LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foute diagnose

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Foute diagnose

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Goeiedag ik wil graag advies voor mijn 73 jarige moeder
Zij komt al 4 jaar bij een dermathaloog en die heeft iets bij haar neus weg gebrand .was een melanoom zei ze .ook op haar rug heeft ze iets weg gebrand was ook een melanoom
Mijn moeder wist niet een melanoom was en de arts legde haar uit dat ze nooit meer in de zon mocht .want een melanoom is de meest agresieve vorm van huidkanker en kan naar binnen slaan
Mijn moeder uiteraard doodsbang en elke zonnestraal vermeden en goed ingesmeerd met factor 50
4 jaar lang elk half jaar op controle .met soms wachtijden van 1.5 uur .En dat werd mijn moeder nu zo zat dat ze een andere dermathaloog opzocht en ze loopt nu bij het erasmus mc
Die hebben haar dossier opgevraagd en mijn moeder ook onderzocht op mogelijke plekjes
En nu komt het mijn moeder had helemaal geen melanoom .ze heeft wel een plekje weg gehaald maar dat was onschuldig
De arts uit het erasmus zei u mag heus wel in de zon als u zich goed insmeer
U hoeft u geen zorgen te maken
En ze hoeft ook niet op controle .dus die andere dermathaloog heeft mijn moeder 4 jaar lang aan het lijntje gehouden ? En was ze mogelijk een geldkoe voor haar ?
Kunnen we hier wat mee ?
Mijn moeder zeg laat maar t is haar word tegen t mijne
Maar ik heb iets van Ma je ben 4 jaar lang bedonderd en dit laat je gaan
De dermathaloge in kwestie kan dit zomaar doen ?
Wie kan ons hier adviseren ?
Advies is welkom

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door ciske »

Ik zou zeggen wees blij dat het "maar " een gewoon plekje was en ga verder met je leven. De diagnose heeft geen ernstige gevolgen gehad.

Zover ik weet wordt een melanoom niet weggebrand maar weggesneden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door bprosman »

Ben het zelden met Ciske eens maar deze keer wel :-)
Ook dokters zijn mensen en kunnen fouten maken.
Ben maar blij dat het achteraf onschuldig is en niet andersom.

Je bent niet "bedonderd" ,dat zou opzet suggereren.

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Zover wij weten ligt deze dermathaloog al met menige zorg verzekeraar in de clinche
Dame in kwestie is al ergens achter in de 70
Ik zie het als melk koe gebruiken om zo haar portomonee te spekken
Want waarom zegt ze tegen mijn moeder dat ze een melanoom heeft en in het dossier staat iets heel anders ?
Dat noem ik misleiding

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Misschien is er een overkoepelende toezichthouder waarbij je melding kunt maken?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Misschien is de behandeld arts gewoon voorzichtig en geeft ze om haar patiënten. Kan natuurlijk ook. Om nu meteen met kreten als melkkoe te beginnen zegt m.i. meer over iemand die meteen aan dat soort kreten denkt....

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Waarom zegt ze dat het een melanoom is ?
Terwijl ze in haar dossier iets anders schrijft?
Hoe zie jij dit dan ?schriftelijk foutje?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door bprosman »

Welke aandoening staat er in t dossier dan ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door moederslink »

Yentl2010 schreef:Zover wij weten ligt deze dermathaloog al met menige zorg verzekeraar in de clinche
Dame in kwestie is al ergens achter in de 70
Ik zie het als melk koe gebruiken om zo haar portomonee te spekken
Want waarom zegt ze tegen mijn moeder dat ze een melanoom heeft en in het dossier staat iets heel anders ?
Dat noem ik misleiding
Hoe weet u dat ze in de clinch ligt met menig zorgverzekeraar? :roll:
En achter in de 70? Lijkt me stug....
In het dossier staat het dus niet ! Mooi toch?
Ze is misschien voorzichtig geweest?
Feit is dat je " rare plekjes " sowieso goed in de gaten moet houden , het kan nl wel huidkanker worden! Vergeet dat niet hè?
En heel verstandig dat uw 73 jarige moeder zich met factor 50 insmeert, gewoon ook blijven doen! :D
Gewoon lekker doorgaan en onder controle blijven...

Moneyman
Berichten: 31369
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt altijd een klacht indienen bij het medisch tuchtcollege. Het verhaal komt me wel bekend voor, over welk ziekenhuis hebben we het?

Maar ik sluit me eigenlijk wel bij het advies van Ciske aan: laat het rusten. Geniet van de toekomst die er is en laat het verleden rusten.

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Geen ziekenhuis ,ze heeft een eigen praktijk in capelle en rotterdam alexander
En ja de arts is ouder dan mijn moeder
En hoe we dit weten ? Dat heeft ze zelf verteld aan mijn moeder ,dat verzekeraars niet altijd blij zijn met de behandelingen die ze die ,maar als zij vind dat het nodig is doet ze het
Zo heeft ze dit letterlijk gezegd

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door moederslink »

Ok. Maar hoe dan ook , wees maar blij dat je moeder onder controle heeft gestaan. Zoals ik al schreef : verdachte huidplekjes kunnen ontaarden in huidkanker .
Een vraagje nog : waarom heeft uw moeder dit 4 jaar laten gebeuren en niet eerder een second opinion gevraagd?
Wat staat er in het dossier als diagnose en sinds wanneer weet u dit ?

U kunt als u dat wilt een klacht bij het Medisch Tuchtcollege leggen.
Wees ondertussen blij dat er vooralsnog niets ad hand is!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door ciske »

Yentl2010 schreef:Geen ziekenhuis ,ze heeft een eigen praktijk in capelle en rotterdam alexander
En ja de arts is ouder dan mijn moeder
En hoe we dit weten ? Dat heeft ze zelf verteld aan mijn moeder ,dat verzekeraars niet altijd blij zijn met de behandelingen die ze die ,maar als zij vind dat het nodig is doet ze het
Zo heeft ze dit letterlijk gezegd

Dan had je ook naar een ander kunnen gaan. Ik vind dit "spijkers op laag water zoeken". Geniet van het leven het is zo voorbij en nogmaals wees blij dat er extra controle is geweest , met plekjes kan je niet voorzichtig genoeg zijn.

Melkkoe, nee dat is als jou of je moeder persoonlijk duizenden euro's afhandig zijn gemaakt.

Beter te veel controle dan dat je later een topic open maakt met "arts heeft melanoom over het hoofd gezien".

Face1969
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2016 14:35

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door Face1969 »

Mijn moeder is overleden aan melanoomkanker, doordat haar huisarts niet goed gehandeld heeft bij het weghalen van een moedervlek. Bij huidkanker liever teveel dan te weinig controles. Ik zou alleen maar blij zijn als het nu mee schijnt te vallen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Foute diagnose

Ongelezen bericht door bprosman »

En hoe we dit weten ? Dat heeft ze zelf verteld aan mijn moeder ,dat verzekeraars niet altijd blij zijn met de behandelingen die ze die ,maar als zij vind dat het nodig is doet ze het
Is niet echt een sterk argument, als het aan verzekeraars ligt vergoeden ze het liefst niets, dat zijn allemaal onkosten dus dat spanningsveld lijkt me gewoon natuurlijk.

Gesloten