LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boeterente box 3 hypotheek aftrekbaar?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lisjan
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 okt 2012 13:13

boeterente box 3 hypotheek aftrekbaar?

Ongelezen bericht door Lisjan »

Ik heb zitten speuren op de site van de belastingdienst maar ik kom er niet uit.
Wij overwegen de hypotheek over te sluiten. Een gedeelte van de hypotheek is een zgn, box 3 hypotheek. De rente van dit hypotheekdeel is dus niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
Als wij de hypotheek oversluiten, is de boeterente die wij moeten betalen, dan wel aftrekbaar? Ik bedoel over de box 3 hypotheek.

Nog ter aanvulling: het is niet de bedoeling dat de boeterente wordt meegefinancierd.

Alvast dank voor het meedenken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: boeterente box 3 hypotheek aftrekbaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee. Waarom zou boeterente bij een box 3 lening(deel) aftrekbaar moeten zijn?

Zombiemaster
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: boeterente box 3 hypotheek aftrekbaar?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Tja, waarom niet? Je spreekt alsof er 2 hypotheken zijn. Maar kan dit niet ook met gewoon één hypotheek? Je bent toch niet verplicht om box1 volledig te gebruiken. Volgens mij mag je zelf kiezen of je een gedeelte in Box1 en een gedeelte in Box3 laat vallen. (Of alles in Box3.) En als het één hypotheek is, hoe kun je dan een verdeling van kosten maken?
Bedenk overigens wel dat Box3 volgende jaar naar 0,86% toegaat voor vermogens kleiner dan 100.000 p.p. Daarboven wordt het 1,38%.
En zou het niet nog voordeliger zijn, als je toch voldoende vermogen hebt om die 1,38% te hebben, om de woning gewoon met eigen geld te financieren? Bespaar je waarschijnlijk nog meer.

Overigens zijn alle kosten en boetes voor alle komende jaren in Box3 aftrekbaar. Je hebt het geld dan immers niet meer.....

Edit: Blijkbaar mag je niet zomaar de aangifte invullen op de manier die het beste uitkomt (Box1 of 3) maar met wat truukjes kan het wellicht wel:
https://financialfocus.abnamro.nl/vermo ... deliger-3/

Lisjan
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 okt 2012 13:13

Re: boeterente box 3 hypotheek aftrekbaar?

Ongelezen bericht door Lisjan »

Zombiemaster, dank u wel voor het antwoord.
Mijn info was inderdaad niet volledig genoeg. Het gaat om 2 hypotheken, waarvan er dus één in box 3 valt. Als beide hypotheken worden overgesloten moet over beide hypotheken boeterente worden betaald.
Maar als ik u goed begrijp maakt het niet uit in welke box de hypotheken vallen, en is betaalde boete aftrekbaar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: boeterente box 3 hypotheek aftrekbaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, niet. Natuurlijk is het wel zo dat het bedrag dat je aan boeterente betaalt het box 3 saldo verlaagt. Maar je mag de boete voor het box 3 deel niet opvoeren als aftrekbare kosten om box 1.

In feite is het niet anders dan wanneer je een gewone persoonlijke lening zou hebben gehad en die naar een goedkopere aanbieder zou willen oversluiten. Als je dat een boete voor moet betalen, dan kun je die ook niet zomaar in box 1 opvoeren als aftrekpost, omdat je toevallig ook een hypotheek hebt.

Als je een 'gewone' aflossing doet, dan kun je wel kiezen of je die op je box 1 deel of je box 3 deel doet. Maar rente en dit soort wel of niet aftrekbare kosten gaan naar rato.

Lisjan
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 okt 2012 13:13

Re: boeterente box 3 hypotheek aftrekbaar?

Ongelezen bericht door Lisjan »

Daar zit wel logica in, Kweenie. Jammer voor ons. Dat wordt dan nog eens stevig doorrekenen of het wel loont om over te sluiten. Dankjewel.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: boeterente box 3 hypotheek aftrekbaar?

Ongelezen bericht door SJZ »

Blijkbaar mag je niet zomaar de aangifte invullen op de manier die het beste uitkomt (Box1 of 3) maar met wat truukjes kan het wellicht wel:
Zombiemaster, misschien had je zelf dat artikel eerst moeten lezen voor je die link plaatst. Daar wordt uitgelegd hoe je een box-1-schuld naar box 3 kan krijgen. Maar daar heeft Lisjan helemaal niks aan: die wil een box-3-schuld naar box 1 halen.

Beetje flauw om Lisjan met foute informatie valse hoop te geven.

Gesloten