Hoi,
Ik woon in een nieuwbouwhuis waar ik verplicht stadswarmte moest afnemen.
Voor de installatie heb ik destijds +/- 10.000 euro moeten betalen.
Ik vond het toen al erg jammer dat het allemaal verplicht was maar fijn, na lezen warmte wet leek het mij verder best een goede deal.
Echter in de praktijk is dat denk ik verre van. Het huisje is erg klein, 38m2. Maar de rekening is erg groot. Als warmte leverancier zou stoppen met leveren koude, dan zou ik al een stuk blijer zijn. Maar leverancier zegt dat je of warmte en koude moet afnemen of niks.
Ik betaal elke maand voor koude ook als ik niet gebruik.
Ik denk dat mijn maand bedrag vele malen hoger is dan een een vergelijkbaar huis met gas aansluiting.
Ik betaal per maand 65 euro terwijl ik minder dan 1gj afneem. Dit zou ongeveer 13,5 euro zijn. 51,5 euro blijft over en is vastrecht voor koude en warmte.
Elk jaar ben ik +/- 2 maanden in het buitenland voor werk, maar dan betaal ik dus wel 103 euro terwijl er niks gestookt wordt.
Oftewel:
Vastrecht Koude: 0,4459 per dag. per maand 13,5 Euro
Vastrecht Warmte: 1,2757per dag. per maand 38 euro
Daadwerkelijk verbruik: per maand 13,5 euro
Totaal 65 euro.
Ik zit met de volgende vragen:
1: Ik wil heel graag dat de koude installatie verwijderd wordt. Is het niet erg krom dat ik verplicht koude moet afnemen? Helemaal denkende aan warmtewet? Ik dat dat hierdoor de prijs veel duuder is dan een huis met gas aansluiting.
2: Weten jullie wat een gemiddeld huis met gasinstallatie en 38m2 oppervlak zou verbruiken?
3: De leverancier zegt dat ik of niks, of warmte en koude moet afnemen. Ik overweeg om de installatie te laten verwijderen en een elektrische boiler te nemen. Uit mijn berekening zou ik dan op ongeveer 30 euro per maand komen. Mag dit? of is hier een wet voor die dit tegenhoud?
4: Zou de warmtewet mij niet moeten beschermen voor deze situatie?
Ik zou zo graag van deze monopolie af willen en reuze benieuwd of iemand interessant informatie/antwoorden voor mij heeft.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stadswarmte en verplichte afname koude
Re: Stadswarmte en verplichte afname koude
hoe word dit alles gemeten, hebt u een kontrakt afgesloten met een looptijd, kunt u de leidingen afsluiten met een kraan?
En wat staat daarin betreffende de afnames??Hawk-Eye schreef:hoe word dit alles gemeten, hebt u een kontrakt afgesloten met een looptijd
Helaas, de bedragen zullen wel kloppen, het aanbieden van warmte en koeling is kostbaar en tot Uw woning dient deze aanwezig te zijn.
Dat je met 38 meters beter op stroom had kunnen verwarmen, helaas geen keuze.
Bij aankoop had je eerst naar deze kosten vooraf moeten informeren.
U betaalde €10.000,- voor de aansluiting en nu nog per maand.
Daarom wil ik niet in stadsverwarming wijk wonen .
Als ze straks willen verplichten, Hout of Olie stook is bij Aardgas huizen toegestaan, maar helaas, U tekende voor dit huis met voorwaarden.
Alleen verhuizen is een oplossing en naar appartement met lage vaste service kosten verhuizen en kijk vooraf naar de aangeboden diensten.
Normaal is eigen ketel voordeliger maar bij minder als 50 meters vloer is een gezamelijke ketel goedkoper omdat vast recht dan voor gas ontbreekt.
Ik weet de kosten van een jaren 60 flat, 43 meters en met service en verwarming ook niet goedkoop.
Ik adviseerde iemand om te verhuizen, de lift is versleten en moet vernieuwd worden, en VVE had nauwelijks geld in kas!
Of U dit kunt afsluiten? Er moet voldoende stroom zijn om te verwarmen en is de meterkast wel zwaar genoeg.
vloerverwarming op 230 volt is niet goedkoop, in aanleg en gebruik dus voor je iets doet, reken eerst goed na.
Dat je met 38 meters beter op stroom had kunnen verwarmen, helaas geen keuze.
Bij aankoop had je eerst naar deze kosten vooraf moeten informeren.
U betaalde €10.000,- voor de aansluiting en nu nog per maand.
Daarom wil ik niet in stadsverwarming wijk wonen .
Als ze straks willen verplichten, Hout of Olie stook is bij Aardgas huizen toegestaan, maar helaas, U tekende voor dit huis met voorwaarden.
Alleen verhuizen is een oplossing en naar appartement met lage vaste service kosten verhuizen en kijk vooraf naar de aangeboden diensten.
Normaal is eigen ketel voordeliger maar bij minder als 50 meters vloer is een gezamelijke ketel goedkoper omdat vast recht dan voor gas ontbreekt.
Ik weet de kosten van een jaren 60 flat, 43 meters en met service en verwarming ook niet goedkoop.
Ik adviseerde iemand om te verhuizen, de lift is versleten en moet vernieuwd worden, en VVE had nauwelijks geld in kas!
Of U dit kunt afsluiten? Er moet voldoende stroom zijn om te verwarmen en is de meterkast wel zwaar genoeg.
vloerverwarming op 230 volt is niet goedkoop, in aanleg en gebruik dus voor je iets doet, reken eerst goed na.
denk trouwens wel dat je teveel betaald gezien de installatie van jezelf is, lees dit maar eens door...
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energ ... etarieven/
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energ ... etarieven/
Kijk op de websites stadsverarming.nl / stadswarmte.blogspot.nl over deze problematiek en meld ook daar uw klachten.