LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet naast elkaar zitten in het vliegtuig: geld terug?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
witte angora

Re: Niet naast elkaar zitten in het vliegtuig: geld terug?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus ik snap nu pas hoe het zit met die twee in die duosit die geld terug kregen. Ze wilden met zijn tweeën zitten, komt er eentje bij. Ja dan krijg je je geld van de reservering wel terug ja. Daar heb je voor betaald.

Als de reservering/voorkeur voor de topicstarter inderdaad geen kosten met zich meebracht, dan zit geld terug er niet in. Geld terug voor iets wat geen geld heeft gekost bestaat niet.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is exact hoe het werkt.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
GJvdZ schreef:
olaf79 schreef:Ik snap het even niet. Een gratis stoelreservering. Je koopt toch een ticket om een stoel in het vliegtuig te hebben? Of heeft TUI staanplaatsen?
Het gaat om dat je een bepaalde plaats in het vliegtuig wilt hebben. En bij gratis stoelreservering kan je een voorkeursstoel kiezen totdat iemand anders betaalt en de harde garantie krijgt op die stoel.

Overigens geen idee waarom die allemaal zo'n gedoe is. Een vliegtuig is om van A naar B te gaan. En of je nu op 12A of 23F zit is gezeur in de marge.
Snap heel goed dat je als stel naast elkaar wilt zitten. Dat je daar een kleine bijdrage voor moet betalen snap ik ook nog. Maar eerlijk gezegd snap ik niet dat als je een gereserveerde seat hebt via een gratis aanbieding deze dan weer kan worden afgepakt. Beetje vreemd allemaal...
Feitelijk check je online in, en net als vroegah aan de balie krijg je dan een plek toegewezen. Da's subtiel anders dan een reservering, want inchecken, online of ter plekke op het vliegveld, moet iedereen om in het vliegtuig te geraken. Een stoel resereveren hóeft niet.

Bij het online inchecken zijn er de betaalde extra opties, oa om een zelfgekozen plek te kiezen, en eventueel een upgrade naar de comfort-class, of een duoseat. Welke betaalde reservering in de hiërarchie wint van de ander, maw "wint" een duoseatm het van een stel wat elk voor 7 euro een plek naast elkaar heeft gekozen, weet ik zo niet. In ons geval betrof het een stel wat gewoon aan de balie had ingecheckt, dus zonder voorkeursstoelen. Ze hadden elk dus ook een andere stoel, op verschillende rijen, op de boardingpass staan. De purser kwam namens hen vragen of we wilden inschikken, maar dat stel hadden dus niks extra's betaald.

Ik denk dat de voorwaarden eea wel duidelijk moeten maken.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:
olaf79 schreef:Maar eerlijk gezegd snap ik niet dat als je een gereserveerde seat hebt via een gratis aanbieding deze dan weer kan worden afgepakt. Beetje vreemd allemaal...
Zolang het de gratis "reservering" is, is het feitelijk geen reservering maar een voorkeur. Pas als je betaalt, wordt het een garantie. Zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Dan moeten ze dat zo noemen en niet doen alsof het een gratis gereserveerde stoel is.
Transparantie is ver te zoeken in de ticket branche. Tijd dat dat eens gaat veranderen.

beusen

Ongelezen bericht door beusen »

olaf79 schreef:
Moneyman schreef:
olaf79 schreef:Maar eerlijk gezegd snap ik niet dat als je een gereserveerde seat hebt via een gratis aanbieding deze dan weer kan worden afgepakt. Beetje vreemd allemaal...
Zolang het de gratis "reservering" is, is het feitelijk geen reservering maar een voorkeur. Pas als je betaalt, wordt het een garantie. Zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Dan moeten ze dat zo noemen en niet doen alsof het een gratis gereserveerde stoel is.
Transparantie is ver te zoeken in de ticket branche. Tijd dat dat eens gaat veranderen.

Ik denk, dat dit transparantie genoeg is, tenminste als mensen kunnen lezen, is het net zoals Moneyman schrijft "Zo moeilijk is het toch allemaal niet?"
Welkom

Boek nu uw type plaats in het vliegtuig.

Wilt u zeker zijn dat uw groep bij elkaar zal zitten? Heeft u een voorkeur voor raamplaatsen op het vliegtuig, wenst u liever een plaats met iets meer beenruimte of wilt u eenvoudigweg met heel uw reisgezelschap bij elkaar zitten?

Rekening houdend met bepaalde voorwaarden, kan u dit vastleggen vanaf 14 dagen tot en met 4 dagen voor uw vluchtdag. Voor Varadero, Cancun en Miami kunt u uw plaatsen reserveren tot en met 5 dagen voor afreis.

Opgelet! Wij werken niet met vaste stoelnummers, maar met een keuze van type plaatsen, m.a.w. heb je een keuze van plaats aan het venster of wens je een plaats aan de nooduitgang, dan kan je deze keuze maken. Het stoelnummer dat je hiervoor krijgt ligt hiermee niet vast, maar wel je type plaats.

Gemakkelijk en snel via het internet, dit op alle vluchten die uitgevoerd worden door TUI (met TB vluchtnummer) en Freebird Airlines (met FH vluchtnummer). Voor het maken van een boeking heeft u een creditcard (Mastercard, VISA of American Express) nodig. Als u geen stoel selecteert, wijzen wij u gratis een willekeurige stoel toe. We kunnen echter niet beloven dat uw groep bij elkaar zal zitten.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
Oneens. Overeenkomsten kunnen ook om niet gesloten worden. Een reservering kan zowel vrijblijvend of bindend zijn.

1. Situatie: je spreekt met de verkoper af dat hij een product even achter houd en je bij terugkomst beslist. Als de verkoper instemt dan mag hij het product niet vijf minuten later verkopen. Dat is namelijk in strijd met de gerechtvaardigde verwachtingen van partijen. Een dag later is het m.i. een ander verhaal.

2. Situatie: je betaald voor een ticket en doet daarbij een "gratis" reservering voor een stoel. In dit geval is er bij de tot totstandkoming van de (koop)overeenkomst gesproken over een stoel. Dat schept de verwachting dat je die stoel ook krijgt. Dat er ook een mogelijkheid voor reservering wordt aanboden waar je voor moet betalen doet daar niet zoveel aan af. De verkoper kan die verwachting beïnvloeden door in plaats van "reservering" te spreken over "voorkeur".
beusen schreef:Ik denk, dat dit transparantie genoeg is, tenminste als mensen kunnen lezen
Met je tekst zijn een aantal problemen. Ten eerste spreekt TS over stoelen die gereserveerd zijn en reserveringskosten. Dit duid er op dat TS actief een stoel heeft gekozen. Je tekst gaat er van uit dat er passief een stoel wordt toegewezen. En ten tweede is deze informatie waarschijnlijk niet in het bestelproces opgenomen en kan daar een andere verwachting worden geschapen.

beusen

Ongelezen bericht door beusen »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
Oneens. Overeenkomsten kunnen ook om niet gesloten worden. Een reservering kan zowel vrijblijvend of bindend zijn.

1. Situatie: je spreekt met de verkoper af dat hij een product even achter houd en je bij terugkomst beslist. Als de verkoper instemt dan mag hij het product niet vijf minuten later verkopen. Dat is namelijk in strijd met de gerechtvaardigde verwachtingen van partijen. Een dag later is het m.i. een ander verhaal.

2. Situatie: je betaald voor een ticket en doet daarbij een "gratis" reservering voor een stoel. In dit geval is er bij de tot totstandkoming van de (koop)overeenkomst gesproken over een stoel. Dat schept de verwachting dat je die stoel ook krijgt. Dat er ook een mogelijkheid voor reservering wordt aanboden waar je voor moet betalen doet daar niet zoveel aan af. De verkoper kan die verwachting beïnvloeden door in plaats van "reservering" te spreken over "voorkeur".
beusen schreef:Ik denk, dat dit transparantie genoeg is, tenminste als mensen kunnen lezen
Met je tekst zijn een aantal problemen. Ten eerste spreekt TS over stoelen die gereserveerd zijn en reserveringskosten. Dit duid er op dat TS actief een stoel heeft gekozen. Je tekst gaat er van uit dat er passief een stoel wordt toegewezen. En ten tweede is deze informatie waarschijnlijk niet in het bestelproces opgenomen en kan daar een andere verwachting worden geschapen.
Misschien lees je de OP nog eens, daar staat nergens, dat TS reserveringskosten betaald heeft. :shock:

Trouwens lees mijn bericht van 4 november 9:30, hoe TUI de stoelreservering heeft ingedeeld.
Laatst gewijzigd door beusen op 05 nov 2016 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mijn eigen ervaring is bovendien dat bij de gratis reservering (die dus meer een voorkeur is) altijd duidelijk aangegeven wordt dat het niet meer dan dat is.

jackyhijstee

Ongelezen bericht door jackyhijstee »

Je moet je toch inchecken bij de Luchtvaartmaatschappij? Toen wij een keer naar New York gingen en ons melden bleek de vlucht overgeboekt te zijn. Uiteindelijk konden we wel mee maar natuurlijk op de restplaatsen. We kwamen heel aan en konden de rest van de vakantie zoveel naast elkaar zitten als we maar wilden. Wat is dit voor flauwekul.

robinhood120

Ongelezen bericht door robinhood120 »

ik vind het heerlijk om apart te zitten,eindelijk rust [grapje]

Anjana Psingh

Ongelezen bericht door Anjana Psingh »

Ik heb dezelfde vlucht gemaakt. Van tevoren stoelen gereserveerd en (extra) voor betaald voor de heen- en terugreis.
Op de terugreis heb ik niet de gereserveerde stoelen gekregen. Dit was bij meer mensen het geval. Er is toen aan het begin van de terugvlucht gemeld dat we een beroep konden doen bij TUI.
Ik heb dit bij terugkomst doorgegeven aan het reisbureau en zij hebben binnen een paar dagen het geld van de gereserveerde stoelen teruggestort (vd terugreis).
Apart heb ik nog wel een mail aan TUI gestuurd over "andere" zaken maar daar heb ik nog niets over gehoord. Mocht ik de keus hebben om met een andere vliegmaatschappij te vliegen dan zou ik dat zeker doen.

Gesloten