LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkoopkosten opleiding verrekenen met bruto of netto salaris

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Mulderfm

Afkoopkosten opleiding verrekenen met bruto of netto salaris

Ongelezen bericht door Mulderfm »

Goedemiddag,

Omdat ik tijdens een studie welke betaald wordt door mijn ex-werkgever uit dienst ga (zelf ontslag genomen) krijg ik een eindafrekening van de studiekosten. Er is sprake van een getekende opleidingsovereenkomst.

Over de afkoopkosten is overeenstemming bereikt. Nu is mijn vraag: Dienen deze afkoopkosten met mijn netto (voorstel van de werkgever) of van mijn bruto salaris verrekend worden?

Ter aanvulling : Ik heb reeds een ontslagbevestiging getekend waarin staat dat deze kosten met mijn netto salaris wordt verrekent.

Mag en kan dit (nog) aangepast worden?

Dank voor de reacties alvast!

berndv

Re: Afkoopkosten opleiding verrekenen met bruto of netto salaris

Ongelezen bericht door berndv »

bel voor de zekerheid de belastingdienst, of beter, ga er even langs.
Mulderfm schreef:Ter aanvulling : Ik heb reeds een ontslagbevestiging getekend waarin staat dat deze kosten met mijn netto salaris wordt verrekent.
als het al goedgekeurd wordt door de belastingdienst, is het nog wel de vraag of je werkgever dit alsnog anders wil doen, op zich hoeft hij niet terug te komen op datgene wat afgesproken, vastgelegd en ondertekend is.

Je kunt wel komend jaar eventuele studiekosten aftrekken van je aangifte inkomstenbelasting.

Mulderfm

Ongelezen bericht door Mulderfm »

Is er een verschil voor de werkgever dan? Ik ben niet thuis hierin, maar volgens mij is er per saldo geen verschil voor hun wanneer deze kosten met bruto of netto salaris worden verrekend.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Werkgever verrekent het correct. Het bruto salaris heeft de werkgever niks mee te maken, dit zijn belastingen, premies en sociale verzekeringen die de werkgever namens u afdraagt aan de juiste instanties.
U heeft een schuld met bij uw werkgever. Als deze niet zou verreken maar het salaris zou betalen waarop u later alsnog de schuld terug betaalt doet u dit ook van uw netto salaris. Dit is immers wat er op uw bank gestort wordt. De verrekening houdt gewoon in dat er geen onnodige geldstromen worden gecreerd. Uw schuld aan werkgever (opleidingskosten) wordt verrekend met dat van uw werkgever aan u (salaris)

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Mulderfm schreef:Is er een verschil voor de werkgever dan? Ik ben niet thuis hierin, maar volgens mij is er per saldo geen verschil voor hun wanneer deze kosten met bruto of netto salaris worden verrekend.
Oh, kan je die berekening laten zien?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:Het bruto salaris heeft de werkgever niks mee te maken, dit zijn belastingen, premies en sociale verzekeringen die de werkgever namens u afdraagt aan de juiste instanties.
Uiteraard heeft de werkgever alles te maken met het bruto salaris. Bruto salaris kan bij vertrek werknemer nog worden aangepast als bijvoorbeeld vakantiedagen over (of tekort) zijn.
olaf79 schreef:De verrekening houdt gewoon in dat er geen onnodige geldstromen worden gecreerd.
Eerst aan werkgever betalen, en later deels van belasting terugkrijgen lijkt me juist wel een extra geldstroom.

Indien werkgever dit afhoudt van bruto salaris...dan is ook de door werkgever betaalde cursus vergoed.
Waar het om gaat is of dit belastingtechnisch mag. Zo kun je uiteraard niet van je bruto loon op deze manier een auto kopen.

Gesloten