LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uitlezen slimme meter op laptop

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Harm.calc

uitlezen slimme meter op laptop

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Deze week een slimme meter gekregen. Dus het besparen van energie kan beginnen . . . :wink:
In het display lees ik enkel 2 standen uit die ik in mijn oude meter ook kon uitlezen: standen laagtarief en hoogtarief. Nieuw is het stroomverbruik op het actuele moment: voor mij nu 153W. Handig. Maar ik zou graag meer willen weten zoals pieken en dalen in mijn verbruik. De slimme meter kan mij dat niet vertellen. Wie kan dat wel?

Ik wil graag mijn slimme meter uitlezen via mijn laptop. Welke app is aan te bevelen?

kweenie

Re: uitlezen slimme meter op laptop

Ongelezen bericht door kweenie »

De echte pieken en dalen kun je niet uitlezen, maar je kunt wel het verbruik per kwartier te zien krijgen. Maar volgens mij is dat in het algemeen met een dag vertraging.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

maar je kunt wel het verbruik per kwartier te zien krijgen. Maar volgens mij is dat in het algemeen met een dag vertraging.
Nee hoor, iedere 10 seconden en is realtime. Dus pieken (oven, strijkbout, wasdroger) kun je ook prima zien.

Via de seriele poort of een USB-RS232 kabel kun je dit uitlezen. Handiger is om dit met een ander device te doen die de gegevens opslaat, dan hoeft je laptop niet continue aan de slimme meter te hangen.
http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/

kweenie

Ik bedoel niet dat het technisch niet kan, maar dat de apps in het algemeen (volgens mij) op die manier werken.

harkja
Contacteer:

Ongelezen bericht door harkja »

Harm.calc schreef:Deze week een slimme meter gekregen. Dus het besparen van energie kan beginnen . . . :wink:
In het display lees ik enkel 2 standen uit die ik in mijn oude meter ook kon uitlezen: standen laagtarief en hoogtarief. Nieuw is het stroomverbruik op het actuele moment: voor mij nu 153W. Handig. Maar ik zou graag meer willen weten zoals pieken en dalen in mijn verbruik. De slimme meter kan mij dat niet vertellen. Wie kan dat wel?

Ik wil graag mijn slimme meter uitlezen via mijn laptop. Welke app is aan te bevelen?
Dus ze kunnen nu ook in je huiskamer kijken :?

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

harkja schreef:Dus ze kunnen nu ook in je huiskamer kijken :?
En als ze het kunnen zullen ze het jou verbieden dat zelf te doen. En als het de overheid lukt zullen zij ook meekijken. Om te zien of er niet meer mensen wonen dan ingeschreven, en of je huis niet te lang leeg staat, en zo en zo en zo. En reken er maar op dat deze gegevens door zullen lekken aan private partijen, zoals verzekeraars.

Al die gadgets en 'slimme' tools (ook 'smart watch' bijvoorbeeld), over 15 jaar voelen we echt pas hoe dom we waren.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:Via de seriele poort of een USB-RS232 kabel kun je dit uitlezen.
Hoe "slim" is een apparaat dat je nog met seriele (!) of USB-kabel met max. lengte van enkele meters moet uitlezen?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

k2p schreef:
En als ze het kunnen zullen ze het jou verbieden dat zelf te doen.
Dat verbieden ze helemaal niet. Je kunt gewoon de meter via de P1-poort uitlezen geen probleem.
En als het de overheid lukt zullen zij ook meekijken. Om te zien of er niet meer mensen wonen dan ingeschreven, en of je huis niet te lang leeg staat, en zo en zo en zo. En reken er maar op dat deze gegevens door zullen lekken aan private partijen, zoals verzekeraars.

Al die gadgets en 'slimme' tools (ook 'smart watch' bijvoorbeeld), over 15 jaar voelen we echt pas hoe dom we waren.
Als ik dit lees hoeven we bij sommige mensen geen 15 jaar te wachten :lol:

kweenie

k2p schreef:
En als ze het kunnen zullen ze het jou verbieden dat zelf te doen. En als het de overheid lukt zullen zij ook meekijken. Om te zien of er niet meer mensen wonen dan ingeschreven, en of je huis niet te lang leeg staat, en zo en zo en zo. En reken er maar op dat deze gegevens door zullen lekken aan private partijen, zoals verzekeraars.

De overheid controleert immers ook al meer dan een eeuw op welk adres er een telefoonaansluiting wordt gebruikt, om te zien of je huis al dan niet bewoond is...

bprosman

Dus ze kunnen nu ook in je huiskamer kijken :?
Heb jij een slimme meter met een camera dan ?
Lekker ongenuanceerde opmerking weer van iemand die zich blijkbaar nooit verdiept heeft in de materie.

Jij ZELF kunt m iedere 10 seconden uitlezen, je netbeheerder doet dat 6 keer per jaar. Knappe jongen als je uit data die over 2 maanden gemiddeld wordt nog (betrouwbare) conclusies kunt trekken.

kathy1978

Ongelezen bericht door kathy1978 »

Als jij realtime de data kan bekijken dan kan de overheid dat ook, kwestie van software. En natuurlijk kunnen ze achteraf uit die 2 maanden data nog zien wat er per dag en dagdeel gebruikt werd. Dat ding slaat elke zoveel seconden data op, als die lijst met data bij de overheid kom, kunnen ze precies zien wanneer ze meer en minder verbruikt. Kortom wanneer je langere tijd een logee hebt en maar 1 persoon ingeschreven staat tada vermoeden van samenwonen. Ze kunnen zien wanneer je een paar daagjes weg bent, ww en niet opgegeven dat je even bij je moeder bent tada. Kijk maar eens naar dat programma hunted en je ziet hoe opsporingsdiensten speuren. Bij mij komt hij er niet in. Hou zelf mijn standen bij en die slimme meter zorgt helemaal niet voor besparing. Dat moet je zelf doen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

kathy1978 schreef:Als jij realtime de data kan bekijken dan kan de overheid dat ook, kwestie van software. En natuurlijk kunnen ze achteraf uit die 2 maanden data nog zien wat er per dag en dagdeel gebruikt werd. Dat ding slaat elke zoveel seconden data op, als die lijst met data bij de overheid kom, kunnen ze precies zien wanneer ze meer en minder verbruikt. Kortom wanneer je langere tijd een logee hebt en maar 1 persoon ingeschreven staat tada vermoeden van samenwonen. Ze kunnen zien wanneer je een paar daagjes weg bent, ww en niet opgegeven dat je even bij je moeder bent tada. Kijk maar eens naar dat programma hunted en je ziet hoe opsporingsdiensten speuren. Bij mij komt hij er niet in. Hou zelf mijn standen bij en die slimme meter zorgt helemaal niet voor besparing. Dat moet je zelf doen.
Prima toch, worden de fraudeurs eindelijk eens opgespoord en aangepakt. Ik vind er niks mis mee...

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

olaf79 schreef:Prima toch, worden de fraudeurs eindelijk eens opgespoord en aangepakt. Ik vind er niks mis mee...
Tot dat jij je onschuld moet gaan bewijzen omdat je er verdacht uit zag. "Nee edelachtbare, ik neem inderdaad 2x per dag een douche, echt waar!" roep jij - "Geloof ik niet edelachtbare, er woont iemand met hem samen!" roept de inspecteur ... En jah, bewijs hoeft enkel overtuigend te zijn, niet verheven van twijfel zoals bij strafrecht.

bprosman

Als jij realtime de data kan bekijken dan kan de overheid dat ook, kwestie van software. En natuurlijk kunnen ze achteraf uit die 2 maanden data nog zien wat er per dag en dagdeel gebruikt werd. Dat ding slaat elke zoveel seconden data op
Dat ding slaat helemaal niks op , en standaard mogen ze iedere 2 maanden uitlezen, pas als je je abonneert op een app oid KUN je toestemming geven om vaker uit te (laten) lezen.
ww en niet opgegeven dat je even bij je moeder bent tada
Dat mogen ze van mij vandaag nog aanpakken.

Harm.calc

Okey . . . . .
Wat een discussie. Maar ik heb nog altijd geen antwoord op mijn vraag.

Daarnaast. Voor de goede orde, goede zaak controlemogelijkheid voor de overheid op zaken die blijkbaar niet mogen. Niks mis mee. Ik ben van de generatie die vindt dat te hard rijden niet mag, ongeacht of dat gecontroleerd wordt of niet :oops:

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Volgens mij had je wel antwoord gehad op je vraag, zie door bprosman » 13 nov 2016 10:46 in dit topic. Via een laptop zou ik niet doen, tenzij U die permanent aan wilt hebben staan in de meterkast. Als U googled op bijvoorbeeld slimme meter uitlezen, dan vind U heel wat tip en trucs om dit zelf te doen of om dit te laten doen. En de meeste energie leveranciers bieden zelf een device aan om dit te kunnen doen. Die doen meestal ook meteen dienst als intelligente thermostaat ed.

Pilaster

Ongelezen bericht door Pilaster »

Je kunt bij de website slimmemeterportal.nl een account maken. Je kunt dan met een dag vertraging je verbruik per kwartier, per dag, per maand en per jaar aflezen. Het is gratis.

Harm.calc

Heb nu een aantal weken via Enelogic een wat ruimer inzicht in mijn verbruik. Piekverbruik (ja, mijn elektrische boiler, verrassend), altijd aan apparatuur (ook niet nieuw; wekkerradio, klokje in woonkamer, timers) en in een grafiek het verbruik van een dag/week/maand.
En nu maar gaan besparen . . .
Maar wat dan? Wat kan ik nu gaan besparen dan? Misschien niet die 3,5% maar toch wel iets . . .

Vertel het me maar!
:roll:

En na 2 maand krijg ik via mijn energieleverancier mijn 2 maandelijkse meterstanden (die ik zelf al maandelijks noteerde . . .).

SecBro

Ongelezen bericht door SecBro »

Kijk eens naar deze software. P1 monitor van ztatz. https://www.ztatz.nl/raspberry-pi/p1-mo ... downloads/

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Harm.calc schreef:Heb nu een aantal weken via Enelogic een wat ruimer inzicht in mijn verbruik. Piekverbruik (ja, mijn elektrische boiler, verrassend), altijd aan apparatuur (ook niet nieuw; wekkerradio, klokje in woonkamer, timers) en in een grafiek het verbruik van een dag/week/maand.
En nu maar gaan besparen . . .
Maar wat dan? Wat kan ik nu gaan besparen dan? Misschien niet die 3,5% maar toch wel iets . . .

Vertel het me maar!

En na 2 maand krijg ik via mijn energieleverancier mijn 2 maandelijkse meterstanden (die ik zelf al maandelijks noteerde . . .).
Je doet net alsof je een gigantische besparing is gegarandeerd... als je verbruik al zo laag mogelijk is, is dat toch gewoon prima? Wat is nu je probleem?

Gesloten