Marleen123 schreef:Onze rentevastperiode liep tot 1-11-2016 bij NN. Eind september ben ik gaan bellen met NN, omdat ik de voorgesteld rente (2,35% 10 jaar vast), veel te hoog vond in vergelijking met het voorstel voor nieuwe klanten (1,9%). Ik heb aangegeven een lagere rente te willen of over te stappen naar een andere bank.
Heeft alles te maken met het moment waarop de rente wordt bepaald.
Het rentevoorstel moet wettelijk 3 maanden voor afloop worden afgegeven. En daar mag je niet zomaar meer aan morrelen, omdat je dan juist ongelijkheid gaat creëren. Bij NN geldt o.a. dat de uiteindelijke rente gelijk is aan de offerterente, dus dat de rente niet meedaalt. Dan mogen niet ineens bij het verlengen de voorwaarden worden aangepast, omdat je dan juist bestaande klanten voortrekt.
De rente voor nieuwe klanten die nu een offerte voor een nieuwe hypotheek aanvragen zou dus gelijk moeten zijn aan de rente die nu wordt gegeven aan mensen voor wie de rentevaste periode over drie maanden afloopt. Op de site kun je ook nagaan dat de rente die wordt voorgesteld aan mensen van wie de rentevaste periode in februari afloopt inderdaad gelijk is aan de rente voor mensen die nu een nieuwe hypotheekofferte aanvragen: 10 jaar NHG is in beide gevallen bijvoorbeeld voor annuitair 1,65% en voor aflossingsvrij 1,85%.
Omdat de rente zo snel gedaald is, heb je nu dus de vreemde situatie dat als je bv. een maand voor afloop van de rentevaste periode een nieuwe hypotheek zou aanvragen, je een veel lagere rente zou krijgen dan het voorstel dat je twee maanden daarvoor hebt gekregen. (Maar oversluiten naar de zelfde geldverstrekker is in het algemeen niet mogelijk...)
Voor de verlengingsrente van november zal om de zelfde reden worden gekeken naar wat de rente ruim 3 maanden geleden was. Voor nieuwe hypotheken was de rente toen 2,15% voor annuïtair en 2,35% voor aflossingsvrij. Wat TS ook heeft aangeboden gekregen, dus.
Marleen123 schreef:
Daarin stond dat we voor 1 november onze keuze kenbaar moesten maken. De notaris heeft op 25 november om de aflosnota verzocht. Dat lijkt mij een keuze