Ontmoedigingsbeleid van VGZ/IZAGezondsamen
In 2016 heb ik mijn oogleden laten behandelen. Ik heb hiervoor een machtiging van de IZA gekregen, factuur met de benodigde informatie aangeleverd. De factuur is de eerste keer afgewezen omdat er geen DBC code op staat, daarna krijg ik niet alleen het gevoel dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd, maar doelbewust word tegengewerkt. Maar ik geef het niet op. Dit is mijn verhaal.
Al enige jaren heb ik last van hangende oogleden. Het zit in de familie. Mijn vader en zijn vader zijn beide hieraan geholpen. De laatste paar weken wordt het erger en erger. Omdat ik een ongeluk heb gehad op jongere leeftijd ziet mijn linkeroog slechts 10%. Ik kan het slechter zien er echt niet bij hebben.
De Specialist plastisch chirurg X van Kliniek X: “Sinds een paar jaar toenemend last van de bovenoogleden; hij heeft er last van bij het autorijden, de ogen vallen bijna dicht. Patiënt moet zijn voorhoofd aanspannen om de ogen open te houden en hij krijgt hoofdpijn daardoor. In de ochtend wazig zien en dicht door troep in de ogen. Vaak hoofdpijnklachten en verlichting bij optillen oogleden”
Hieronder een feitenrelaas.
- Op 11 mei 2016 heb ik contact gehad met de IZA om te vragen over de procedure, hoe kom ik in aanmerking voor een vergoeding. Ik vertel van te voren dat ik wil worden behandeld bij een kliniek die niet is aangesloten of gelieerd is bij de IZA. Ik vertel dat het gaat om Kliniek X. Ik moet een onderbouwing laten zien van een plastisch chirurg of arts, ik vraag of het ook mag bij een arts die niet is aangesloten bij de IZA, namelijk die van Kliniek X. Het gaat om plastisch chirurg X. De medewerker van de IZA vertelt dat dit akkoord is wanneer mijn machtigingsverzoek word goedgekeurd.
- Vervolgens heb ik het eerste consult bij Kliniek X donderdag 12 mei om 16:30.
- 24 mei maak ik het geld, 850 euro over naar Kliniek X
- Operatie 6 juni 09:30
- 8 juni Ik lever al de benodigde informatie aan bij het daarvoor bestemde emailadres bij de IZA, namelijk [email protected]. U moet hier denken aan foto’s, alle benodigde kliniek informatie, onderbouwing specialist, factuur, etc.
- Op 10 juni krijg ik een brief thuis van de IZA. Ik moet extra gegevens aanleveren (1). Het gaat om de handtekening van de specialist en de diagnosecode (dit is de DBC code).
- Deze informatie vraag ik op bij de kliniek en ik stuur dit opnieuw naar het emailadres.
- 1 juli krijg ik wederom een brief van de IZA (kenmerk MZRO/TW/6864769). Ik moet extra gegevens aanleveren (2); een zogenaamde DOT-code. Ik vraag dit opnieuw op bij Kliniek X en verstuur dit weer naar het emailadres.
- EINDELIJK! Ik ontvang op 14 juli een brief van de IZA (kenmerk CM001/2672779). De aanvraag is goedgekeurd. In de machtigingsbrief staat dat in het kort dat ik mijn oogleden mag laten corrigeren door een aangesloten of niet aangesloten zorgverlener of zelfstandige behandelcentra. De ingreep mag plaatsvinden tussen 1 juni 2016 en 1 januari 2017. Mijn ingreep was op 6 juni, dit valt dus binnen de marge.
- Op 1 augustus dien ik de factuur in die ik reeds betaald via izagezondsamen.nl
Vanwege karakterlimiet staat het volgende gedeelte
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bewust ontmoedigingsbeleid van VGZ/IZAGezondsamen? (Deel 1)
Re: Bewust ontmoedigingsbeleid van VGZ/IZAGezondsamen? (Deel 1)
Dit is het vervolg van deel 1
- Wanneer ik 22 augustus terugkom van vakantie zie ik dat ik nog geen vergoeding heb gekregen.
- Ik besluit om op 22 aug. contact op te nemen met de IZA en te vragen waarom ik nog geen geld heb ontvangen. De telefoniste vertelt mij dat er geen DBC code opstaat. Dat vind ik toch vreemd, want ik heb alle benodigde informatie aangeleverd om de machtiging te krijgen, hier zat ook de factuur bij. Maar ik moet opnieuw gegevens aanleveren (3). Ik krijg het gevoel dat ik bewust word tegengewerkt. Goed. Er moet een DBC code opstaan. Ik vraag aan de telefoniste welke DBC code dat moet zijn. Dit gaat om een diagnosecode die bij de zorgverlener bekend moet zijn.
- Ik stuur op 23 augustus een email naar de plastisch chirurg X van Kliniek X. In de mail schrijf ik dat de IZA wacht op een DBC code.
- 24 augustus krijg ik een reply van het secretariaat van Kliniek X. Op de factuur staat nu een DBC code + een de handtekening van dr X. Nu moet het goed zijn. Ik dien de factuur opnieuw in.
- 30 augustus zie ik nog steeds geen statusverandering bij de declaraties op de IZAgezondsamen website. Ik bel op en krijg een telefoniste aan de lijn. Ze vind het vreemd waarom de factuur is afgekeurd. De DBC code is goed volgens haar. Ik word in de wacht gezet. Na een poosje krijg ik haar weer aan de lijn. De reden waarom het nu is afgekeurd: De DBC code is niet getypt(!). Er zal een nieuwe factuur opgemaakt moeten worden met de DBC code. Ik moet dus opnieuw gegevens aanleveren (4). Maar ze stelt mij gerust: voor de rest is alles in orde meneer!
- Ik vraag wederom aan Kliniek X om de benodigde gegevens, namelijk dezelfde, maar dan getypt aan te leveren. Ik vraag of ze een nieuwe factuur willen opstellen.
- 2 september: ik hoor al een poos niets van Kliniek X. Ik besluit om ze te bellen. De receptioniste vertelt mij dat ik morgen een brief via de post ontvang, hierin zit de nieuwe factuur!
- 3 september, nieuwe factuur ontvangen. Ik dien opnieuw de factuur in via Mijn declaraties, deze MET de machtiging die ze mij eerder hebben gegeven.
- 7 september bel ik met de IZA, ik zie namelijk geen status-update. Nu krijg ik te horen dat mijn declaratie niet is ontvangen. Raar? Goed, Ik dien opnieuw de declaratie in (5). Ik krijg nu ook een bevestiging via email.
- 13 september besluit ik om weer te bellen met de IZA. Dit gaat wel in de kosten lopen! De factuur is weer afgekeurd! Ik ben benieuwd wat er nu weer aan de hand is. Er schijnt nu nog veel meer te moeten worden aangeleverd (6). Gegevens die ik allang eerder heb aangeleverd, zoals NAW gegevens, mijn geboortedatum, datum behandeling, welke zorg er is gegeven, etc. Ik vertel dat ik dit al in een eerder stadium heb aangeleverd. Alle gevraagde zaken moeten bij jullie bekend zijn zeg ik. Maar, dit is procedure, dit zijn de regels. Kortom, de bekende muur. Intussen vertel ik dat ik het slachtoffer ben van IZA procedures
- 5 oktober heb ik een terugkomdag bij Kliniek X, een soort evaluatie na de ingreep. Ik krijg de kans om plastisch chirurg X te spreken, om te kijken of hij daar nog iets aan kan doen. Hij zegt niets meer te kunnen doen cq aanleveren. DBC code, handtekening, alle gevraagde heeft hij aangeleverd en andere codes kent hij niet, omdat hij niet is aangesloten bij de IZA. Maar dit moet geen probleem zijn, want ik mocht volgens de machtiging ook niet aangesloten of zelfstandige behandelcentra selecteren. Dan zou een bedrag tot 1300,00 o.i.d. worden vergoed, dan is niet het probleem. Ik word er moedeloos van. Wat wil de IZA zien. Mijn littekens?
- 8 oktober. Ik besluit om een klacht in te dienen. Als eerste bij VGZ/IZAGezondsamen, daarna bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA). De NZA is denk ik onder andere verantwoordelijk voor het opstellen van de regels van facturering.
Ben benieuwd. De klacht heb ik gisteren ingediend.
- Wanneer ik 22 augustus terugkom van vakantie zie ik dat ik nog geen vergoeding heb gekregen.
- Ik besluit om op 22 aug. contact op te nemen met de IZA en te vragen waarom ik nog geen geld heb ontvangen. De telefoniste vertelt mij dat er geen DBC code opstaat. Dat vind ik toch vreemd, want ik heb alle benodigde informatie aangeleverd om de machtiging te krijgen, hier zat ook de factuur bij. Maar ik moet opnieuw gegevens aanleveren (3). Ik krijg het gevoel dat ik bewust word tegengewerkt. Goed. Er moet een DBC code opstaan. Ik vraag aan de telefoniste welke DBC code dat moet zijn. Dit gaat om een diagnosecode die bij de zorgverlener bekend moet zijn.
- Ik stuur op 23 augustus een email naar de plastisch chirurg X van Kliniek X. In de mail schrijf ik dat de IZA wacht op een DBC code.
- 24 augustus krijg ik een reply van het secretariaat van Kliniek X. Op de factuur staat nu een DBC code + een de handtekening van dr X. Nu moet het goed zijn. Ik dien de factuur opnieuw in.
- 30 augustus zie ik nog steeds geen statusverandering bij de declaraties op de IZAgezondsamen website. Ik bel op en krijg een telefoniste aan de lijn. Ze vind het vreemd waarom de factuur is afgekeurd. De DBC code is goed volgens haar. Ik word in de wacht gezet. Na een poosje krijg ik haar weer aan de lijn. De reden waarom het nu is afgekeurd: De DBC code is niet getypt(!). Er zal een nieuwe factuur opgemaakt moeten worden met de DBC code. Ik moet dus opnieuw gegevens aanleveren (4). Maar ze stelt mij gerust: voor de rest is alles in orde meneer!
- Ik vraag wederom aan Kliniek X om de benodigde gegevens, namelijk dezelfde, maar dan getypt aan te leveren. Ik vraag of ze een nieuwe factuur willen opstellen.
- 2 september: ik hoor al een poos niets van Kliniek X. Ik besluit om ze te bellen. De receptioniste vertelt mij dat ik morgen een brief via de post ontvang, hierin zit de nieuwe factuur!
- 3 september, nieuwe factuur ontvangen. Ik dien opnieuw de factuur in via Mijn declaraties, deze MET de machtiging die ze mij eerder hebben gegeven.
- 7 september bel ik met de IZA, ik zie namelijk geen status-update. Nu krijg ik te horen dat mijn declaratie niet is ontvangen. Raar? Goed, Ik dien opnieuw de declaratie in (5). Ik krijg nu ook een bevestiging via email.
- 13 september besluit ik om weer te bellen met de IZA. Dit gaat wel in de kosten lopen! De factuur is weer afgekeurd! Ik ben benieuwd wat er nu weer aan de hand is. Er schijnt nu nog veel meer te moeten worden aangeleverd (6). Gegevens die ik allang eerder heb aangeleverd, zoals NAW gegevens, mijn geboortedatum, datum behandeling, welke zorg er is gegeven, etc. Ik vertel dat ik dit al in een eerder stadium heb aangeleverd. Alle gevraagde zaken moeten bij jullie bekend zijn zeg ik. Maar, dit is procedure, dit zijn de regels. Kortom, de bekende muur. Intussen vertel ik dat ik het slachtoffer ben van IZA procedures
- 5 oktober heb ik een terugkomdag bij Kliniek X, een soort evaluatie na de ingreep. Ik krijg de kans om plastisch chirurg X te spreken, om te kijken of hij daar nog iets aan kan doen. Hij zegt niets meer te kunnen doen cq aanleveren. DBC code, handtekening, alle gevraagde heeft hij aangeleverd en andere codes kent hij niet, omdat hij niet is aangesloten bij de IZA. Maar dit moet geen probleem zijn, want ik mocht volgens de machtiging ook niet aangesloten of zelfstandige behandelcentra selecteren. Dan zou een bedrag tot 1300,00 o.i.d. worden vergoed, dan is niet het probleem. Ik word er moedeloos van. Wat wil de IZA zien. Mijn littekens?
- 8 oktober. Ik besluit om een klacht in te dienen. Als eerste bij VGZ/IZAGezondsamen, daarna bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA). De NZA is denk ik onder andere verantwoordelijk voor het opstellen van de regels van facturering.
Ben benieuwd. De klacht heb ik gisteren ingediend.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 13 feb 2012 14:59
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Bewust ontmoedigingsbeleid van VGZ/IZAGezondsamen? (Deel 1)
Beste Boestin,
Wat een vervelende situatie. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het voelt als een ontmoediging.
In het algemeen is het zo dat de nota exact overeen moet komen als de aangevraagde en goedgekeurde behandeling. Op de nota moet dan ook alle noodzakelijke informatie staan. Deze informatie mag niet gespreid worden aangeleverd, maar moet samen op één nota staan.
Ik heb je nota's niet kunnen bekijken, dus ik kan niet over jouw situatie oordelen. Ik wil graag voor je kijken of en hoe ik je kan helpen. Hiervoor heb ik wel je klantnummer nodig. Zou je een kopie van je verhaal en je klantnummer willen sturen naar [email protected]?
Met vriendelijke groet,
Errol
Webcare VGZ
Wat een vervelende situatie. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het voelt als een ontmoediging.
In het algemeen is het zo dat de nota exact overeen moet komen als de aangevraagde en goedgekeurde behandeling. Op de nota moet dan ook alle noodzakelijke informatie staan. Deze informatie mag niet gespreid worden aangeleverd, maar moet samen op één nota staan.
Ik heb je nota's niet kunnen bekijken, dus ik kan niet over jouw situatie oordelen. Ik wil graag voor je kijken of en hoe ik je kan helpen. Hiervoor heb ik wel je klantnummer nodig. Zou je een kopie van je verhaal en je klantnummer willen sturen naar [email protected]?
Met vriendelijke groet,
Errol
Webcare VGZ
Re: Bewust ontmoedigingsbeleid van VGZ/IZAGezondsamen? (Deel 1)
Beste Errol,
De betreffende zorgverlener waar ik de behandeling heb laten doen heb ik al meerdere malen nieuwe facturen laten maken. Hij is niet meer van plan om nogmaals een factuur op te stellen. Enerzijds kan ik mij in zijn standpunt vinden, aan de andere kant begrijp ik ook dat de factuur volgens bepaalde richtlijnen moet voldoen.
Echter. Nu ben ik de dupe geworden van deze richtlijnen, die blijkbaar niet door elke zorgverlener worden gehanteerd.
Ik zal een mailtje sturen met mijn klantnummer, mijn verhaal heb ik ook gemaild als klacht, dat moet dus bekend zijn bij jullie.
De betreffende zorgverlener waar ik de behandeling heb laten doen heb ik al meerdere malen nieuwe facturen laten maken. Hij is niet meer van plan om nogmaals een factuur op te stellen. Enerzijds kan ik mij in zijn standpunt vinden, aan de andere kant begrijp ik ook dat de factuur volgens bepaalde richtlijnen moet voldoen.
Echter. Nu ben ik de dupe geworden van deze richtlijnen, die blijkbaar niet door elke zorgverlener worden gehanteerd.
Ik zal een mailtje sturen met mijn klantnummer, mijn verhaal heb ik ook gemaild als klacht, dat moet dus bekend zijn bij jullie.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 13 feb 2012 14:59
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Bewust ontmoedigingsbeleid van VGZ/IZAGezondsamen? (Deel 1)
Hoi Boestin,
We hebben je e-mail inderdaad ontvangen. Je ontvangt zsm een reactie van ons.
Met vriendelijke groet,
Errol
Webcare VGZ
We hebben je e-mail inderdaad ontvangen. Je ontvangt zsm een reactie van ons.
Met vriendelijke groet,
Errol
Webcare VGZ
Re: Bewust ontmoedigingsbeleid van VGZ/IZAGezondsamen? (Deel 1)
Gisteren gesproken met iemand van het Webcare team. Gelukkig krijg ik het bedrag na alle moeite alsnog vergoed. Heb trouwens nog niets vernomen van het reguliere klachtenpunt.