LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boetesysteem Psyq

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
IngeH
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2016 16:16

Boetesysteem Psyq

Ongelezen bericht door IngeH »

Psyq heeft een regeling waarbij je 24 uur tevoren een afspraak moet afzeggen, anders worden er kosten in rekening gebracht. Ik heb in maart een afspraak bij Psyq moeten afzeggen omdat ik wakker werd met keelonsteking. Heb toen direct afgebeld, maar dit was niet binnen 24 uur. Ik kreeg dus een rekening. Hiertegen heb ik protest aangetekend, maar er is geen sprake van enige coulance, zelfs als ik een verklaring van een huisarts kan overleggen. Mag een instelling een zo'n systeem zonder enige coulance/uitzondering instellen?

Van de kant van Psyq zijn overigens ook afspraken afgezegd waar ik niets tegen kan inbrengen, laat staan een rekening, ook al heb ik hiervoor vrij moeten nemen van mijn werk. Graag advies.

Inge

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Boetesysteem Psyq

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dan zou ik gewoon de rekening voor de gemiste werkuren bij Psyq indienen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Boetesysteem Psyq

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Een rekening indienen voor vrije uren die je hebt opgenomen is in ieder geval een garantie voor een frustrerende tijd. Laat het rusten en ga door met je leven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Boetesysteem Psyq

Ongelezen bericht door moederslink »

IngeH schreef:Psyq heeft een regeling waarbij je 24 uur tevoren een afspraak moet afzeggen, anders worden er kosten in rekening gebracht. Ik heb in maart een afspraak bij Psyq moeten afzeggen omdat ik wakker werd met keelonsteking. Heb toen direct afgebeld, maar dit was niet binnen 24 uur. Ik kreeg dus een rekening. Hiertegen heb ik protest aangetekend, maar er is geen sprake van enige coulance, zelfs als ik een verklaring van een huisarts kan overleggen. Mag een instelling een zo'n systeem zonder enige coulance/uitzondering instellen?

Van de kant van Psyq zijn overigens ook afspraken afgezegd waar ik niets tegen kan inbrengen, laat staan een rekening, ook al heb ik hiervoor vrij moeten nemen van mijn werk. Graag advies.
Dit is idd de gang van zaken waar niets tegenin is te brengen.
Zij plannen deze tijd in en deze tijd moet betaald worden.
Vwb de andere kant : als voorbeeld : mensen nemen ook vrij om meubels// pakketten e.d in ontvangst te nemen en ook vaak voor niets omdat er niet geleverd werd en dat wordt dan ook niet vergoed...helaas.
Als Psyq zelf afspraken af zegt wordt daarentegen wel de gecancelde afspraak later weer voor u ingepland en declareren zij deze niet extra.

Mucha

Re: Boetesysteem Psyq

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Boetesysteem Psyq

Ongelezen bericht door vroem »

het is geen boete....
het is een schadevergoeding , vanwege de inkomstenderving door de verloren gegane tijd. Wat de reden is doet eigenlijk niet ter zake, is uw overmacht dat u niet kon, niet die van de zorgverlener(s).
Dit soort praktijkkosten kunnen /mogen van de NZA niet omgeslagen worden in het behandeltarief, dus is dit helaas de enige manier.

U stelt dat de praktijk ook heeft afgezegd? hoe lang van te voren?
Overigens is het wel zo dat u een afspraak maakt bij de zorgverlener, niet andersom. Gebeurt op uw initiatief en dus met uw instemming, dan zijn gelijk de praktijkregels voor dit soort vervelende zaken van toepassing. En dat is inderdaad eenzijdig ja.
De opmerking dat u dan maar de bij u verloren tijd in rekening moet brengen raakt kant noch wal. tenzij de praktijk door u er van te voren op de hoogte is gebracht dat u dat gaat doen en tegen welk tarief dan, en akkoord gegaan is met die regeling (door zonder commentaar afspraken in te plannen) . Dan zou er juridisch wellicht ruimte voor zijn. Aan de andere kant maak ik met iemand die die kant op gaat en op die basis geen afspraken.

met de randopmerking dat ikzelf (ook zorgverlener zijnde) binnen grenzen dan ook wel coulant ben wanneer ik ook eens af heb moeten zeggen op te korte termijn. Maar dat is geen verplichting.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Boetesysteem Psyq

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De regels die Psyq hanteert voor het wegblijftarief ( èn het bedrag) staan op hun website. Er zijn enige onderdelen van Psyq die geen wegblijftarief hanteren. Een wegblijftarief is niet een officieel tarief: het is meer een soort "leveringsvoorwaarde ", waarmee je akkoord gaat ( moet gaan/moet meegedeeld worden ?) als je daar klant bent. Zie de tekst van de website van Psyq ( https://www.psyq.nl/vragen/over-kosten- ... aak-afzeg-) onderaan.
Bij zoeken op internet kwam ik (psychologen)-praktijken tegen die dit tarief niet in rekening brengen als er een geldige reden is.
Soms is er een regeling dat er de eerste keer en bij een geldige reden geen tarief wordt berekend. Maar als her vaker gebeurt, dat er dan, ook met terugwerkende kracht, rekeningen worden verstuurd.

Het kan gebeuren dat u verhinderd bent voor een afspraak. Wij vragen u om uw afspraak minimaal 24 uur van tevoren af te zeggen of te wijzigen. Tot 24 uur van tevoren kan dit kosteloos. Dit geldt zowel voor alle afspraken op onze vestigingen, individueel en in de groep, alsook de telefonische afspraken.
Wegblijftarief
Wanneer afspraken binnen 24 uur voor aanvang worden geannuleerd, brengen de meeste vestigingen een wegblijftarief bij u in rekening.

PsyQ/Parnassia Groep doet dit via Famed. De kosten behorende bij dit wegblijftarief bedragen € 65,- bij een individueel contact en €32,50 bij een telefonische afspraak of bij een groepscontact.
PsyQ/Lentis doet dit via de eigen financiële administratie (Team Facturatie) en breng een wegblijftarief van € 50,- in rekening
PsyQ/Mondriaan en PsyQ/METggz hanteren op dit moment nog geen wegblijftarief
Een overzicht van de PsyQ partners en hun vestigingen.

IngeH
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2016 16:16

Re: Boetesysteem Psyq

Ongelezen bericht door IngeH »

Ik wilde even iedereen die een reactie plaatste hartelijk danken. Jammer dat er niets tegen te doen is. Geen klantvriendelijk systeem...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Boetesysteem Psyq

Ongelezen bericht door vroem »

hoeft ook geen klantvriendelijk systeem te zijn aangezien er geen klanten zijn. Wel mensen die zorg vragen, en daarvoor op eigen initiatief tijd reserveren bij een zorgverlener of zorginstelling. Sorry, maar laten we zaken niet gaan verdraaien en doen alsof het probleem aan de kant van de zorgverlener zit. Die had de tijd vrij voor u. U was er niet. De reden was vervelend voor u, maar geen zaak die dan dus voor rekening zorgverlener moet zijn.
Het feit dat steeds meer ziekenhuizen een no show tarief ingevoerd hebben en zullen gaan invoeren zegt ook wel iets denk ik, mbt de kosten post die dit voor veel zo niet de meeste zorgverleners veroorzaakt.

Gesloten