Ik ben 2x naar eerste hulp geweest zonder tussenkomst huisarts. Het verschil is dat ik ook geen huisarts had. Dus ook geen rekening ontvangen natuurlijk.
Ik kan dus niets over jouw geval zeggen, maar het komt mij ongeloofwaardig over: je hebt echt geen briefje van de huisarts voor de eerste hulp nodig. Vraag dit na bij je verzekeringsmaatschappij of bij het ministerie van VWS (Volksgezondheid, minister Hoogervorst), of bij een patienten-consumentenplatform (PPCP). Ik vind dit wel heel belangrijk om te weten!. Volgens mijn informatie is de Eeerste hulp (officiele naam: Spoed Eisende Hulp (SEH)) VERPLICHT om je te helpen. Als je ZF-verzekerd bent kan het College voor Zorgverzekeringen je misschien verder helpen.
Hierin zit een denkfout. De ziekenhuizen hebben en masse hun EHBO's omgedoopt tot SEH. De reden is, dat bij EHBO het idee te rechtvaardigen valt, dat het ziekenhuis de aangewezen plek is om de eerste hulp te moeten verlenen. Dat is niet de bedoeling. Het gaat om hulp met een
spoedeisend karakter. Het zijn deze mensen die het ziekenhuis moet behandelen. Niet-spoedeisende zaken mogen geweerd worden in geval van een gesloten SEH. Patiënten worden door verpleging (soms letterlijk) bij de deur getrieerd (zeg maar gekeurd) en daarna geschikt of ongeschikt voor de SEH bevonden. Er zijn nog enkele open SEH’s in Nederland. Zij zullen op zeer korte termijn ook overgaan tot sluiting vanwege het vele misbruik dat gemaakt wordt van deze voorziening.
Maar wat is spoed?:
• Als de huisarts dat zegt.
• Als u gevoeglijk kunt aannemen dat u , ook met tussenkomst van de huisarts, zonder spoedige interventie zieker zult worden of sterven.
• Als u gevoeglijk kunt aannemen dat u een probleem hebt dat de huisarts niet kan oplossen, zoals een overduidelijke fractuur van een bot bij standsafwijking.
Als laatste kan ik u zeggen dat in geval van twijfel u toch beter naar de huisarts kan gaan, omdat behandeling op een SEH geschiet middels een systeem van voorrang op basis van urgentie. Hetgeen betekent dat als het druk is en de SEH vindt dat ze uw probleem moeten verhelpen, maar het is niet urgent alle andere patiënten voor gaan. Het kan dus voorkomen dat uw kleine probleem een wachttijd van enkele uren oplevert. Bij de huisarts zat u al weer thuis aan de wijn. Hier komt bij dat de capaciteit van een SEH zeer beperkt is, omdat de SEH ervan uit gaat dat u een zwaar probleem heeft tot het tegendeel is bewezen. In de laatste plaats kost onterecht behandelen op een SEH ontzettend veel geld. Bedenk dat een SEH-bezoek al snel in de honderden Euro’s kost i.t.t. een bezoekje aan de huisarts, hetgeen in een tijd van uit de pan rijzende ziektekostenpremies zeer relevant is.
Vriendelijke groeten,
Erik Groen