LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] spyware

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Joost01
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2004 11:52

spyware

Ongelezen bericht door Joost01 »

het is zo dat de meeste spyware, leuk of niet, meestal niet geheel verwijderd kunnen worden, het is tegenwoordig al zo ver dat een pop up uit zichzelf een programma op jou computer kan installeren zonder toestemming. vervelend, vooral als je een nieuwe computer hebt maar eigenlijk nog niet goed weet wat t is.
De meeste spyware kun je herkennen aan bestanden die eindigen op .dll
de meeste "spyware killers" heb je niks want die verwijderen alleen een klein deel van 't bestand of verwijderen t tijdelijk en houden het in quarantaine. Norton System Works 2003 2004 of een andere recente versie kan echter wel die bestanden verwijderen. je kunt eens zoeken in je computer of je veel .dll bestanden hebt bijvoorbeeld met ad-aware, maar die zal ze niet kunnen verwijderen, eveneens als je t zelf probeert zal je computer zeggen: Kan bestand niet verwijderen, controleer of uw schijf wel of niet bijveiligd is tegen het schrijven van bestanden.
je kan ze zelf ook al neit verwijderen!!
Ik raad norton system works aan ook al kost het je een beetje geld, het werkt toppie, ook al download je elk spyware kill programma bestaat wat gratis is, ze worden steeds slimmer en alleen norton weet tot nu toe alles buiten je computer te houden met optimale bescherming, zorg dan ook altijd dat je minstens een firewall hebt.
Veel suc6, als er nog iemand tips heeft hoor ik die graag.

Joost,

Gast

Re: spyware

Ongelezen bericht door Gast »

Hoi Joost,

Norton is een virusscanner en scant dus op virussen. Het is wel waar dat het tegenwoordig ook sommige Adware en Spyware herkent, maar lang niet alle.
Om Adware te bestrijden kun je het beste Ad-Aware SE gebruiken en om Spyware te bestrijden Spybot Search & Destroy. Deze moet je natuurlijk, net als je virusscanner, regelmatig updaten. De quarantaine-folders van Ad-aware en Spybot zijn eenvoudig te legen, waarmee de foute files wel degelijk van je computer verwijderd worden.

Het is echt geen goed idee om handmatig willekeurige dll's verwijderen.
Er zijn een boel legitieme dll's die nodig zijn om je pc te laten werken, het is dus maar goed dat je ze niet kon verwijderen!

Als je na het gebruiken van je virusscanner, Ad-Aware en Spybot nog steeds problemen hebt, kun je hulp vragen op een van de vele hulpforums.
Goede Nederlandstalige hulpforums zijn de antivirus prikpagina, helpmij en pchelper.
Op al deze forums wordt je snel en deskundig geholpen.

willem3

Re: spyware

Ongelezen bericht door willem3 »

:idea: veel spyware slaap zich op in het paket JAVASCRIPT.
dit paket wordt niet meer onderhouden diir Microsofs en is derhalve toegankelijk voor jan en alleman.
verwijder de oude JAvascript, en download de nieuwe variant.
Veel problemen verwijder je daarmee ook , en de beerput wordt ook niet meer gevuld. er blijven soms wel dingen (onverwijderbaar) staan in de software, omdat het in het register blijft staan.
laten zitten of herstarten.
willem 3

beer56

Re: spyware

Ongelezen bericht door beer56 »

Hallo,
Als Adaware en Spybot niet alles kunnen verwijderen is er nog Hijack This, dit programma is gratis te downloaden op ZDnet.nl.
En naast ZoneAlarm is Sygate een goede, zoniet betere, gratis Firewall. Het is wel opletten als SP2 geïnstalleerd is dat er dan niet twee firewall's actief zijn.

Lora

Re: spyware

Ongelezen bericht door Lora »

ok.. ik begrijp de meeste dingen die er hierboven staan wel, maar ben geen computerwizz. Waar kan ik bijvoorbeeld javascript downloaden, en waar verwijder je zoiets?

Gast

Re: spyware

Ongelezen bericht door Gast »

Wat ik wel een handig programmatje vind is Spy Sweeper van Webroot, ik dacht dat je daarvan ook een trial kon downloaden. Zoek bij google bijv.

Sentinel

Re: spyware

Ongelezen bericht door Sentinel »

Ik lees hier niets over Spyware Blaster, dit in combinatie met Ad-Aware se, Spybot, AVG, en eventueel een goede firewall
maakt je pc een heel stuk veiliger.
Om de boel nog veiliger te maken :

Firefox ipv. Internet explorer.
Popup cop (shareware).
Mediaplayer classic ipv. mediaplayer 9 of 10.
In ieder geval geen messenger.

Handige tools zijn xp-antispy, Mru Blaster en Eraser (shareware).

Bijna alles is freeware en je vind het zo met google.

Tip. regelmatig defragmenteren, en het kan geen kwaad om een of twee keer per jaar de harde schijf helemaal leeg te maken om opnieuw alles te installeren.

Gast

Re: spyware

Ongelezen bericht door Gast »

Laat ik één ding toevoegen aan deze discussie voor mensen die meer over spyware, virussen, adware en dat soort dingen willen weten:
Zoek het op een andere site!!!
Hier komt de grootst mogelijke onzin voorbij van mensen die hoogstwaarschijnlijk zeer goedwillend zijn maar met dat verhaal van die klok en die klepel enzo. Het pakket javascript downloaden, spyware herkenbaar aan de dll extensie, software in de registry... Echt, het is te erg voor woorden. 'Google' is het toverwoord voor als u er meer over wilt weten, niet 'forum'...

Gast

Re: spyware

Ongelezen bericht door Gast »

Noch Norton, Noch Adaware SE kan alle adware verwijderen... Laat je niks wijs maken door dure programma's de beste manier om Spyware te voorkomen is sites met dialers, gratis programma's, en andere zogenaaamde gratis dingen voorkomen :!:

en Sentinel jij weet et ook leuk te brengen de meeste freeware bevat adware of spyware

plop
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2004 17:32

Re: spyware

Ongelezen bericht door plop »

dat een stukje software gratis is zegt niet dat er spyware in zit.
neem windows 95 voor revisie h, hierin zat het programmatje hwinfo verstopt.
dit scande je harddisk opzoek naar software van M$ (microsoft), en stuurde een log filetje door naar M$.
office 2003 word zelfs al omschreven als een trojan horse, er zit namelijk een achterdeur in waardoor M$ zonder jouw toestemming dingen kan instaleren op jouw computer.
hetzelfde geld voor de x-box (de patch tegen het instaleren van linux op deze systemen word zonder toestemming van de gebruiker geinstaleerd).
ben je nou opzoek naar een stukje software en wil je absoluut zeker zijn dat er geen spyware of andere rotzooi in zit kijk dan eens op sourceforge.
al de projecten op sourceforge zijn open source, dat betekend dat niet alleen het programma beschikbaar is maar ook de bron code (dit zegt trouwens niet dat het programma persee gratis is).
een stukje spyware in zoiets verstoppen is onmogelijk, mochten ze het proberen dan is er altijd wel een programeur die de bron code doorzoekt en het meld op de forums van het betreffende project.
media player classic is 1 van de projecten die op sf is te vinden, en firefox is ook open source.
veel freeware programeurs doen het puur omdat ze het leuk vinden, en niet om het geld zoals een bedrijf het zou doen.
van alle software die ik zelf bv heb gemaakt (op 1 na) is open source en gratis te downloaden.

plop

Inter(1)

Re: spyware

Ongelezen bericht door Inter(1) »

Als Adaware en Spybot niet alles kunnen verwijderen is er nog Hijack This, dit programma is gratis te downloaden op ZDnet.nl.
Is goed maar wel door deskundigen naar laten kijken anders zit je hele sytsteem in de soep.

Inter(1)

Re: spyware

Ongelezen bericht door Inter(1) »

office 2003 word zelfs al omschreven als een trojan horse, er zit namelijk een achterdeur in waardoor M$ zonder jouw toestemming dingen kan instaleren op jouw computer.
Weet ik maar dat is alleen als je mee doet met de produktverbetering.
Zeg je nee dan is er niks aan de hand .
Er wordt voor gewaarchuwd als je mee doet .Het gaat dus niet ongemerkt.

Draai dit al bijna weer een jaar dan had ik dat wel gemerkt.

plop
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2004 17:32

Re: spyware

Ongelezen bericht door plop »

de eigenschap van een goed trojan horse is dat je er niets van merkt.
persoonlijk heb ik alleen op mijn laptopje een office pakket, en dat is openoffice.
een gratis open source pakket van sun microsystems.

plop

paultje3181

Re: spyware

Ongelezen bericht door paultje3181 »

Wat een grote onzin staat hier zeg:
dll-files zijn zogenaamde dynamic link libraries
Dit zijn essentiele bestanden voor windows. Op het moment dat je de map c:\windows\system32 leeg gaat gooien heb je ECHT een probleem!!!

Deze post is dus een zogenaamde HOAX. Een technisch uitziend verhaaltje met onzin als inhoud!


Bij deze zou ik (als ik moderator was) Joost01 een officiele waarschuwing geven en hem een ban geven. Dit soort onzin kan meer last veroorzaken dan een virus, zeker op deze site. Hier komen geen experts, maar mensen die zojuist de uitzending gelezen hebben. Mensen met weinig verstand ervan dus.
Ik hoop echt dat je nog niemand te pakken hebt met je (waarschijnlijk goedbedoelde) "tip"

Sorry als ik je echt heel erg afkraak, maar dit soort dingen moeten ECHT niet voorkomen. Lees eerst als je iets wil zeggen en zorg dat je informatie correct is!!!

Radar
Site Admin
Berichten: 5518
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: spyware

Ongelezen bericht door Radar »

Dit onderwerp bestaat al en is daarom gesloten.

TROS Radar Internetredactie

Gesloten