LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] stopzetting toeslagen
stopzetting toeslagen
Voor een ouder echtpaar (70+) is na het overlijden van hun boekhouder eea stil komen te staan wat betreft aangifte.
Na 2014 werd na het niet doen van aangifte het inkomen van de vrouw voor 2014 en 2015 geschat, waardoor het inkomen tot gevolg had dat ze in 2014 geen recht zouden hebben op zorgtoeslag.
Nu in 2016 is opgemerkt dat er geen aangifte was gedaan door de boekhouder en werd de aangifte alsnog gedaan.
Zorgtoeslag is nu met terugwerkende kracht rechtgezet voor 2014 en wordt uitbetaald.
Maar de belastingdienst heeft eind 2014 de zorgtoeslag STOP gezet. Dit heeft tot gevolg dat ondanks het alsnog doen van de aangifte en het recht zetten van het inkomen, er WEL in 2014 maar NIET in 2015 zorgtoeslag wordt toegekend. (want voor 2014 was er dus een aanvraag, maar voor 2015 bestond er volgens de belastingdienst geen aanvraag.) Deze stopzetting hebben ze dus niet ook met terugwerkende kracht ongedaan gemaakt. De zorgtoeslag mag nu niet meer worden aangevraagd voor 2015.
Weet iemand of het echtpaar in haar recht staat om zorgtoeslag voor 2015 af te dwingen?
Na 2014 werd na het niet doen van aangifte het inkomen van de vrouw voor 2014 en 2015 geschat, waardoor het inkomen tot gevolg had dat ze in 2014 geen recht zouden hebben op zorgtoeslag.
Nu in 2016 is opgemerkt dat er geen aangifte was gedaan door de boekhouder en werd de aangifte alsnog gedaan.
Zorgtoeslag is nu met terugwerkende kracht rechtgezet voor 2014 en wordt uitbetaald.
Maar de belastingdienst heeft eind 2014 de zorgtoeslag STOP gezet. Dit heeft tot gevolg dat ondanks het alsnog doen van de aangifte en het recht zetten van het inkomen, er WEL in 2014 maar NIET in 2015 zorgtoeslag wordt toegekend. (want voor 2014 was er dus een aanvraag, maar voor 2015 bestond er volgens de belastingdienst geen aanvraag.) Deze stopzetting hebben ze dus niet ook met terugwerkende kracht ongedaan gemaakt. De zorgtoeslag mag nu niet meer worden aangevraagd voor 2015.
Weet iemand of het echtpaar in haar recht staat om zorgtoeslag voor 2015 af te dwingen?
Re: stopzetting toeslagen
Je kunt nog zorgtoeslag aanvragen zolang de termijn voor het doen van aangifte inkomstenbelasting nog niet verstreken is. Normaal is dat 1 april.
Heb je uitstel tot 1 september 2016, dan kun je tot die datum nog een aanvraag doen. Heb je uitstel tot 1 mei 2017, dan kun je tot die datum een aanvraag doen.
ALS je een voorschot hebt ontvangen, dan heb je dus een aanvraag gedaan, en wordt er altijd afgerekend.
Het lijkt er hier op dat de termijn voor 2015 al verstreken is en dat er geen voorschot verleend is. Dan is het nu te laat om het nog aan te vragen. Zo is het nu eenmaal wettelijk geregeld, de belastingdienst heeft tot taak dat uit te voeren.
Heb je uitstel tot 1 september 2016, dan kun je tot die datum nog een aanvraag doen. Heb je uitstel tot 1 mei 2017, dan kun je tot die datum een aanvraag doen.
ALS je een voorschot hebt ontvangen, dan heb je dus een aanvraag gedaan, en wordt er altijd afgerekend.
Het lijkt er hier op dat de termijn voor 2015 al verstreken is en dat er geen voorschot verleend is. Dan is het nu te laat om het nog aan te vragen. Zo is het nu eenmaal wettelijk geregeld, de belastingdienst heeft tot taak dat uit te voeren.
Voor de zorg toeslag is uw inkomen nodig, en dat was fout.
Verder is 2016 aan te vragen en ik weet niet of 2015 nog aan te vragen is, ik vermoed dat dit tot eind september 2016 was, maar weet het niet zeker!
U is zelf verantwoordelijk, en de boekhouder, neem een betere of ga naar de vakbond die het ook goed en voordelig doet en als gepensioneerde is het vaak voordeliger omdat je de stakingskas niet kan plunderen....
Verder is 2016 aan te vragen en ik weet niet of 2015 nog aan te vragen is, ik vermoed dat dit tot eind september 2016 was, maar weet het niet zeker!
U is zelf verantwoordelijk, en de boekhouder, neem een betere of ga naar de vakbond die het ook goed en voordelig doet en als gepensioneerde is het vaak voordeliger omdat je de stakingskas niet kan plunderen....
@Stofzuigertje: Of je neemt de moeite het bericht eerst te lezen voor je reageert. En er dan achter komt dat de boekhouder overleden is en het gedupeerde echtpaar 70+ jaar oud is, en dus niet zo snel en bijtijds is.stofzuigertje schreef:Voor de zorg toeslag is uw inkomen nodig, en dat was fout.
stofzuigertje schreef: U is zelf verantwoordelijk, en de boekhouder, neem een betere of ga naar de vakbond die het ook goed en voordelig doet en als gepensioneerde is het vaak voordeliger omdat je de stakingskas niet kan plunderen....
stofzuigertje - Kun je niet eerst beter lezen wat er geschreven staat, voor je zo'n opmerking plaatst.k2p schreef:Voor een ouder echtpaar (70+) is na het overlijden van hun boekhouder eea stil komen te staan wat betreft aangifte.
Het echtpaar is zelf verantwoordelijk, echter de meeste mensen van de generatie 70+ hebben hier hulp bij nodig, bijvoorbeeld een boekhouder. Ware het niet dat zoals de TS schrijft deze was overleden en dit pas in 2016 hebben vernomen .
Er kon tot 1 september 2016 (zonder uitstel) zorgtoeslag 2015 worden aangevraagd en verkregen. Voor 2014 was de voorlopige beschikking € 0 zorgtoeslag, later gewijzigd in wél zorgtoeslag. Helaas is er in deze situatie achteraf geen recht op zorgtoeslag voor 2015. Simpel gezegd: de zorgtoeslag was niet slapend zoals in 2014, maar dood (2015)
Hetgeen resulteert in een helaas pindakaas verhaal. In 2016 had direct na het bericht van het overlijden van de boekhouder aan de bel getrokken moeten worden. Bijvoorbeeld door lid te worden van een ouderenbond (voor een paar tientjes) met gratis aangifte en aanvraag zorgtoeslag.
Aangifte 2015 en in combinatie het aanvragen van zorgtoeslag 2015 was dus tot 1 september 2016 mogelijk geweest. Voor het verkrijgen van (een relatief kleine) zorgtoeslag moet er dan wel een aftrekpost zoals specifieke zorgkosten zijn. Het echtpaar is ondanks leeftijd mijns inziens wel laakbaar laks geweest in dezen.
Hetgeen resulteert in een helaas pindakaas verhaal. In 2016 had direct na het bericht van het overlijden van de boekhouder aan de bel getrokken moeten worden. Bijvoorbeeld door lid te worden van een ouderenbond (voor een paar tientjes) met gratis aangifte en aanvraag zorgtoeslag.
Aangifte 2015 en in combinatie het aanvragen van zorgtoeslag 2015 was dus tot 1 september 2016 mogelijk geweest. Voor het verkrijgen van (een relatief kleine) zorgtoeslag moet er dan wel een aftrekpost zoals specifieke zorgkosten zijn. Het echtpaar is ondanks leeftijd mijns inziens wel laakbaar laks geweest in dezen.
@Fisbel : Wat bedoelt u eigenlijk met "Voor het verkrijgen van (een relatief kleine) zorgtoeslag moet er dan wel een aftrekpost zoals specifieke zorgkosten zijn." ? Ik dacht dat zorgtoeslag er voor iedereen was die niet voldoende inkomen heeft, en ziektekostenverzekerd is (zoals iedereen dat wettelijk verplicht is). Gelden er meer eisen?
Dit voelt een beetje alsof de leden van dit forum je huiswerk moeten gaan doen....
Vreemde opmerking. Ik ben fabrikant en logistiek transportplanner van bits en bytes. (In de volksmond ook wel webdeveloper genoemd.) Mijn huiswerk plaats ik netjes op Stackoverflow.comsjohie schreef:Dit voelt een beetje alsof de leden van dit forum je huiswerk moeten gaan doen....
Het echtpaar is familie van mij.
We leggen het graag nog een keer uit. In 2013 was de grens voor zorgtoeslag nog € 42.438 (echtpaar) In 2014 was de grens voor zorgtoeslag € 37.145 (echtpaar) In 2015 was deze grens € 32.655 In 2016 en 2017 is deze grens weer een € 1000 hoger. Het echtpaar heeft in 2014 zorgtoeslag gekregen. Er was wel een brief van de Belastingdienst dat er voor 2014 geen recht meer zou zijn op zorgtoeslag. Het bruto inkomen van AOW-ers wijzigt meestal nauwelijks. Te vermoeden is dat dit echtpaar door de Belastingdienst voorzichtigheidshalve voor 2014 is geschat op een inkomen in de buurt van € 37.000 Met € 0 zorgtoeslag.
Het bruto inkomen is te verlagen met aftrekposten bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek, giften of specifieke zorgkosten. Als het gezamenlijk bruto inkomen € 37.000 is en er is € 3000 aan aftrekposten is het belastbare inkomen (verzamelinkomen) geldend voor de toeslagen € 34.000 In dit voorbeeld zou er overigens voor de jaren 2015, 2016 én 2017 geen recht meer zijn op zorgtoeslag. Het zal dus van de hoogte van de aftrekposten afhangen of er in 2016 en 2017 nog recht is op zorgtoeslag.
Het bruto inkomen is te verlagen met aftrekposten bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek, giften of specifieke zorgkosten. Als het gezamenlijk bruto inkomen € 37.000 is en er is € 3000 aan aftrekposten is het belastbare inkomen (verzamelinkomen) geldend voor de toeslagen € 34.000 In dit voorbeeld zou er overigens voor de jaren 2015, 2016 én 2017 geen recht meer zijn op zorgtoeslag. Het zal dus van de hoogte van de aftrekposten afhangen of er in 2016 en 2017 nog recht is op zorgtoeslag.
Oowwww. Ik snap nu wat je bedoelt. Jij gaat er van uit dat ze tegen de inkomensgrens zitten. Dat is niet het geval. Een aftrek zoeken is niet nodig.
Over 2014 hadden ze het inkomen van de vrouw geschat op duizenden euros. Reden mij onbekend. Maar ondertussen is dat rechtgezet naar nihil. Dus die duizenden euros zijn weer weg en het echtpaar zit weer (ver) onder de inkomensgrens
Over 2014 hadden ze het inkomen van de vrouw geschat op duizenden euros. Reden mij onbekend. Maar ondertussen is dat rechtgezet naar nihil. Dus die duizenden euros zijn weer weg en het echtpaar zit weer (ver) onder de inkomensgrens
Als het inkomen van de vrouw in 2014 € 0 was, is ze niet 70+ maar zal ze nog niet AOW-gerechtigd zijn geweest.
Jammer dat vanwege de verkeerde inschatting inkomen vrouw 2014 uiteindelijk het recht op zorgtoeslag is verspeeld in 2015.
Een geval van pech, hoewel het echtpaar, zo lijkt het, ook niet echt alert heeft gereageerd.
Jammer dat vanwege de verkeerde inschatting inkomen vrouw 2014 uiteindelijk het recht op zorgtoeslag is verspeeld in 2015.
Een geval van pech, hoewel het echtpaar, zo lijkt het, ook niet echt alert heeft gereageerd.
Je hebt gelijk. Ik wou niet te veel details geven. Zij is het nog niet. Zij is 60+ en hij 70+.
Tsja, pech. Kost ze dan 1000 euro.
Tsja, pech. Kost ze dan 1000 euro.
Volgens mij krijgen man en vrouw apart zorgtoeslag, bedragen kunnen verschillend zijn, afhankelijk inkomen en na correctie foutje in 2014 had je voor september 2015 dit alsnog kunnen aanvragen.
Wel verwacht ik dat bij overlijden boekhouder iemand graag zijn klanten over zou nemen, dus begreep ik het niet zo goed.
Maar voor 2016 kunnen beide hun inkomsten opgeven en zorg toeslag aanvragen, dus 2x aanvragen want vaak vergeten ze dat ze beide aparte
inkomsten of juist niet hebben, zonder inkomen als nog geen 65+ is dat het maximale bedrag!
Wel verwacht ik dat bij overlijden boekhouder iemand graag zijn klanten over zou nemen, dus begreep ik het niet zo goed.
Maar voor 2016 kunnen beide hun inkomsten opgeven en zorg toeslag aanvragen, dus 2x aanvragen want vaak vergeten ze dat ze beide aparte
inkomsten of juist niet hebben, zonder inkomen als nog geen 65+ is dat het maximale bedrag!
Ik lees dat het een echtpaar betreft. Dus op basis van de wet zijn het toeslagpartners. En om die reden is er sprake van 1 gezamenlijke aanvraag ( AWIR 14 lid 2) . Er is dus geen sprake van ieder apart zorgtoeslag aanvragen.stofzuigertje schreef:Volgens mij krijgen man en vrouw apart zorgtoeslag, bedragen kunnen verschillend zijn, afhankelijk inkomen en na correctie foutje in 2014 had je voor september 2015 dit alsnog kunnen aanvragen.
Er kan nu dus met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016 een aanvraag worden ingediend door 1 waardoor de zorgtoeslag wordt toegekend op basis van 2 personen.