Het onderwijs is continu in beweging blijkt wel, ik heb zelf ook even wat zaken opgezocht. Nu is wikipedia niet de meest betrouwbaren bron, maar toch gebruik ik hem
Het gymnasium sinds 1998
Sinds de nieuwe inrichting van de tweede fase (de laatste drie leerjaren) doet iedere leerling eindexamen in een of twee van de vier profielen: Cultuur & Maatschappij, Economie & Maatschappij, Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek. Sinds september 2006 worden Latijn en Grieks als profielvakken gerekend, in plaats van opgenomen te worden in de zogeheten vrije ruimte.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gymnasium ... sinds_1998
Het verschilt daarna per scholengemeenschap hoe ze hier invulling aan geven, er zijn gymnasia die 1 klassieke taal verplicht stellen, en daarnaast nog aparte eisen stellen per profiel. Bij sommige profielen geldt dat er in klas 4 beide klassieke talen verlicht zijn, maar vanaf klas 5 en 6 blijft er dan nog maar 1 over, naar eigen keuze. Maar er zijn ook scholengemeenschappen die het indelen zoals Kuklos beschrijft. Voor zover ik weet is een school er ook enigszins vrij in om de vakken in te delen, zo lang de leerling maar de kans krijgt om tijdens het examen op het wettelijk en landelijk vastgestelde te komen, en hier staan vervolgens een x-aantal contacturen voor.
Een gymnasium zonder klassieke talen is natuurlijk ook geen gymnasium meer, maar een atheneum, zoals al eerder benoemd.
Toen ik nog op school zat had je een speciale gymnasium brugklas en een havo/vwo brugklas. De gymnasiumklas kreeg inderdaad alleen Latijn en vanaf het 2e jaar Grieks er bij, maar je kon ook na de brugklas vanaf de Havo/VWO brugklas doorstromen naar gymnasium. Ik dacht dat je dan 1 uur extra Latijn per week kreeg. Dat gymnasium had ik na een half jaar al wel bekeken, hoewel ik Latijn toch zeker wel een interessant vak vond. Uiteindelijk is het voor mij een Mavo diploma geworden (lang lever ADD
)