LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Suzanne52

Hypotheek

Ongelezen bericht door Suzanne52 »

Ls,
Mijn echtgenoot is overleden. Nu mag ik de hypotheek boetevrij oversluiten. Ik heb een hypotheek bij de Aegon voor 20 jaar vast tegen 3%. Ik heb de Aegon gevraagd een renteaanpassing te doen en dat is thans 2,59%. Dat moet volgens de Aegon via een tussenpersoon die vervolgens 2500 euro vraagt en dan komen er nog notariskosten bij ad 1000 euro. Dat kan zijn als ik een totaal andere hypotheek wil maar ik heb op een aanpassing gevraagd. Dat kan volgens de Aegon niet. Ik snap niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan en waarom zij mij daarin niet tegemoet komen en mij verplichten tot hoge kosten Ik ben overigens financieel uiterst netjes. Ik sta ook in de hypotheek genoemd en heb het uittreksel van de overlijdensakte ingescand en opgestuurd naar de Aegon. Ik heb in december gebeld en toen heeft een medewerker gezegd dat het wel kon en dat dit 14 dagen zou duren. ik heb weer gebeld in verband met het verrijken van de 14 dagen en toen kon het opeens niet. Raar verhaal toch? Alvast bedankt voor de aandacht van het lezen. Misschien kan iemand mij helpen

CB

Re: Hypotheek

Ongelezen bericht door CB »

Op onderstaande link staat bij

"Ik wil een lagere hypotheekrente. Is dat mogelijk?"

of en hoe het mogelijk is om de rente te verlagen.

https://www.aegon.nl/particulier/hypoth ... hypotheken

U bent in dit geval afhankelijk van de regels en het beleid van Aegon. Heeft u al contact gehad met een adviseur? Het lijkt mij namelijk sterk, dat een adviseur € 2.500 rekent voor een verzoek tot renteaanpassing. Notariskosten zijn ook niet nodig. U heeft al een hypothecaire inschrijving bij de Aegon, dus deze renteaanpassing kan worden gerealiseerd zonder tussenkomst van een notaris.

Wellicht kunt u telefonisch informatie inwinnen bij een adviseur van Aegon hoe u dit het beste kunt aanpakken.

Suzanne52

Ongelezen bericht door Suzanne52 »

Ja ik heb contact gehad met de Aegon en ik moet de boeterente betalen als ik een andere rente wil. Nu waren wij getrouwd in gemeenschap van goederen dus kunnen zij mij ten alle tijden de bestaande hypotheek beëindigen een nieuw hypotheek voorstel doen. Mijn huis staat ruim boven water dus voor een bank ben ik uiterst veilig. Ik zal nogmaals bellen met een adviseur en dit voorleggen. Mijn tussenpersoon zal ik ook informeren en ja hij rekent 2500 euro plus taxatiekosten en notariskosten. Dat is iets wat ik niet wil toch? Ze zijn erg terughoudend voor een klant die en veilig is.

CB

Als dat hetgeen is wat ze hebben te bieden en je wilt een rente aanpassing doorzetten, dan ging ik bij Aegon weg en met de hypotheek naar een andere instelling. Dat Aegon jou voor een renteaanpassing weer naar de notaris laat gaan plus de € 2.500 advieskosten vind ik uit den boze.

Daarentegen ben ik van Aegon niet anders gewend. Zie de aandelenleaseaffaire, waarmee zij samen met dochterondernemingen de bedenkers van zijn, plus de woekerpolissen ook een wanstaltig product. Kortom een organisatie waar ik nooit zaken mee heb gedaan en ook nooit zaken mee zal doen.

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

nee CB, goed lezen. Haar tussenpersoon wil 2500 euro( dan sluit hij hem ws elders, kassa!)

Bij Aegon zal ze een boete rente moeten betalen om de lagere rente te kunnen krijgen, of middelen, Bij rente middeling hoef je niet in 1 keer je boete te betalen, maar betaal je over de nieuwe loopttijd wel een wat hogere rente...

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Frantic2 schreef:nee CB, goed lezen. Haar tussenpersoon wil 2500 euro( dan sluit hij hem ws elders, kassa!)

Bij Aegon zal ze een boete rente moeten betalen om de lagere rente te kunnen krijgen, of middelen, Bij rente middeling hoef je niet in 1 keer je boete te betalen, maar betaal je over de nieuwe loopttijd wel een wat hogere rente...

TS zegt:
Nu mag ik de hypotheek boetevrij oversluiten
Bij mijn verstrekker was de wat hogere rente bij rentemiddeling overigens gewoon 3x zoveel als de boete in 1x betalen.

CB

Frantic2 schreef:nee CB, goed lezen. Haar tussenpersoon wil 2500 euro( dan sluit hij hem ws elders, kassa!)

Waar lees je dat het om een tussenpersoon gaat en dat de hypotheek elders wordt afgesloten. Dat lees ik nergens.
Suzanne52 schreef:Ls,
Mijn echtgenoot is overleden. Nu mag ik de hypotheek boetevrij oversluiten. Ik heb een hypotheek bij de Aegon voor 20 jaar vast tegen 3%. Ik heb de Aegon gevraagd een renteaanpassing te doen en dat is thans 2,59%. Dat moet volgens de Aegon via een tussenpersoon die vervolgens 2500 euro vraagt en dan komen er nog notariskosten bij ad 1000 euro. Dat kan zijn als ik een totaal andere hypotheek wil maar ik heb op een aanpassing gevraagd. Dat kan volgens de Aegon niet. Ik snap niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan en waarom zij mij daarin niet tegemoet komen en mij verplichten tot hoge kosten Ik ben overigens financieel uiterst netjes. Ik sta ook in de hypotheek genoemd en heb het uittreksel van de overlijdensakte ingescand en opgestuurd naar de Aegon. Ik heb in december gebeld en toen heeft een medewerker gezegd dat het wel kon en dat dit 14 dagen zou duren. ik heb weer gebeld in verband met het verrijken van de 14 dagen en toen kon het opeens niet. Raar verhaal toch? Alvast bedankt voor de aandacht van het lezen. Misschien kan iemand mij helpen

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Je kunt inderdaad als klant van Aegon on line alle lei berekeningen t.a.v. je hypotheek maken.
Maar als je kiest voor boeterente of rentemiddeling verwijzen ze je alsnog naar een adviseur.
Dit om het adviesrisico door te schuiven (dat is mijn mening)
Maar ik kan me (als adviseur) niet voorstellen dat er collega's zijn die voor zo'n vrij simpel advies € 2.500,-- vragen, voor een oversluiting is dat een normaler tarief, maar daaarvan is hier blijkbaar geen sprake.
Dus even een deur verder kijken, of echt een adviseur vragen.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

mocht je echt boetevrij van deze hypotheek afkunnen kijk dan eens online naar een adviseur en kijk vooral ook eens naar een nieuwe looptijd nu de rente nog zo laag staat...

kan zo maar zijn dat je een pak goedkoper uit bent, sluit je een totaal nieuwe hypotheek af bij eender welke bank zul je inderdaad naar de notaris moeten maar op termijn kan dit wel eens heel voordelig uitpakken voor je...

Submarine

Ongelezen bericht door Submarine »

Van belang is dat sinds 14 juli 2016 de wet gewijzigd is. De hypotheekverstrekker (bank, verzekeraar) mag alleen nog de werkelijke schade, het financiële nadeel dat hij lijdt, doorberekenen aan de consument. De bank mag geen (verkapte) boeterente meer in rekening brengen. Dit is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek maar vooral In artikel 81c van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (BGfo). Dit artikel wordt toegelicht in het Staatsblad van 2016, nummer 266, op pagina 53 (even googelen). Deze nieuwe wet geldt voor bestaande en nieuwe hypotheken en geldt voor zowel het oversluiten als het vervroegd aflossen van de hypotheek. Daarnaast mag de financiële instelling kosten in rekening brengen voor de administratieve handelingen, meestal is dit tussen de 200 en 300 Euro.

Wanneer de hypotheek bij dezelfde financiële instelling wordt overgesloten ( interne oversluiting), is er geen sprake van een vervroegde aflossing, de oude hypotheek wordt ook niet via de notaris doorgehaald, en dan mag de bank alleen het daadwerkelijke verschil in rente inkomsten in rekening brengen, plus administratiekosten. Dit geldt ook bij het oversluiten via een andere bank of verzekeraar, dan is er wel sprake van vervroegde aflossing en die zal via de notaris moeten verlopen. Kortom, de bank mag er geen cent extra aan verdienen!

Mogelijk kunt u zonder meer een lagere rente afdwingen, omdat de hypotheek aanzienlijk lager is dat de waarde van uw woning. Succes!

Gesloten