LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schuld door slapende Postbankrekening?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jack-83
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2016 13:26

Schuld door slapende Postbankrekening?

Ongelezen bericht door Jack-83 »

2 weken geleden stond er ineens een deurwaarder bij ons op de stoep met een vordering van de ING bank van dik € 600,-
Ik begreep het niet helemaal omdat wij helemaal geen klant zijn bij de ING bank, dus besloot maar inzage dossier aan te vragen bij het incassobureau omdat wij niet weten waar dit van is.

Ongeveer 1 week later ontvingen wij een brief dat het om een oude Postbank rekening ging, die zijn toendertijd inderdaad overgegaan naar de ING Bank maar toen was ik allang weg bij de Postbank.

Ze kunnen mij op korte termijn geen inzage geven in het dossier of verklaren waar dit bedrag vandaan komt, aangezien het dossier in het archief ligt van de ING bank.

Wel kunnen ze mij (uit coulance) een 50% kwijtschelding aanbieden als ik dik € 300,- binnen 1 maand betaal.

Ga ik hier niet op in dan dreigen ze met beslag te leggen voor dik € 600,-

Mijn vraag is, mag dit zomaar ?? Ik heb vroeger inderdaad mijn 1ste Postbankrekening geopend maar dit is zeker minimaal 12 jaar geleden gestopt aangezien ik ben overgestapt naar de Rabobank, ik ben mij dan ook niet bewust van enige schuld.
Ik heb nooit of te nimmer iets gehoord van de Postbank/ ING Bank tot de deurwaarder 2 weken geleden.

Mag dit allemaal ? ik heb nog 2 weken om te reageren op de brief van het incassobureau.

Groetjes,
Jack-83

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Schuld door slapende Postbankrekening?

Ongelezen bericht door Shine »

Ze kunnen mij op korte termijn geen inzage geven in het dossier of verklaren waar dit bedrag vandaan komt, aangezien het dossier in het archief ligt van de ING bank.
Nou dan halen ze dat bewijs stuk eerst maar eens uit dat archief van de nu ING bank. Immers, zij stellen iets, dan zullen ze het bewijs hiervoor ook eerst moeten leveren. Tot die tijd adviseer ik u om vooral niet te betalen. Geef dit echter wel schriftelijk aan bij het betreffende incassobureau.
Verder verbaast het mij dat u geen betaling sommatie brieven, voorafgaand aan dit bezoekje van de deurwaarder (was het echt wel een deurwaarder??) hebt ontvangen. Welk incassobureau betreft het trouwens?
Hebt u hierover ook al contact met de ING gehad? Wat geven zij aan?

Lees ook even: https://www.consuwijzer.nl/geld-betalen ... vraagt-mij
en lees ook even het onderwerp ' Verjaring'

Kortom, laat u niet bang maken met dit soort kreten en vooral laat u niet misleiden door in te gaan op hun aanbod.

Jack-83
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2016 13:26

Re: Schuld door slapende Postbankrekening?

Ongelezen bericht door Jack-83 »

Nee wij hebben geen enkele brief ontvangen van het deurwaarderskantoor/ Postbank/ ING. Ineens stond er een mevrouw van H.J. Jansen deurwaarderskantoor voor onze deur met de vordering van dik € 600,-

Ik heb gevraagd om duidelijkheid en vervolgens kwam de brief, ik citeer:

"U heeft mijn kantoor verzocht om aanvullende gegevens in dit dossier. Dit hebben wij voorgelegd aan de ING Bank. Echter gezien de verhuizing van het archief is het niet mogelijk om op korte termijn daarop terug te komen.

In overleg met de ING Bank is (uit coulance en voor het ongemak) besloten dat zij akkoord gaat met betaling van 50% van het openstaande saldo. Derhalve krijgt u een kwijtschelding van 50%

U kunt dus uw schuld afkopen middels betaling van € 330,17

Dit voorstel blijft een maand van kracht.

Indien u van deze mogelijkheid geen gebruik wenst te maken zal mijn opdrachtgever in het vervolgtraject aanspraak maken op het volledige bedrag."

kathy1978
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jan 2006 14:48

Re: Schuld door slapende Postbankrekening?

Ongelezen bericht door kathy1978 »

Snel ing bellen en wie eist bewijst. In geen geval betalen voordat duidelijk is waar dit over gaat. Eenmaal betaald moet je maar zien of je ooit nog je centen terug ziet. Hoe kunnen zij nu vorderen als ze naast een bedrag nog geen eens weten wat ze vorderen en waarom? Ik kan u morgen ook wel even een rekening sturen en wat vaag doen. Woont u allang op dit adres? Verder kan het natuurlijk ook nog verjaard zijn. En is die rekening wel echt opgeheven, want zou ook nog bankkosten van een lopende rekening kunnen zijn. Daarnaast zou u toch allang brieven gekregen moeten hebben en de rekening moet ook tegenwoordig wel oppoppen als u de belastingaangifte download. Al mijn nl rekingen staan daar elk jaar in maart automatisch in.

stofzuigertje

Re: Schuld door slapende Postbankrekening?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De gratis Postbank opzeggen was nooit nodig mits je niet rood stond.

Als ING zomaar geld voor deze gaat vragen en niets aan juiste adres geeft, en nu wel goede adres gevonden.
En is het wel Uw rekening van vroeger of toevallig heeft U dezelfde naam?

Wegens verhuizing niet te vinden maar kijk eens bij de saldo opgave als je de aangifte van 2014 erbij pakt.
Daar staan alle bank rekeningen + saldo op bij vooraf ingevulde.
Als geen Postbank saldo of ING saldo is het vermoedelijk voor andere persoon dus geen 50% betalen want die kwam wel erg snel.

Ook bij een kantoor langs gaan met oude nummer en vragen of er wat openstaat want elke ING medewerker moet dit oude Postbank nummer kunnen opzoeken en als niets even printje vragen.
Zij kunnen dan gelijk kijken of er werkelijk iets loopt tegen U en of het oplossen.

Ik heb ook nog een gratis rekening lopen en met het saldo van €0,53 zonder rente al jarenlang hetzelfde.

Moneyman
Berichten: 30364
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schuld door slapende Postbankrekening?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat mij vooral intrigeert, is het "anders wordt er beslag gelegd". Dat betekent dat er al een vonnis is, dat u dus gedagvaard moet zijn en dat dat vonnis aan u betekend zou zijn. Ik zou dus naast bewijs van de oorspronkelijke vordering ook een specificatie van de vordering en een kopie van alle relevante stukken opvragen. Tevens zou ik gewoon alvast het standpunt innemen dat de vordering verjaard is, tenzij zij aan kunnen tonen dat de verjaring is gestuit.

Los daarvan vraag ik me nu ineens wel af wanneer die verjaring is gaan lopen bij een in beginsel doorlopende bankrekening: ik denk op het moment dat de vordering opgeëist is. Dat moment kan relatief kort geleden zijn. De kans is dus best groot dat de vordering helemaal niet verjaard is, zeker als er sprake is van een vonnis. Maar goed, nogmaals: laat zij eerst maar eens bewijzen dat een en ander correct zou zijn verlopen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Schuld door slapende Postbankrekening?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Moneyman schreef:Wat mij vooral intrigeert, is het "anders wordt er beslag gelegd". Dat betekent dat er al een vonnis is,....
Of het is zo`n incassocowboy die door een beetje overdrijven probeert mensen angstig te maken - zodat ze maar betalen.
En, een bank, zeker de ING, zal m.i. echt niet zomaar iemand een rekening gaan sturen, om dan vervolgens een "korting" van zo`n 50 % van het eerst gevorderde bedrag te geven.

Ik zou eens kijken naar wie is die incassocowboy (is deze bekend, en zo ja, hoe is deze bekend). Is dit echt een deurwaarder? Dan lijkt me dit handelen niet helemaa juist (nooit eerder enige info - en dan ineens Bam! Vordering) - en gelijk dreigen met beslag?
Daarnaast : bel de ING - vraag om uitleg, en hoe / wat - kan zomaar zijn dat deze meneer jansen dit zelf bedacht heeft - zou ING niet blij mee zijn daar dan hun naam mogelijk misbruikt word....

BL2
Berichten: 4875
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Schuld door slapende Postbankrekening?

Ongelezen bericht door BL2 »

Het komt bijzonder vreemd over dat ING zomaar "a la minute" een korting geeft van 50 procent omdat ze de bewijsstukken niet kunnen vinden. Dit komt niet echt betrouwbaar en juist over.
Mijn idee is, dit bedenkt het incasso buro gewoon allemaal zelf, vooral ook door het feit dat de zgn korting weer spoedig zal vervallen.
Absoluut niet betalen !!

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Schuld door slapende Postbankrekening?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Los daarvan vraag ik me nu ineens wel af wanneer die verjaring is gaan lopen bij een in beginsel doorlopende bankrekening: ik denk op het moment dat de vordering opgeëist is.
Waarom dan pas?

Naar vaste rechtspraak begint de verjaringstermijn te lopen de dag na die waarop je een rechtsvordering tot vergoeding van schade kan instellen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 004:AR1739

Moneyman
Berichten: 30364
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schuld door slapende Postbankrekening?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Guardian72 schreef:
Moneyman schreef:Wat mij vooral intrigeert, is het "anders wordt er beslag gelegd". Dat betekent dat er al een vonnis is,....
Of het is zo`n incassocowboy die door een beetje overdrijven probeert mensen angstig te maken - zodat ze maar betalen.
En, een bank, zeker de ING, zal m.i. echt niet zomaar iemand een rekening gaan sturen, om dan vervolgens een "korting" van zo`n 50 % van het eerst gevorderde bedrag te geven.

Ik zou eens kijken naar wie is die incassocowboy (is deze bekend, en zo ja, hoe is deze bekend). Is dit echt een deurwaarder? Dan lijkt me dit handelen niet helemaa juist (nooit eerder enige info - en dan ineens Bam! Vordering) - en gelijk dreigen met beslag?
Daarnaast : bel de ING - vraag om uitleg, en hoe / wat - kan zomaar zijn dat deze meneer jansen dit zelf bedacht heeft - zou ING niet blij mee zijn daar dan hun naam mogelijk misbruikt word....
In het topic blijkt al duidelijk wie de deurwaarder is. Mocht je willen checken of die echt bestaat; check dan het register op de website van de KBvG. Zie http://registergerechtsdeurwaarders.nl/

Moneyman
Berichten: 30364
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schuld door slapende Postbankrekening?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Los daarvan vraag ik me nu ineens wel af wanneer die verjaring is gaan lopen bij een in beginsel doorlopende bankrekening: ik denk op het moment dat de vordering opgeëist is.
Waarom dan pas?

Naar vaste rechtspraak begint de verjaringstermijn te lopen de dag na die waarop je een rechtsvordering tot vergoeding van schade kan instellen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 004:AR1739
Maar wanneer is dat bij een gewone lopende rekening? Niet eerder dan het moment dat er in strijd met de voorwaarden wordt gehandeld en er een opeisbare vordering is, toch?

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Schuld door slapende Postbankrekening?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij mij staat er in de voorwaarden voor het rood staan dat je tenminste 1 keer per 3 maanden zwart moet staan.

Gesloten