LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
kweenie

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door kweenie »

stofzuigertje schreef:Lagere rente = lagere belastingteruggave & hogere spaarpremie spaarhypotheek en daarmee naast boete en volgend jaar dus beter.
Het gaat hier om een aflossingsvrij leendeel...
stofzuigertje schreef: Zelf denk ik aan 15 of 20 jaren vastzetten want afgelopen 100 jaren was de rente hoger!
Gelukkig geven resultaten uit het verleden ook garanties voor de toekomst...

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Misschien geen garantie maar een trend Kweenie :roll: :
De trend is dat mensen hun rente nu liever voor veel langere periodes vastzetten
http://www.beurs.nl/nieuws/binnenland/4 ... -goedkoper

kweenie

Helemaal mee eens, vandaar dat ik ook een paar keer heb gesuggereerd om ook naar 15 of 20 jaar te kijken.
(En dat het ook prettiger is om de rente tot 2027 vast te zetten in plaats van tot 2026 :) )

ingridje

Ongelezen bericht door ingridje »

Ze rekenen geen oversluit kosten als ik de boete betaal , (alleen 250 euro als je aan rentebemiddeling doet.)
betreft Moneyou hypotheek
ze bieden ook aan als ik de boete betaal, 15 en 20 jaar voor 2.73 % .... maandlast 287 euro
de hypotheek loopt tot januari 2038

oja
maar december 2017 loopt dus de rente af, kan ik dan nog wel afslosvrij deel voortzetten ? ....dat is toch af geschaft ?
en spaar deel kan ik dat ook voortzetten of moet ik overstappen naar een andere vorm ?

ik heb wel de rente's (aflosvrij) zo nu en dan bij gehouden
febr 2016 stond hij op 2.45 %
april 2.34 %
juni 2.28 %
aug 2.23 %
en nu dus 2.07 %

geheel oversluiten volgend jaar naar een andere bank is geen optie, ik werk nu minder dagen (ivm kinderen) en verdienen te weinig om dus naar een andere bank over te stappen, paar maanden geleden al geinformeerd bij de snsbank.

Ik kan inloggen op de website van moneyou en kan zo zien wat ze me bieden en hou dan de rente komende tijd in de gaten.

bedankt allemaal !! tot zo ver,

ingrid

kweenie

Je kunt je hypotheek gewoon voortzetten, ook als de rentevaste periode afloopt. Je mag dat zelfs bij een andere geldverstrekker voortzetten, als je zou willen. Je mag alleen tegenwoordig het aflossingsvrije of spaar-deel niet meer verhogen. Wil je verhogen, dan moet je voor die verhoging annuitair of lineair nemen. Zolang je niets verandert aan de hypotheek wordt er ook niet opnieuw getoetst of je inkomen wel klopt etc. Dus ook na december 2017 kun je je aflossingsvrije deel en je spaardeel gewoon voortzetten.

Het verschil met 15 of 20 jaar vind ik bij deze hypotheek wel heel hoog. Ik zou daarom bij deze rentes niet zo snel kiezen voor 15 of 20 jaar rentevast. Maar misschien dat die rentes binnenkort wel wat meer naar elkaar toe gaan?

litsenj

Ongelezen bericht door litsenj »

Ik zou eerst rustig afwachten wanneer de rente weer gaat stijgen. Als je dan (helaas) niet op het laagste punt oversluit, is het onwaarschijnlijk dat de rente erg hard is gestegen. Het verschil ten opzichte van nu is dan in ieder geval dat de boeterente een stuk lager is. Bedenk ook dat je vrijwel zeker minder rente gaat betalen dan nu het geval is.
Als je de renteontwikkelingen de komende tijd een beetje blijft volgen, ben je er snel genoeg bij. In ieder geval als je bij dezelfde bank blijft.
Zorg er wel voor dat je weet welke gegevens je nodig hebt om over te sluiten.

Ik ga er nu wel vanuit dat de rente van het spaardeel niet is gekoppeld aan het aflossingsvrije deel. Mochten deze rentes wel zijn gekoppeld, dan zou ik zeker niet oversluiten omdat het voordeel dan nog een stuk minder is. Wacht dan rustig af tot je rentevaste periode afloopt.

ingridje

Ongelezen bericht door ingridje »

Goededag,

Ben ik weer want het houdt me wel bezig.....

Ivm mogelijke stijging van de rente zoals vanmorgen in de krant te lezen.
Ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen !!!

boete is nu de dag 3181 euro
krijg dan 10 jaar vast met 2.0 % rente (aflosvrij deel verleng ik dan, spaardeel is nog niet te verlengen)
ga dan 12 maanden 283 euro per maand minder betalen dan nu (rente loopt officieel december 2017 af)
en het is aftrekbaar van de belasting

dus mijn gedachte is nu omzetten:
12 maanden (eerder om zetten) x 283 euro per maand = 3396 euro minder betalen dus staat bijna gelijk aan de boete......
en dan is het nog aftrekbaar van de belasting

Heb nu dan 2.0% rente en ja als ik de krant zo mag volgen gaat het alleen maar stijgen.

......................................

Of blijf ik een verkeerde gedachte gang houden ...dat ik met de boete quitte speel omdat ik nu al meteen minder ga betalen.
............................................

Graag nogmaals uw oordeel en bedankt,

ingrid

kweenie

Als je het gevoel hebt dat we nu wel zo'n beetje op het laatste punt zijn, en als je liever de zekerheid van de huidige rente wilt dan de onzekerheid van wat de rente binnenkort gaat doen, dan lijkt het mij een prima moment om de rente open te breken. De boeterente is inderdaad, net als gewone rente, aftrekbaar. Ik kan mij voorstellen dat je nu graag kiest voor rust en zekerheid.

jonis

En de volgende verhoging is inmiddels ook al weer een feit.

pompie

Ongelezen bericht door pompie »

Volgens mij best slim om nu vast te zetten. Gelden er echter nog extra eenmalige kosten om de rente te wijzigen bij jouw bank? En Jonis welke extra verhoging bedoel jij? Ik dacht zelf dat zo'n beetje alle banken nu één stapje hebben gezet in de afgelopen weken...?

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Je ziet nu een reactie van geldverstrekkers. Een enkele verhoogt meteen 0,25% en stapt daarmee in feite uit de markt. Je ziet dat bij de prijsvechters die gefundt worden door b.v. de pensioenfondsen, maar ook onze vrienden van Argenta en toebehoren bij Hypotrust. De grote banken hebben tot nu toe 1 x 0,10% verhoogd, behalve Rabo en Obvion, die hebben inmiddels 2x verhoogd en maken daarmee ook duidelijk dat ze de rest van het jaar geen nieuwe hypotheken meer hoeven. Je ziet b.v. bij Rabo vaak dat ze aan het eind van het jaar nog even een tijdje verlagen, om het marktaandeel op te krikken, dit jaar dus niet.

jonis

Als ze de rest van het jaar geen hypotheken meer hoeven doen ze wel de deur op slot want niet iedereen heeft behoefte aan een prijsvechter.....ik vond het in elk geval eind oktober mooi genoeg om hem 10 jaar vast te zetten en dan handel ik ernaar en blijf niet gaan zitten wachten en hopen op een ander tarief. Overigens ook niet geheel onbelangrijk daarbij ; het uitzitten van de rentevastperiode was duurder dan de nieuwe rente + de boete.

pompie

Ongelezen bericht door pompie »

Ik zie dat de Nederlandse kapitaalmarktrente weer wat aan het dalen is tov verleden week, gaan nu de hypotheekrentes ook weer omlaag? :wink:

jonis

pompie schreef:Ik zie dat de Nederlandse kapitaalmarktrente weer wat aan het dalen is tov verleden week, gaan nu de hypotheekrentes ook weer omlaag? :wink:

Zet de grafiek eens op jaarniveau....misschien herken je dan ook eens een nieuwe trend. :roll:

een vraag, een antwoord

jonis schreef:Als ze de rest van het jaar geen hypotheken meer hoeven doen ze wel de deur op slot want niet iedereen heeft behoefte aan een prijsvechter.....ik vond het in elk geval eind oktober mooi genoeg om hem 10 jaar vast te zetten en dan handel ik ernaar en blijf niet gaan zitten wachten en hopen op een ander tarief. Overigens ook niet geheel onbelangrijk daarbij ; het uitzitten van de rentevastperiode was duurder dan de nieuwe rente + de boete.
Je hebt nog steeds genoeg prijskopers die het liefst de laagste rente willen, je hebt ook hypotheekadviseurs, die steeds de aanbieders met de laagste rente adviseren.

Je hebt ook mensen, klanten evenzo als adviseurs, die wat verder kijken dan hun neus lang is.
Verder stimuleerde de overheids hypotheekverkoop door pensioenfondsen, je ziet nu dat bij een slechte marge b.v. Munt zich weer uit de markt terugtrekt. Ze kunnen de deur niet sluiten, want ze hebben een verantwoording t.o.v. hun bestaande cliëntenb.v. bij verbouwing of echtscheiding.

jonis

een vraag, een antwoord schreef:
jonis schreef:Als ze de rest van het jaar geen hypotheken meer hoeven doen ze wel de deur op slot want niet iedereen heeft behoefte aan een prijsvechter.....ik vond het in elk geval eind oktober mooi genoeg om hem 10 jaar vast te zetten en dan handel ik ernaar en blijf niet gaan zitten wachten en hopen op een ander tarief. Overigens ook niet geheel onbelangrijk daarbij ; het uitzitten van de rentevastperiode was duurder dan de nieuwe rente + de boete.
Je hebt nog steeds genoeg prijskopers die het liefst de laagste rente willen, je hebt ook hypotheekadviseurs, die steeds de aanbieders met de laagste rente adviseren.

Je hebt ook mensen, klanten evenzo als adviseurs, die wat verder kijken dan hun neus lang is.
Verder stimuleerde de overheids hypotheekverkoop door pensioenfondsen, je ziet nu dat bij een slechte marge b.v. Munt zich weer uit de markt terugtrekt. Ze kunnen de deur niet sluiten, want ze hebben een verantwoording t.o.v. hun bestaande cliëntenb.v. bij verbouwing of echtscheiding.
Wie kijkt niet verder dan dat zijn neus lang is?
Ik (en velen met mij) gaan niet oversluiten voor een 0,15% nog lagere "laagste rente" bij bijv Argenta.....want ik had het over openbreken van de rentevastperiode, (zoals in dit topic van toepassing is en wat ik gedaan heb) Dan komen er bij overstappen van verstrekker in de rentevastperiode nog bijv advies/taxatie/oversluitkosten etc nog extra bij terwijl alleen het renteverschil bij de "prijsvechter" bij mij nog geen 2 tientjes bruto per maand zijn.
Overstappen naar de prijsvechter zou dan zelfs over 10 jaar gerekend duurder zijn.

Jij had het daarbij er over dat ze geen hypotheken meer hoeven....dat was onzin natuurlijk, het is gewoon de prijs die je ervoor moet betalen en/of de marge die zij zich (kunnen) vragen. Dat die afwijkt van een concurrent is prima....anders was het ook allemaal zo'n eenheidsworst.

een vraag, een antwoord

Ik kan me herinneren dat jij bij een prima verstrekker zit, die af en toe ook wel erg goedkoop is. Soms, zoals thans, zelfs goedkoper dan Argenta.
Ieder bedrijf positioneert zich in de markt. Prijs vs. kwaliteit. Als dan de middelen opraken, of het rendement niet interessant is, zoals nu bij Rabo, Munt en Argenta, dan verhoog je je tarieven of je haalt lange renteperiodes uit je aanbod, zoals Bijbouwe.
Op dat moment ben je niet meer interessant t.o.v. een ING, SNS of ABN AMRO en valt je vraag weg. Ik heb het dus niet over 10 basispunten.

kweenie

Klopt. De rentetarieven zijn niet alleen afhankelijk zijn van de kapitaalmarktrentes, maar ook van de 'wil' van geldverstrekkers om nieuwe hypotheken af te sluiten. En dat het daarom niet altijd het handigste hoeft te zijn om de aanbieder te nemen die op het moment van afsluiten de allergoedkoopste rente heeft.

Er zijn inderdaad best veel voorbeelden van aanbieders die het ene moment met de tarieven stunten en een paar jaar later niet meer in de Nederlandse markt zijn geïnteresseerd en daarom relatief hoge verlengrentes aanbieden. Dan ben je 10 jaar lang misschien 0,1% goedkoper uit geweest, maar ben je de twintig jaar daarna bv. 0,3% duurder uit.

Maar dit staat natuurlijk los van de algemene trend voor de rentetarieven. Want niet alleen bij aanbieders die voor dit jaar genoeg hebben binnengehaald is de rente wat hoger geworden, dit gebeurt bij de meeste aanbieders op dit moment.

Gesloten