LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Terugbetaling opledingsovereenkomst
Terugbetaling opledingsovereenkomst
Goedemiddag,
Afgelopen donderdag heb ik mijn ontslag ingediend en ben direct vrijgesteld van werk. Deze werkgever heeft mij vorig jaar een opleidingsovereenkomst aangeboden. Deze heb ik getekend. Deze opleiding heb ik nog niet afgerond.
In deze opleidingsovereenkomst staat niets over het terugbetalen van de opleiding wanneer ik tijdens mijn studie uit dienst ga (zie bijlage).
Vandaag was ik op kantoor om mijn telefoon en laptop in te leveren, de leaseauto mag ik nog even houden. Tijdens dit gesprek werd mij gevraagd een ontslagbevestiging te ondertekenen. In deze ontslag bevestiging staat dat ik een deel van de opleiding terug moet betalen. Ik heb aangegeven dat dit niet is overeengekomen. In de opleidingsovereenkomst staat:
Als u op eigen verzoek na uw opleiding het dienstverband beëindigt; in dat geval betaalt u over een periode van 36 maanden na afronden van de studie, studiekosten naar rato van het inmiddels verstreken aantal maanden terug.
Maar aangezien ik de studie nog niet heb afgerond ben ik van mening dat ik deze niet terug hoef te betalen.
Hoe staan jullie hierin?
Afgelopen donderdag heb ik mijn ontslag ingediend en ben direct vrijgesteld van werk. Deze werkgever heeft mij vorig jaar een opleidingsovereenkomst aangeboden. Deze heb ik getekend. Deze opleiding heb ik nog niet afgerond.
In deze opleidingsovereenkomst staat niets over het terugbetalen van de opleiding wanneer ik tijdens mijn studie uit dienst ga (zie bijlage).
Vandaag was ik op kantoor om mijn telefoon en laptop in te leveren, de leaseauto mag ik nog even houden. Tijdens dit gesprek werd mij gevraagd een ontslagbevestiging te ondertekenen. In deze ontslag bevestiging staat dat ik een deel van de opleiding terug moet betalen. Ik heb aangegeven dat dit niet is overeengekomen. In de opleidingsovereenkomst staat:
Als u op eigen verzoek na uw opleiding het dienstverband beëindigt; in dat geval betaalt u over een periode van 36 maanden na afronden van de studie, studiekosten naar rato van het inmiddels verstreken aantal maanden terug.
Maar aangezien ik de studie nog niet heb afgerond ben ik van mening dat ik deze niet terug hoef te betalen.
Hoe staan jullie hierin?
- Bijlagen
-
- Passage opleidingsovereenkomst.jpg (111.97 KiB) 2266 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Re: Terugbetaling opledingsovereenkomst
Ik lees:
"Indien de opleiding niet wordt afgerond, dient u het volledige bedrag terug te betalen."
"Indien de opleiding niet wordt afgerond, dient u het volledige bedrag terug te betalen."
Afgesproken is dat je in deze situatie het volledige bedrag moet terug betalen.Mulderfm schreef:Deze opleiding heb ik nog niet afgerond.
@Mulderfm, het is goed dat je alledrie de punten hebt geplaatst, want punt 1 geeft aan dat je alles moet terugbetalen. Ik lees dus hetzelfde als alfatrion.
ik kan ook niet anders concluderen dat je inderdaad terug moet betalen. Hoe had je anders punt 1 willen opvatten? Je maakt de opleiding immers niet af.
Dank voor jullie reacties.
Maar ik ga wellicht de studie wel afmaken, ik ben hiermee nog niet gestopt en ben voornemens de opleiding wel af te ronden.
Graag jullie reactie.
Maar ik ga wellicht de studie wel afmaken, ik ben hiermee nog niet gestopt en ben voornemens de opleiding wel af te ronden.
Graag jullie reactie.
Ik heb het gevoel dat je teveel bezig bent iets dat overduidelijk in je eigen voordeel probeert uit te leggen. Jij vertrekt en hebt de opleiding niet afgerond. Dus volledig terugbetalen.
Dat je het alsnog wil afronden is leuk, maar daar heeft de werkgever niets aan. Wellicht dat een volgende werkgever de studiekosten op zich wil nemen.
Dat je het alsnog wil afronden is leuk, maar daar heeft de werkgever niets aan. Wellicht dat een volgende werkgever de studiekosten op zich wil nemen.
Daar ga je het niet mee reden. De werkgever inverteert in jou en wil daar iets voor terug zien. In die achtergrond moeten deze bepalingen worden beoordeeld.Mulderfm schreef:Maar ik ga wellicht de studie wel afmaken, ik ben hiermee nog niet gestopt en ben voornemens de opleiding wel af te ronden.
Ok, duidelijk.
Dank voor jullie hulp!
Dank voor jullie hulp!
Hoe lang was je bezig met de opleiding voordat je ontslag nam?
Hoe lang duurt de opleiding in zijn geheel?
Bestaat de oplossingen uit kleinere modulen zoals cursussen?
Hoe lang duurt de opleiding in zijn geheel?
Bestaat de oplossingen uit kleinere modulen zoals cursussen?
De opleiding duurt 3 jaar en ik ben nu halverwege.
Er zijn geen modules.
Er zijn geen modules.
Ongeacht of je het afmaakt, je moet betalen of daar blijven werken.
Ik zie in bijlage volledig terug betalen en U schreef gedeeltelijk dus snel accepteren.
Ben ik de enige die 3 jaar lang wel erg lang vindt?
Hangt er maar net vanaf wat voor opleiding het is. Als het gaat om bijvoorbeeld een MBA programma op deeltijd, is 3 jaar niet zo raar.k2p schreef:Ben ik de enige die 3 jaar lang wel erg lang vindt?
dat is lang. Maar goed, het had inderdaad net zo goed 24 of 12 kunnen zijn, het bedrag dat dan terugbetaalt moet worden bij einde dienstverband wordt dan wat hoger.k2p schreef:Ben ik de enige die 3 jaar lang wel erg lang vindt?
Nee, je bent niet de enige. Ik ben ook wel benieuwd of de oud werkgever misschien stiekem al profiteerde tijdens de studie. Als die vraag positief wordt beantwoord dan kan ik me niet voorstellen dat deze bepalingen bij de rechter standhouden.k2p schreef:Ben ik de enige die 3 jaar lang wel erg lang vindt?
waarschijnlijk niet, maar zover zal het niet komen, aangezien de clausule over 36 maanden pas geldt als de opleiding afgerond is tijdens het dienstverband. Nu is het wellicht een manier om het in 36 termijnen terug te betalen in plaats van in 1xalfatrion schreef:Nee, je bent niet de enige. Ik ben ook wel benieuwd of de oud werkgever misschien stiekem al profiteerde tijdens de studie. Als die vraag positief wordt beantwoord dan kan ik me niet voorstellen dat deze bepalingen bij de rechter standhouden.k2p schreef:Ben ik de enige die 3 jaar lang wel erg lang vindt?
Daar volg ik je niet in. Ik kan me voorstellen dat TS arbeid verricht bij de werkgever en daarbij kennis en vaardigheden kan toepassen die hij opdoet tijdens zijn studie.
ik bedoel vooral het stand houden van de termijn van 36 maanden, welke volgens de clausule alleen geldt als ts de arbeidsovereenkomst beeindigd nadat de opleiding voltooid is. Bij het niet voltooien van de opleiding is geen termijn gesteld voor terugbetalen.
Met de uitspraak van de HR in het achterhoofd kan ik me ook daar niet van indenken dat dit standhoud, tenzij de werknemer daar door niet van de toegenomen kennis en vaardigheden kan profiteren.berndv schreef:ik bedoel vooral het stand houden van de termijn van 36 maanden, welke volgens de clausule alleen geldt als ts de arbeidsovereenkomst beeindigd nadat de opleiding voltooid is. Bij het niet voltooien van de opleiding is geen termijn gesteld voor terugbetalen.