LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] debtscan voertuig

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
lely54

debtscan voertuig

Ongelezen bericht door lely54 »

In augustus 2013 is dit onderwerp al bekend geworden via vara kassa.
In 2014 werd aan de hand van de gegevens verkregen via de Firma debtscan illegaal een vordering uitgevaardigd(gelukkig was de schuldenaar zo wijs om deze zaak aan te kaarten bij de justitie.
Er rijd een voertuig met een scanner op het dak door de straat en registreert kentekens in opdracht van diverse instanties.
Deze Firma debtscan, handelt hiermee in strijd met de wet op de persoonsgegevens, hier over is al diverse keren een bericht gezonden naar deze firma en het college van bescherming persoonsgegevens maar deze firma blijft zijn illegale praktijken voort zetten en het college doet hier niets tegen.
Ook vandaag weer, 30-03-2015 in de waterwijk in Lelystad, rijd dit voertuig rond weer illegaal bezig

misschien wordt het eens tijd om deze firma eens voor de t.v te halen want zonder vergunningen/bevoegdheid mag niemand zo maar gegevens opvragen c/q verstrekken aan instanties.
of is dit meer voor tros opgelicht?

sjohie

Re: debtscan voertuig

Ongelezen bericht door sjohie »

lely54 schreef:In augustus 2013 is dit onderwerp al bekend geworden via vara kassa.
In 2014 werd aan de hand van de gegevens verkregen via de Firma debtscan illegaal een vordering uitgevaardigd(gelukkig was de schuldenaar zo wijs om deze zaak aan te kaarten bij de justitie.
Er rijd een voertuig met een scanner op het dak door de straat en registreert kentekens in opdracht van diverse instanties.
Deze Firma debtscan, handelt hiermee in strijd met de wet op de persoonsgegevens, hier over is al diverse keren een bericht gezonden naar deze firma en het college van bescherming persoonsgegevens maar deze firma blijft zijn illegale praktijken voort zetten en het college doet hier niets tegen.
Ook vandaag weer, 30-03-2015 in de waterwijk in Lelystad, rijd dit voertuig rond weer illegaal bezig

misschien wordt het eens tijd om deze firma eens voor de t.v te halen want zonder vergunningen/bevoegdheid mag niemand zo maar gegevens opvragen c/q verstrekken aan instanties.
of is dit meer voor tros opgelicht?
Lijkt me niet, hoe wordt ik opgelicht als mijn kenteken gefotografeerd wordt door ze? Dat is weliswaar een schending van mijn privacy aldus het CBP, maar ik lijd er geen verlies door ofzo.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

lely54 schreef:of is dit meer voor tros opgelicht?
Is debtscan niet juist een middel om oplichters te traceren?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Bovendien is een nuancering op z'n plaats: het rijden met een scanvoertuig is gewoon een toegestaan hulpmiddel om verhaalsmogelijkheden te vinden. Het is alleen van belang dat de juiste procedures zijn gevolgd. Dat was voorheen (volgens het CBP) niet het geval, maar dat zegt niet over de huidige procedures.

De stelling dat Debtscan illegaal handelt, is dan ook niet terecht.

Bovendien: als je niet in betalingsverzuim verkeert, heb je er geen last van, en als je wel wanbetaler bent, is t een mooi hulpmiddel.

wieder

Ongelezen bericht door wieder »

Tja, maar aan de andere kant gaat de scanner er dus vanuit dat er mensen zijn met openstaande schulden. Dat is wel de omgekeerde wereld. Je bent onschuldig totdat je schuld is bewezen. En om de schuldvraag boven water te krijgen moet men eerst een reden hebben om die verdachtmaking te onderbouwen. En niet een reden gaan zoeken.
En verder vind ik het nog steeds een overheidstaak om dit soort acties uit te voeren. Maar het zijn bijna altijd bv-tjes die het doen. Mensen die profiteren van de misère van een ander. Moraal: nul. Dat is geen Goed Burgerschap en heeft geen f*ck te maken met een "participatie-maatschappij".
Tot zover mijn irritaties :wink:

sjohie

wieder schreef:Tja, maar aan de andere kant gaat de scanner er dus vanuit dat er mensen zijn met openstaande schulden. Dat is wel de omgekeerde wereld. Je bent onschuldig totdat je schuld is bewezen. En om de schuldvraag boven water te krijgen moet men eerst een reden hebben om die verdachtmaking te onderbouwen. En niet een reden gaan zoeken.
En verder vind ik het nog steeds een overheidstaak om dit soort acties uit te voeren. Maar het zijn bijna altijd bv-tjes die het doen. Mensen die profiteren van de misère van een ander. Moraal: nul. Dat is geen Goed Burgerschap en heeft geen f*ck te maken met een "participatie-maatschappij".
Ze hebben zo te lezen een databestand met de kentekens van wanbetalers. Zodra er een match is met een gescand kenteken wordt de locatie opgeslagen en doorgegeven. Ze bewaren de gescande kentekens niet, en hebben ook geen inzicht/verbinding met de database van het RDW. Maw, ze kunnen niet willekeurig kentekens matchen met NAW gegevens.

Moneyman

Dat is exact hoe het werkt, en daarom heeft niemand zonder schulden ook maar enige reden tot klagen.

Tenzij je je als "schuldig" aangemerkt wordt als een computer die langs jouw auto rijdt je kenteken scant en een "no hot" geeft... waarna er dus ook niets met dat gescande kenteken gebeurt. Als dat is waar je je druk over maakt, kan je beter niet meer de weg op gaan.

koeloejoek

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Vandaag reed er een privacyschender door mijn straat, het ergste is nog dat ik het gevoel krijg bekeken te worden, ik heb namelijk alles te verbergen het gaat namelijk niemand iets aan wat ik doe en wie ik ben waar ik mij mee bezig houd.

En mensen die beweren dat het allemaal niets met privacy te maken heeft, die liegen, waarom moet mijn auto gescand worden dat is niet nodig.

Debtscan is een gevaar voor onze privacy net als google, facebook, snapchat, instagram etc etc, en mensen het wordt tijd dat we wakker worden..

WANNEER GAAT TROS RADAR AANDACHT SCHENKEN AAN PRIVACY!!!

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Waarom zou het je wat boeien als er niets mee gedaan wordt, zoals uitgelegd in eerdere reacties? Tenzij je schulden hebt... ?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

wieder schreef:Tja, maar aan de andere kant gaat de scanner er dus vanuit dat er mensen zijn met openstaande schulden. Dat is wel de omgekeerde wereld. Je bent onschuldig totdat je schuld is bewezen. En om de schuldvraag boven water te krijgen moet men eerst een reden hebben om die verdachtmaking te onderbouwen. En niet een reden gaan zoeken.
Ze proberen mensen die door wanbetalers in de misère zitten te helpen. Prima dus. En als ze daar een boterham mee verdienen: ook prima. Laat de wantbetalers die kosten maar dragen.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

koeloejoek schreef:Vandaag reed er een privacyschender door mijn straat, het ergste is nog dat ik het gevoel krijg bekeken te worden, ik heb namelijk alles te verbergen het gaat namelijk niemand iets aan wat ik doe en wie ik ben waar ik mij mee bezig houd.

En mensen die beweren dat het allemaal niets met privacy te maken heeft, die liegen, waarom moet mijn auto gescand worden dat is niet nodig.

Debtscan is een gevaar voor onze privacy net als google, facebook, snapchat, instagram etc etc, en mensen het wordt tijd dat we wakker worden..

Niks mis met debtscan, zo worden wanbetalers tenminste opgejaagd net zo lang tot er betaald wordt. Wanbetalers kosten de maatschappij elk jaar miljarden. Dus heel goed die acties van debtscan.

Moneyman

koeloejoek schreef:En mensen die beweren dat het allemaal niets met privacy te maken heeft, die liegen, waarom moet mijn auto gescand worden dat is niet nodig.
Natuurlijk heeft het wél te maken met privacy. Ik rijd zelf ook met een scanauto, en kan je vertellen dat alle privacyregels keurig in acht worden genomen. Als jouw kenteken niet in mijn systeem staat, gebeurt er niets met jouw kenteken. Wordt nergens opgeslagen of wat dan ook. Sta je echter wel in m'n systeem, ja, dan sta ik bij je voor de deur, al dan niet met een takelwagen. En terecht...!

Dus wat is nu precies je probleem?

koeloejoek

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Julie4444 het maakt wel degelijk uit het gaat niemand wat aan of ik wel of geen schulden hebt,dat is dus privé en er mag zonder mijn toestemming geen gegevens worden verstrekt of verzameld dat is mijn burgerrecht.
Punt is wel omdat ik deze reactie geef, je gelijk suggereert dat ik schulden zou hebben..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

GjvdZ; dat is ook weer zo'n opmerking, er zijn verhoudingsgewijs heel weinig wanbetalers, het punt is dat dit aangegrepen wordt om jou en mijn privacy structureel en stelselmatig te schenden, ik vind dit een kwalijke zaak.
En ik ben het eens met wieber..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MichielFRL; actief invorderen is prima maar gegevens verzamelen van mensen die nog geen dubbeltje schuld hebben is een zeer kwalijke zaak sterker nog zonder toestemming van de persoon zelf..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

puma73; debtscan scant zonder mijn toestemming mijn autogegevens, mensen, privacy is mijn burgerrecht daar mag niemand aan zitten, het staat zelfs in de grondwet het probleem in Nederland is dat iedereen dit recht te grabbel gooit.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moneyman; als mensen gaan zeggen dat privacyregels in acht worden genomen, ik gelijk heel scherp ben en waarom? WIE maken die regels? wordt er echt rekening gehouden met mij als burger?
Het feit dat jij als onbekende mijn autogegevens scant en analyseert, ongeacht of dit een "hit" oplevert of niet (dat staat er buiten), is al een kwalijke zaak, want ik geef daar geen toestemming voor dus schend je mijn privacy, dus als je praat over privacyregels..
Het probleem is dat er een mogelijkheid is geschapen om massadata te verzamelen van onschuldige burgers en het probleem is dat jij door mijn straat rijd en ongevraagd mijn gegevens scant en analyseert..

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Het probleem is dat er een mogelijkheid is geschapen om massadata te verzamelen van onschuldige burgers en het probleem is dat jij door mijn straat rijd en ongevraagd mijn gegevens scant en analyseert..
Dat is het probleem, het is niet JOUW straat, dat heet het "Openbare weg" , als je dat niet wil zet je je auto in een afgesloten garage.
Bovendien is er al geschreven , als er geen "hit" is worden de gegevens niet opgeslagen/bewaard, dus hoezo "verzamelen" ?

Moneyman

koeloejoek schreef:Julie4444 het maakt wel degelijk uit het gaat niemand wat aan of ik wel of geen schulden hebt,dat is dus privé en er mag zonder mijn toestemming geen gegevens worden verstrekt of verzameld dat is mijn burgerrecht.
Helaas. Zodra je wanbetaler bent, betekent dat automatisch dat je -dankzij het feit dat je je zelf niet aan je plichten houdt- ook bepaalde rechten opgeeft. Als je schulden hebt, geef je een stukje privacy op. En zoals ik hierna nog nogmaals uiteen zal zetten, wordt je privacy alleen geschonden als je wanbetaler bent.
Sowieso moet je even de privacywetgeving erop naslaan. Je gebruikt nu termen als verstrekken en verzamelen, terwijl daarvan geen sprake is. Even je huiswerk doen.
koeloejoek schreef:JGjvdZ; dat is ook weer zo'n opmerking, er zijn verhoudingsgewijs heel weinig wanbetalers, het punt is dat dit aangegrepen wordt om jou en mijn privacy structureel en stelselmatig te schenden, ik vind dit een kwalijke zaak.
Je weet duidelijk niet waar je over praat. Er zijn zeer veel wanbetalers in Nederland. En nogmaals; jouw privacy wordt niet geschonden. Jouw kenteken wordt gescand, tegen de lijst met bekende kentekens gehouden en bij een no-hot direct weer gedelete. Pas als er wél een hit is, vindt er een koppeling met de bijbehorende NAW-gegevens plaats en pas dan is er sprake van privacy-gevolgen. Maar zoals gezegd: dat gebeurt alleen als je als wanbetaler bekend bent en je kenteken wordt gescand.
koeloejoek schreef:JMichielFRL; actief invorderen is prima maar gegevens verzamelen van mensen die nog geen dubbeltje schuld hebben is een zeer kwalijke zaak sterker nog zonder toestemming van de persoon zelf.
Nogmaals: dat gebeurt dus ook niet.
koeloejoek schreef:JMoneyman; als mensen gaan zeggen dat privacyregels in acht worden genomen, ik gelijk heel scherp ben en waarom? WIE maken die regels? wordt er echt rekening gehouden met mij als burger?
Het feit dat jij als onbekende mijn autogegevens scant en analyseert, ongeacht of dit een "hit" oplevert of niet (dat staat er buiten), is al een kwalijke zaak, want ik geef daar geen toestemming voor dus schend je mijn privacy, dus als je praat over privacyregels..
Alles wat je hier zegt, is al weerlegd. En wie die regels maken? De overheid die wij met z'n allen gekozen hebben. Zolang je in Nederland woont, zul je het daarmee moeten doen. En als je je écht in het onderwerp zou hebben verdiept, zou je hebben geweten dat het CBP dit soort zaken streng controleert en dat hun optreden ook gevolgen heeft als er niet conform de regels wordt gewerkt.

Kortom, niet teveel vanuit je onderbuik redeneren, houd je gewoon aan de feiten. En dan zie je dat je niets te klagen hebt,

sjohie

koeloejoek schreef:Vandaag reed er een privacyschender door mijn straat, het ergste is nog dat ik het gevoel krijg bekeken te worden, ik heb namelijk alles te verbergen het gaat namelijk niemand iets aan wat ik doe en wie ik ben waar ik mij mee bezig houd.

Hohoho, nou verbindt je allemaal punten aan elkaar die geen mooi plaatje leveren. De Facebooks etc hebben niks te maken met fraudebestrijding dmw kentekenscanning. Hun FAQ maakt eea goed duidelijk. Daarnaast is een kenteken sowieso geen persoonsgegeven.

Uit die FAQ

Werkt Debtscan wel volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens? Voor het scannen van kentekens die niet door opdrachtgevende deurwaarders worden gezocht is de Wet Bescherming Persoonsgegevens niet van toepassing (het betreft zoals hiervoor onder 4 is uiteengezet namelijk geen persoonsgegevens). Voor het scannen van kentekens van door opdrachtgevende deurwaarders gezochte kentekens is de Wet Bescherming Persoonsgegevens wel van toepassing. Debtscan verricht haar werkzaamheden in opdracht en onder verantwoording van opdrachtgevende deurwaarders. Deze deurwaarders zijn “verantwoordelijke” in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Debtscan is “bewerker” in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Zij heeft hiertoe een bewerkers-overeenkomst met opdrachtgevende deurwaarders gesloten. Opdrachtgevende deurwaarders zijn op grond van het Vrijstellingsbesluit vrijgesteld van de meldingsplicht bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Zoals hiervoor gemeld heeft het College Bescherming Persoonsgegevens inmiddels vragen gesteld over de werkwijze van Debtscan. Debtscan heeft deze vragen uitvoerig beantwoord. Naar aanleiding daarvan is geen verder onderzoek door het College ingesteld.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman

sjohie schreef:Daarnaast is een kenteken sowieso geen persoonsgegeven.
Dat is iets te kort door de bocht. Een persoonsgegeven is een tot een persoon herleidbaar gegeven, waarbij het niet uitmaakt of voor die herleiding openbare of besloten bronnen nodig zijn. Ik kan een kenteken in de database van de RDW tot een persoon herleiden. Een kenteken is dus wel degelijk een persoonsgegeven. De toelichting van Debtscan is niet helemaal correct.

Wat ze ongetwijfeld bedoelen, is wat ik hieronder ook al zei: pas als je schulden hebt, en er dus naw-gegevens aan dat kenteken worden gekoppeld, vindt verwerking plaats en wordt de privacy geraakt. In alle andere gevallen gebeurt dat niet, vindt er dus ook geen verwerking plaats en is de privacy niet in het geding.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

koeloejoek schreef:Julie4444 het maakt wel degelijk uit het gaat niemand wat aan of ik wel of geen schulden hebt,dat is dus privé en er mag zonder mijn toestemming geen gegevens worden verstrekt of verzameld dat is mijn burgerrecht.
Punt is wel omdat ik deze reactie geef, je gelijk suggereert dat ik schulden zou hebben..
Je auto staat op de openbare weg en het is een schuldeisers goed recht om te gaan halen wat iemand vertikt te voldoen. Wanbetalers duperen niet alleen de mensen die zij onrechtmatig weigeren te betalen, maar ook de gehele samenleving. Als je ervoor kiest om anderen te duperen geef je dus ook een stukje privacy op. Deurwaarders mogen ook gewoon in het GBP kijken waar een schuldenaar woont. Ook dat is je eigen keus door het zijn van een wanbetaler. Als je geen wanbetaler bent hoeft ook niemand zo achter je aan te komen en blijft je privacy gewoon gewaarborgd.

Als iemand die altijd netjes haar rekeningen betaalt kan ik je zeggen dat het mij helemaal niets doet dat er dit soort voertuigen rondrijden. Waarom? Omdat als ze het kenteken van mijn auto scannen er letterlijk niets gebeurt. Als jij schulden hebt en daardoor er wel consequenties aanzitten als jouw auto gezien wordt moet je je auto maar mooi verkopen en/of je schulden afbetalen.

sjohie

Julie4444 schreef:
Je auto staat op de openbare weg en het is een schuldeisers goed recht om te gaan halen wat iemand vertikt te voldoen. Wanbetalers duperen niet alleen de mensen die zij onrechtmatig weigeren te betalen, maar ook de gehele samenleving. Als je ervoor kiest om anderen te duperen geef je dus ook een stukje privacy op. Deurwaarders mogen ook gewoon in het GBP kijken waar een schuldenaar woont. Ook dat is je eigen keus door het zijn van een wanbetaler. Als je geen wanbetaler bent hoeft ook niemand zo achter je aan te komen en blijft je privacy gewoon gewaarborgd.

Als iemand die altijd netjes haar rekeningen betaalt kan ik je zeggen dat het mij helemaal niets doet dat er dit soort voertuigen rondrijden. Waarom? Omdat als ze het kenteken van mijn auto scannen er letterlijk niets gebeurt. Als jij schulden hebt en daardoor er wel consequenties aanzitten als jouw auto gezien wordt moet je je auto maar mooi verkopen en/of je schulden afbetalen.
Belangrijke nuance in dit geval is dat de opdracht tot scannen door Debtscan afkomstig is van een deurwaarder, niet een willekeurige schuldeiser. En die deurwaarder maakt van een kenteken wat gevonden is door het scannen een natuurlijk persoon, door het kenteken te koppelen aan de bij hun beschikbare gegevens over de schuldenaar.

Het enige wat Debtscan doet is doorgeven waar en wanneer gezocht kenteken huppeldepup is gescand door ze.

Gesloten