LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verborgen verzendkosten in prijs

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
GHoffenburger

Verborgen verzendkosten in prijs

Ongelezen bericht door GHoffenburger »

Ik woon in het buitenland en probeer een produkt te bestellen bij een Nederlandse online winkel. Nu is mij opgevallen dat, wanneer ik een bezorgadres opgeef in Nederland, er een andere prijs wordt vermeld op de site als dat ik hetzelfde artikel bestel voor bezorging in het buitenland. Dit is dus afgezien van de apart vermelde bezorgkosten, die uiteraard hoger zijn voor verzending naar het buitenland.

Wanneer ik navraag doe bij de retailer, luidt het antwoord dat doordat verzending naar het buitenland duur is, er extra kosten in de prijs zijn verdisconteerd (dus buiten de apart vermelde bezorgkosten).

Nu vroeg ik mij af of dit wel legaal is.

Weet iemand hier een antwoord op of heeft hier ervaring mee?

crazyme

Re: Verborgen verzendkosten in prijs

Ongelezen bericht door crazyme »

GHoffenburger schreef:Ik woon in het buitenland en probeer een produkt te bestellen bij een Nederlandse online winkel. Nu is mij opgevallen dat, wanneer ik een bezorgadres opgeef in Nederland, er een andere prijs wordt vermeld op de site als dat ik hetzelfde artikel bestel voor bezorging in het buitenland. Dit is dus afgezien van de apart vermelde bezorgkosten, die uiteraard hoger zijn voor verzending naar het buitenland.

Wanneer ik navraag doe bij de retailer, luidt het antwoord dat doordat verzending naar het buitenland duur is, er extra kosten in de prijs zijn verdisconteerd (dus buiten de apart vermelde bezorgkosten).

Men mag vragen voor een product wat men wil. Zolang de consument maar mag beslissen of hij het aankoopt of niet.

Versturen naar het buitenland brengt ook meer risico's met zich mee, buiten de verzendkosten om.

Mocht een pakket zoekraken bijvoorbeeld, dan is het meer werk om het te traceren. Ook kunnen douane en importheffingen een rol spelen.

Ook kan het zijn dat men in bepaalde landen een hogere winstmarge kan nemen dan in andere landen waar bijvoorbeeld een concurrentieslag plaatsvindt.

Dus ja, geen enkel probleem.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Nou, dat is nog maar de vraag. De extra risico's (en het eventueel afdekken daarvan door extra verzekeringen) zijn juist onderdeel van de verzendkosten. Die zullen dus, simpel gezegd, in de regel ook hoger zijn dan de prijs van de postzegels.

Volgens mij mag je binnen de EU in de prijs juist geen onderscheid maken naar de woonplaats van de koper. Behalve dus die extra kosten voor verzending en bijvoorbeeld als er een ander btw tarief moet gelden.

Ook mag je in ieder land wel een aparte webwinkel opzetten, met daarbij verschillende prijzen voor verschillende winkels. Maar ook dan moet de prijs binnen die webwinkel gelijk zijn voor ieder verzendadres.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Wie zegt dat het binnen de eu is ?

GHoffenburger

Ongelezen bericht door GHoffenburger »

Het is inderdaad buiten de EU.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan zou het wel eens met belastingen te maken kunnen hebben.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

GHoffenburger schreef:Ik woon in het buitenland en probeer een produkt te bestellen bij een Nederlandse online winkel. Nu is mij opgevallen dat, wanneer ik een bezorgadres opgeef in Nederland, er een andere prijs wordt vermeld op de site als dat ik hetzelfde artikel bestel voor bezorging in het buitenland. Dit is dus afgezien van de apart vermelde bezorgkosten, die uiteraard hoger zijn voor verzending naar het buitenland.

Ja, dat is uiteraard volkomen legaal.

Binnen de EU kan het te maken hebben met een ander BTW tarief in het land van bestemming. Als de webshop meer dan een jaarlijkse drempelwaarde aan afstandsverkopen doet, moet deze de BTW aangeven in het land waar de klanten wonen met het bijbehorende tarief.

Buiten de EU kan het te maken hebben met de verzekeringskosten maar vooral ook de extra administratiekosten die een exporttransactie met zich mee brengt.

Als laatste zijn er voor zo ver ik weet geen wetten die bepalen dat een aanbieder exact dezelfde prijs dient te hanteren voor al zijn klanten, zefs als deze allemaal in Nederland wonen.
Laatst gewijzigd door newmikey op 13 nov 2016 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ook mag je in ieder land wel een aparte webwinkel opzetten, met daarbij verschillende prijzen voor verschillende winkels. Maar ook dan moet de prijs binnen die webwinkel gelijk zijn voor ieder verzendadres.
Er zijn daar meerdere voorbeelden van en het gebeurt vaker, ook dat bijvoorbeeld MacBook gebruikers een hogere prijs te zien krijgen , de theorie is dat die meer te besteden hebben (overigens ook buiten de EU).
http://siriuslegaladvocaten.be/mogen-we ... n-klanten/

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Interessant om te lezen hoe het bij de zuiderburen is geregeld. Kun je ook vertellen hoe het in Nederland is geregeld?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Volgens mij is Belgie lid van de zelfde EU als wij en nog ouder de BeNELux, maar het ging mij er om , aan te tonen dat het fenomeen niet nieuw is.

popbizzart

Ongelezen bericht door popbizzart »

Als de webshop een artikel verstuurt naar een adres buiten de EU hoeft hij daarover geen BTW te betalen.
Het artikel zou dus eigenlijk 21% goedkoper kunnen zijn.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

GHoffenburger schreef:Het is inderdaad buiten de EU.
Stel even dat het niet toegestaan zou zijn. Hoe zou u een buiten de EU gevestigde webshop hierop willen aanpakken? Aan welke wetgeving zou die webshop moeten voldoen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat niet om een buiten de EU gevestigde webshop. De webshop is juist in Nederland gevestigd, maar TS woont buiten de EU.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

popbizzart schreef:Als de webshop een artikel verstuurt naar een adres buiten de EU hoeft hij daarover geen BTW te betalen.
Volgens mij moet een winkel ook BTW afdragen als de klant zich buiten de EU bevind.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor apparaten geld vaak dat de importeurs dit niet willen, BE 3 jaren garantie, DE 5 jaren en NL maar 2.

Ook de gratis opsturen bij garantie geld niet ik wil geen ruzie met importeur dus maak ik het ook daarom soms gewoon duurder.

En de BTW, naast 21% bestaat er ook 19% en 25% dus let eens op als je op vakantie gaat.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het is zeker wel verboden om voor klanten uit verschillende landen verschillende basisprijzen te hanteren. De BTW tarieven, extra verzendkosten etc behoren niet tot de basisprijs van het product.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

alfatrion schreef:
popbizzart schreef:Als de webshop een artikel verstuurt naar een adres buiten de EU hoeft hij daarover geen BTW te betalen.
Volgens mij moet een winkel ook BTW afdragen als de klant zich buiten de EU bevind.
Wanneer u goederen exporteert naar niet-EU-landen of opslaat in een douane-entrepot, brengt u 0% btw in rekening aan uw afnemer. Het maakt hierbij niet uit of u levert aan een ondernemer of aan een particulier. U moet wel de export aantonen. Dit doet u met behulp van uw administratie.

Bron: Belastingdienst

Gesloten