LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PGB

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Claudia1965

PGB

Ongelezen bericht door Claudia1965 »

Vorig jaar kregen we een keukentafelgesprek aangaande het PGB voor mijn man wat we al vanaf 2008 hebben. Toen werd ons te kennen gegeven dat het PGB gewoon door zou lopen en in 2016 zou er weliswaar een nieuw keukentafel gesprek plaatsvinden, maar als er niets verandert was in de situatie dan bleef alles bij het oude. Vanmorgen hebben we dus het nieuwe keukentafelgesprek gehad en volgens onze gids moesten we opnieuw een machtiging tekenen voor navraag bij de hulpverleners van mijn man en voor een soort medisch onderzoek. Dit terwijl er niets verandert is. Degene die ons vorig jaar die toezegging deed, die werkt niet meer bij de gemeente.
Daarnaast werd er wel heel gemakkelijk over gedaan, namelijk dat de huidige indicatie pas eind maart afloopt en we, volgens haar voor het eind van de indicatie wel bericht zouden krijgen en anders zou het nog even opgeschoven worden.
Maar als er een herindicatie komt en de gemeente besluit het PGB niet te verlengen, dan moeten we bijstand aan gaan vragen (ik werk namelijk voor mijn man en ons inkomen zonder PGB is onvoldoende) en dat moet natuurlijk wel op tijd gebeuren.
Wat kunnen we doen en is er een termijn waarbinnen de WMO een beslissing moet nemen voordat de huidige indicatie afloopt?

Claudia1965

Re: PGB

Ongelezen bericht door Claudia1965 »

We hebben overigens wel de beschikking gevonden waarin staat dat als er niets aan de situatie verandert, het PGB ongewijzigd blijft.

Ernst Zegers

Ongelezen bericht door Ernst Zegers »

Beste Claudia,

De gemeente moet binnen een bepaalde periode reageren op jouw PGB- aanvraag. Zij moeten namelijk binnen 8 weken een beslissing nemen op jouw aanvraag. De periode wordt gesplitst in twee fases. Namelijk een fase voor het keukentafelgesprek en fase na het keukentafelgesprek. De gemeente moet op de eerste plaatst het keukentafelgesprek binnen 6 weken (nadat je hierom hebt gevraagd). Van het keukentafel gesprek moet je een verslag krijgen.

Vervolgens moeten zij binnen twee weken na het keuken tafelgesprek een beslissing nemen op jouw aanvraag. Mocht de gemeente zich niet aan deze termijn(en) houden, dan kun je overwegen om een vergoeding te vragen voor het te laat beslissen. Maar een dergelijke vraag zou de relatie met de gemeente waarschijnlijk niet verbeteren…. Ook worden de termijnen stopgezet als de gemeente jouw vraag om gegevens aan te vullen (tot de tijd dat jij gegevens hebt aangevuld of je de termijn voor het aanvullen hebt laten verlopen).

Om een beroep te kunnen op de bovenstaande regels is het belangrijk om na te gaan of de gemeente het eerste gesprek ook als een keukentafelgesprek heeft behandeld. Omdat je anders in een gesteggel komt of de keukentafelgesprek- procedure als is begonnen.

Hopelijk heb je (nog) wat aan dit antwoord.

Met vriendelijke groet,

Ernst Zegers

Thoomass

Ongelezen bericht door Thoomass »

Dag Claudia,
Hoe is de situatie nu?
Mijn buurvrouw, die ik help met wat van dit soort zaken, heeft met succes een beroep gedaan op een eerdere beschikking waarin staat dat als er niets verandert er gewoon verlengt wordt. Is jou dat ook gelukt?
Groet,
Thomas

Gesloten