LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Cumulatief
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2017 13:32

Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door Cumulatief »

Wij hebben eind december de beslissing gemaakt om over te stappen van Zorg & Zekerheid naar Zilveren Kruis. Zilveren kruis heeft de opzegging bij Zorg & Zekerheid geregeld. Desondanks heeft Zorg & Zekerheid op 5 januari premie afgeschreven bij zowel mijzelf als mijn vrouw. Aangezien wij de premie per jaar betalen gaat het bij ons beiden om een aanzienlijk bedrag.

Uiteraard hebben wij contact opgenomen met de klantenservice van Zorg & Zekerheid. Zij gaven aan dat de incasso's op 23e van elke maand worden ingepland, en dat het teveel werk is om dit in de maand december aan te passen voor eventuele overstappers. Tussen 18 en 20 januari kunnen wij het geld terug verwachten. Zorg & Zekerheid heeft dus een kleine twee weken het onterecht geïncasseerde geld 'in bezit'. Als ze dit bij alle klanten doen die hun verzekering bij opzeggen, dan kan ik me voorstellen dat ze hier een aanzienlijk financieel voordeel uit halen.

Ik ben dus benieuwd hoeveel andere klanten van Zorg & Zekerheid er zijn van wie er ook onterecht premie is afgeschreven nadat ze zijn overgestapt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door berndv »

Cumulatief schreef: Als ze dit bij alle klanten doen die hun verzekering bij opzeggen, dan kan ik me voorstellen dat ze hier een aanzienlijk financieel voordeel uit halen.
Jazeker, want met de huidige geboden rente van nog geen 1 procent, kan de directeur komend zomer lekker op vakantie.

Is het handig van hen? Nee, maar als ik het verhaal zo lees, bent u dus na 23 december overgestapt, en dan kan het inderdaad zijn dat de incasso-opdracht al bij de bank is ingediend. Ik weet dat ik hier ook op gewezen ben bij mijn vorige overstap (inmiddels al ruim 2 jaar geleden aangezien ik goed zit op dit moment). Gelukkig betaal ik per maand, dus ging het niet om een wereldbedrag, dus ik snap heel goed hoe lastig het is als opeens onverwacht een jaar aan premie geincasseerd wordt.

Anders storneren, maar weet niet of de geautomatiseerde processen daar zo heel goed tegen kunnen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door sjohie »

Niet specifiek bij Zorg & Zekerheid, maar mijn vriendin had hetzelfde met Univé. Zo vlak voor de feestdagen nog overstappen geeft dit soort problemen, dat is niet zo bepaald door een pennenstreek door de directie om even 2 weken op dat geld te kunnen zitten, maar het gevolg van veel schakels in een lange keten. en dus niet echt kwade opzet. Ze moeten in die paar weken de gegevens en betalingen van ~7%, oftewel 1,2 miljoen verzekerden verstouwen, de capaciteit daarvoor is gewoon eindig. Overigens koos zij ervoor om te storneren, wat een hele hoop gedoe gaf. Ik zou de procedures gewoon op z'n beloop laten, en volgende keer eerder overstappen om dit te voorkomen.

16again
Berichten: 16165
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:Overigens koos zij ervoor om te storneren, wat een hele hoop gedoe gaf. Ik zou de procedures gewoon op z'n beloop laten, en volgende keer eerder overstappen om dit te voorkomen.
Hoezo storneren een hoop gedoe? Lijkt me de snelste manier om je geld terug te hebben, niet onbelangrijk als zojuist 2 volledige jaarpremies zijn afgeschreven.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ik ben via Independer overgestapt van De Friesland naar ZieZo.
Vorig jaar incasseerde De Friesland haar premie (volledige bedrag in 1 keer) pas eind januari, maar nu trachtte ze het bedrag eind december af te schrijven.
Lijkt eigenlijk nergens naar. Kosten van een verzekering afschrijven die ik niet ben aangegaan? Wat als ik dit niet gezien had en de afboeking niet geweigerd had, en vervolgens met andere betalingen in de problemen kom? Wat als ik aan de Postcodeloterij zou mee doen en de maandelijkse afschrijving zou niet kunnen plaats vinden door te laag saldo? En ik had daardoor een miljoenenprijs misgelopen? Ik zou niet de eerste zijn die op die manier een prijs misloopt.
Gelukkig check ik mijn bankrekening heel vaak en ook de komende incasso's die de SNS app aangeeft. Compliment aan de bouwers van die app.

Koude douche voor De Friesland :oops:
Warme douche voor de SNS :P

plebpleb
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 apr 2010 17:19

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door plebpleb »

Ben ook 'n paar keer overgestapt en heb nog nooit problemen gehad....
Misschien meer geduld hebben...

Liebrand
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2017 15:19

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door Liebrand »

Het beste wat je kunt doen als je overstapt, is direct de automatische incasso stop zetten bij je bank.
Ik stap bijna elk jaar over en heb nooit problemen hiermee. Ik krijg wel n brief dat ze niet hebben kunnen incasseren, maar die negeer ik.

Leen en Linda
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2013 10:51

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door Leen en Linda »

@ Cumulatief 16 januari 2017.
Wij begrijpen uw probleem niet zo goed.
Immers via internetbankieren kun je heel simpel het reeds afgeschreven bedrag of bedragen STORNEREN. (Niet akkoord)
Binnen enkele dagen staat het afgeschreven bedrag weer terug op uw bankrekening.
Ons overkwam dit ieder jaar één en zelfde bedrijf - soms wel vier (4) keer achter elkaar.
Na de laatste stornering hebben wij onze automatische incasso ook via internetbankieren geblokkeerd.
Wij hebben het bedrijf een email toegezonden met de mededeling dat ons rekeningnummer geblokkeerd was, desondanks hebben ze nog één (1) geld geprobeerd tevergeefs geld af te schrijven.
Thans sturen zij een email met PDF bijlage (factuur) en die betalen wij via internetbankieren, probleem opgelost!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
sjohie schreef:Overigens koos zij ervoor om te storneren, wat een hele hoop gedoe gaf. Ik zou de procedures gewoon op z'n beloop laten, en volgende keer eerder overstappen om dit te voorkomen.
Hoezo storneren een hoop gedoe? Lijkt me de snelste manier om je geld terug te hebben, niet onbelangrijk als zojuist 2 volledige jaarpremies zijn afgeschreven.
Storneren sluit interne processen kort bij de zorgverzekeraar, die zijn ingericht op een rechte lijn aan handelingen vooruit, niet zijstappen zoals even bellen met de afdeling incasso dat voor klant huppeldepup van de honderdduizend die overstappen, incasso X niet verzonden hoeft te worden, omdat die is overgestapt. In het geval van mijn vriendin leverde die actie dus een aanmaning op, de start van wat ultimo een incasso wordt. Dit terwijl na een weekje de creditnota voor de ene maand teveel geïncasseerde premie er al was. Daarover moest weer gebeld worden, want dat zou verrekend worden met eventuele openstaande bedragen, want er was een aanmaning verstuurd etc etc. Dat gaf dus veel gedoe in de vorm van mails en gesprekken met het klantcontactcentrum, waar een weekje niksdoen/wachten op de interne processen aldaar, de boel had gefixt zonder al dit gedoe.

En het gaat in algemene zin in de afschrijving van de premie in de eerste maand, voor de mensen die per jaar betalen is dat een klap geld, voor de anderen 1/12e deel daarvan. Voor het proces bij de zorgverzekeraar boeit dat niet zoveel, het enige verschil is dat het bedrag hoger is, that's it.

zeeuw.p
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:37

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door zeeuw.p »

Heel mooi dat velen begrip hebben voor de administratieve processen bij de verzekeraars. Ik niet. Al jaren stappen veel mensen over naar een andere verzekeraar in december. Het is aan de verzekeraars om dus in januari even terughoudend te zijn met het incasseren. Zo niet: storneren: dat zal ze leren hun administratieve processen eindelijk eens klantvriendelijker te maken! Geldt ook voor het verwerken van storno's.

Marc01
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 mar 2005 12:29

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door Marc01 »

Ik was ook overgestapt van Univé naar Zekur. Scheelt mij -€129,00. Univé heeft reeds in dec. de premie van januari 2017 afgeschreven. Ik heb begin januari van beiden wat E-brieven gehad, en Ik denk dat komt wel goed. Ik kreeg inderdaad de premie van Univé retour, maar paar dagen later door Univé weer afgeschreven. Dat heb ik toen wel gestorneerd.

Echter, wat bleek nu: dat Univé en Zekur een en dezelfde zijn. Alles was het zelfde: postadres, het bankrekening nummer, ja zelfs mijn klantnummer was het zelfde gebleven. Dus ik heb maar direct een betaling retour gedaan. Het zal nu wel goed zijn zo, en blijven. Dus op de afschrift staat dus gewoon Univé als je bij Zekur de zorgpremie wordt afgeschreven. :D

En ik had maar graag bij Univé gebleven, maar als ze € 10,00 per maand omhoog gaan, dan kijk je toch voor de zekerheid even rond. Want de politiek zegt dat niemand er op achteruit zouden gaan, wat dus gewoon weer niet waar is. Ik ging er, als ik niets had gedaan, netto € 57,60 op achteruit! :?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@MichielFRL
Onzin! Voorwaarden lezen aleer zo'n uitspraak te doen :oops:
Par. 2.4.2 Beeindiging
U mag als verzekeringnemer uw zorgverzekering elk jaar uiterlijk op 31 december opzeggen. Als u tijdig opzegt, eindigt uw zorgverzekering per 1 januari daaropvolgend.

Flipp
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 okt 2016 18:41

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door Flipp »

Als er verder geen ingewikkelde zaken spelen, en misschien ook als dat wel zo is, gewoon via internetbankieren de incasso opdracht weigeren voordat het geld van de rekening is verdwenen. Als de administratieve processen bij zorgverzekeraars zo slecht zijn, dat het systeem vervolgens niet volledig automatisch snapt dat er weigering heeft plaatsgevonden in verband met een tijdige opzegging van de polis, en het daarmee dus is afgedaan, dan is dat enkel een extra reden om de incasso te weigeren. Krijg je vervolgens een aanmaning dan kun je daar vanuit correctheid, en in theorie om op terug te kunnen vallen, even een mailtje over zenden naar de klantenservice met de mededeling dat er geen openstaande rekening is i.v.m. opzegging en je het daar verder graag bij zou willen laten. Wat wel eens mis gaat is dat mensen een bedrag overschrijven naar een verzekeraar of andere organisatie, maar zonder vermelding van een correct betalingskenmerk. Tenzij er dan een koppeling bestaat tussen het rekeningnummer en jouw klantgegevens, kan men het bedrag dan niet koppelen, en blijft de rekening openstaand. Maar dat soort zaken zijn hier niet aan de orde.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door grun »

Flipp schreef:Als er verder geen ingewikkelde zaken spelen, en misschien ook als dat wel zo is, gewoon via internetbankieren de incasso opdracht weigeren voordat het geld van de rekening is verdwenen. Als de administratieve processen bij zorgverzekeraars zo slecht zijn, dat het systeem vervolgens niet volledig automatisch snapt dat er weigering heeft plaatsgevonden in verband met een tijdige opzegging van de polis, en het daarmee dus is afgedaan, dan is dat enkel een extra reden om de incasso te weigeren.
Hoe werkt dan dan precies, met het weigeren van een incasso opdracht? Ik krijg die namelijk nooit van te voren te zien van mijn bank. Pas op het moment van afschrijven, maar dan is het geld al weg.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

grun schreef:
Flipp schreef:Als er verder geen ingewikkelde zaken spelen, en misschien ook als dat wel zo is, gewoon via internetbankieren de incasso opdracht weigeren voordat het geld van de rekening is verdwenen. Als de administratieve processen bij zorgverzekeraars zo slecht zijn, dat het systeem vervolgens niet volledig automatisch snapt dat er weigering heeft plaatsgevonden in verband met een tijdige opzegging van de polis, en het daarmee dus is afgedaan, dan is dat enkel een extra reden om de incasso te weigeren.
Hoe werkt dan dan precies, met het weigeren van een incasso opdracht? Ik krijg die namelijk nooit van te voren te zien van mijn bank. Pas op het moment van afschrijven, maar dan is het geld al weg.
Als je niet rood mag staan wordt het automatisch een storno.
Is iemand het niet eens met een incasso opdracht kan deze gestorneerd worden, dit doet de rekeninghouder zelf.
Er is nog een andere optie, in opdracht van een rekeninghouder kan een bank een incasso opdracht weigeren.
Toverwoord bij opzegging van een verzekering is de datum van prolongatie, wordt een opzegging na deze datum verwerkt dan schuift het hele verhaal een maand op incluis terugbetalen. :)
Verder geven heel veel verzekeraars op hun website aan rond welke datum in een maand er een incasso opdracht wordt uitgevoerd.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Premie afschrijven nadat we zijn overgestapt

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@MichielFRL
En nog steeds de voorwaarden niet lezen maar wel wat roepen :oops:
Over de premiebetaling, wanneer die wordt afgeschreven staat niets. Logisch, want het zijn de voorwaarden van 2016 waarmee ik akkoord ben gegaan. Wat de voorwaarden voor 2017 zijn weet ik niet en vind ik ook niet interessant omdat ik die verzekering niet ben aangegeaan, en dus niet akkoord met die voorwaarden ben gegaan.
De verzekering is voor 31 december opgezegd, vér voor 31 december, dus ben ik geen nieuwe overeenkomst aangegaan. En heeft De Friesland niet het recht dat bedrag van mijn rekening af te schrijven. Simpeler is het echt niet :wink:
Alleen, men maakt het zichtzelf zo moeilijk. Want nu moest er een gecorrigeerde rekening achteraan (echt waar!) waarin het door De Friesland als openstaande vordering gecorrigeerd werd met een uitbetaling van hetzelfde bedrag, ok zo weer op nul uit te komen. Ik begrijp het nog maar volgens mij ben ik half Nederland al lang kwijt.

Waar het om gaat: schrijf de premie niet af voor 31 december. Breng anderen en uzelf niet in moeilijkheden.

@MichielFRL
Wat nou, als de Postcodeloterij haar afschrijving niet kan doen en ik loop mijn prijs mis . . . :?
Verzoek aan jou: beperk je tot deze laatste vraag :wink:

Gesloten