LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Darkforcess
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2016 11:46

Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door Darkforcess »

Beste mensen,

het volgende is het geval,
Ik woon op mezelf en mijn vriendin heeft een koophuis met haar twee kinderen.
Nu maken ze haar bang dat ze haar kindgebonden budget alleenstaande ouder kwijtraakt omdat "mensen" (ik denk haar ex of mijn ex die goede vrienden zijn van elkaar) haar aan willen geven dat wij samenwonen.

maar wij wonen niet samen althans dat vind ik, ik slaap bij haar op woensdag en donderdag, en om de week op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag.

We hebben fiscaal niks samen, soms doe ik de boodschappen en soms zij, ligt er een beetje aan wie er het eerst klaar is met werken.
verder betaal ik niks voor haar en zij niks voor mij.

maar omdat haar ex haar bang maakt dat er dus bepaalde mensen zijn die haar aan willen geven, wat betreft de bovenstaande situatie is ze bezorgd over haar kindgebonden budget alleenstaande ouder.

mijn vraag is dus, kan dit? moet ze zich zorgen maken? want dan is de consequentie dat ik gewoon thuis blijf op die hierboven aangegeven dagen.

alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet

Berry
Laatst gewijzigd door Radar op 10 okt 2016 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast vanwege onduidelijkheid

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door CB »

De vraag hier stellen, maakt je niet wijzer. De kans is groot, dat je hier tegenstrijdige antwoorden krijgt, waar je niets mee kunt. Stel iemand zegt dat het geen enkel probleem is en je gaat verder met de weg die je nu ingeslagen bent. Vervolgens wordt dat kindgebonden budget ingetrokken en wat dan?

Wil je e.e.a zeker weten, vraag het dan aan de instantie die gaat over het kindgebonden budget. Die kunnen je precies vertellen wat wel en wat niet mag en dan weet je precies waar je aan toe bent. Deze zekerheid kunnen ze je hier op het forum nooit geven.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Je woont samen als je structureel 3 nachten of langer per week bij elkaar slaapt. Tevens is de eis dat je in elkaars levensonderhoud voorziet (naar verhouding van inkomen). Indien dit het geval is, is degene die bij de ander inwoont verplicht hiervan binnen 5 dagen na de samenwoning een feit werd, zich inschrijft op het adres waar hij inwoont.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ter aanvulling. Als je voor elkaar de boodschappen betaalt, is er dus sprake van voorzien in elkaars onderhoud. TS heeft hier een grensgeval, omdat er gemiddeld wel sprake is van 3 nachten bij elkaar slapen...ik zou dit goed informeren bij de gemeente.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door bprosman »

Je woont samen als je structureel 3 nachten of langer per week bij elkaar slaapt
Eerst heb je het over "Per week" en dan ineens "gemiddeld" ....
verder betaal ik niks voor haar en zij niks voor mij.
Lijkt mij meer 2 keer een "Nee".

Darkforcess
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2016 11:46

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door Darkforcess »

Dank je voor jullie reactie.
Je woont samen als je structureel 3 nachten of langer per week bij elkaar slaapt
dat doen we dus niet het is de ene week twee dagen en de andere week 3 dagen
Tevens is de eis dat je in elkaars levensonderhoud voorziet (naar verhouding van inkomen). Indien dit het geval is, is degene die bij de ander inwoont verplicht hiervan binnen 5 dagen na de samenwoning een feit werd, zich inschrijft op het adres waar hij inwoont.
ik vind als ik eten koop wat we dezelfde avond bereiden en opeten niet echt een voorbeeld van elkaar in levensonderhoud voorzien, we moeten allebei boodschappen doen elke dag voor het avondeten en of ik dat nu voor mezelf doe of voor zijn tweeen dat maakt qua kosten echt niks uit.

Ik heb een huis een zij heeft een huis, we betalen allebei onze eigen lasten.
Wil je e.e.a zeker weten, vraag het dan aan de instantie die gaat over het kindgebonden budget. Die kunnen je precies vertellen wat wel en wat niet mag en dan weet je precies waar je aan toe bent.
is dit niet een geval van slapende honden wakker maken?

gr

Berry
Laatst gewijzigd door Darkforcess op 08 okt 2016 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door CB »

Darkforcess schreef:
Wil je e.e.a zeker weten, vraag het dan aan de instantie die gaat over het kindgebonden budget. Die kunnen je precies vertellen wat wel en wat niet mag en dan weet je precies waar je aan toe bent.
ik dit niet een geval van slapende honden wakker maken?

gr

Berry
Hangt er van af hoe je de informatie gaat opvragen. Zolang je de gegevens van je vriendin en je eigen gegevens niet kenbaar maakt, maak je volgens mij geen slapende honden wakker.

Darkforcess
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2016 11:46

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door Darkforcess »

thx, in dat geval bel ik de belastingdienst gewoon op en laat de uitkomst hierop weten aan jullie

gr

Berry

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door Shine »

Darkforcess schreef:Beste mensen,

het volgende is het geval,
Ik woon op mezelf en mijn vriendin heeft een koophuis met haar twee kinderen.
Nu maken ze haar bang dat ze haar kindgebonden budget alleenstaande ouder kwijtraakt omdat "mensen" (ik denk haar ex of mijn ex die goede vrienden zijn van elkaar) haar aan willen geven dat wij samenwonen.

maar wij wonen niet samen althans dat vind ik, ik slaap bij haar op woensdag en donderdag, en om de week op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag.

We hebben fiscaal niks samen, soms doe ik de boodschappen en soms zij, ligt er een beetje aan wie er het eerst klaar is met werken.
verder betaal ik niks voor haar en zij niks voor mij.

maar omdat haar ex haar bang maakt dat er dus bepaalde mensen zijn die haar aan willen geven, wat betreft de bovenstaande situatie is ze bezorgd over haar kindgebonden budget alleenstaande ouder.

mijn vraag is dus, kan dit? moet ze zich zorgen maken? want dan is de consequentie dat ik gewoon thuis blijf op die hierboven aangegeven dagen.

alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet

Berry
Ik vraag mij serieus af of hier niet eerder sprake is van een proberen van de partneralimentatie af te komen.
Verder begrijp ik dat u beiden gewoon werkt en er geen sprake is van een bijstanduitkering door een van uw beiden ?!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vraag mij serieus af of hier niet eerder sprake is van een proberen van de partneralimentatie af te komen.
Verder begrijp ik dat u beiden gewoon werkt en er geen sprake is van een bijstanduitkering door een van uw beiden ?!
Zoals aangegeven gaat het vooral om het kindgebonden budget. Dat is namelijk veel hoger als je alleenstaande bent dan als je samenwoont. Dit kan op jaarbasis een paar duizend euro schelen.

Ik kan mij voorstellen dat als je met je normale gedrag net op het randje zit van wel of niet samenwonen, dat je er dan voor probeert te zorgen dat je toch niet als samenwonend telt. Door bv net wat minder vaak bij elkaar te zijn.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door CB »

kweenie schreef:Ik kan mij voorstellen dat als je met je normale gedrag net op het randje zit van wel of niet samenwonen, dat je er dan voor probeert te zorgen dat je toch niet als samenwonend telt. Door bv net wat minder vaak bij elkaar te zijn.
Precies, als er dan toch een mogelijkheid wordt geboden om de gemeenschap mee te laten betalen aan de kosten in de huishouding, is het vast de moeite waard om een parttime relatie aan te gaan. Nu niet vergeten om de buren af en toe een bloemetje te geven, omdat ze meedelen in de kosten van de huishouding natuurlijk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door moederslink »

De kans is aanwezig dat je al snel van een wit naar een grijs/ zwart gebied gaat..
Pas dus op met wat jullie doen. De ex en andere verraders zijn erop gebrand kennelijk om jullie aan te geven.
De boel bedonderen is verkeerd. Het is toegestaan om max 3 nachten p.w. bij elkaar te zijn.
Maar pas op, kleding, speelgoed , de bekende , tandenborstels en verzorgingsprodukten in het andere huis achterlaten kan al duiden op een gezamenlijk huishouden. Ook gezamenlijk de boodschappen doen kan betekenen dat je de h.h kosten deelt.
De sociale opsporingsdienst kan dit, na tips , in de gaten gaan houden .
Het gebeurt vaak genoeg dat de een zn huis aanhoudt om allerlei toeslagen te innen , maar voornamelijk bij de ander woont.
En dat is fraude.
Dus wees je ervan bewust dat het gezegde is: " de verraaier slaapt nooit :x " , blijf dus in het witte toegestane gebied na overleg met de BD.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het idee is dat als je een 'weekendrelatie' hebt, je niet echt zou moeten spreken van samenwonen. Je hebt dan immers beiden ook je eigen huis(houden) en de kosten daarvan. Daar lijkt hier gewoon sprake van te zijn.

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je in feite gewoon bij elkaar inwoont, maar toch nog allebei je eigen woning hebt. Maar dat lijkt hier niet het geval.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door moederslink »

Darkforcess schreef:..........maar wij wonen niet samen althans dat vind ik, ik slaap bij haar op woensdag en donderdag, en om de week op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag.......
Ik denk dat je in dit geval niet kunt spreken van een " weekendrelatie " _____
De ene week 2 nachten, de andere week 4 nachten, dat zijn ÷ 12 nachten p.m, bijna een halve maand. Op het randje , vind ik...

Mucha

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

en vooral, als jij bij je vriendin eet en de boodschappen doet, laat haar, per bank, dit bedrag aan je overmaken, dit is controleerbaar, geen kleding of andere persoonlijke spullen bij haar achterlaten...

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Niet samenwonen, toch kindgebonden budget kwijtraken?

Ongelezen bericht door joris21 »

Die controleurs zijn ook niet gek die posten in de buurt van haar huis maken foto's van jullie etc etc.
3x per week daar zijn kan dus duiden op een relatie en gezamenlijke huishouding en daar heeft het in het geval van TS wel alles van weg.
Alleen probeert men dat te beperken i.v.m die toeslag maar ze laten gewoon een detective posterrn en foto's en bewijs verzamelen en dan mag TS bewijzen dat het niet zo is, met 3 dagen daar slapen zal dat gewoon moeilijk zijn hij kan immers in de avond ook gaan dan zal er minder problemen zijn dan nu

Gesloten