LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
Sinds een aantal jaar nemen we energie en gas af bij DGB energie.
Op 31-12-2016 liep het contract af, helaas heb ik niet goed opgelet en pas op 22 dec 2016 zag ik dat de tarieven onredelijk verhoogd werden met ingang van 01-01-2017.
Ik vond dit geen marktconforme prijzen en daarom opgezegd bij DGB per 01-02-2017
Op de site van consuwijzer staat vermeld dat een jaarcontract indien automatisch verlengd wordt dit per maand opzegbaar moet zijn.
Bij DGB dus NIET. Ik heb nergens voor getekend en toch kan ik pas vanaf 01-01-2018 van het contract af.
Daarom de opzegboete opgevraagd bij DGB.
En als antwoord gekregen dat de boete voor energie 355,00 bedraagt en voor gas 50,00.
Onderstaande vond ik op de site van consuwijzer:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoeveel opzegvergoeding moet u betalen?
Hoeveel u aan opzegvergoeding moet betalen, hangt af van het energiecontract dat u hebt en van het moment waarop u stopt. Hebt u een energiecontract voor een jaar? En zegt u het contract eerder op? Dan moet u maximaal 50 euro betalen. Hebt u een energiecontract voor langer dan een jaar? Dan moet u kijken hoeveel tijd het nog zou duren voordat het contract afloopt als u gewoon was doorgegaan. In het schema ziet u hoeveel u dan maximaal hoeft te betalen:
Opzegvergoeding voor energiecontracten
hoe lang zou het nog duren voordat het contract afloopt? hoeveel moet u maximaal betalen?
korter dan 1,5 jaar 50 EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
langer dan 2,5 jaar 125 EUR
Let op
Het energiebedrijf mag dit voor gas en voor elektriciteit aan u vragen. Als u met allebei stopt, betaalt u dus maximaal het dubbele bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze bedragen vastgesteld.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben het met deze automatische verlenging van een jaar EN hoge boete niet eens en heb dit gemeld aan DGB maar hierop nog geen reactie ontvangen.
Nu is mijn vraag: mag DGB dit zomaar?
En hebben meer mensen hier ervaring mee.
Ik vind het absoluut niet klantvriendelijk en voor mij dus nooit geen DGB meer!
Op 31-12-2016 liep het contract af, helaas heb ik niet goed opgelet en pas op 22 dec 2016 zag ik dat de tarieven onredelijk verhoogd werden met ingang van 01-01-2017.
Ik vond dit geen marktconforme prijzen en daarom opgezegd bij DGB per 01-02-2017
Op de site van consuwijzer staat vermeld dat een jaarcontract indien automatisch verlengd wordt dit per maand opzegbaar moet zijn.
Bij DGB dus NIET. Ik heb nergens voor getekend en toch kan ik pas vanaf 01-01-2018 van het contract af.
Daarom de opzegboete opgevraagd bij DGB.
En als antwoord gekregen dat de boete voor energie 355,00 bedraagt en voor gas 50,00.
Onderstaande vond ik op de site van consuwijzer:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoeveel opzegvergoeding moet u betalen?
Hoeveel u aan opzegvergoeding moet betalen, hangt af van het energiecontract dat u hebt en van het moment waarop u stopt. Hebt u een energiecontract voor een jaar? En zegt u het contract eerder op? Dan moet u maximaal 50 euro betalen. Hebt u een energiecontract voor langer dan een jaar? Dan moet u kijken hoeveel tijd het nog zou duren voordat het contract afloopt als u gewoon was doorgegaan. In het schema ziet u hoeveel u dan maximaal hoeft te betalen:
Opzegvergoeding voor energiecontracten
hoe lang zou het nog duren voordat het contract afloopt? hoeveel moet u maximaal betalen?
korter dan 1,5 jaar 50 EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
langer dan 2,5 jaar 125 EUR
Let op
Het energiebedrijf mag dit voor gas en voor elektriciteit aan u vragen. Als u met allebei stopt, betaalt u dus maximaal het dubbele bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze bedragen vastgesteld.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben het met deze automatische verlenging van een jaar EN hoge boete niet eens en heb dit gemeld aan DGB maar hierop nog geen reactie ontvangen.
Nu is mijn vraag: mag DGB dit zomaar?
En hebben meer mensen hier ervaring mee.
Ik vind het absoluut niet klantvriendelijk en voor mij dus nooit geen DGB meer!
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jan 2017 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast
Reden: Onderwerp aangepast
Re: Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
Bij tarief verhoging kun je gelijk weg zodra de verhoging in gaat dus op 1-1-17 en niet op 1-2-17 een maand later, dan loopt het nieuwe contract met hogere prijs....
Verder kun je als je meld dat je wegens hogere prijs weg gaat weg zodra de verhoging in ging dus 1-1-17.
De boete bedraagt €50,- per product dus €355,- kan niet.
U zou 2x €50,- dus €100 moeten betalen.
Verder kun je als je meld dat je wegens hogere prijs weg gaat weg zodra de verhoging in ging dus 1-1-17.
De boete bedraagt €50,- per product dus €355,- kan niet.
U zou 2x €50,- dus €100 moeten betalen.
Re: Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
neemt u dit particulier of zakelijk af?dian1969 schreef:Sinds een aantal jaar nemen we energie en gas af bij DGB energie.
Op 31-12-2016 liep het contract af, helaas heb ik niet goed opgelet en pas op 22 dec 2016 zag ik dat de tarieven onredelijk verhoogd werden met ingang van 01-01-2017.
Ik vond dit geen marktconforme prijzen en daarom opgezegd bij DGB per 01-02-2017
Op de site van consuwijzer staat vermeld dat een jaarcontract indien automatisch verlengd wordt dit per maand opzegbaar moet zijn.
Bij DGB dus NIET. Ik heb nergens voor getekend en toch kan ik pas vanaf 01-01-2018 van het contract af.
Daarom de opzegboete opgevraagd bij DGB.
En als antwoord gekregen dat de boete voor energie 355,00 bedraagt en voor gas 50,00.
Onderstaande vond ik op de site van consuwijzer:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoeveel opzegvergoeding moet u betalen?
Hoeveel u aan opzegvergoeding moet betalen, hangt af van het energiecontract dat u hebt en van het moment waarop u stopt. Hebt u een energiecontract voor een jaar? En zegt u het contract eerder op? Dan moet u maximaal 50 euro betalen. Hebt u een energiecontract voor langer dan een jaar? Dan moet u kijken hoeveel tijd het nog zou duren voordat het contract afloopt als u gewoon was doorgegaan. In het schema ziet u hoeveel u dan maximaal hoeft te betalen:
Opzegvergoeding voor energiecontracten
hoe lang zou het nog duren voordat het contract afloopt? hoeveel moet u maximaal betalen?
korter dan 1,5 jaar 50 EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
langer dan 2,5 jaar 125 EUR
Let op
Het energiebedrijf mag dit voor gas en voor elektriciteit aan u vragen. Als u met allebei stopt, betaalt u dus maximaal het dubbele bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze bedragen vastgesteld.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben het met deze automatische verlenging van een jaar EN hoge boete niet eens en heb dit gemeld aan DGB maar hierop nog geen reactie ontvangen.
Nu is mijn vraag: mag DGB dit zomaar?
En hebben meer mensen hier ervaring mee.
Ik vind het absoluut niet klantvriendelijk en voor mij dus nooit geen DGB meer!
Re: Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
Klein zakelijk
Re: Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
Verkeerde forum.dian1969 schreef:Klein zakelijk
Re: Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
daar was ik al bang voor, gezien de hoogte van de boete. Leuk dat u de link van de acm er bij pakt, maar u "geniet" van de zakelijke voordelen, dit is 1 van de zakelijke nadelen. Deze boete zal in de voorwaarden afgesproken zijn, u valt niet onder bescherming die geldt voor consumenten, of het nu groot of klein zakelijk is. Waarschijnlijk gaat het hier ook niet om een 1 jarig contract, bij zakelijke energiecontracten is een termijn van 5 jaar bijvoorbeeld niet heel vreemd.
Re: Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
Topic verplaatst naar subforum Zzp omdat het gaat om een zakelijke aansluiting.
Re: Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
Het betreft een klein zakelijke aansluiting 3x 50 ampere. En een jaarcontract wat al 1x eerder met een jaar automatisch is verlengd. Maar nu zijn de tarieven niet marktconferm en daarom wil ik het contract niet verlengen. Bij een onredelijke verhoging moet het toch mogelijk zijn per maand op te zeggen?
Re: Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
U had dan niet akkoord kunnen gaan en op tijd kunnen opzeggen. Maar als u dat niet doet, door eigen onoplettendheid, dan zit u er toch voor een jaar aan vast.
Re: Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
Is het een zakelijk contract of prive?
Je mag als particulier ook 3x50 afnemen en alleen als het contract op de zaak staat gelden andere regels.
Een persoonlijk contract door boeken als zakelijk kan wel maar vaak moet je dan het gebruik splitsen in zakelijk en persoonlijk verbruik.
Je mag als particulier ook 3x50 afnemen en alleen als het contract op de zaak staat gelden andere regels.
Een persoonlijk contract door boeken als zakelijk kan wel maar vaak moet je dan het gebruik splitsen in zakelijk en persoonlijk verbruik.
Re: Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
Vandaag gebeld door DGB dat het contract per 01-02-2017 beëindigd kan worden en dat de opzegboete komt te vervallen. Dat is de oplossing die ik zelf graag wilde dus ik ben blij met het voorstel en vind het netjes van DGB dat ze het zo hebben opgelost. Nu kan ik overstappen naar een andere aanbieder met marktconforme tarieven.
Bedankt voor het plaatsen en de reacties.
Bedankt voor het plaatsen en de reacties.
Re: Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
Mooi dat het zo is afgelopen. Gefeliciteerd.