LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Winkelwagen1984
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2016 11:18

Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Ongelezen bericht door Winkelwagen1984 »

Ik heb mijn rijbewijs gehaald in Nederland. Paar jaar later ben ik naar België verhuisd en heb daar mijn rijbewijs moeten verlengen omdat mijn rijbewijs van Nederland bijna verlopen was. En dit verliep prima. Nieuwe werd aangevraagd in België en ik mocht nog met mijn oude rondrijden, in een week alles geregeld.

Nu woon ik weer terug in Nederland. Bij het inschrijven heb ik gevraagd of ze konden zien dat ik mijn rijbewijs in Nederland had gehaald en dit konden ze. Nu heb ik een paar weken geleden mijn Belgisch rijbewijs omgewisseld voor een Nederlandse, maar dit gaat niet zo gemakkelijk als in België.

De mevrouw aan de bali maakte me duidelijk dat ik mijn rijbewijs in moest leveren, vanwege fraude en dit de regels waren van de RDW en ik vroeg aan haar hoe lang ik dan zonder zat. Ze vertelde me maximaal 6 weken en minimaal 4 weken. Ik vind het niet kunnen, zolang mijn rijbewijs kwijt te zijn, ze zien in het systeem, dat ik ooit in Nederland een Nederlands rijbewijs heb gehaald, en wat denken ze dat ik mijn auto 6 weken niet in mag rijden en hoe ga je dan naar je werk. Op de website wordt niet eens verteld dat je je rijbewijs in moet leveren en er staat zeker niet in dat het 6 weken maximaal is. Welkom in de EU.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 aug 2016 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

just*me
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jul 2011 15:52

Re: Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Ongelezen bericht door just*me »

Ik heb dit ook gehad toen ik mijn Duits rijbewijs voor een Nederlandse heb ingeruild.
Ik heb een kopie van mijn oude rijbewijs gemaakt en een kopie van de aanvraag gevraagd en beiden altijd bij me gehad. Daarmee ben ik gewoon gaan rijden.
Volgens de medewerkster aan de balie was dit niet officieel, maar was het ook niet zo dat mijn rijbewijs was ingenomen vanwegen een overtreding, dus wellicht als ik gecontroleerd zou worden dat een agent dit alsnog zou accepteren.
Uiteindelijk ben ik in die 6 weken niet gecontroleerd...

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Ongelezen bericht door Frantic2 »

nou het gaat niet alleen om een bekeuring, dat kan je nog wel gokken... Maar wat zegt de verzekeraar??? Als je een ongeval veroorzaakt en je blijkt niet in het bezit te zijn van een rijbewijs kan je nog best problemen krijgen. Dus altijd navragen/ aan laten tekenen bij je maatschappij!

Dirkie
Berichten: 2942
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Ongelezen bericht door Dirkie »

Toen mijn rijbewijs gestolen was moest ik aangifte doen en daarna een nieuwe aanvragen. Ik heb toen gevraagd of ik in de tussenliggende periode auto mocht rijden aan de politie ambtenaar bij wie ik de aangifte deed. Het antwoord was ja, want ik had weliswaar geen rijbewijs, maar mijn rijbevoegdheid was mij niet ontnomen. Bij aanhouding is het voor de politie alleen iets meer werk om te controleren of ik rijbevoegd ben, omdat het document (rijbewijs) door omstandigheden, die de politie kan natrekken, tijdelijk niet in mijn bezit was. Dit was toen de uitleg en daarmee heb ik gewoon auto gereden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dirkie schreef:Toen mijn rijbewijs gestolen was moest ik aangifte doen en daarna een nieuwe aanvragen. Ik heb toen gevraagd of ik in de tussenliggende periode auto mocht rijden aan de politie ambtenaar bij wie ik de aangifte deed. Het antwoord was ja, want ik had weliswaar geen rijbewijs, maar mijn rijbevoegdheid was mij niet ontnomen. Bij aanhouding is het voor de politie alleen iets meer werk om te controleren of ik rijbevoegd ben, omdat het document (rijbewijs) door omstandigheden, die de politie kan natrekken, tijdelijk niet in mijn bezit was. Dit was toen de uitleg en daarmee heb ik gewoon auto gereden.
Dit klopt niet. Als je een nukkige politieagent(e) treft heb je een probleem. De wet zegt dat je het rijbewijs op eerste vordering moet kunnen tonen. Kun je dat niet dan ben je in overtreding. De agent kan je dan verbieden verder te rijden. En doe je dat dan toch dan pleeg je zelfs een misdrijf.

Voor de verzekering is het mogelijk ook een probleem.

De vraag is eigenlijk waarom je nog steeds een rijbewijs op zak moet hebben. De computer weet in 10 seconden of je rijbevoegd bent of niet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Ongelezen bericht door bprosman »

Voor de verzekering is het mogelijk ook een probleem.
Voor de verzekering geldt de rijbevoegdheid niet of je dat papiertje bij je hebt.
Dit klopt niet. Als je een nukkige politieagent(e) treft heb je een probleem. De wet zegt dat je het rijbewijs op eerste vordering moet kunnen tonen. Kun je dat niet dan ben je in overtreding.
Was laatst bij "Blik op de weg" of "Politie op je hielen" oid dat de politie met een nieuw systeem werkt waar ze meteen kunnen zien of je een geldig rijbewijs hebt. De staande gehouden persoon kon/mocht ook gewoon verder rijden.

Zelf zou ik ook gewoon een copy maken en de gok nemen.

Dirkie
Berichten: 2942
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Ongelezen bericht door Dirkie »

olaf79 schreef:
Dirkie schreef:Toen mijn rijbewijs gestolen was moest ik aangifte doen en daarna een nieuwe aanvragen. Ik heb toen gevraagd of ik in de tussenliggende periode auto mocht rijden aan de politie ambtenaar bij wie ik de aangifte deed. Het antwoord was ja, want ik had weliswaar geen rijbewijs, maar mijn rijbevoegdheid was mij niet ontnomen. Bij aanhouding is het voor de politie alleen iets meer werk om te controleren of ik rijbevoegd ben, omdat het document (rijbewijs) door omstandigheden, die de politie kan natrekken, tijdelijk niet in mijn bezit was. Dit was toen de uitleg en daarmee heb ik gewoon auto gereden.
Dit klopt niet. Als je een nukkige politieagent(e) treft heb je een probleem. De wet zegt dat je het rijbewijs op eerste vordering moet kunnen tonen. Kun je dat niet dan ben je in overtreding. De agent kan je dan verbieden verder te rijden. En doe je dat dan toch dan pleeg je zelfs een misdrijf.

Voor de verzekering is het mogelijk ook een probleem.

De vraag is eigenlijk waarom je nog steeds een rijbewijs op zak moet hebben. De computer weet in 10 seconden of je rijbevoegd bent of niet.
Als je in het bezit bent van een rijbewijs dan moet je het inderdaad op eerste vordering kunnen tonen. Er zijn echter legale omstandigheden waarin je niet in het bezit bent van een rijbewijs, maar wel rijbevoegd bent. In die gevallen kun je het niet tonen en dan geldt datgene wat ik schreef. En dat heeft niets met een nukkige politieagent(e) te maken, maar dat zegt dan misschien wel weeriets over jouw houding tegenover de politie ....

Winkelwagen1984
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2016 11:18

Re: Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Ongelezen bericht door Winkelwagen1984 »

Ik heb van de week bericht gekregen dat ik mijn rijbewijs kan ophalen. Na dikke 2,5 week. gelukkig geen 6 weken wachten.
Over de verzekering, dat vertelde de mevrouw van de gemeente ook dat ik die meteen moest bellen om te vragen of je zo mag rond rijden zonder rijbewijs. maar bij mijn verzekering was het geen probleem, alleen mocht ik niet naar het buitenland met de auto.

stofzuigertje

Re: Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Heeft de gemeente wel de juiste regels gevolgd?

Bij halen voor opnieuw 10 jaren moest ik bij afhalen pas mijn oude inleveren voor ik nieuwe kreeg.
Dus bij tijdig aanvragen mag je blijven rijden.

Dit zou bij buitenlandse ook kunnen, dus pas bij afhalen nieuwe rijbewijs je oude verplicht inleveren.
Dan is er geen enkel probleem en ook geen kans op fraude.
Wel mogen ze met perforator deze ongeldig maken zodat je hem als herinnering te houden.

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Ongelezen bericht door Esceha »

Citaat openingsartikel: "Welkom in de EU".

Beslist NIET de EU is verantwoordelijk, doch de kiezers, die mandaat geven aan degenen die er TELKENMALE voor zorgen dat elke verKieZing ontaard in verZieKing.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Buitenlands rijbewijs omwisselen voor Nederlands rijbewijs

Ongelezen bericht door vroem »

het makkelijkste is altijd even de echte regels op te zoeken...
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ewijs.aspx
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... bewijs.pdf

de genoemde termijnen van 4 tot 6 weken komen mij erg lang voor waar de RDW spreekt over kortere periodes.

Gesloten