HansLangeveld1 schreef:
Het gaat hierbij om een service die TUI zelf aanbiedt (https://www.tui.nl/vliegtickets/services/zitcomfort/), niet iets van lijndiensten of zo. Ons ging het om de beenruimte. Bij het boeken in het reisbureau is aangegeven dat de beenruimte voor mijn vader voor ons van doorslaggevend belang was. Was deze extra ruimte er niet geweest hadden we niet geboekt. De stoelen konden worden geboekt, direct in het reisbureau. Deze waren dus toegezegd (en betaald); ook voor de terugreis.
Dan moet je je klachten richten op het reisbureau. Dat heeft blijkbaar beloften gedaan die ze niet konden nakomen.
Op het moment dat de vlucht werd gewijzigd en het niet meer zeker was dat de comfortstoel kon worden geregeld, hadden jullie naar het reisbureau kunnen gaan om ofwel de reis te annuleren of wijzigen, of jullie hadden de harde garantie van het reisbureau kunnen vragen (wat ze waarschijnlijk niet konden geven) en als zij die niet konden geven, hadden jullie de keus of jullie het risico wilden nemen of niet.
Natuurlijk zal de maatschappij proberen om een vergelijkbaar niveau aan te bieden, maar dat zal niet altijd mogelijk zijn. TUI zelf zegt ondermeer: Vervoerder zal zich naar beste vermogen inspannen een vooraf gedaan verzoek tot stoelreservering te honoreren. Stoelreserveringen zijn niet bindend.
Met andere woorden, 'niets is zeker'.
KLM biedt ook gewoon extra comfort stoelen aan op veel vluchten. Ook hier geldt: als zij later besluiten een ander toestel in te zetten zonder deze comfort stoelen wordt je bestelling van de comfort stoelen gewoon geannuleerd. http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare ... ection.htm
Ik mag wel hopen dat het personeel aan boord iets meer moeite zal doen dan hier beschreven.
michieldejong schreef:Ik mag wel hopen dat het personeel aan boord iets meer moeite zal doen dan hier beschreven.
En dus iemand anders van zijn betaalde comfortstoel afschoppen ten gunste van deze man...? Ik denk dat je daarmee alleen maar nog meer gedoe krijgt. Nog los van het feit dat je niet zomaar de plek waar iemand zit mag veranderen.
michieldejong schreef:Ik mag wel hopen dat het personeel aan boord iets meer moeite zal doen dan hier beschreven.
En dus iemand anders van zijn betaalde comfortstoel afschoppen ten gunste van deze man...? Ik denk dat je daarmee alleen maar nog meer gedoe krijgt. Nog los van het feit dat je niet zomaar de plek waar iemand zit mag veranderen.
Een man van 90, 2 meter lang, in een rolstoel met een knieblessure? Ik denk dat de meeste mensen hiervoor hun comfortstoel op zouden geven. Ik in ieder geval wel, zonder twijfel. Zeker als je het verhaal er achter hoort (comfort is in eerste instantie gewoon geboekt, ze hebben er alles aan gedaan om comfort stoelen te krijgen en de comfort stoelen zijn wel in het vliegtuig).
Ik heb meerdere malen meegemaakt dat het personeel ging vragen of mensen wouden ruilen in dergelijke situaties (ook b.v. bij ouders die gescheiden werden van hun kleine kinderen). Ging altijd zonder problemen.
Beste Hans Langeveld1. Als je met TUI reist heb je "nergens" recht op. Zelfs niet als de Directie van TUI schriftelijk aan een chronisch zieke bevestigd, dat je verzekerd bent van comfort stoelen 1a en 1b bij de heenreis op 16-06-2016 van Eindhoven naar Fuerteventura op 30-06-2016 van Fuerteventura naar Eindhoven. Aanvankelijk werden wij in Eindhoven naar deze stoelen verwezen en toen iedereen aan boord was moesten wij van de purser deze stoelen afstaan ten gunste van de crew - vanwege de lengte van de vlucht zo luidde het antwoord, echter Fuerteventura is ca. 4:15 uur vliegen. Wij hebben dit geweigerd waarna de purser de piloot of de copiloot erbij haalde. Deze gaf ons het commando: of u gaat elders in het vliegtuig en uit elkaar zitten of u verlaat "direct" het vliegtuig! Zelfs de levensreddende medicatie die zich in de bagage bak boven ons bevond konden wij nog geen eens mee nemen en dus eindigde onze 14 daagse vakantiereis al vóór vertrek. De bedrijfsjurist zou ons een excuusbrief schrijven, echter zijn brief moeten wij nog ontvangen. Wij kwamen al bijna 25 jaar in hetzelfde Riu Hotel en daar hadden zij doodleuk verteld dat wij ons vliegtuig hadden gemist. Onze reissom hebben ze als een speer terugbetaald en dat is maar goed ook, want anders hadden ze een advocaat en een rechtszaak aan hun broek gehad. Echter van een schadevergoeding willen zij niets weten. Lees eens de reviews van TUI op Reisgraag.nl. Massaal TUI boycotten is de enige optie om deze halsstarrige Tukkers op andere gedachten te brengen! Wij beschikken over alle 06 nummers en e-mailadressen van de gehele Benelux directie. Met vriendelijke groet, Leen en Linda.
Breien. TUI zit in Rijswijk en TUIfly is gevestigd in Enschede. Volgens ons ligt Enschede toch echt in Twente (NL). Het hoofdkantoor ligt in Hannover, maar daar heb je "geen juridische overeenkomst" mee! Bij een boeking in NL val je onder de Nederlandse wetgeving. De overeenkomst is ook in het Nederlands opgesteld, simpel hé. Overigens begrijpen wij dat u wellicht een Tukker bent en niet iedere Tukker is per definitie iemand met verkeerde bedoelingen. Wij hebben het woord Tukker gebruikt omdat een vrouwelijk lid van de Directie die in Enschede werkt en in Gronau (DE) woont en zichzelf een Tukker noemde, zij zou ons zaakje wel eens netjes oplossen, totdat een paar dagen later de naam van een onbetrouwbare collega die op staande voet bij Transavia was ontslagen ter spraken kwam en toen haakte zij terstond af. Overigens zijn er mensen die openlijk schrijven dat TUI en TUIfly oplichters zijn.
@ Berndv 11 januari 2017. TUI en TUIfly is inderdaad voortgevloeid uit het bedrijf van Arke en Arkefly met als eigenaar de heer Ferdinand Fransen welke ons helaas is ontvallen. Het vliegtuig waarmee wij op 16-06-2016 naar Fuerteventura zouden reizen droeg zijn naam, het is het oudste vliegtuig Boeing 737 van al hun vliegtuigen. Wij hebben gelukkig met Arke en Arkefly "nooit" dit soort negatieve ervaringen opgedaan, in tegendeel zelfs. Arke onder leiding van de heer Fransen was een "fantastische" reisorganisatie waarmee wij hele mooie vakanties meegemaakt hebben. Arke deelde zelfs Arke Awards uit en in het Hotel waar wij kwamen heeft er meerdere mogen ontvangen! Helaas wat Arke heeft opgebouwd breekt TUI snel af, vandaar ook hun vele reclames. Echter van het woord mondreclame hebben ze bij TUI blijkbaar nog nooit gehoord. In december 2015 - kort na hun naamswijziging ontving TUI al de Loden Leeuw van TrosRadar. Gelet op onze gezondheidsproblemen, zullen wij geen vliegvakanties meer maken en zijn verdere discussies hierover niet meer van toepassing. Alleen de herinnering blijft. Met vriendelijke groet, Leen en Linda.
- In de overeenkomst die we hebben getekend staat het volgende voor het geval een vlucht moet worden gewijzigd: ‘De service en beenruimte is hetzelfde als in onze eigen toestellen en u kunt de TUIfly services reserveren’. (Toezegging is helaas niet door TUI nagekomen.)
- boeken via KLM of een lijnvlucht was niet mogelijk. Het resort van onze keuze doet niet aan boekingen van particulieren. Je bent dan aangewezen op touroperators (als TUI). Zij deden echter bovenstaande toezegging, die ons duidelijk genoeg leek.
- ik begrijp dat sommigen van mening zijn dat we het risico hebben genomen door de vlucht terug te accepteren. Misschien goed om te noemen dat mijn vader tijdens de vakantie is gevallen. Er is dus een nieuwe situatie ontstaan die we niet tevoren konden voorzien. Wat moet je dan? We zijn op aandringen van TUI naar het vliegveld gegaan met als argument dat men een verzoek het grondpersoneel was gevraagd iets voor ons te regelen. Mijn verwachting was dat er naar een oplossing gezocht zou worden. De bereidheid om dit te doen ontbrak echter.
- Het komt inderdaad (zoals boven is vermeld) voor dat mensen gevraagd wordt om van stoel te ruilen. Dat is dus niet 'iemand van zijn stoel afschoppen ten gunste van deze man'. Ik weet niet waar dit vandaan komt; niemand is lastig gevallen of onder druk gezet en dat zou ik ook niet willen - en mijn vader al helemaal niet. Zelf ben ik wel vaker van stoel geruild om iemand anders van dienst te zijn; dit gebeurde geheel vrijwillig. Dat vinden veel mensen gelukkig normaal.
- 'Stemmen met je voeten' en dus geen TUI meer kiezen is inderdaad het beste wat wij in de toekomst kunnen doen. Helaas.
Eigenlijk begrijp ik nu iets niet zo goed. Ik ging er al die tijd vanuit dat jullie zowel op de heen vlucht als de terug vlucht niet de gewenste stoelen hadden. In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen de reis te annuleren. Uit je laatste bericht maak ik op dat het met name om de terug vlucht ging? Als je op de bestemming bent heb je weinig andere mogelijkheden dan het geboekte toestel te nemen. Dan valt er weinig te annuleren.
Zo simpel was het helaas niet. Bij het boeken hebben we aangegeven dat stoelruimte een doorslaggevende factor is. Daar kregen we een toezegging voor (en zoals gezegd was de accomodatie niet te boeken in combinatie met een lijnvlucht). Vervolgens werden de stoelen voor de heenreis afgezegd; dat is geen reden om de boeking te ontbinden. Dus kiezen: óf vliegen met gewone stoelen, óf geld weg.
Het echte probleem ontstond tijdens de vakantie. Doordat mijn vader was gevallen was het belang van stoelruimte nu extra belangrijk. (Bedenk wat een leuning van de stoel vóór je kan doen met een kniewond.) Daarom hebben we contact opgenomen met TUI. Dat heeft niets opgeleverd. Eerst werden we verwezen naar het personeel dat dienst had tijdens het inchecken. Hier vingen we bot. Later dus in het vliegtuig geprobeerd; ook hier was niets mogelijk.
Deze situatie hebben we niet voorzien. Zodra geboekt is ben je afhankelijk van de service die wordt geboden. Onze verwachting dat ouderen en mensen die slecht ter been zijn (we reisden met twee rolstoelen) extra aandacht zouden krijgen van TUI is helaas niet uitgekomen.
Vervelende situatie inderdaad. Maar ik zou denken dat je reisverzekering misschien betere contacten of directere lijntjes heeft met zo'n luchtvaartmaatschappij. Of misschien zelfs een andere vlucht kan regelen waar wel gegarandeerd meer ruimte is. Konden zij niets voor jullie betekenen? Wat was hun reactie?
Helaas was dit niet iets voor de reisverzekering (TUI suggereerde dit ook al). Mijn vader kon immers nog wel reizen. Uiteindelijk heeft hij de vlucht op een gewone stoel ook uitgezeten (met mijn broer een groot deel van de tijd elders zodat hij met zijn knieen opzij kon zitten). Ook het reisbureau kwam er niet door bij TUI, ondanks herhaaldelijk bellen.