LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verborgen kosten Tix.nl
Verborgen kosten Tix.nl
Ik schreef de volgende review op Trustpilot:
Voor een jubileum wilde wij met z'n vieren een weekend New York doen. Dit is uitgelopen op een waardeloze ervaring. We hadden via Tix een boeking gedaan voor hotel en vlucht. De vluchten werden uitgevoerd door United Airlines. De boeking betrof dus een hotel inclusief ontbijt en een vlucht! Tix praat daar in een reactie omheen maar ik heb gelukkig daar een screendump van gemaakt.
Afijn. Op de dag voor de vlucht online inchecken. Dat gaat dus niet en we kunnen dus ook geen stoelen reserveren. Tix schermt met steekproeven wat betreft security maar op geen van onze vluchten (3 in totaal i.v.m. overstap) konden wij inchecken en stoelen reserveren. We zaten als groep dus door het toestel heen verspreid. Tix verwijst naar United Airlines. Nemen zelf geen verantwoordelijkheid. Maar ik heb volgens mij aan Tix betaald en niet aan United Airlines.
Dan het hotel. We namen aan dat dit inclusief ontbijt en kosten zou zijn. Naast de knop reserveren staat namelijk "inclusief intercontinentaal ontbijt" en onder de knop reserveren staat "Alle weergegeven kosten zijn inclusief belastingtoelagen en servicekosten van de accommodatie". We drukken dus op de knop reserveren en betalen.
Wat blijkt nu? Het hotel in kwestie rekent bij aankomst nog eens $43 recreatiekosten per persoon per nacht! Dat heeft Tix verstopt ergens onderin de lange boekingspagina onder een tabblad. En dit strookt totaal niet natuurlijk met het beweerde inclusief ontbijt en accomodatiekosten. Je krijgt dus bij aankomst een extra rekening van $516.
Wat Tix dan doet is dit als volkomen normaal beschouwen en verwijst dan door naar hun partner Expedia. Wederom afschuiven dus.
Ik heb een bevriende jurist hier naar laten kijken (website en de door mij gemaakte screendumps) en wettelijk is de manier waarop hier een totaalprijs geadverteerd wordt niet in de haak. Maar Tix is niet aangesloten bij enige beroepsgroep zoals bijvoorbeeld de ANVR dus je hebt geen poot om op te staan. En je start geen rechtzaak voor $516 dus ze komen ermee weg.
Ik kon wel een kortingsbonnetje krijgen van 30 euro per persoon. Maar ik boek nooit meer via dit bedrijf.
Kort erna kreeg ik een leuke email in de bus van Tix.nl met onder meer de volgende quote:
Hoe spijtig ook, willen wij u naar aanleiding van uw aankondiging, aangeven dat wanneer er onwaarheden op internet worden geplaatst die laster veroorzaken voor het bedrijf, wij genoodzaakt zijn juridische stappen te ondernemen. Daar dit doorgaans voor beide partijen onprettig is, hopen wij dat dit niet nodig zal zijn.
Ik laat het maar verder want ik heb het te druk om me hier verder mee bezig te houden maar zouden jullie hier verder nog iets mee doen?
Voor een jubileum wilde wij met z'n vieren een weekend New York doen. Dit is uitgelopen op een waardeloze ervaring. We hadden via Tix een boeking gedaan voor hotel en vlucht. De vluchten werden uitgevoerd door United Airlines. De boeking betrof dus een hotel inclusief ontbijt en een vlucht! Tix praat daar in een reactie omheen maar ik heb gelukkig daar een screendump van gemaakt.
Afijn. Op de dag voor de vlucht online inchecken. Dat gaat dus niet en we kunnen dus ook geen stoelen reserveren. Tix schermt met steekproeven wat betreft security maar op geen van onze vluchten (3 in totaal i.v.m. overstap) konden wij inchecken en stoelen reserveren. We zaten als groep dus door het toestel heen verspreid. Tix verwijst naar United Airlines. Nemen zelf geen verantwoordelijkheid. Maar ik heb volgens mij aan Tix betaald en niet aan United Airlines.
Dan het hotel. We namen aan dat dit inclusief ontbijt en kosten zou zijn. Naast de knop reserveren staat namelijk "inclusief intercontinentaal ontbijt" en onder de knop reserveren staat "Alle weergegeven kosten zijn inclusief belastingtoelagen en servicekosten van de accommodatie". We drukken dus op de knop reserveren en betalen.
Wat blijkt nu? Het hotel in kwestie rekent bij aankomst nog eens $43 recreatiekosten per persoon per nacht! Dat heeft Tix verstopt ergens onderin de lange boekingspagina onder een tabblad. En dit strookt totaal niet natuurlijk met het beweerde inclusief ontbijt en accomodatiekosten. Je krijgt dus bij aankomst een extra rekening van $516.
Wat Tix dan doet is dit als volkomen normaal beschouwen en verwijst dan door naar hun partner Expedia. Wederom afschuiven dus.
Ik heb een bevriende jurist hier naar laten kijken (website en de door mij gemaakte screendumps) en wettelijk is de manier waarop hier een totaalprijs geadverteerd wordt niet in de haak. Maar Tix is niet aangesloten bij enige beroepsgroep zoals bijvoorbeeld de ANVR dus je hebt geen poot om op te staan. En je start geen rechtzaak voor $516 dus ze komen ermee weg.
Ik kon wel een kortingsbonnetje krijgen van 30 euro per persoon. Maar ik boek nooit meer via dit bedrijf.
Kort erna kreeg ik een leuke email in de bus van Tix.nl met onder meer de volgende quote:
Hoe spijtig ook, willen wij u naar aanleiding van uw aankondiging, aangeven dat wanneer er onwaarheden op internet worden geplaatst die laster veroorzaken voor het bedrijf, wij genoodzaakt zijn juridische stappen te ondernemen. Daar dit doorgaans voor beide partijen onprettig is, hopen wij dat dit niet nodig zal zijn.
Ik laat het maar verder want ik heb het te druk om me hier verder mee bezig te houden maar zouden jullie hier verder nog iets mee doen?
Re: Verborgen kosten Tix.nl
laat die bevriende jurist een zaak aanhangig maken via het kantongerecht, kost niets bijna en als jij gelijk hebt krijg je de kosten+onkosten advocaat terug...
"kost bijna niets..."?
Je kunt ook naar de Reclame Code Commissie. Het indienen van een klacht is gratis voor consumenten.SjoerdVVV schreef:En je start geen rechtzaak voor $516 dus ze komen ermee weg.
Dat betreft reclame uitingen volgens mij.alfatrion schreef:Je kunt ook naar de Reclame Code Commissie. Het indienen van een klacht is gratis voor consumenten.SjoerdVVV schreef:En je start geen rechtzaak voor $516 dus ze komen ermee weg.
Klopt, maar dit valt onder de definitie van reclame. Het gaat om een "uitnodiging tot aankoop in reclame".
https://www.reclamecode.nl/nrc/pagina.a ... D=0&deel=2
De moeite waard om het te proberen dus. Wij konden ons de verrassing van ruim $500 veroorloven maar ik kan me ook voorstellen dat mensen daar ter plekke in de problemen komen hierdoor. Vind dus dat Tix dit op een veel transparantere wijze moet communiceren.alfatrion schreef:Klopt, maar dit valt onder de definitie van reclame. Het gaat om een "uitnodiging tot aankoop in reclame".
Dit is een screendump van de pagina waar je daadwerkelijk de boeking vastlegt.
Ik heb nog meer screendumps maar daar staan persoonlijk gegevens op. Maar je ziet duidelijk dat de indruk gewekt wordt dat je bij de boeking een ontbijt hebt en de kosten van de lokatie afgedekt zijn.
Ik ga na het weekend even met de Reclame Code Commissie aan de slag.
Je doet er goed aan om niet alleen een screenshot van het winkelmandje te geven, maar vooral van het aanbod. Via het online formulier kunt je één bestand toevoegen, dus je zou er voor kunnen kiezen om alles in een word document te plaatsen. Ik zou beginnen met aangegeven waar de klacht zich tegen richt en volgens aangeven welke feiten daarvoor relevant zijn en dan de gronden duiden (waarom het misleidend is en welke artikels geschonden zijn) met vervolgens nog een paar bijlagen (aanbod, winkelmantje, contact pagina, ect.).
Laatst gewijzigd door alfatrion op 23 sep 2016 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Dit is een uitsnede van het hele formulier Alleen als voorbeeld voor hier op het forum. Uiteraard heb ik het grotere overzicht ook beschikbaar en kan dat eventueel als 1 document aanleveren.alfatrion schreef:Je doet er goed aan om niet alleen een screenshot van het winkelmandje te geven, maar vooral van het aanbod. Via het online formulier kunt je één bestand toevoegen, dus je zou er voor kunnen kiezen om alles in een word document te plaatsen. Ik zou beginnen met aangegeven waar de klacht zich tegen richt en volgens aangeven welke feiten daarvoor relevant zijn en dan de gronden duiden (waarom het misleidend is en welke artikels geschonden zijn) met vervolgens nog een paar bijlagen (aanbod, winkelmantje, contact pagina, ect.).
Er is geen aanbod pagina?
Als je bezig bent dan zou met name even kijken naar art. 8.4 sub i NRC en art. 15 NRC (zie de link).
Als je bezig bent dan zou met name even kijken naar art. 8.4 sub i NRC en art. 15 NRC (zie de link).
Als je een hotel met vlucht zoekt dan krijg je een overzicht. Klik je dan in die lijst op een hotel dan krijg je een overzicht van de beschikbare kamers en prijzen. Dat zou je een aanbodpagina kunnen noemen. Van die pagina zie je een uitsnede dus.alfatrion schreef:Er is geen aanbod pagina?
Ik weet dus niet zeker of ik bij de Reclame Code Commissie aan het juiste adres ben maar proberen kan altijd natuurlijk. Ik ga er niet voor naar de rechter. Daar heb ik geen tijd voor en zin in.
De Reclamecodecommissie kan hier helemaal niets mee. Zij zullen u dan ook niet kunnen helpen. Het enige waar zijn wat aan zouden kunnen doen is als het bedrijf oneerlijke reclame maakt, dan kunnen ze eventueel daar wat aan doen. Maar zorgen dat u uw geld terug krijgt daar kunnen ze u helemaal niet mee helpen...alfatrion schreef:Je kunt ook naar de Reclame Code Commissie. Het indienen van een klacht is gratis voor consumenten.SjoerdVVV schreef:En je start geen rechtzaak voor $516 dus ze komen ermee weg.
Ik hoef mijn geld niet terug. Ik wil dat ze transparant hun prijzen communiceren zodat mensen die na mij dezelfde boeking doen dit niet overkomt.Boesta schreef: Maar zorgen dat u uw geld terug krijgt daar kunnen ze u helemaal niet mee helpen...
Zover ik op hun site kan zien is Tix.nl geen lid van het SGR en geen lid van het ANVR.
Dan boek je er toch geen vakantie??
Los van het feit dat ze heel duidelijk zijn in hun vermelding dat ze geen bezoekadres hebben. Als je dat niet laat twijfelen?
Los van het feit dat ze heel duidelijk zijn in hun vermelding dat ze geen bezoekadres hebben. Als je dat niet laat twijfelen?
Dus dat ze in 2015 een Zoover Award hebben gewonnen telt verder niet.geengast schreef:Zover ik op hun site kan zien is Tix.nl geen lid van het SGR en geen lid van het ANVR.
Ik zie overigens dat iemand al eerder een actie heeft ondernomen via de Reclame Code Commissie. Tix negeert die gewoon.
https://www.reclamecode.nl/bijlagen/2-5 ... 2_5_57.PDF
Bij deze laat ik het dus maar en hoop dat andere mensen dit lezen en bij het boeken zich twee keer bedenken.
https://www.reclamecode.nl/bijlagen/2-5 ... 2_5_57.PDF
Bij deze laat ik het dus maar en hoop dat andere mensen dit lezen en bij het boeken zich twee keer bedenken.