LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonheffingskorting?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
duncan09
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2016 13:09

Loonheffingskorting?

Ongelezen bericht door duncan09 »

Ik werkte in de zorg vroeger zou je het alfahulp genoemd hebben. Ik werkte z’n 6 a 9 uurtjes in de week. Het was gewoon om sociaal bezig te zijn en om een zakcentje te verdienen en het was goed te combineren het schoolgaande kinderen. Mijn man werk gewoon 40 uur in de week.
Sinds een goed jaar ben ik gestopt met werken omdat ik iedere keer weer problemen heb met de belastingdienst. Ik verdiende z’n € 9,90 per uur en betaalde daar ook belasting over 9%, op mijn loonstrookje stond dat ik recht had op loonheffingskorting. De belastingdienst vond van niet en elk jaar moest ik weer ongeveer € 1200.- betalen. Als ik dat dan uit ga rekenen verdiende ik niet meer dan 5,00 per uur en dat met de leeftijd van begin 40 jaar, dat kan toch niet kloppen?
Ik betaal nu nog af voor een boete uit 2012. Ik moet wel want anders halen ze me hele rekening leeg.
Wordt ik nu belazerd door mijn ex werkgever en klopt die 9% niet of heeft de belastingdienst het mis?
Hier weet hoe het zit?

Iesje
Laatst gewijzigd door Radar op 13 okt 2016 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Loonheffingskorting?

Ongelezen bericht door berndv »

duncan09 schreef:Ik werkte in de zorg vroeger zou je het alfahulp genoemd hebben. Ik werkte z’n 6 a 9 uurtjes in de week. Het was gewoon om sociaal bezig te zijn en om een zakcentje te verdienen en het was goed te combineren het schoolgaande kinderen. Mijn man werk gewoon 40 uur in de week.
Sinds een goed jaar ben ik gestopt met werken omdat ik iedere keer weer problemen heb met de belastingdienst. Ik verdiende z’n € 9,90 per uur en betaalde daar ook belasting over 9%, op mijn loonstrookje stond dat ik recht had op loonheffingskorting. De belastingdienst vond van niet en elk jaar moest ik weer ongeveer € 1200.- betalen. Als ik dat dan uit ga rekenen verdiende ik niet meer dan 5,00 per uur en dat met de leeftijd van begin 40 jaar, dat kan toch niet kloppen?
Ik betaal nu nog af voor een boete uit 2012. Ik moet wel want anders halen ze me hele rekening leeg.
Wordt ik nu belazerd door mijn ex werkgever en klopt die 9% niet of heeft de belastingdienst het mis?
Hier weet hoe het zit?

Iesje
enige wat ik kan bedenken is de door Michiel aangedragen reden, anders kan ik het bijna niet bedenken. U heeft naast uw werk niet ook nog een uitkering? Neem aan van niet omdat uw man 40 uur werkt, maar toch. Heffingskorting kan inderdaad maar 1x toegepast worden, dus als u maandelijks de heffingskorting uitbetaald krijgt en tevens toe laat passen op uw loon ontvangt u het dubbel.

Zombiemaster
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Loonheffingskorting?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

zoals de vorigen al schreven, bij 4000 bruto (50x8uur a 10 euro) zou je geen belasting hoeven te betalen omdat de algemene heffingskorting hoger is dan de te betalen belasting. Maar natuurlijk wel als je die korting al uitbetaald hebt gekregen of anderszins al is verrekend.

duncan09
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2016 13:09

Re: Loonheffingskorting?

Ongelezen bericht door duncan09 »

Bedankt voor jullie snelle reactie. ik heb het niet helemaal goed verteld geloof ik. Het is geen 9% maar 9 euro.
Volgens mijn ex werkgever had ik recht op loonheffingskorting omdat ik zo weinig verdiende dat was heel normaal volgens hun, de belastingdienst vond van niet. Ik verdiende niet meer dan 3000 euro per jaar.
Het geld krijg ik niet terug dat weet ik wel maar ik wil zo graag weten waar het fout zit. Want als de belastingdienst gelijk heeft ben ik door mijn ex werkgever belazerd, en dat is best een groot bedrijf die weten wat ze doen.
Nee ik heb ook geen uitkering.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Loonheffingskorting?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

MichielFRL schreef:Bel even met de Belasting telefoon, die kunnen je het antwoord geven. 0800-0543.
Optimist? :-) Was het maar waar dat die je op individueel niveau hielpen.... Ze hebben een belscript en daar moeten zij zich punctueel aan houden. Nu is het gratis dus waarom zou je niet bellen maar....

Ik zou even langs gaan met je papieren of inlog bij iemand die er verstand van heeft. De vakbond heeft vaak mensen die je kunnen helpen! Je kan ook naar een administratie kantoor, kost echt niet zo veel als mensen denken. Gewoon even van te voren vragen!

Als is het maar voor je eigen gemoedsrust dat het goed is gegaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Loonheffingskorting?

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, het 'probleem' is waarschijnlijk (wat MischielFRL ook aangeeft) dat je -mogelijk via de voorlopige aangifte van je man- de algemene heffingskorting al uitbetaald hebt gekregen. Dat kun je dan niet ook nog eens met je inkomen verrekenen. Daarom zul je van je verdiende geld zo'n 36% moeten inleveren.

Als je iets meer had verdiend, totaal een kleine 5000, dan had je met kinderen onder de 12 jaar nog recht op de combinatiekorting van ruim 1000 euro.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Loonheffingskorting?

Ongelezen bericht door fisbel »

Bij u is het gevalletje van pech. Te weinig inkomen om de combinatiekorting te realiseren: Bij zowat € 5000 is er dan een belastingkorting van circa € 1000.
Deze korting wordt hier niet gegeven. Er is dus over € 3000 ruim € 1100 belasting te betalen.

Maar er geldt toch: tot zo'n € 6000 hoeft er vanwege de heffingskortingen geen belasting te worden betaald?
Jazeker, maar dit gegeven gaat maar 1 keer op. Zoals anderen hiervoor al uitlegden: de algemene heffingskorting kan maar 1 keer gegeven worden.
Duncan09 heeft de algemene heffingskorting al uitgekeerd gekregen per maand middels een voorlopige aanslag (teruggaaf - ook wel in de volksmond aanrechtsubsidie genoemd)

Sneu is het wel. Van nog geen € 10 per uur houd je maar ruim € 6 per uur over. Als er toeslagen zijn, met name huurtoeslag, houd je er maar een paar euro aan over per uur.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Loonheffingskorting?

Ongelezen bericht door SJZ »

Duncan09 heeft de algemene heffingskorting al uitgekeerd gekregen per maand middels een voorlopige aanslag
Dat staat niet niet in de tekst van Duncan09 toch?

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Loonheffingskorting?

Ongelezen bericht door fisbel »

@SJZ:
Nee, Duncan09 schrijft dat niet. Maar een andere verklaring zie ik niet.

duncan09
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2016 13:09

Re: Loonheffingskorting?

Ongelezen bericht door duncan09 »

SJZ schreef:
Duncan09 heeft de algemene heffingskorting al uitgekeerd gekregen per maand middels een voorlopige aanslag
Dat staat niet niet in de tekst van Duncan09 toch?
Jullie merken wel dat ik hier totaal geen kaas van gegeten heb.
Volgens mij heb ik die heffingskorting niet uitgekeerd gekregen. De belastingdienst zou dat dan toch wel zeggen als ik naar de reden vraag. De dienst vond dat ik te weinig belasting betaalde 9 euro per jaar is ook wel weinig maar het was ook niet veel loon :lol:
Ik kreeg ook elke keer een brief van ze dat ik dat jaar geen aangifte hoefde te doe. En als ik dat dan niet deed gingen ze me schatten hoeveel ik dat jaar verdiend zou hebben, dat schiet ook niet op. Als ik dan belde met de vraag waarom ik dan z'n brief kreeg "doe geen aangifte" was het antwoord"die brief heeft u niet gehad" als ik dan de brief voorlas zei men "dat is een foutieve tekst" en vervolgens kreeg ik in naam der koning.
Maar ja ik wil jullie heel erg bedanken :!: voor de reactie's ik hoop nu dat ik na dit jaar (nog 800 euro moeten inleveren voor iets uit 2012) ervan af ben.

BrendaG
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 nov 2016 11:57

Re: Loonheffingskorting?

Ongelezen bericht door BrendaG »

De belastingdienst geeft vaak verkeerde info, ook omdat zei het gewoon niet weten.
Ik heb jarenlang steeds belasting terug moeten betalen met een inkomen van 17000, en ook minder, per jaar.

Wanneer je een ww uitkering hebt maar je gaat ergens in het midden van de maand werken dacht ik dat de loonheffing bij de ww t/m werd ingehouden van de werkgever vanaf. Zo werkt dat dus niet, het wordt over de gehele maand ingehouden door beide partijen. (deze info kreeg in van een boekhouder, terwijl ik al 5 jaar bezig was met de belastingdienst) Anyhoe, dusniet bellen, maar ga met je papieren langs en laat het ze helemaal uitzoeken.
Succes!!

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Loonheffingskorting?

Ongelezen bericht door fisbel »

BrendaG schreef:De belastingdienst geeft vaak verkeerde info, ook omdat zei het gewoon niet weten.
Ik heb jarenlang steeds belasting terug moeten betalen met een inkomen van 17000, en ook minder, per jaar.

Wanneer je een ww uitkering hebt maar je gaat ergens in het midden van de maand werken dacht ik dat de loonheffing bij de ww t/m werd ingehouden van de werkgever vanaf. Zo werkt dat dus niet, het wordt over de gehele maand ingehouden door beide partijen. (deze info kreeg in van een boekhouder, terwijl ik al 5 jaar bezig was met de belastingdienst) Anyhoe, dusniet bellen, maar ga met je papieren langs en laat het ze helemaal uitzoeken.
Succes!!
Ik sluit me aan bij het advies om niet te bellen, maar om iemand de papieren te laten uitzoeken en te verklaren.
Duncan09 komt er in elk geval niet zelf uit. Er werd maar € 9 op jaarbasis ingehouden op het loon. Dat betekent dat er op het loon loonheffingskorting is toegepast. Als er achteraf € 1200 te betalen is op € 3000 inkomen moet er een voorlopige teruggaaf zijn geweest. Duncan09 betwijfelt dat echter. Tja....

Gesloten