LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
De overheid promootte steeds het gebruik van (semi-)elektrische auto's . Vandaar dat er een gewichtscorrectie van 125kg in de belastingtabel werd verleend in geval van hybride autos t.o.v. benzine auto's.
Op basis van deze info kocht ik in september l.l. een hybride Toyota Auris (combi benzine/accu's) Voor mij was de motorrijtuigenbelasting per kwartaal €145.
Wat schetst mijn verbazing dat ik nu een brief van de belastingdienst krijg : de gewichtscorrectie vervalt, waardoor ik feitelijk 2 klassen hoger kom te zitten en nu € 190 per kwartaal moet gaan betalen. Deze exceptionele verhoging wordt gemotiveerd op de site. Reden: hybride rijden is toch niet zo zuinig gebleken en de overheid zet in op volledig elektrisch rijden.
Alleen voor bedrijfswagens geldt kennelijk een overgangsregel maar Jan met de pet legt het loodje (of beter gezegd: moet de daalders laten rinkelen)
Had men ook hier geen overgangsmaatregel kunnen bedenken, bijvoorbeeld door een geringere gewichtscorrectie toe te passen??
Bezwaar tegen deze wettelijk regeling is niet mogelijk. Denk je iets aan het milieu te doen wordt je nu wettelijk gestraft??!!!
Op basis van deze info kocht ik in september l.l. een hybride Toyota Auris (combi benzine/accu's) Voor mij was de motorrijtuigenbelasting per kwartaal €145.
Wat schetst mijn verbazing dat ik nu een brief van de belastingdienst krijg : de gewichtscorrectie vervalt, waardoor ik feitelijk 2 klassen hoger kom te zitten en nu € 190 per kwartaal moet gaan betalen. Deze exceptionele verhoging wordt gemotiveerd op de site. Reden: hybride rijden is toch niet zo zuinig gebleken en de overheid zet in op volledig elektrisch rijden.
Alleen voor bedrijfswagens geldt kennelijk een overgangsregel maar Jan met de pet legt het loodje (of beter gezegd: moet de daalders laten rinkelen)
Had men ook hier geen overgangsmaatregel kunnen bedenken, bijvoorbeeld door een geringere gewichtscorrectie toe te passen??
Bezwaar tegen deze wettelijk regeling is niet mogelijk. Denk je iets aan het milieu te doen wordt je nu wettelijk gestraft??!!!
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
Dat is inderdaad niet leuk, en niet om zout in de wonde te strooien, maar op zich waren deze plannen in augustus al bekend, dus voordat je de auto kocht. Ik snap dat je op zo'n moment eerder bezig bent met het uitzoeken van velgen en de juiste kleur, dat zijn leukere dingen dat dit soort details, maar hier zijn ze al zo ongeveer het hele jaar over aan het steggelen.Limbojoe schreef:De overheid promootte steeds het gebruik van (semi-)elektrische auto's . Vandaar dat er een gewichtscorrectie van 125kg in de belastingtabel werd verleend in geval van hybride autos t.o.v. benzine auto's.
Op basis van deze info kocht ik in september l.l. een hybride Toyota Auris (combi benzine/accu's) Voor mij was de motorrijtuigenbelasting per kwartaal €145.
Wat schetst mijn verbazing dat ik nu een brief van de belastingdienst krijg : de gewichtscorrectie vervalt, waardoor ik feitelijk 2 klassen hoger kom te zitten en nu € 190 per kwartaal moet gaan betalen. Deze exceptionele verhoging wordt gemotiveerd op de site. Reden: hybride rijden is toch niet zo zuinig gebleken en de overheid zet in op volledig elektrisch rijden.
Alleen voor bedrijfswagens geldt kennelijk een overgangsregel maar Jan met de pet legt het loodje (of beter gezegd: moet de daalders laten rinkelen)
Had men ook hier geen overgangsmaatregel kunnen bedenken, bijvoorbeeld door een geringere gewichtscorrectie toe te passen??
Bezwaar tegen deze wettelijk regeling is niet mogelijk. Denk je iets aan het milieu te doen wordt je nu wettelijk gestraft??!!!
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
Limbojoe schreef:Denk je iets aan het milieu te doen wordt je nu wettelijk gestraft??!!!
Het voorstel voor deze wijziging was begin dit jaar al bekend zelfs:Limbojoe schreef:Deze exceptionele verhoging wordt gemotiveerd op de site. Reden: hybride rijden is toch niet zo zuinig gebleken en de overheid zet in op volledig elektrisch rijden.
http://www.abab.nl/wijzigingen-autobelastingen-2017
hier wist de fantastische dealer wel van af toen hij u de gratis tomtom aanbood vanwege de gebrekkige toyota navigatie, maar hij was denk ik even vergeten dit aan u te melden.
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
ik ben blij dat we eindelijk weer van deze subsidie af zijn. op deze manier is iedereen weer gewoon gelijk.
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
De auto is zwaarder dan een vergelijkbare auto en geeft dus meer slijtage aan het wegennet.Limbojoe schreef: Denk je iets aan het milieu te doen wordt je nu wettelijk gestraft??!!!
De benzinemotor is tenminste net zo vervuilend als van een normale benzineauto.
De kolencentrales met hun vervuilende uitstoot maken overuren ) voor de stoomlevering voor de elektrisch aangedreven auto's en dat is allerminst goed voor het milieu en daarmee is ook uw denkwijze fout gebleken.
De gebruiker betaald en dat vraagt van iedereen een evenredige bijdrage, zonder subsidieregeling.
Een nadelig bijkomend effect zal zijn dat de auto t.z.t. geen geliefde inruilauto zal blijken te zijn, niet alleen vanwege de hogere gebruikers kosten, maar ook nog eens i.v.m. het verouderde accupakket en u ook daar nog eens op zal moeten inleveren.
Soms pakken goedbedoelde keuzes helemaal verkeerd uit.
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
99.9 % van de mensen die in zo'n hybride rijden hebben die maar om 1 reden gekozen.. fiscaal voordeel.mein33 schreef: Soms pakken goedbedoelde keuzes helemaal verkeerd uit.
dat het milieu er eventueel bij gebaat zou zijn is dan mooi meegenomen.
als deze prius/auris rijders zich echt zo bekommeren om het milieu dan zag je ze niet zo vaak op de linkerbaan voorbij stuiven.
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
Ja, dat had men kunnen duren. Maar dat hoeven ze niet te doen. Iets vergelijkbaars speelde een paar jaar geleden, toen de vrijstelling voor minder vervuilende auto's kwam te vervallen. Bij een diesel betekende dat dat je ineens van nul naar ongeveer duizend euro per jaar ging.Had men ook hier geen overgangsmaatregel kunnen bedenken, bijvoorbeeld door een geringere gewichtscorrectie toe te passen??
Ook niet leuk. Maar het staat de overheid vrij om bepaalde uitzonderingen op standaardregels te laten vervallen, zeker als blijkt dat de uitzonderingen geen effect hebben of de basis voor de uitzonderingen niet (meer) op gaat.
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
Na afschaffen van belastingvrije spaardiesels en de stekker auto die soms nooit geladen werd was deze maatregel te verwachten.
Wel wacht ik al jarenlang op stekker auto en de BMW met hulpmotortje, er zijn bedrijven die aanbieden om die voor €5000,- gemonteerde meerprijs te verwijderen!
Bij deze Toyota helaas niet mogelijk.
Wel wacht ik al jarenlang op stekker auto en de BMW met hulpmotortje, er zijn bedrijven die aanbieden om die voor €5000,- gemonteerde meerprijs te verwijderen!
Bij deze Toyota helaas niet mogelijk.
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
De grootste denkfout maak jij. Het gaat hier om een hybride, de accu's laden op tijdens het rijden en dus niet door kolencentrales. Als jij een vergelijkbare niet hybride auto vindt waarbij de CO2 uitstoot minder is dan 82 gram / km dan ben je een knappe jonge. Tijdens het rijden op benzine draait de electromotor mee voor extra vermogen. Hierdoor is de CO2 uitstoot altijd minder als bij een niet hybride benzine motor met hetzelfde vermogen.mein33 schreef:De auto is zwaarder dan een vergelijkbare auto en geeft dus meer slijtage aan het wegennet.Limbojoe schreef: Denk je iets aan het milieu te doen wordt je nu wettelijk gestraft??!!!
De benzinemotor is tenminste net zo vervuilend als van een normale benzineauto.
De kolencentrales met hun vervuilende uitstoot maken overuren ) voor de stoomlevering voor de elektrisch aangedreven auto's en dat is allerminst goed voor het milieu en daarmee is ook uw denkwijze fout gebleken.
Het probleem is dat de overheid onbetrouwbaar is, eerst enorm hybrides en electrische auto's promoten en vervolgens als het halve land daarin rijdt de belasting heerlijk opschroeven...klinkt als bedrog... Als we nu eens de milieuschade van vol benzine auto's in de wegenbelasting gingen verdisconteren dan zou het al een stuk eerlijker zijn.De gebruiker betaald en dat vraagt van iedereen een evenredige bijdrage, zonder subsidieregeling.
Een nadelig bijkomend effect zal zijn dat de auto t.z.t. geen geliefde inruilauto zal blijken te zijn, niet alleen vanwege de hogere gebruikers kosten, maar ook nog eens i.v.m. het verouderde accupakket en u ook daar nog eens op zal moeten inleveren.
Soms pakken goedbedoelde keuzes helemaal verkeerd uit.
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
De plugin hybride is een ander verhaal. De gewone hybride laadt automatisch op tijdens het rijden. Daardoor heb je automatisch minder verbruik dan een vergelijkbare auto. Dit scheelt plm 35% in vervuilende uitstoot en plm 25% in benzine verbruik. In de stad rijdt de auto volledig electrisch waardoor de fijnstof NUL is en de auto dus juist daar waar veel mensen last hebben van uitstoot laag is. Tot er electrische auto's of waterstofauto's komen met goede actieradi is de hybride een prima tussen oplossing.stofzuigertje schreef:Na afschaffen van belastingvrije spaardiesels en de stekker auto die soms nooit geladen werd was deze maatregel te verwachten.
Wel wacht ik al jarenlang op stekker auto en de BMW met hulpmotortje, er zijn bedrijven die aanbieden om die voor €5000,- gemonteerde meerprijs te verwijderen!
Bij deze Toyota helaas niet mogelijk.
Dit mag best beloond worden...door het gewicht van de accu's niet mee te tellen bij de wegenbelasting...
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
Wellicht een tikkeltje overdreven ????olaf79 schreef:......, eerst enorm hybrides en electrische auto's promoten en vervolgens als het halve land daarin rijdt de belasting heerlijk opschroeven....
Dat de overheid niet de meest betrouwbare (auto)partner is, is al geruime tijd bekend. Denk b.v. aan de oldtimerregeling. Dus wat dat betreft ben ik het wel met je eens.
v.d.Heyden
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
Hybride bakjes verbruiken evenveel vloeibare dinos als de gewone benzine-variant. Of er moet als een rollator mee worden gereden. Want en rijden en opladen... da's best veel werk.
Hybride auto's zijn voorlopig nog in een ontwikkelingsfase. Vroeger waren de laptops en autotelefoons ook niet zuinig en klein en licht.... Tot die tijd moet de regering ook niet gaan doen alsof hybride auto's echt milieuvriendelijk zijn.
Hybride auto's zijn voorlopig nog in een ontwikkelingsfase. Vroeger waren de laptops en autotelefoons ook niet zuinig en klein en licht.... Tot die tijd moet de regering ook niet gaan doen alsof hybride auto's echt milieuvriendelijk zijn.
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
Olaf heeft gelijk, ik koop wel een oude Prius van meer dan 15 jaren oud, 25 jaren parkeren en dan kan ik gratis rijden als hij zijn 40E verjaardag mag vieren...
Ik weet alleen niet wat tegen die tijd een nog nauwelijks leverbaar accu pack gaat kosten voor dit soort.....?
Ik weet alleen niet wat tegen die tijd een nog nauwelijks leverbaar accu pack gaat kosten voor dit soort.....?
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
Dat is pertinent onwaar. Ik weet uit ervaring dat een hybride in vrijwel alle omstandigheden veel zuiniger is dan dezelfde soort auto die niet hybride is.absent schreef:Hybride bakjes verbruiken evenveel vloeibare dinos als de gewone benzine-variant. Of er moet als een rollator mee worden gereden. Want en rijden en opladen... da's best veel werk.
Hybride auto's zijn voorlopig nog in een ontwikkelingsfase. Vroeger waren de laptops en autotelefoons ook niet zuinig en klein en licht.... Tot die tijd moet de regering ook niet gaan doen alsof hybride auto's echt milieuvriendelijk zijn.
Uiteraard blijft het een tussen oplossing. Maar wel een die echt werkt.
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
Dat hangt nogal van het type bestuurder af, de Prius, een van de meest verkochte, kan tot 50 km/h elektrisch rijden, daarna wordt het altijd benzine. Het hangt dus nogal van de rijstijl af, A) omdat als je volgas geeft de benzinemotor meteen er bij aan springt, en B) als je 51km/h rijdt, dit ook al gebeurd. Een collega van me heeft zo'n ding, en ging pas zuinig rijden toen hem dit na een middagje zuinig rijden cursus duidelijk werd. Dat was wel het model van de vorige generatie, misschien dat je er nu harder elektrisch mee kan rijden, maar binnen onze leasevloot waren de Megane dci's allemaal zuiniger dan de priussen.olaf79 schreef:De plugin hybride is een ander verhaal. De gewone hybride laadt automatisch op tijdens het rijden. Daardoor heb je automatisch minder verbruik dan een vergelijkbare auto. Dit scheelt plm 35% in vervuilende uitstoot en plm 25% in benzine verbruik. In de stad rijdt de auto volledig electrisch waardoor de fijnstof NUL is en de auto dus juist daar waar veel mensen last hebben van uitstoot laag is. Tot er electrische auto's of waterstofauto's komen met goede actieradi is de hybride een prima tussen oplossing.stofzuigertje schreef:Na afschaffen van belastingvrije spaardiesels en de stekker auto die soms nooit geladen werd was deze maatregel te verwachten.
Wel wacht ik al jarenlang op stekker auto en de BMW met hulpmotortje, er zijn bedrijven die aanbieden om die voor €5000,- gemonteerde meerprijs te verwijderen!
Bij deze Toyota helaas niet mogelijk.
Dit mag best beloond worden...door het gewicht van de accu's niet mee te tellen bij de wegenbelasting...
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
De prius kan tot 70 km volledig electrisch rijden. Een Megane diesel mag je niet vergelijken met een (veel grotere) prius hybride. Als ik mijn Megan Hatchback met automaat vergelijk met mijn Auris Hybrid (die groter is en ook nog meer vermogen heeft) dan is het verbruik ongeveer met 50% gedaald. De megane is vooral in de stad een brandstof slurper.sjohie schreef:Dat hangt nogal van het type bestuurder af, de Prius, een van de meest verkochte, kan tot 50 km/h elektrisch rijden, daarna wordt het altijd benzine. Het hangt dus nogal van de rijstijl af, A) omdat als je volgas geeft de benzinemotor meteen er bij aan springt, en B) als je 51km/h rijdt, dit ook al gebeurd. Een collega van me heeft zo'n ding, en ging pas zuinig rijden toen hem dit na een middagje zuinig rijden cursus duidelijk werd. Dat was wel het model van de vorige generatie, misschien dat je er nu harder elektrisch mee kan rijden, maar binnen onze leasevloot waren de Megane dci's allemaal zuiniger dan de priussen.olaf79 schreef:De plugin hybride is een ander verhaal. De gewone hybride laadt automatisch op tijdens het rijden. Daardoor heb je automatisch minder verbruik dan een vergelijkbare auto. Dit scheelt plm 35% in vervuilende uitstoot en plm 25% in benzine verbruik. In de stad rijdt de auto volledig electrisch waardoor de fijnstof NUL is en de auto dus juist daar waar veel mensen last hebben van uitstoot laag is. Tot er electrische auto's of waterstofauto's komen met goede actieradi is de hybride een prima tussen oplossing.stofzuigertje schreef:Na afschaffen van belastingvrije spaardiesels en de stekker auto die soms nooit geladen werd was deze maatregel te verwachten.
Wel wacht ik al jarenlang op stekker auto en de BMW met hulpmotortje, er zijn bedrijven die aanbieden om die voor €5000,- gemonteerde meerprijs te verwijderen!
Bij deze Toyota helaas niet mogelijk.
Dit mag best beloond worden...door het gewicht van de accu's niet mee te tellen bij de wegenbelasting...
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
Het is geen subsidie, maar je betaalde minder belasting. Is toch wat anders. Het zou subsidie zijn als je geld toe kreeg, maar je betaalde nog altijd gewoon belasting over de prijs van zo'n auto.kokka schreef:ik ben blij dat we eindelijk weer van deze subsidie af zijn. op deze manier is iedereen weer gewoon gelijk.
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
Bij constante snelheid/toeren heeft hybride weinig voordeel. Maar bij optrekken en veel variatie in toeren heeft een elektromotor veel voordelen boven een verbrandingsmotor. Een elektromotor heeft nl veel minder last van afnemende efficiënte bij variërende toeren. Daarom is hybride vooral bij stadsverkeer handig.
Re: verval gewichtscorrectie bij hybrideauto's
Dat is helemaal niet anders. Jouw definitie van subsidie is te eng. Subsidie betekent letterlijk vertaald "hulp, ondersteuning en bijstand". Een korting op een te betalen belasting is zo evengoed een subsidie als wanneer je datzelfde bedrag (terug)gestort zou krijgen.GJvdZ schreef:Het is geen subsidie, maar je betaalde minder belasting. Is toch wat anders. Het zou subsidie zijn als je geld toe kreeg, maar je betaalde nog altijd gewoon belasting over de prijs van zo'n auto.kokka schreef:ik ben blij dat we eindelijk weer van deze subsidie af zijn. op deze manier is iedereen weer gewoon gelijk.