LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet-erfgenamen plunderen nalatenschap van mijn overleden ex

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
monique34dijky

Niet-erfgenamen plunderen nalatenschap van mijn overleden ex

Ongelezen bericht door monique34dijky »

Mijn kinderen zijn de enige erfgenamen van mijn overleden ex, maar omdat ze minderjarig zijn valt alles op mij (moeder met volledig gezag) mogen de families de hele inboedel en rekeningen plunderen zonder toestemming of volmacht van mij? En wat kan ik hiertegen doen?

berndv

Re: Niet-erfgenamen plunderen nalatenschap van mijn overleden ex

Ongelezen bericht door berndv »

monique34dijky schreef:Mijn kinderen zijn de enige erfgenamen van mijn overleden ex, maar omdat ze minderjarig zijn valt alles op mij (moeder met volledig gezag) mogen de families de hele inboedel en rekeningen plunderen zonder toestemming of volmacht van mij? En wat kan ik hiertegen doen?
Allereerst natuurlijk gecondoleerd
is er al gesproken over de erfenis? Is de erfenis aanvaard of verworpen? En hoe lang geleden is uw ex overleden? Officieel bent u als ouder met volledig gezag natuurlijk degene die hier namens uw kinderen zeggenschap over heeft. Tenzij in een testament anders is vastgelegd natuurlijk.

Als uw kinderen de erfenis niet hebben afgewezen is dat wat zijn familie nu doet gewoon diefstal, hiervan kan aangifte gedaan worden.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Monique, ook van deze kant condoleances. Als u de echtgenoot of geregistreerd partner bent van uw ex man bent u samen met de kinderen de erfgenamen. Als u dat niet bent en er is geen testament en dan bent u geen erfgenaam.
Kinderen die minderjarig zijn moeten wettelijk vertegenwoordigd zijn door een voogd, ouder of curator omdat een minderjarige handelingsonbekwaam is.
Ik begrijp van een forum van de VARA dat de moeders en de zussen van uw ex-man de inboedel uit het huis gehaald hebben. Als zij niet de wettelijke vertegenwoordigers zijn van de kinderen gaat er denk ik iets helemaal fout.
Ga naar een notaris zou ik zeggen. Veel kantoren hebben een eerste gratis gesprek en wellicht kan men u daar in een vervolg heel goed helpen.
Succes en sterkte.

monique34dijky

Ongelezen bericht door monique34dijky »

Dank u voor uw informatie, heb intussen al een advocaat die er werk van gaat maken.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Indien uw kinderen (ik neem aan dat uw ex de wettelijke / biologische ouder was) enige erfgenaam zijn, dan hebben zij ieder recht op 50% van de erfenis.

Als uw kinderen minderjarig zijn dan bent u als ouder automatisch de bewindvoerder van de erfenis tot uw kinderen meerderjarig zijn of als hierover in het testament wat anders is vastgelegd, dan is degene die daarin is benoemd de bewindvoerder.

De familie van uw ex heeft totaal niks met de erfenis te maken. Zij mogen het huis niet eens betreden zonder toestemming van de bewindvoerder, het huis is immers van uw kinderen. Doen zij dat wel dan plegen ze huisvredebreuk, inbraak en als ze spullen meenemen diefstal. Ik zou morgen de advocaat vragen of het verstandig is (in dit stadium) aangifte te doen bij de politie. Tevens zou ik zsm via een notaris een verklaring van erfrecht laten opstellen zodat u kunt beschikken over de middelen en handelingsbevoegd bent.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Over welke 'families' gaat het eigenlijk? Was de ex opnieuw getrouwd, of is er sprake van een nieuw geregistreerd partnerschap? Zo ja, leeft de andere partner nog, of is die ook overleden? In deze gevallen worden dingen anders natuurlijk.

berndv

Klaas Jan schreef:Als u de echtgenoot of geregistreerd partner bent van uw ex man bent u samen met de kinderen de erfgenamen.
:shock: :shock: :shock:

Klaas Jan

berndv schreef:
Klaas Jan schreef:Als u de echtgenoot of geregistreerd partner bent van uw ex man bent u samen met de kinderen de erfgenamen.
Ter verduidelijking: de vraagsteller is de moeder van de kinderen waarover het hier gaat. Maar of zij getrouwd was met de overleden man of geregistreerd partner was is een vraag. Als zij dit niet was dan is zij geen erfgenaam.
Op een forum van de VARA schrijft Monique 'de kinderen zijn erkend'. Dat zou maar zo eens kunnen betekenen dat Monique niet getrouwd was en ook geen geregistreerd partner.
Vandaar mijn formulering.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Aangezien het gaat over een overleden ex lijkt het mij dat ze niet getrouwd was met de overleden man of geregistreerd partner was...

berndv

Klaas Jan schreef:
berndv schreef:
Ter verduidelijking: de vraagsteller is de moeder van de kinderen waarover het hier gaat. Maar of zij getrouwd was met de overleden man of geregistreerd partner was is een vraag. Als zij dit niet was dan is zij geen erfgenaam.
Op een forum van de VARA schrijft Monique 'de kinderen zijn erkend'. Dat zou maar zo eens kunnen betekenen dat Monique niet getrouwd was en ook geen geregistreerd partner.
Vandaar mijn formulering.
ook dan ontgaat mij uw formulering.

U praat met "bent" in de tegenwoordige tijd over een ex. Over het algemeen "ben" je niet getrouwd met je ex, als het je ex "is" dan "was" je er mee getrouwd. Aangezien we het hier over een ex hebben, maakt het totaal niet uit wat de burgerlijke staat in het verleden was, ts zegt ook niet dat ze aanspraak kan of wil maken op de erfenis, maar wel dat de kinderen, welke volgens ts enig ergenaam zijn, aanspraak willen maken op de erfenis welke nu door de ex-schoonfamilie geplunderd wordt.

Klaas Jan

@berndv, de inhoud lijkt me volkomen duidelijk. Over taal valt te twisten, voor zover van toepassing hier, maar daar heb ik geen behoefte aan.
En mijn opmerking over het al dat niet erfgenaam zijn van Monique is wel degelijk zinvol omdat zij zich afvraagt of een inboedel weggehaald mag worden ' toestemming of volmacht van mij?'
Maar goed, inhoudelijk heb ik er niks meer te verduidelijken. Ik laat het hierbij.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

De toestemming of volmacht van Monique is uit hoofde van het gezag over haar kinderen. Niet omdat zij wel of geen erfgenaam is.

berndv

Klaas Jan schreef:@berndv, de inhoud lijkt me volkomen duidelijk. Over taal valt te twisten, voor zover van toepassing hier, maar daar heb ik geen behoefte aan.
En mijn opmerking over het al dat niet erfgenaam zijn van Monique is wel degelijk zinvol omdat zij zich afvraagt of een inboedel weggehaald mag worden ' toestemming of volmacht van mij?'
Maar goed, inhoudelijk heb ik er niks meer te verduidelijken. Ik laat het hierbij.
Prima.

De vraag van ts was ook niet wie erfgenamen waren, dat gaf ts in de op al aan. Hun/haar kinderen zijn enig erfgenaam. De vraagstelling was of de ouders/familie van de overledene recht had om goederen uit de boedel te onttrekken zonder toestemming van de erfgenaam of diens vertegenwoordiger/gevolmachtigde. Antwoord is natuurlijk nee, en je kunt er eventueel aangifte tegen doen voor diefstal/ontvreemding.

Gesloten