LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toetsmomenten Zorgtoeslag en huurtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
joop.lemmens

Toetsmomenten Zorgtoeslag en huurtoeslag

Ongelezen bericht door joop.lemmens »

Ik kom er niet uit met betrekking tot de toetsmomenten voor de zorg- en huurtoeslag.

Als je op enig moment netjes je dan bekende inkomen opgeeft aan de belastingdienst, dan nog bestaat er de kans dat je de toeslagen achteraf geheel of gedeeltelijk terug moet geven. De belastingdienst rekent met een inkomen achteraf. Kun je vooraf niet goed inschatten of en hoeveel salarisverhoging je krijgt dan kom je mogelijk net over een grens op jaarbasis en moet je betalen. Dat is een onaangename situatie. Je kunt het nooit goed doen.

In de wet op de zorgtoeslag staat onder 2.6 “De aanspraak op een zorgtoeslag wordt voor iedere kalendermaand afzonderlijk bepaald.” Deze regel wordt echter niet op deze wijze uitgevoerd door de belastingdienst.
In de wet op de huurtoeslag worden alle normen en normbedragen per maand aangegeven.
Het lijkt mij niet praktisch en niet logisch om alles achteraf per jaartotaal te herrekenen terwijl alles erop wijst dat je de berekening per maand nauwkeurig moet maken.

Ik kan nergens een regel noch wet vinden waarin staat dat de juiste werkwijze, de werkwijze van de belastingdienst is. Simpelweg een opmerking “dat de regeling anders niet uitvoerbaar is” vind ik te kort door de bocht.

Wie kent de waarheid?

dani75

Re: Toetsmomenten Zorgtoeslag en huurtoeslag

Ongelezen bericht door dani75 »

joop.lemmens schreef:Ik kom er niet uit met betrekking tot de toetsmomenten voor de zorg- en huurtoeslag.

Als je op enig moment netjes je dan bekende inkomen opgeeft aan de belastingdienst, dan nog bestaat er de kans dat je de toeslagen achteraf geheel of gedeeltelijk terug moet geven. De belastingdienst rekent met een inkomen achteraf. Kun je vooraf niet goed inschatten of en hoeveel salarisverhoging je krijgt dan kom je mogelijk net over een grens op jaarbasis en moet je betalen. Dat is een onaangename situatie. Je kunt het nooit goed doen.

In de wet op de zorgtoeslag staat onder 2.6 “De aanspraak op een zorgtoeslag wordt voor iedere kalendermaand afzonderlijk bepaald.” Deze regel wordt echter niet op deze wijze uitgevoerd door de belastingdienst.
In de wet op de huurtoeslag worden alle normen en normbedragen per maand aangegeven.
Het lijkt mij niet praktisch en niet logisch om alles achteraf per jaartotaal te herrekenen terwijl alles erop wijst dat je de berekening per maand nauwkeurig moet maken.

Ik kan nergens een regel noch wet vinden waarin staat dat de juiste werkwijze, de werkwijze van de belastingdienst is. Simpelweg een opmerking “dat de regeling anders niet uitvoerbaar is” vind ik te kort door de bocht.

Wie kent de waarheid?
Deze wet betekent dat de aanspraak per maand wordt vastgesteld en heeft niets met het inkomen te doen. Bijv. per 18 mei wordt iemand 18 jaar waardoor die persoon per 1 juni aanspraak kan maken op de zorgtoeslag. Ook zo in juli, augustus en per 19 september vertrekt deze persoon naar Peru en schrijft zich uit bij de gemeente. per 1 november is er geen aanspraak meer op de zorgtoeslag.
Er wordt dus per maand bekeken of iemand aan de voorwaarden voldoet.

het inkomen wordt achteraf vastgesteld door de inspecteur van de belastingen en de wet die bepaald dat het toetsingsinkomen van het hele berekeningsjaar geldt staat in de AWIR Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen, dit is de parapluwet voor alle toeslagen.

AWIR
art. 7 lid 1 Ter bepaling van de draagkracht voor de toepassing van een inkomensafhankelijke regeling wordt het toetsingsinkomen, bedoeld in artikel 8, van de belanghebbende en dat van zijn partner in aanmerking genomen.
art. 8 lid 1 Toetsingsinkomen is: het op het berekeningsjaar betrekking hebbende inkomensgegeven.

Dus met andere woorden, u heeft die wet van de zorgtoeslag verkeerd begrepen. Het is lastig schatten als iemand een wisselend inkomen heeft maar in dat geval gewoon dicht tegen de grens aan gaan zitten van de inkomensgrens. dat voorkomt vaak een navordering.
voor een alleenstaande is de grens voor 2017 € 27.857
met een toeslagpartner € 35.116

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

joop.lemmens schreef:Ik kom er niet uit met betrekking tot de toetsmomenten voor de zorg- en huurtoeslag.

Als je op enig moment netjes je dan bekende inkomen opgeeft aan de belastingdienst, dan nog bestaat er de kans dat je de toeslagen achteraf geheel of gedeeltelijk terug moet geven.
Dat komt omdat de toeslag een voorlopige toeslag is. U kunt deze toeslag zelf verhogen of verlagen. En dat kunt alleen U doen, omdat alleen U op de hoogte bent van uw inkomens situatie. De belastingdienst kan niet iedere maand aan iedereen die een toeslag krijgt vragen of er iets veranderd is de situatie. U kunt wel zelf een wijziging doorgeven aan de belastingdienst.
Zo zijn er heel veel voorlopig zaken die vooraf berekend worden en achter verrekend worden als de juiste gegevens bekend zijn (zoals bijvoorbeeld de voorlopige aanslag als je een hypotheek hebt maar ook het maandbedrag van uw energie leveranvier)

joop.lemmens

Ongelezen bericht door joop.lemmens »

Ik heb een en ander weer nagelezen en ook op de site van de belastingdienst wat gevonden. Het wordt langzamerhand duidelijker.
Wat ik nog steeds zeer verwarrend vindt is dat ik bij samenwonen (wel of geen toeslagpartner) blijkbaar wel uit mag gaan van een van een recht per maand nauwkeurig terwijl ik dat bij een tussentijdse verandering in loon (loonsverhoging, van geen werk naar wel werk) per jaar vooraf maar een inschatting moet maken.
Die twee zaken matchen niet.

Verder mis ik bij een beschikking aangaande een herrekening van de belastingdienst het berekeningvoorbeeld. Transparantie is hot in Nederland.

De uitvoering van een toeslagenwet blijft praktisch lastig. dat herken ik aan de discussies in de andere blogs op internet.
Dat terwijl je hier vaak te maken hebt met een bevolkingsroep bij wie terugbetalen een moment kan zijn om volledig vast te lopen.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

joop.lemmens schreef:Ik heb een en ander weer nagelezen en ook op de site van de belastingdienst wat gevonden. Het wordt langzamerhand duidelijker.
Wat ik nog steeds zeer verwarrend vindt is dat ik bij samenwonen (wel of geen toeslagpartner) blijkbaar wel uit mag gaan van een van een recht per maand nauwkeurig terwijl ik dat bij een tussentijdse verandering in loon (loonsverhoging, van geen werk naar wel werk) per jaar vooraf maar een inschatting moet maken.
Die twee zaken matchen niet.

Verder mis ik bij een beschikking aangaande een herrekening van de belastingdienst het berekeningvoorbeeld. Transparantie is hot in Nederland.

De uitvoering van een toeslagenwet blijft praktisch lastig. dat herken ik aan de discussies in de andere blogs op internet.
Dat terwijl je hier vaak te maken hebt met een bevolkingsroep bij wie terugbetalen een moment kan zijn om volledig vast te lopen.
Uw conclusie dat er bij samenwonen wel een nauwkeurig recht op toeslag zou zijn klopt niet.
Als bijvoorbeeld 1 van de partners in de loop van het jaar meer gaat verdienen, wordt de toeslag anders. Lees minder.
Daarbij is er in principe geen verschil of u toeslagpartners bent of niet. Een wijziging in inkomen of een wijziging in persoonlijke situatie heeft invloed op de toeslag.

Gesloten