Wat blijkt: het nummer IS helemaal niet van PostNL maar van "Telefoonklantenservice.nl". (ook bekend onder "deklantenservice.nl".
Ik herinner me nu ook dat ik een man aan de lijn kreeg die vroeg "met welk bedrijf wilt u bellen". Ik dacht: zal wel, misschien is de telefooncentrale bij PostNL stuk en zetten ze even een mannetje aan de telefoon. Maar in feite is het dus een duurbetaald voorportaal.
Op telefoonklantenservice.nl kun je van talloze grote Nederlandse bedrijven het telefoonnummer opzoeken. Hoewel de normale nummers zichtbaar zijn, zijn deze expres vrij onopvallend gemaakt. Maar rechts staat steeds 0900-8051 prominent, vet en rood in beeld zodat je blik automatisch daarheen glijdt en je denkt dat dat het nummer is wat je zoekt.
Het geniepige verdienmodel is dat ze ook zeer goed vindbaar zijn in Google. Telefoonnummers van grote bedrijven op hun sites zijn vaak moeilijk vindbaar op hun site en zitten vaak verstopt achter allerlei FAQ's om de callcenters te ontlasten (en mensen niet te laten bellen voor dingen die ook op de site te vinden zijn). Hierdoor gaan mensen het telefoonnummer googlen om het sneller te vinden.
Telefoonklantenservice.nl maakt hier handig gebruik van en komt als je zoekt op "<groot bedrijf> telefoonnummer" bijna overal naar voren in de zoekresultaten.
In alle gevallen is 0900-8051 veel duurder dan wanneer je rechtstreeks met het bedrijf zou bellen. Hoewel op de site zelf de "echte" nummers te vinden zijn, en ze dus niemand LIJKEN te misleiden, geldt dit niet voor hoe ze de pagina's laten verschijnen in Google. Want de pagina's zijn zo vormgegeven dat de "snippet" in Google wel degelijk misleidend is. Er staat weliswaar dat je wordt doorverbonden maar bij het zien van het nummer stopt ieder normaal mens met lezen.

Ik vind dit zeer misleidend en het verbaast me dat deze site al zo lang onder de radar opereert.