LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rabobank renteopslag hypotheek recreatiewoning 0.2% -> 0.8%
-
Rabobank renteopslag hypotheek recreatiewoning 0.2% -> 0.8%
Een half jaar geleden (april 2016) was de renteopslag voor een hypotheek voor een recreatiewoning bij de Rabobank nog 0.2%. Op dit moment (november 2016) is de renteopslag voor een recreatiewoning bij de Rabobank 0.8% . Een stijging van 0.6%. Kan iemand mij vertellen wanneer deze stijging is ingegaan?
-
Re: Rabobank renteopslag hypotheek recreatiewoning 0.2% -> 0.8%
Afgelopen vrijdag heb ik gebeld naar mijn contactpersoon bij de Rabobank. Zij konden mij niet vertellen wanneer deze verhoging was doorgevoerd (of wilden zij het mij niet vertellen). Het opmerkelijke is dat ik eind september nog contact heb gehad met de Rabobank met de vraag wanneer ik de offerte kon verwachten. Ze vertelden mij toen dat ik die pas over een maand (eind oktober) kon verwachten. Omdat de hypotheek pas op 29 dec 2011 is ingegaan, hebben ze niet december 2016 maar 31 januari 2017 als einddatum gerekend voor de rentevast periode. Zij vertelde mij eind september dat ik mij geen zorgen moest maken. Ik heb mijn contactpersoon afgelopen vrijdag verteld dat ik de Rabobank op dit punt niet klantvriendelijk vind. Wij zitten bij Private Banking en dan mag je verwachten dat ze ons vroegtijdig informeren en adviseren mbt het aanpassen van hypotheken. Zij vertelde mij dat ik alles kon lezen op internet, en dat ze niet in staat zijn om alle klanten te informeren over de (aankomende) wijziging. Dit is een zeer slechte zaak, en absoluut niet klantvriendelijk (indien dus blijkt dat de wijziging in oktober is doorgevoerd).
Wij hebben de website van de Rabobank nader bestudeerd, en hebben geen informatie gelezen over de hoogte van deze renteopslag.
Kortom, wij denken erover om een formele klacht bij de Rabobank in te dienen dat ze ons bewust informatie hebben achtergehouden mbt het verlengen van de hypotheek.
Wij hebben de website van de Rabobank nader bestudeerd, en hebben geen informatie gelezen over de hoogte van deze renteopslag.
Kortom, wij denken erover om een formele klacht bij de Rabobank in te dienen dat ze ons bewust informatie hebben achtergehouden mbt het verlengen van de hypotheek.
Tot zover een hypotheek binnen een week...
Dat is bij een nieuwe hypotheek. Het gaat hier niet om een nieuwe hypotheek, maar om contractverlenging.crazyme schreef:Tot zover een hypotheek binnen een week...
Mag je daar permanent wonen ?
Waarom kost dat dan zoveel meer tijd ?CB schreef:Dat is bij een nieuwe hypotheek. Het gaat hier niet om een nieuwe hypotheek, maar om contractverlenging.crazyme schreef:Tot zover een hypotheek binnen een week...
Ik kan geen redelijk argument bedenken.
Binnen een week gaat niet lukken....als het maken van een offerte al meer dan een maand duurt.crazyme schreef:Tot zover een hypotheek binnen een week...
Al dan niet toevalligerwijs een maand waarin tarieven aangepast werden. Je kan je dan afvragen of op handen zijnde opslagverhoging de reden tot dralen met de offerte was.
crazyme schreef:Waarom kost dat dan zoveel meer tijd ?CB schreef:Dat is bij een nieuwe hypotheek. Het gaat hier niet om een nieuwe hypotheek, maar om contractverlenging.crazyme schreef:Tot zover een hypotheek binnen een week...
Serieus? Wat reageer je dan eigenlijk. Bij het aflopen van de rentevastperiode dient men de klant wettelijk verplicht 3 maanden van de voren te informeren. Dat heeft dus niets te maken met dat het zoveel tijd kost maar dat je ook de tijd hebt om eens alles op een rijtje te zetten en alle mogelijkheden te bekijken zoals bijv ook overstappen.
Als einde rentevastperiode 31 januari is: wanneer ontvang je dan het rentevoorstel?16again schreef:Binnen een week gaat niet lukken....als het maken van een offerte al meer dan een maand duurt.crazyme schreef:Tot zover een hypotheek binnen een week...
Al dan niet toevalligerwijs een maand waarin tarieven aangepast werden. Je kan je dan afvragen of op handen zijnde opslagverhoging de reden tot dralen met de offerte was.
-
wij hebben het rentevoorstel afgelopen week ontvangen. .....(dus 3 maanden voor de afloop van de rentevast periode). Echter, wij vinden dat wij dit voorstel al een maand eerder hadden moeten ontvangen. Wij hebben de hypotheek voor een periode van 5 jaar afgesloten en is ingegaan op 29 december 2011. Dit betekent dat we in onze ogen het voorstel eind september hadden moeten ontvangen. Door het één paar weken op te schuiven mag de Rabobank 0.6% meer rente vangen. Volgens ons gebruikt de Rabobank de datum die hun het beste uitkomt.
Antwoord op de vraag of wij er permanent mogen wonen: Nee. De recreatiewoning wordt als vakantiewoning verhuurd.
Antwoord op de vraag of wij er permanent mogen wonen: Nee. De recreatiewoning wordt als vakantiewoning verhuurd.
Omdat ze wettelijk gezien 3 maanden van te voren een verlengingsofferte moeten aanbieden. Vroeger was dat 1 maand van tevoren en daarvan vonden de consumentenorganisatie's, dat men dan te weinig bedenktijd kreeg (en daar hebben ze wel een punt) om eventueel nog over te kunnen stappen naar een andere hypotheeknemer.crazyme schreef:Waarom kost dat dan zoveel meer tijd ?CB schreef:Dat is bij een nieuwe hypotheek. Het gaat hier niet om een nieuwe hypotheek, maar om contractverlenging.crazyme schreef:Tot zover een hypotheek binnen een week...
Vijf jaar geleden stond die datum al vast, kijk je papieren er maar op na. Je aantijgingen lijken me nogal wankel.Maxenmoritz schreef:wij hebben het rentevoorstel afgelopen week ontvangen. .....(dus 3 maanden voor de afloop van de rentevast periode). Echter, wij vinden dat wij dit voorstel al een maand eerder hadden moeten ontvangen. Wij hebben de hypotheek voor een periode van 5 jaar afgesloten en is ingegaan op 29 december 2011. Dit betekent dat we in onze ogen het voorstel eind september hadden moeten ontvangen. Door het één paar weken op te schuiven mag de Rabobank 0.6% meer rente vangen. Volgens ons gebruikt de Rabobank de datum die hun het beste uitkomt.
Moneyman schreef:Vijf jaar geleden stond die datum al vast, kijk je papieren er maar op na. Je aantijgingen lijken me nogal wankel.Maxenmoritz schreef:wij hebben het rentevoorstel afgelopen week ontvangen. .....(dus 3 maanden voor de afloop van de rentevast periode). Echter, wij vinden dat wij dit voorstel al een maand eerder hadden moeten ontvangen. Wij hebben de hypotheek voor een periode van 5 jaar afgesloten en is ingegaan op 29 december 2011. Dit betekent dat we in onze ogen het voorstel eind september hadden moeten ontvangen. Door het één paar weken op te schuiven mag de Rabobank 0.6% meer rente vangen. Volgens ons gebruikt de Rabobank de datum die hun het beste uitkomt.
Zoals Moneyman zegt; de datum eindevastperiode staat vast in je papieren.
Daarbij vermeld Rabo op de site duidelijk:
https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... theekrente
Rabo heeft nog nooit deze klanten persoonlijk benaderd voor het einde rentevastperiode (muv het rentevoorstel dat op een wettelijke termijn bij je op de deurmat ligt) dat een of andere opslag voor hun gaat wijzigen en daar gaat Maxenmoritz geen uitzondering in worden ook al doet hij aan privatebanking.Wij kunnen de tariefklassen en de hoogte van de opslagen veranderen. Deze opslagen gelden voor nieuwe offertes en aanbiedingen bij renteverlengingen die de Rabobank na 10 oktober 2016 heeft uitgebracht. Klanten zonder NHG met een rentecontract van voor 19 mei 2014, hebben nog een opslag van 0,2%. Deze opslag passen we aan bij het volgende renteverlengingsmoment.
Andere opslagen
Er kunnen andere opslagen gelden. Bijvoorbeeld voor een hypotheek:
•met een ander onderpand dan uw huis, zoals een vakantiehuis, een beleggingspand of een woonboot
Weet je zeker dat die opslag in april 2016 nog 0,2% was? Volgens mij hadden ze die opslagen 2 jaar geleden al aangepast.Maxenmoritz schreef:Een half jaar geleden (april 2016) was de renteopslag voor een hypotheek voor een recreatiewoning bij de Rabobank nog 0.2%. Op dit moment (november 2016) is de renteopslag voor een recreatiewoning bij de Rabobank 0.8% . Een stijging van 0.6%. Kan iemand mij vertellen wanneer deze stijging is ingegaan?
-
Ja, die was in april nog 0.2%. In het telefonisch overleg met de rabobank (eind september) gaven zij aan dat deze opslag in het afgelopen half jaar niet was veranderd. Kortom, we konden destijds de betaalpakketkorting van 0.2% wegstrepen tegen de renteopslag (0.2%).
Ik wel: de bedrijfsprocessen zullen zo ingeregeld zijn dat nieuwe aanvragen van potentieel nieuwe klanten een hogere prioriteit krijgen bij de verwerking.crazyme schreef:Waarom kost dat dan zoveel meer tijd ?CB schreef:Dat is bij een nieuwe hypotheek. Het gaat hier niet om een nieuwe hypotheek, maar om contractverlenging.crazyme schreef:Tot zover een hypotheek binnen een week...
Het maken van een verlengingsvoorstel gaat ook wel snel, bij wijze van spreken 'met een druk op de knop'. Het punt is alleen dat het moment waarop dat voorstel moet worden gemaakt ter discussie staat.
kweenie schreef:Het maken van een verlengingsvoorstel gaat ook wel snel, bij wijze van spreken 'met een druk op de knop'. Het punt is alleen dat het moment waarop dat voorstel moet worden gemaakt ter discussie staat.
Het argument van Maxenmoritz stelt daarin helemaal niets voor en dat weet jij ook, de einddatum van de rentevastperiode staat nl bij aanvang/acceptatie vast (en dus 5 jaar geleden al) en de verstrekker dient je uiterlijk 3 maanden voor afloop een nieuw voorstel te doen en dat voorstel krijg je ook maar 1 keer.
Dus als einddatum 5 jaar geleden al 31 januari was moet er uiterlijk 31 oktober een voorstel op de mat liggen en kan dus nooit betekenen dat ze nu (bijv gesprek in september) informatie achterhouden, want is een opslag/rente wijziging (verhoging of verlaging) dan al een maand van te voren bekend bij zo'n adviseur....?? Dan denk ik dat je echt teveel verwachtingen hebt van de adviseur, die weet alleen maar actuele opslagen/rentes zijn en niet wat ze de volgende maand worden.
Daar ben ik het ook volledig mee eens. Het is alleen dat anderen aankomen met de termijn die voor de aanvraag van een nieuwe hypotheek staat. En dat heeft hier totaal niets mee te maken...