokbrekers aan vervanging toe.
Kijk ook even wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Het hoort bij het onderhoud, maar bij een auto van onder de 1000 euro wil je de eerste twee jaar geen 300-450 euro reparatiekosten hebben. Daarna zie je wel weer verder...