LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Factuur betalen of niet?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Katja

Factuur betalen of niet?

Ongelezen bericht door Katja »

Ik ben kortgeleden overgestapt van Hi Prepay naar Hi 15 abonnement. Dit op aanraden van een telefonische verkoper van KPN; ze hadden naar mijn belgedrag gekeken en geconstateerd dan het voordeliger voor mij was om over te stappen naar een Hi 15 abonnement. Meteen een leuke aanbieding erbij: Samsung E600, met bijbetaling van maar 29 euro. Aangezien mijn mobiel bijna 'op' was, klonk dit wel goed. Ik heb nog met nadruk gevraagd of er geen aansluitkosten aan verbonden waren, nee, de aanbieding was dat je ook geen aansluitkosten hoefde te betalen.

Nou, abonnement is ingegaan op 29 september, mobieltje ondertussen ontvangen en alles werkt goed. Ik was natuurlijk erg nieuwsgierig naar de factuur en deze ontving ik dan vorige week vrijdag. En jawel hoor, 3 keer raden: hij klopte niet! Er stond 2 keer aansluitkosten op en op de volgende regel werd er weer de helft van 1 keer afgetrokken; kortom totaal 65 euro wordt in rekening gebracht voor aansluitkosten!!

Natuurlijk KPN gebeld, moest even worden nagekeken en er werd gezegd dat 2 keer aansluitkosten sowieso niet goed was. Er werd even navraag gepleegd en de persoon die ik aan de telefoon had vertelde mij dat de factuur inderdaad niet klopte, de aanbieding was inderdaad zonder aansluitkosten.

Dus toen zij ik hem: "OK, dan betaal ik de factuur minus de 65 euro en dan is het weer goed." Dat was dus niet de bedoeling, ze willen dat ik de factuur nu in het geheel betaal en de 65 euro wordt dan verrekend met de volgende factuur. Ik vertrouw dit niet, maar de man verzekerde mij dat hij een aantekening had gemaakt en het niet verkeerd kan gaan. Ja, ja..... :?:

Wat vinden jullie hiervan? Moet ik nu de hele factuur betalen of alleen een gedeelte? Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie bij Hi?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten,
Katja

Gast

Re: Factuur betalen of niet?

Ongelezen bericht door Gast »

Geen ervaring met telefoonabonnementen, maar ik kan je vertellen wat ik zou doen: deze factuur niet betalen. Facturen horen te kloppen, facturen zijn documenten met een juridische waarde, facturen zijn een afspiegeling van de boekhouding en facturen vormen achteraf bewijsmateriaal van welke overeenkomsten zijn aangegaan. Uit wat je hier schetst kan niets anders worden afgeleid dan dat het boekhoudkundig met jouw abonnement een zooitje is bij de KPN, waarvan alleen een oplossing verwacht kan worden als het NU wordt opgelost d.m.v. een creditfactuur voor de 65 euro, en een nieuwe nota voor het overige bedrag. Ik zou niet weten hoe het in orde zou moeten komen via facturen in de toekomst. Die worden gegenereerd door automatische systemen, en die letten niet op 'een aantekening' van de medewerker van de servicedesk. Zoals de zaken nu in de administratie zijn verwerkt is het niet correct en is handmatig ingrijpen nodig, en nu is het moment om dat te doen, en niet later, als het probleem zich weer wat dieper in de administratie heeft ingenesteld. Als je nu de te hoge rekening betaalt en het achteraf niet gebeurt, waar sta je dan? Dan moet je gaan vragen om een terugstorting van een bedrag dat je gewoon op factuur hebt voldaan. "Waarom betaal je dan een bedrag dat je niet verschuldigd bent?" zullen ze dan vragen...

Gast

Voor zover ik weet geldt dit bij alle telecombedrijven....Als je een rekening betwist, wel betalen, dan kijken of het klopt en mogelijke restitutie. Een erg vervelende regel, zeker waar. Ik zou je echter wel aanraden gewoon te betalen. Op het moment dat je dat niet doet zal namelijk wel de incassoprocedure gaan lopen, ongeacht of je mogelijk gelijk hebt of niet. En bedrijven zijn vaak een stuk minder vriendelijk tegen mensen met een betaalachterstand, ongeacht of dit door een fout is of zo.

Daarom mijn advies: betalen en erop toe zien dat ze dit goed crediteren op de volgende factuur.

Gast

Dus jij stelt voor een fout in hun administratie op te lossen door een even foute betaling van 65 euro voor te schieten in de hoop die ooit terug te krijgen omdat ze anders wel eens minder vriendelijk zouden kunnen zijn?
Misschien mis ik hier iets, maar is dit niet een beetje de omgekeerde wereld? En wat zou je te vrezen kunnen hebben van een incassoprocedure op een onverschuldigde betaling? Nee, een fout in de administratie los je niet op door er ook nog een foute betaling aan toe te voegen, die los je op door ze nu de administratie te laten herstellen, wat leidt tot een juiste factuur.

Maar even practisch gesproken; stel je betaalt die te hoge foute factuur. Wat moet dan in de toekomst de trigger zijn dat de KPN gaat restitueren? De kascontrole loopt netjes glad, alle facturen zijn betaald, geen overschot of tekort. Wie moet er dan ooit opstaan en zeggen "oja, Katja heeft nog 65 euro tegoed"? Geen systeem dat klaagt, en de 'aantekening' staat netjes vermeld in een inmiddels gesloten dossier bij de servicedesk, geen mens die hem ooit nog tegenkomt. En dan bel je op om te vragen waar die 65 euro blijft en je hoort "nee hoor, daar zie ik in ons syteem niets van terug. alle nota's zijn netjes betaald, ik zie wel een bedrag van 65 euro, maar dat kosten de aansluitingen bij ons dan ook, waren de aansluitingen toen gratis?, oh kweenie, schrijft u maar een briefje als u het er niet mee eens bent..."

Niet dat KPN te kwader trouw is, maar er zijn gewoon geen werkprocedures die leiden tot het gewenste resultaat, er is daar gewoon niemand in dienst die het tot zijn werkzaamheden rekent om dit soort teveel betaalde bedragen uit de administratie te vissen en te retourneren naar de klant. Daarentegen is er wel iemand in dienst die zich bezig houdt met incassoproblemen en creditfacturen. Als je nu een brief schrijft dat je een goede factuur wenst en in afwachting daarvan de betaling opschort komt die automatisch terecht bij de juiste persoon op de afdeling die dit in zijn takenpakket heeft en de benodigde acties onderneemt. Als je daarentegen die te hoge factuur betaalt, zie dan maar eens achteraf door de servicedesk heen te komen bij de persoon die het voor je op gaat lossen. Geen mens in zo'n organisatie die überhaupt weet wie dat zou moeten zijn.

Gast

Ik las trouwens ook nog even wat beter deze passage:
Wat vinden jullie hiervan? Moet ik nu de hele factuur betalen of alleen een gedeelte?
Maar de factuur half betalen moet je zeker niet doen. Daar wordt de chaos nog groter van. Als je kiest voor het nu recht zetten dan moet je laten weten een nieuwe, juiste factuur te willen ontvangen die je dan ook helemaal betaalt. Kies je voor betalen in de hoop dat het later goed gaat met de creditering dan nu het hele factuurbedrag betalen. Is het trouwens ook niet zo dat die 65 euro meer dan één periode betekent zodat terugbetaling ook nog eens meerdere termijnen zou gaan duren, of verbel je wel 65 per factuurtermijn?

AndreDeWit

Ongelezen bericht door AndreDeWit »

Hallo Katja,

Ik persoonlijk zou het niet betalen, (wel als je het kan missen),
En dan alsnog geld terug eisen.
Als je het betaalt ga je naar mijn mening akkoord met het factuur, en de rechter zal denk zeggen (als het zover komt),
''mevrouw als het niet klopt waarom heeft u de factuur dan betaald?''.
Ik denk een officiele klachtenbrief schrijven, en kijken wat ze zeggen.

Maar vergeet 1 ding niet, ze blokkeren zo je aansluiting en melden je gewoon als wanbetaler hoor, daar heeft een telecom bedrijf letterlijk s.... aan.

Dus 1e instantie brief sturen, als de factuurdatum nog recent is!!!

Succes,

Andre

berendjan

Ongelezen bericht door berendjan »

Wettelijk gezien is een eigenmachtige verrekening van een teveel berekend bedrag niet zonder meer mogelijk. Wat je het beste kunt doen is een brief schrijven naar de KPN waarin je reclameert tegen het teveel berekende bedrag en de toezegging van de (met naam en toenaam te noemen) persoon die heeft toegezegd dat het teveel berekende op de volgende factuur wordt verrekend. Zo voorkom je in elk geval ook dat een niet volledige betaling van de factuur wordt geregistreerd met wellicht als gevolg aanmaningen, incasso en misschien wel afsluiting.

??

Ongelezen bericht door ?? »

De gast die adviseert om niet te betalen heeft in principe gelijk. Maar het ligt eraan of je het bedrag kunt missen of niet. Zo ja, zou ik je willen aanraden om voorlopig toch maar te betalen, OF direct een aangetekende brief te versturen (NIET wachten).

Het probleem is namelijk dat de automatische systemen van de gemiddelde provider er absoluut niet tegen kunnen als een klant niet of te laat betaald. D'r is geen oplossing verzonnen door de providers om klanten met een (al dan niet terechte) klacht een soort uitstel te verlenen totdat de klacht is opgelost. [En ja, volgens mij is dat opzettelijk en bewust. Niet met kwade intenties, maar om fraude te voorkomen; als ze iedere klant met een klacht gelijk uitstel van betaling verlenen heeft het hele oplichtersgilde van Nederland morgen een klacht. Dat willen ze uiteraard niet].

Als je een brief stuurt, heb je, als je geluk hebt, een antwoord en een oplossing van KPN voordat zo'n automatisch systeem allerhande vervelende dingen gaat doen (lees: afsluiten). Daar gaan meestal een paar weken overheen - en een bedrijf heeft vier weken de tijd om op een schriftelijke klacht te reageren. Ga er van uit dat het nu bij KPN ook daadwerkelijk vier weken duurt, ze hebben het druk daar.

Overigens: als ze een 'aantekening' hebben gemaakt, is je klacht waarschijnlijk doorgezet richting een afdeling facturatie. Die kunnen dan de volgende factuur handmatig ingrijpen en er een creditering op zetten voor de te veel in rekening gebrachte aansluitkosten.

De andere optie die je nu hebt is rustig betalen en dan de volgende factuur afwachten. Mocht het dan nog niet correct zijn kun je er altijd nog een brief overheen gooien. Normaliter reageert KPN vrij goed en correct op schriftelijke klachten.

resp00126133

Ongelezen bericht door resp00126133 »

Beste Katja,

Ik heb de vorige reacties gelezen en ik moet zeggen dat daar een heleboel gezwets in staat. Iedereen roept maar wat, maar niemand heeft het exact goed. Hoe zit het dan wel.

Algemeen: als je een deel van de factuur betwist (geldt voor iedere factuur) hoef je het betwiste gedeelte NIET te betalen. Daarentegen ben je verplicht om het NIET betwiste gedeelte te voldoen binnen de betaaltermijn. Verder ben je verplicht je notaklacht schriftelijk kenbaar te maken bij je leverancier.

In casu: je betaalt de volledige factuur m.u.v. aansluitingskosten. je schrijft een brief naar KPN waarin je verwijst naar het telefoongesprek met de klantenservice en waarin je de gewraakte nota vermeld. KPN zal bij notaklachten de betreffende nota parkeren d.w.z. dat de inning wordt gestopt totdat de klacht is afgehandeld. Je ontvangt dus geen aanmaning voor het ontbrekende gedeelte. Vervolgens wordt het teveel berekende bedrag verrekend op de volgende factuur.

Jouw brief moet wel voor de vervaldatum van de factuur bij KPN binnen zijn, anders loop je het risico dat de incasso te laat wordt gestopt en je toch nog een aanmaning ontvangt.

Angeleyes

Ongelezen bericht door Angeleyes »

Wat betreft foutieve facturen.

Ik heb telfort 100 abo afgesloten eind augustus en half september zag ik mijn afrekening die een telfort 200 abo betrof en een foutief foonnr. Dus gemaild en t werd uitgezocht.
In de reply stond dat het verrekend zou worden met de volgende nota. Ik had enige twijfels vanwege de verschillende foonnrs,maar vertrouwde erop... fout dus. Kreeg een nieuwe nota voor mijn telfort 100 abo (20 euro) maar geen verrekening :( Wederom gemaild en kreeg als antwoord dat ik het geld (30 euro) aan t eind van de maand teruggestort zou krijgen. Nee dus. Ik kreeg wel een brief aan t eind van de maand dat *binnen 1 maand* het bedrag teruggestort zal worden.

Hieruit blijkt weer: Zij (in dit geval Telfort) maken de fout...en ik kan maanden wachten op mijn 30 euro :(

Gast

@ Angeleyes

Ja dat kan wel een tijdje duren voordat je je €30,- krijgt. Ik heb ook bij Telfort een maand of vier moeten w88 op mijn geld. Het betrof hier geen factuurfout, maar een fout bij de aanbieding. Ik had destijds (jaar 2001) een Telfort Clarity abonnement van 120 belmin bij The Phonehouse afgesloten, voor een goede deal, ik zou een Gratis Nokia 3310 krijgen en 1 jaar lang abonnement met daarbij de eerste twee maanden geen abonnementskosten (die kosten zouden aan het einde van mijn abonnement worden teruggestort)

Nou niet dus! Ik heb dus direct Telfort gebeld en ze vertelt dat dit niet is gebeurd: de telefoniste heeft dus een notaklacht opgesteld. Ik zou over 2 weken terug kunnen bellen, wat de status van de notaklacht was. Dat heb ik dus ook gedaan.

Er bleek nix aan te zijn gedaan! Ik dus zeggen, moet ik soms een kopie sturen van de actie die toen geldde? De telefoniste vond dat in orde, dus ik stuurde een fax naar Telfort met daarbij de aanbieding, mijn gegevens en het contract. Ik kreeg geen reactie, dus ik maar weer eens bellen... Nee hoor weer nix, en na vele malen kon ik van een vriendelijke telefist (de enige keer een sjacherijnige tuthola) die mij kon meedelen (dat na 4 maanden) dat de notaklacht in behandeling is genomen en dat dit bedrag met de volgende factuur verrekend zou worden. Dit leek mij goed, aangezien ik mijn abo al had verlengd bij Telfort, dit keer met het Samenbellen abonnement. En ja hoor gelukkig kwam er bij de volgende factuur het bedrag te staan van de actie! Dat na 4 maanden en 3 weken! Was dat nou zo moeilijk Telfort?

Verder ben ik blij met Telfort, goed bereik, niet overweldigend, goede tarieven, leuke acties. Maar de klantenservice en de administratie laat mij de wensen over!

44816

Ongelezen bericht door 44816 »

Hallo Katja,

Het verhaal van resp 00126133 is inderdaad de juiste. Wat ik miste in zijn verhaal is dat je een bewijs moet heben dat je de brief verstuurd hebt. In grote organisaties wordt je snel afgescheept met de opmerking dat de brief nooit ontvangen is.

Succes.

Katja

Ongelezen bericht door Katja »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Na alles gelezen te hebben, dacht ik: ik wacht gewoon tot ik de volgende factuur krijg en als daar het bedrag goed verrekend op staat, dan betaal ik de 1e alsnog. Vandeweek kreeg ik echter een herinnering met de 'dreiging' als het bedrag niet binnen 7 dagen op hun rekening staat dat ik dan afgesloten word.

Dus net Hi maar weer gebeld met de vraag of er aantekening bij mijn factuur staat (ja!) en hoe het dan verrekend wordt, omdat ik verwacht dat het volgende maandbedrag lager zal zijn dan de 65 euro (was ik vorige keer vergeten te vragen). Dit bedrag wordt dan teruggestort werd mij verteld.

Conclusie: tja, dan toch maar de gehele factuur betalen (i.v.m. de 'afsluitingsdreiging') en er maar op vertrouwen dat Hi het goed gaat verrekenen. Ik ben helaas te laat om de adviezen van resp00126133 en 44816 op te volgen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Gesloten