Maandelijks wordt ik uit Amerika betaald in Amerikaanse dollars op mijn persoonlijke bankrekening. Deze bankrekening is in euro's en de ING zet de Amerikaanse dollars automatisch om in deze valuta. Natuurlijk rekenen zij kosten voor deze handeling maar dat is logisch. Wat ik echter niet begrijp is de koers die zij hanteren tijdens het omzetten van de valuta. Ik merk nu al meerdere maanden dat de koers die de ING hanteert erg veel afwijkt van de reële koers die u kunt vinden op verschillende websites zoals Wisselkoers.nl.
Een voorbeeld uit persoonlijke ervaring is de storting die gisteren op 25 November heeft plaats gevonden. Deze storting is omgezet tegen de volgende koers volgens de ING

€1,- wordt omgezet naar $1,069. Dit kunt u dan makkelijk omrekenen naar €0,935 per dollar (Dit bedrag is meestal hoger i.v.m. de verkoop- en aankoopkoers maar dit laten we buiten beschouwing omdat de ING dat ook doet)
Echter als u kijkt via verschillende websites kunt u zien dat de koers van 25 november $1,058 per euro bedraagt en als u dit omrekent komt u uit op €0,945 per dollar. Waar dit dus op neer komt is dat ik maar liefst €0,011 per dollar misloop. Als het gaat om kleine stortingen is het niet zo heel erg, dan loopt u €0,55 mis op een storting van $50,- maar in mijn geval gaat het om redelijk significante bedragen. Na wat rekenwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik om en nabij €225,- ben misgelopen in de laatste 7 maanden vanwege het feit dat ING foutieve koersen gebruikt wat toch wel een redelijk groot bedrag is. Ik heb toen ik dit opmerkte in Augustus gebeld met de ING en destijds ben ik gecompenseerd voor de foutieve koers die zij in Augustus hadden gehanteerd en er werd mij gezegd dat het een foutje was.
Het vervelende is echter dat dit 'foutje', desondanks mijn telefoontje, nog steeds plaatsvind en ik denk dat dit niet alleen in mijn situatie voorkomt. Dat ik daarop attent ben betekent echter niet dat iedereen dat is. Daarom wil ik u ook graag waarschuwen dat u de koers in de gaten moet houden als u een storting krijgt in een vreemde valuta want het kan zomaar zijn dat u geld misloopt en dat dit geld verdwijnt of in iemand anders zijn zakken terechtkomt.
Mvg,
Heesterman