LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door gemist »

Mja, ik weet natuurlijk niet hoe rauw die kip werd geserveerd. Maar stel dat het echt straight-out-the-fridge was én de kleine eter werd er ziek van, was het dan wel redelijk geweest om ontslag te eisen?
Ik persoonlijk zou een onderzoek laten starten door de VWA. Want met veel eten kun je gekke dingen doen, maar met kip MOET je gewoon opletten.
Edoch, zoals gezegd, geen idee hoe het werd geserveerd. Ik denk eigenlijk dat het wel meeviel.

En nee. Geen schending van briefgeheim als de geadresseerde het zelf openbaar maakt. Tevens vond ik de sorry-mail beneden peil en veel te lang. Maar goed, het is mij niet overkomen.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door joris21 »

gemist schreef:Mja, ik weet natuurlijk niet hoe rauw die kip werd geserveerd. Maar stel dat het echt straight-out-the-fridge was én de kleine eter werd er ziek van, was het dan wel redelijk geweest om ontslag te eisen?
Ik persoonlijk zou een onderzoek laten starten door de VWA. Want met veel eten kun je gekke dingen doen, maar met kip MOET je gewoon opletten.
Edoch, zoals gezegd, geen idee hoe het werd geserveerd. Ik denk eigenlijk dat het wel meeviel.

En nee. Geen schending van briefgeheim als de geadresseerde het zelf openbaar maakt. Tevens vond ik de sorry-mail beneden peil en veel te lang. Maar goed, het is mij niet overkomen.
[Offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

Zo rauw zal die kip niet zijn geweest want dat was zelfs een Kok of een blinde nog opgevallen ook in de drukte.
Kip is schijnbaar niet lang genoeg gegaard en daar in vergissen in de drukte is menselijk, excuses is aangeboden ze mag zelfs een keer gratis komen eten.
Kleine heeft nergens last van gehad zeker met zo'n klein hapje niet, als TS de kok ontslag wenst zou ik zeggen haal TS uit de ouderlijke macht want als mijn kleine half rauwe kip eet zie ik dat toch echt wel, hoewel die kleine van mij roept zelf al het is rauw.

Het verhaal word hier zo aangedikt dat TS gewoonweg meer op weg is om schade aan te richten dan iets anders.

16again
Berichten: 16216
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
16again schreef:Fouten OK, maar bij een fout in deze categorie haak ik echt af.
Ik kreeg eens een flesje bier welke iets over de datum was in een restaurant. Zulk soort incidentjes gebeuren wel eens.
Onvergelijkbaar. Bier iets over de (verkoop!)-datum kan weinig mis mee, met rauw vlees des te meer.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door joris21 »

Er is geen enkel restaurant die een KIPFILET compleet rauw op het bord legt.
Dat valt heel erg goed op en een kind is goed instaat om zelf te roepen dat is niet goed.
Daarom zeg ik ook TS probeert een zaak kapot te maken terwijl het bedrijf in kwestie het heel netjes heeft opgelost.
Dat ie niet compleet goed gebakken is dat kan nu eenmaal gebeuren in elk restaurant.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
BL2 schreef:
16again schreef:Fouten OK, maar bij een fout in deze categorie haak ik echt af.
Ik kreeg eens een flesje bier welke iets over de datum was in een restaurant. Zulk soort incidentjes gebeuren wel eens.
Onvergelijkbaar. Bier iets over de (verkoop!)-datum kan weinig mis mee, met rauw vlees des te meer.
Wat ben je weer negatief. Het vlees was niet rauw. Heb je de op wel eens gelezen ?
De kok had het verkeerde stukje vlees van de grill gehaald.
Het stukje was niet gaar. En dat is heel wat anders.

Of kun jij je voorstellen dat een professionele kok een rauwe kipfilet laat serveren ?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door olaf79 »

Prima opgelost? PARDON? Deze fout is dusdanig ernstig dat er ter plekke al een gratis diner had moeten worden aangeboden en een persoonlijk excuses van de kok.
Natuurlijk fouten gebeuren overal, maar dat wil niet zeggen dat die consequentieloos zijn. Dit zeggen we ook niet als een piloot door een foutje het vliegtuig laat crashen, de arts door een foutje je lever verwijderd ipv je nier, de vrachtwagen chauffeur je kind omver rijdt door een foutje, noem maar op.

Rauwe kip is zeer gevaarlijk zeker voor een jong kind en mag nooit geserveerd worden. Dit had haar dood kunnen worden, en dat overdrijf ik niet.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door joris21 »

1 is die kip niet helemaal rauw geweest hij was alleen niet helemaal door gegaard das iets anders dan helemaal rauw.
Het kind leeft nog en heeft er dus geen last van gehad.
Van een stukje niet goed gegaarde kip gaat ook een kind niet dood.

Restaurant heeft excuses gemaakt en binnen 10 minuten stond er een nieuw bord op tafel met een nieuwe kip.
Tevens mag ze nog een keer gratis komen eten dus gewoon heel netjes opgelost.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 okt 2016 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: op de man spelen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door olaf79 »

crazyme schreef:Wat ben je weer negatief. Het vlees was niet rauw. Heb je de op wel eens gelezen ?
WAS JIJ ERBIJ??? Volgens TS was het vlees wel rauw.
De kok had het verkeerde stukje vlees van de grill gehaald.
Het stukje was niet gaar. En dat is heel wat anders.
dat is dan heel dom van die kok. Hij heeft zeker de temperatuur niet gemeten voor het serveren om te kijken of het vlees veilig geserveerd kon worden?
Of kun jij je voorstellen dat een professionele kok een rauwe kipfilet laat serveren ?
Niet een compleet rauwe. Maar een klein stukje kan makkelijk rauw blijven omdat het geen contact met de gril heeft gehad of omdat het midden van een dikker stuk nog niet voldoende verwarmd is geweest. Het eten van een miniem stukje rauwe kip kan voor een kind dodelijk zijn. Een feit waar iedereen hier nogal gemakkelijk overheen stapt.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door joris21 »

Dat stukje is dan nog niet compleet rauw je praat echt als een kip zonder enig benul waarover.
Een miniem stukje is voor een kind ook niet dodelijk, een kind kan meer hebben dan een volwassene.
Je zit net als de TS alles te verergeren terwijl er niks aan de hand is.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door joris21 »

TS maakt er net als Olaf een groot probleem van wat het niet is.Ook al zou 1 deel de grill of bakplaat niet 100% geraakt hebben wordt ie toch al een beetje gegaard door de hitte dus compleet rauw is die kip nooit geweest.

Kortom druk maken om niks.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door olaf79 »

joris21 schreef: 1 is die kip niet helemaal rauw geweest hij was alleen niet helemaal door gegaard das iets anders dan helemaal rauw.
Het kind leeft nog en heeft er dus geen last van gehad.
Van een stukje niet goed gegaarde kip gaat ook een kind niet dood.

Restaurant heeft excuses gemaakt en binnen 10 minuten stond er een nieuw bord op tafel met een nieuwe kip.
Tevens mag ze nog een keer gratis komen eten dus gewoon heel netjes opgelost.
Niemand zegt dat de kip totaal rauw was, dat zou zelfs de grootste prutser niet serveren.
Het kind leeft nog en heeft er geen last van gehad. GELUKKIG MAAR. Dat is geen reden om dan de fout maar te vergoeilijken en je er met een nieuwe kip van af te maken. Je hebt fouten en je hebt onvergeeflijke fouten.

RAuwe (of niet goed gegaarde / niet goed verwarmde) kip is zeker wel levensgevaarlijk, zeker voor een kind, en ook al gaat het maar om een klein stukje.
belgisch gezondheidscentrum schreef:Hoewel er al vaak voor gewaarschuwd is zijn er toch nog altijd mensen die onvoorzichtig zijn met kip. Rauwe kip is gevoelig voor bacteriën, een van de meest bekende ziekteverwekkers is de salmonella bacterie. Voor mensen met een verlaagde weerstand, kinderen en ouderen kan het eten van een klein stukje rauwe kip levensgevaarlijk zijn.
voedingscentrum schreef:Besmetting met salmonella kan dodelijk zijn, als de patiënt uitdroogt en de nierwerking stopt, maar ook in geval van bloedvergiftiging en shock kan de patiënt overlijden.

Risicogroepen
Kinderen tot 5 jaar, zwangere vrouwen, zieken en bejaarden worden sneller ziek na een besmetting. De kans bestaat dat zij een vochttekort oplopen, dat zonder medische begeleiding levensbedreigend kan worden.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 okt 2016 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: op de man spelen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door olaf79 »

joris21 schreef:TS maakt er net als Olaf een groot probleem van wat het niet is.Ook al zou 1 deel de grill of bakplaat niet 100% geraakt hebben wordt ie toch al een beetje gegaard door de hitte dus compleet rauw is die kip nooit geweest.

Kortom druk maken om niks.
Het is wel een groot probleem want zeer gevaarlijk. Vraag het rob geus, gordon ramsy (welke in zijn programma een keuken direct sluit als er sprake is van niet goed gegaarde producten) of welke voedseldeskundige ook. Kip moet ten minste 75 graden zijn om het veilig te serveren. Ook het miniemste stukje dat niet gaar is, kan zeer gevaarlijk zijn. ZIe ook mijn quotes van het gezondheidscentrum hierboven.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door joris21 »

Het is wel een groot probleem want zeer gevaarlijk. Vraag het rob geus, gordon ramsy (welke in zijn programma een keuken direct sluit als er sprake is van niet goed gegaarde producten) of welke voedseldeskundige ook. Kip moet ten minste 75 graden zijn om het veilig te serveren. Ook het miniemste stukje dat niet gaar is, kan zeer gevaarlijk zijn. ZIe ook mijn quotes van het gezondheidscentrum hierboven.
Ook die sluiten geen keuken waar bij 1 bestelling een klein stukje kip niet goed gegaard is om wat voor reden dan ook.
Als je alles rauw de keuken uitstuurt wel of een complete rauwe kip eruit stuurt.
Het gezondheidscentrum heeft het over rauw vlees, in dit geval is het een stukje niet goed gegaard van 1 hapje gaat er niemand dood want hij is al verwarmd.

Is het goed een complete kip zo op te eten nee natuurlijk niet dan kan je wel salmonella krijgen maar niet op deze wijze met een klein stukje.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door olaf79 »

joris21 schreef:Het gezondheidscentrum heeft het over rauw vlees, in dit geval is het een stukje niet goed gegaard van 1 hapje gaat er niemand dood want hij is al verwarmd.
Rauw of niet gaar is een woord spelletje. HEt betekent dat het vlees te koud is gebleven en dus niet geschikt is voor menselijke consumptie. Gaar en rauw zijn antoniemen. (niet gaar = rauw)
Is het goed een complete kip zo op te eten nee natuurlijk niet dan kan je wel salmonella krijgen maar niet op deze wijze met een klein stukje.
Voor mensen met een verlaagde weerstand, kinderen en ouderen kan het eten van een klein stukje rauwe kip levensgevaarlijk zijn.

De restauranthouder geeft ten minste toe fout te zitten, jij weigert dat keer op keer.

Het probleem is dat gratis etentje voor alleen de dochter niet voldoende is. Dan moeten de ouders wel betalen en verdient de restaurateur alsnog aan zijn fout. Het gratis etentjes had direct aangeboden moeten worden en er had direct gezegd moeten worden dat dit soort fouten niet mogen.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door joris21 »

Vlees wat rauw is das iets anders als niet helemaal gegaard.
Tevens is er excuses gemaakt en met 1 stukje niet helemaal gegaard vlees is het onredelijk om te eisen dat je met heel de familie gratis mag gaan eten.

Jij en TS willen meer als wat er nu geboden word das het probleem.
Probleem is netjes opgelost meer kan je gewoonweg niet eisen ze hadden bv de kip niet op de rekening kunnen zetten was TS hier alsnog geweest want hij wil meer.

Sommige consumenten krijg je nooit tevreden wat er ook aangeboden word.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door olaf79 »

joris21 schreef:Vlees wat rauw is das iets anders als niet helemaal gegaard.
Nee dat is precies hetzelfde. Niet gaar = rauw. En dus niet serveerbaar.
Tevens is er excuses gemaakt en met 1 stukje niet helemaal gegaard vlees is het onredelijk om te eisen dat je met heel de familie gratis mag gaan eten.
Dat was zijn eis niet. Hij wilde dat de kip niet berekend werd of desnoods een gratis ijsje voor dochter lief. Is dat zoveel gevraagd een ijsje van inkoop 50 cent?
Probleem is netjes opgelost meer kan je gewoonweg niet eisen ze hadden bv de kip niet op de rekening kunnen zetten was TS hier alsnog geweest want hij wil meer.
Onzin, want TS schreef zelf al dat hij dat wel als oplossing had zien zitten.
Sommige consumenten krijg je nooit tevreden wat er ook aangeboden word.
En bij sommige is het altijd de schuld van de consument en nooit van de arme zielige bedrijven die ook maar hun best doen...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door olaf79 »

[Bericht aangepast door Moderator wegens verwijderde quote]

1) Kinderen lopen minder gevaar voor besmetting met Salomonella want zijn sterker dan volwassen --> Voedingcentrum: kinder lopen extra risico
2) Alleen eten van hele stukken rauwe kip is gevaarlijk --> Voedingscentrum: kleine stukjes zijn al gevaarlijk en in sommige gevallen levensbedreigend
3) Rauw is wat anders als niet gaar --> Woordenboek: rauw = niet gaar

[Offtopic bijdragen door Moderator verwijderd]

Verder geeft de eigenaar gewoon toe dat er een grote fout is gemaakt. Hij biedt de verkeerde oplossing te laat.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door joris21 »

Jij blijft hameren op RAUW terwijl het dat niet is.
Niet goed gaar is nog steeds niet RAUW.
Dat een wij in de NL taal Rauw met niet gaar associëren is leuk maar in het geval niet door gebakken vlees is dat niet RAUW.

En hoezo te laat eigenaar heeft ter plekke een gratis diner voor haar toegezegd dus wat is er laat aan.
Sommige consumenten willen overal geld inzien schijnbaar we zitten hier niet in Amerika waar een schadevergoeding van een paar miljoen betaald word door McDonalds omdat er op een koffiebeker niet stond dat het heet was.

We beginnen hier wel op een claim cultuur te lijken maar eigenaar heeft het netjes opgelost

BL2
Berichten: 4885
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door BL2 »

Even voor de beeldvorming, het ging hier waarschijnlijk over een NEDERLANDS kind. Nergens las ik in ieder geval in de 4 bladzijden tekst dat het een Belgisch kind betrof.

Verder gaat zo'n Belgisch kind dood door het eten van rauwe kip, bij geen medische behandeling

Je moest eens weten waar je allemaal aan dood kan gaan zonder medische handeling, daarbij is dit geneuzel over iets ongaar kippenvlees maar kinderspel............

Nogmaals, Vino e Pane heeft het correct opgelost. Het had niet mogen gebeuren, maar overal gaat wel wat mis. Ontslag van de kok is echt te bizar voor woorden.
Als we binnenkort op familiebezoek in Utrecht zijn, gaan we er zeker langs :D

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rauwe kip voor geschoteld (Vino e pane) Houten

Ongelezen bericht door olaf79 »

joris21 schreef:Jij blijft hameren op RAUW terwijl het dat niet is.
Niet goed gaar is nog steeds niet RAUW.
Dat een wij in de NL taal Rauw met niet gaar associëren is leuk maar in het geval niet door gebakken vlees is dat niet RAUW.
Je had het over niet gaar vlees. Dat is dus rauw. Rauw = niet gaar. DAT is de officiele verklaring van het woordenboek. Maar ook die zullen wel niks weten van de NL taal en joris wel.
En hoezo te laat eigenaar heeft ter plekke een gratis diner voor haar toegezegd dus wat is er laat aan.
Sommige consumenten willen overal geld inzien schijnbaar we zitten hier niet in Amerika waar een schadevergoeding van een paar miljoen betaald word door McDonalds omdat er op een koffiebeker niet stond dat het heet was.

We beginnen hier wel op een claim cultuur te lijken maar eigenaar heeft het netjes opgelost
Eigenaar heeft niet ter plekke gratis diner aangeboden. Je moet eens goed leren lezen. Dit was pas na email van TS en ook alleen voor de dochter.

De case van McD wordt vaak aangehaald en uit zijn verband gerukt. Het ging hier om bewust verkeerd (te warm) ingestelde koffiemachines waarbij McD meermaals is gesommeerd dit aan te passen. Vervolgens deden ze niks en gebeurd er een ongeluk. Die schadevergoeding is gewoon een boete die in de VS niet naar de staat maar naar het slachtoffer gaat.

Gesloten